Gjest Blomst83 Skrevet 24. november 2013 #21 Skrevet 24. november 2013 For noe stort tull. Kaster man opp mat med vilje, er det bulimi uansett hvor mye eller lite du spiser. Mange med anoreksi har også bulimi. Det er det du skriver som er noe stort tull.
miramis Skrevet 24. november 2013 #22 Skrevet 24. november 2013 For noe stort tull. Kaster man opp mat med vilje, er det bulimi uansett hvor mye eller lite du spiser. Mange med anoreksi har også bulimi. Nei. Bulimi er binge/purge. En som sulter seg og kaster opp har bare anoreksia. Går _ikke_ an å ha begge sykdommene samtidig.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #23 Skrevet 24. november 2013 Nei. Bulimi er binge/purge. En som sulter seg og kaster opp har bare anoreksia. Går _ikke_ an å ha begge sykdommene samtidig. Du kan ha anoreksi - bulimisk type. Da kaster du opp i tillegg til sulting. Ellers har du anoreksi - restriktiv type. Så jo da. en kan fint ha bulimi og anoreksi samtidig. Anonymous poster hash: 273d9...845 3
miramis Skrevet 24. november 2013 #24 Skrevet 24. november 2013 Du kan ha anoreksi - bulimisk type. Da kaster du opp i tillegg til sulting. Ellers har du anoreksi - restriktiv type. Så jo da. en kan fint ha bulimi og anoreksi samtidig. Anonymous poster hash: 273d9...845 Å kaste opp uten binge delen er ikke bulimi. 1
Gjest Blomst83 Skrevet 24. november 2013 #25 Skrevet 24. november 2013 (endret) Å kaste opp uten binge delen er ikke bulimi. Man kan ha anoreksi med bulimi tendenser, eller bulimi med anoreksi tendenser. Edit: feilformulering Endret 24. november 2013 av Blomst83
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #26 Skrevet 24. november 2013 Å kaste opp uten binge delen er ikke bulimi. Jo. Fordi de skiller mellom subjektiv og objektiv overspising. En anorektiker som gjevnlig spiser tre brødskiver og kaster de opp har overspist etter sine egne oppfatninger, og vil bli diagnostisert med anoeksi - bulimisk type. Altså ikke bulimi, men anoreksi med innslag av bulimi. Anonymous poster hash: 273d9...845 2
Nita Skrevet 24. november 2013 #27 Skrevet 24. november 2013 Jeg har vel hatt et par år hvor jeg var helt symptomfri, men siden livet skjer, og jeg er veldig sårbar for det, har jeg hatt raptuser stort sett sammenhengende i snart 35 år. Må dog presisere mengden har variert, fra flere ganger om dagen til nå sånn i snitt en gang i uken. Har prøvd å få hjelp, f.eks. erstatte det med noe annet, men hittil ikke funnet "nøkkelen"
pinar Skrevet 24. november 2013 #28 Skrevet 24. november 2013 Bulimi er et helvete, og kan i stor grad ofte skjules mye lenger enn anoreksi da mange ser normalvektige ut og folk utenfra ikke kan se at man har en spiseforstyrrelse. Bulimi handler i stor grad om dårlig forhold til mat og kropp, kontroll behov, eventuelt manglende kontroll som da resulteres i f.eks oppkast. For noen kan bulimien springe ut fra slankekurer som misslykkes, hvor man da tyr til oppkast for å veie opp for det man spiste. Mange gråsoner og varianter. Har man bulimi, så har man det ikke det bra. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #29 Skrevet 24. november 2013 Bulimi er et helvete, og kan i stor grad ofte skjules mye lenger enn anoreksi da mange ser normalvektige ut og folk utenfra ikke kan se at man har en spiseforstyrrelse. Bulimi handler i stor grad om dårlig forhold til mat og kropp, kontroll behov, eventuelt manglende kontroll som da resulteres i f.eks oppkast. For noen kan bulimien springe ut fra slankekurer som misslykkes, hvor man da tyr til oppkast for å veie opp for det man spiste. Mange gråsoner og varianter. Har man bulimi, så har man det ikke det bra. Signerer! Anonymous poster hash: 2593f...657 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #30 