AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #1 Skrevet 24. november 2013 Beklager om dette er et upassende spørsmål, men jeg er nysgjerrig. Hvordan får folk bulimi? Jeg skjønner hvordan noen kan utvikle anoreksi, ettersom man spiser mindre mat. Men er det slik med bulimi at du først kaster opp en gang etter å ha spist for mye, og dermed bare fortsetter? Eller? Handler dette om lavt selvbilde? Anonymous poster hash: f55f7...3ff
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #2 Skrevet 24. november 2013 Det er ingen fasit på hvordan man utvikler bulimi. Mange som har anoreksi utvikler bulimi mens de jobber for å bli friske, for eksempel fordi de føler det er så feil, unaturlig og motbydelig å skulle spise og beholde mat. Noen utvikler nok også bulimi som en del av en "slankekur", andre igjen på grunn av et enkelt måltid som har blitt for stort, noen pga dårlig samvittighet fordi de spiser. Jeg må bare legge til at bulimi handler ikke hovedsaklig om å kaste opp mat. Oppkast er også vanlig ved anoreksi. Bulimi går ut på at man har "oksehunger", et ekstemt matsug og overspiser. Etter å ha overspist kompenserer man for matinntaket, og derfor er de fleste med bulimi normalvektige. Kompensasjon kan være oppkast (vanligst), sulting, trening eller bruk av avføringstabletter. Mange tror at bulimi = kaste opp mat, men det er overspise og kompensere som er "hovedessensen" i bulimi. Spiser man normale porsjoner mat og kaster opp for å gå ned i vekt, er det ikke snakk om bulimi men heller en form for anoreksi. Anonymous poster hash: 57b93...c13 3
MilleVanille Skrevet 24. november 2013 #3 Skrevet 24. november 2013 Det er ingen fasit på hvordan man utvikler bulimi. Mange som har anoreksi utvikler bulimi mens de jobber for å bli friske, for eksempel fordi de føler det er så feil, unaturlig og motbydelig å skulle spise og beholde mat. Noen utvikler nok også bulimi som en del av en "slankekur", andre igjen på grunn av et enkelt måltid som har blitt for stort, noen pga dårlig samvittighet fordi de spiser. Jeg må bare legge til at bulimi handler ikke hovedsaklig om å kaste opp mat. Oppkast er også vanlig ved anoreksi. Bulimi går ut på at man har "oksehunger", et ekstemt matsug og overspiser. Etter å ha overspist kompenserer man for matinntaket, og derfor er de fleste med bulimi normalvektige. Kompensasjon kan være oppkast (vanligst), sulting, trening eller bruk av avføringstabletter. Mange tror at bulimi = kaste opp mat, men det er overspise og kompensere som er "hovedessensen" i bulimi. Spiser man normale porsjoner mat og kaster opp for å gå ned i vekt, er det ikke snakk om bulimi men heller en form for anoreksi. Anonymous poster hash: 57b93...c13 For noe stort tull. Kaster man opp mat med vilje, er det bulimi uansett hvor mye eller lite du spiser. Mange med anoreksi har også bulimi. 2
Gjest Runforit Skrevet 24. november 2013 #4 Skrevet 24. november 2013 (endret) http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/bulimi.php Spiseanfall hvor det inntas store mengder mat på kort tid. Spisetrang, en uimotståelig trang til mat her og nå - en trang som vanskelig kan overvinnes. Ønske om å slanke seg ved hjelp av slankekurer, faste, brekninger, vanndrivende medisin, mosjon og lignende. Endret 24. november 2013 av Runforit 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #5 Skrevet 24. november 2013 For noe stort tull. Kaster man opp mat med vilje, er det bulimi uansett hvor mye eller lite du spiser. Mange med anoreksi har også bulimi. Jaha? Har du lest diagnosekriteriene for bulimi og anoreksi i ICD-10? Det er ingenting som tilsier at oppkast=bulimi. Man kan til og med ha bulimirunder med overspising og oppkast, og likevel bli diagnostisert med anoreksi (med bulimiske tendenser). Anoreksi er selvforskyldt vekttap/manglende vektoppgang, enten pga manglende matinntak, oppkast, avføringstabletter eller overdreven trening. Anonymous poster hash: 57b93...c13 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #6 Skrevet 24. november 2013 Jaha? Har du lest diagnosekriteriene for bulimi og anoreksi i ICD-10? Det er ingenting som tilsier at oppkast=bulimi. Man kan til og med ha bulimirunder med overspising og oppkast, og likevel bli diagnostisert med anoreksi (med bulimiske tendenser). Anoreksi er selvforskyldt vekttap/manglende vektoppgang, enten pga manglende matinntak, oppkast, avføringstabletter eller overdreven trening. Anonymous poster hash: 57b93...c13 Dårlig formulert ser jeg. Det er ingen automatikk i at oppkast=bulimi. Anonymous poster hash: 57b93...c13 1
Berit Skrevet 24. november 2013 #7 Skrevet 24. november 2013 Det å kaste opp går veldig mye utover tennene, selv bare få ganger. Synes bare det er viktig å påpeke dette. Går man ned i vekt av avføringstabeletter? :o Bare der og da og muligens neste dag fordi kroppen da tømmer seg. Men, nei, det gjør man ikke.
smartjente Skrevet 24. november 2013 #8 Skrevet 24. november 2013 Bare der og da og muligens neste dag fordi kroppen da tømmer seg. Men, nei, det gjør man ikke. Ok! Hørets forferdelig ut.. 1
MilleVanille Skrevet 24. november 2013 #9 Skrevet 24. november 2013 Jaha? Har du lest diagnosekriteriene for bulimi og anoreksi i ICD-10? Det er ingenting som tilsier at oppkast=bulimi. Man kan til og med ha bulimirunder med overspising og oppkast, og likevel bli diagnostisert med anoreksi (med bulimiske tendenser). Anoreksi er selvforskyldt vekttap/manglende vektoppgang, enten pga manglende matinntak, oppkast, avføringstabletter eller overdreven trening. Anonymous poster hash: 57b93...c13 Jeg er klart uenig.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #10 Skrevet 24. november 2013 Jeg utviklet bulimi ved at jeg og en venninne skulle slanke oss (jeg vet, trodde faktisk aldri jeg skulle utvikle en spiseforstyrrelse, sånn som folk advarer om), så vi kuttet jo kraftig ned i inntak av mat, og om jeg spiste noe jeg ikke hadde 'lov' til, så fikk jeg forferdelig dårlig samvittighet, og kastet det opp.. Brukte også å ha dager der jeg var tidlig ferdig på skolen og alene hjemme, kjøpte inn masse dritt, spiste, og kastet det opp. Da var det jo også planlagt, det er det verste.. Til slutt ble det slik at jeg kastet opp det meste av maten pga. dårlig samvittighet.. Jeg er frisk nå, og bulimi er absolut ingen god løsning til noen ting. Anonymous poster hash: 518ca...c40 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #11 Skrevet 24. november 2013 Jeg er klart uenig. Hva er du uenig i, og hvordan kan du være uenig når diagnosekriteriene er klare? Er det diagnosekriteriene i seg selv du mener er feil? I så fall, på hvilken måte? Anonymous poster hash: 57b93...c13
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #12 Skrevet 24. november 2013 Jeg er klart uenig. Jeg synes også det er rart at man ikke alltid har bulimi uansett mengde mat. Har alltid trodd man har bulimi uansett, når man kaster opp etter måltider. Har selv hatt anoreksi da, og da spiste jeg lite+trente mye. Visste ikke da at folk kunne ha anoreksi og samtidig kaste opp Anonymous poster hash: f55f7...3ff
Gjest Runforit Skrevet 24. november 2013 #13 Skrevet 24. november 2013 (endret) Bulimi er binging av mat. Da kjøper man enorme mengder mat som en planlegger å spise for å spy. De som har ren bulimi er som oftest normalvektig/overvektig. Anoreksi med bulimi er en kombinasjon av sulting og kaste opp enten normale mengde mat eller i noen tilfeller også planlagte binginger med enorme mengder mat. Totalt sett så er de undervektige da de ikke beholder noe av maten de inntar. Hoved diagnosen er anoreksi. Anoreksi: ren sulting. Endret 24. november 2013 av Runforit
Nita Skrevet 24. november 2013 #14 Skrevet 24. november 2013 Jeg vil bare si at det er en forferdelig sykdom, jeg vet det for jeg har hatt dette uvesenet i over 30 år. Jeg brukte å tenke på det som narkomani, bare "stoffet" man inntok var mat, og det er jo dermed ikke bare å slutte heller, narkotika trenger man jo ikke for å leve, men mat MÅ man jo ha
MilleVanille Skrevet 24. november 2013 #15 Skrevet 24. november 2013 Hva er du uenig i, og hvordan kan du være uenig når diagnosekriteriene er klare? Er det diagnosekriteriene i seg selv du mener er feil? I så fall, på hvilken måte? Anonymous poster hash: 57b93...c13 Jeg står fast ved at dersom man kaster opp mat med vilje, har man bulimi(og evt. anoreksi i tillegg).
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #16 Skrevet 24. november 2013 Jeg utviklet bulimi ved at jeg og en venninne skulle slanke oss (jeg vet, trodde faktisk aldri jeg skulle utvikle en spiseforstyrrelse, sånn som folk advarer om), så vi kuttet jo kraftig ned i inntak av mat, og om jeg spiste noe jeg ikke hadde 'lov' til, så fikk jeg forferdelig dårlig samvittighet, og kastet det opp.. Brukte også å ha dager der jeg var tidlig ferdig på skolen og alene hjemme, kjøpte inn masse dritt, spiste, og kastet det opp. Da var det jo også planlagt, det er det verste.. Til slutt ble det slik at jeg kastet opp det meste av maten pga. dårlig samvittighet.. Jeg er frisk nå, og bulimi er absolut ingen god løsning til noen ting. Anonymous poster hash: 518ca...c40 Uff, kjenner meg igjen med det å ha dårlig samvittighet men har selv aldri klart å kastet opp. Bra du er frisk! Anonymous poster hash: f55f7...3ff
MilleVanille Skrevet 24. november 2013 #17 Skrevet 24. november 2013 (endret) Jeg synes også det er rart at man ikke alltid har bulimi uansett mengde mat. Har alltid trodd man har bulimi uansett, når man kaster opp etter måltider. Har selv hatt anoreksi da, og da spiste jeg lite+trente mye. Visste ikke da at folk kunne ha anoreksi og samtidig kaste opp Anonymous poster hash: f55f7...3ff Joda. Anoreksi i seg selv, har ingenting med bulimi å gjøre. Men man kan ha anoreksi OG bulimi samtidig. Anoreksi går i utgangspunktet ut på å spise så lite mat som overhodet mulig, men noen ganger kastes det lille som blir spist opp. Det er fremdeles bulimi(eller anoreksi med bulimi). Matmengden har selvfølgelig ingenting å si, selv om den typiske bulimiker har store matorgier i forkant. Endret 24. november 2013 av MilleVanille
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #18 Skrevet 24. november 2013 Jeg vil bare si at det er en forferdelig sykdom, jeg vet det for jeg har hatt dette uvesenet i over 30 år. Jeg brukte å tenke på det som narkomani, bare "stoffet" man inntok var mat, og det er jo dermed ikke bare å slutte heller, narkotika trenger man jo ikke for å leve, men mat MÅ man jo ha Huff:( Har du hatt tider da du har kastet opp mindre, eller har det vært likt alle disse årene? Anonymous poster hash: f55f7...3ff
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #19 Skrevet 24. november 2013 Jeg synes også det er rart at man ikke alltid har bulimi uansett mengde mat. Har alltid trodd man har bulimi uansett, når man kaster opp etter måltider. Har selv hatt anoreksi da, og da spiste jeg lite+trente mye. Visste ikke da at folk kunne ha anoreksi og samtidig kaste opp Anonymous poster hash: f55f7...3ff Anoreksi er selvfremkalt vekttap, og det kan jo også da komme pga oppkast. Bulimi er binging av mat. Da kjøper man enorme mengder mat som en planlegger å spise for å spy. De som har ren bulimi er som oftest normalvektig/overvektig. Anoreksi med bulimi er en kombinasjon av sulting og kaste opp enten normale mengde mat eller i noen tilfeller også planlagte binginger med enorme mengder mat. Totalt sett så er de undervektige da de ikke beholder