Skrevet 24. november 2013 Bulimi er et helvete, og kan i stor grad ofte skjules mye lenger enn anoreksi da mange ser normalvektige ut og folk utenfra ikke kan se at man har en spiseforstyrrelse. Bulimi handler i stor grad om dårlig forhold til mat og kropp, kontroll behov, eventuelt manglende kontroll som da resulteres i f.eks oppkast. For noen kan bulimien springe ut fra slankekurer som misslykkes, hvor man da tyr til oppkast for å veie opp for det man spiste. Mange gråsoner og varianter. Har man bulimi, så har man det ikke det bra. Agreed, du kan sitte å gråte fordi du ikke VIL kaste opp, men du bare må.. Psyken, og hodet blir helt skadd. Satt på gulvet på rommet mitt, og kastet opp i en pose, og på vei til bussen før skolen, hvem er det som vil gjøre noe sånt? Kaster opp melon (som er omtrent kalorifritt, noe du vet fordi du har veid det og regnet ut eksakt menge kalorier på forhånd), fordi du får en ekkel metthetsfølelse. Huff, farlig sykdom, og det eneste du tenker på er mat, hvor mange kalorier du har inntatt, også veier du deg hver morgen, og har du gått opp 100 g, så vet du at det kommer til å bli en ræva dag. Unner ikke min verste fiende en spiseforstyrrelse.. Anonymous poster hash: 518ca...c40 1
smartjente Skrevet 24. november 2013 #31 Skrevet 24. november 2013 Agreed, du kan sitte å gråte fordi du ikke VIL kaste opp, men du bare må.. Psyken, og hodet blir helt skadd. Satt på gulvet på rommet mitt, og kastet opp i en pose, og på vei til bussen før skolen, hvem er det som vil gjøre noe sånt? Kaster opp melon (som er omtrent kalorifritt, noe du vet fordi du har veid det og regnet ut eksakt menge kalorier på forhånd), fordi du får en ekkel metthetsfølelse. Huff, farlig sykdom, og det eneste du tenker på er mat, hvor mange kalorier du har inntatt, også veier du deg hver morgen, og har du gått opp 100 g, så vet du at det kommer til å bli en ræva dag. Unner ikke min verste fiende en spiseforstyrrelse.. Anonymous poster hash: 518ca...c40 Hørtes ut som anoreksi, bare værre. Da slipper man hvertfall å kaste opp. Bedre å gå rundt med sultfølelse
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #32 Skrevet 24. november 2013 Hørtes ut som anoreksi, bare værre. Da slipper man hvertfall å kaste opp. Bedre å gå rundt med sultfølelse De er jævlige på hver sin måte. Begge er helt forjævlige, og som hun over unner jeg ikke min verste fiende det. Anonymous poster hash: 273d9...845 1
Gjest Blomst83 Skrevet 24. november 2013 #33 Skrevet 24. november 2013 Hørtes ut som anoreksi, bare værre. Da slipper man hvertfall å kaste opp. Bedre å gå rundt med sultfølelse Tror man skal være ytterst forsiktig med å sammenligne hva som er verst av ulike sykdommer. Men bare for å ha sagt det så er ikke anoreksi akkurat likhetstegn med å gå rundt sulten.
smartjente Skrevet 24. november 2013 #34 Skrevet 24. november 2013 Tror man skal være ytterst forsiktig med å sammenligne hva som er verst av ulike sykdommer. Men bare for å ha sagt det så er ikke anoreksi akkurat likhetstegn med å gå rundt sulten. Var jo ikke det jeg mente! Har selv hatt anoreksi i to år, men er jo selfølgelig ikke helt frisk fra tankene selv om jeg er normalvektig. Det jeg mente var at jeg så mange likhetstrekk mellom det hun beskrev bulimi som, til anoreksi. Faktisk det meste. Utenom oppkastet.
Gjest Blomst83 Skrevet 24. november 2013 #35 Skrevet 24. november 2013 Var jo ikke det jeg mente! Har selv hatt anoreksi i to år, men er jo selfølgelig ikke helt frisk fra tankene selv om jeg er normalvektig. Det jeg mente var at jeg så mange likhetstrekk mellom det hun beskrev bulimi som, til anoreksi. Faktisk det meste. Utenom oppkastet. Ok.Da utykte du deg sikkert bare feil.
Elanore Skrevet 24. november 2013 #36 Skrevet 24. november 2013 Jeg tror mye av grunnen er at man får ideen, først og fremst... Man hører mye om det, og tenker "oi, god idé", litt som med andre typer SF. SF er smittsomt! Akkurat bulimi går nok litt på dette med at man spiser feil eller "brister"/skeier ut fullstendig, og panikkfølelsen som oppstår, gjør at man er mer tilbøyelig til å gjøre hva som helst for å "slette" kaloriene. Tenk litt over det; hvor mange ganger har man ikke tenkt ting som "det der skulle jeg ikke ha spist!!!" og lignende? Noen ser på det å kaste opp som en potensiell løsning sammenlignet med friske som tenker "akk ja, ikke noe å gjøre med det nå". Noen går jo også rett til ekstrem trening og lignende i stedet. De finner det som oppleves som en utvei. For de av oss som har erfaring med dette, oppdages det fort at det ikke er som å ha omgangssyke - det krever enormt mye abreid for de fleste for å få det til raskt nok. På grunn av at man må gjenta prosessen og holde på så ekstremt, så får det liksom bygget seg opp til en vane - en mer og mer ekstrem en. Dette er i grunn bare tankene jeg har gjort meg om det hele, for jeg føler at litt for få har mitt perspektiv på det... Å tenke på det som smittsomt gir et annet innblikk som kan slå på en del lyspærer, tror jeg. Ellers er det veldig mange ulike måter "det begynner" på, og dette er bare en side av det hele.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #37 Skrevet 24. november 2013 Ofte utløses bulimi av en slankekur. Det var slik jeg utviklet bulimi. Egentlig er ikke bulimi så uforståelig som man skal ha det til. Tenk deg en situasjon der du hele tiden vil ned i vekt. Du slanker deg, sulter deg og overtrener. Men så er du jo sulten. Du sprekker til slutt, slik som mange på slankekur ofte gjør. En normal person vil twnke, jaja, nå er alt ødelagt. Jeg får starte neste mandag. For en som er disponert for spiseforstyrrelser så legger en mye mer i kropp og vekt enn et normalt menneske. Helvete er løs og en kaster opp. Man blir kvitt den dårlige samvittigheten enn så lenge. Men det å kaste opp gjør alt værre, for nå kan man jo bare spise og kose seg uten å legge på seg. Syke mengder mat kan fortæres for man skal alikevel kaste det opp igjen. Og man kan fint ha anoreksi og bulimi samtidig. Jeg har en bmi på 15, 8 og spiser 1400 kalorier daglig og trener en time hver dag. Men kaster opo i snitt 10 ganger i uken og da går det ned syke mengder mat. Slik som ikveld: 3 porsjoner viltgryte, 500 gram smågodt, 4 smultringer, en pakke havrekjeks, 1 grandis, 400 gram nøtter og fire kopper kakao med krem og 3 porsjoner risgrøt med sukker og kanel. Så det går fint an å ha både anoreksi og bulimi. Men for å ha enoreksi må en ha bmi under 17, 5 og ha mistet menstruasjon. Det er få bulemikere som har bmi under 17, 5 for de fleste er nornalvektige. Begge sykdommer er jævlige og minst like alvorlige. Men de utarter seg ganske forskjellig. Anonymous poster hash: 653d7...dfc
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #38 Skrevet 24. november 2013 Men for å ha enoreksi må en ha bmi under 17, 5 og ha mistet menstruasjon. Det er få bulemikere som har bmi under 17, 5 for de fleste er nornalvektige. Begge sykdommer er jævlige og minst like alvorlige. Men de utarter seg ganske forskjellig. Man kan få diagnosen atypisk anoreksi dersom man mangler et av diagnosekriteriene, som f.eks. "nok" undervekt. Anonymous poster hash: 57b93...c13
Gjest avocadoen Skrevet 24. november 2013 #39 Skrevet 24. november 2013 Bulimi er et helvete, og kan i stor grad ofte skjules mye lenger enn anoreksi da mange ser normalvektige ut og folk utenfra ikke kan se at man har en spiseforstyrrelse. Bulimi handler i stor grad om dårlig forhold til mat og kropp, kontroll behov, eventuelt manglende kontroll som da resulteres i f.eks oppkast. For noen kan bulimien springe ut fra slankekurer som misslykkes, hvor man da tyr til oppkast for å veie opp for det man spiste. Mange gråsoner og varianter. Har man bulimi, så har man det ikke det bra. Tannlegen kan vel se det etterhvert kan jeg tenke meg. Men tar vel en stund før man får syreskader på tennene også da.
pinar Skrevet 24. november 2013 #40 Skrevet 24. november 2013 Tannlegen kan vel se det etterhvert kan jeg tenke meg. Men tar vel en stund før man får syreskader på tennene også da. Nå er det ikke nødvendigvis slik at alle går til tannlegen regelmessig. Syreskader kan jo komme av veldig mye annet og. Uten at jeg vet, så er jeg usikker på hvor fort tannleger har bulimi som sin umiddelbare reaksjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå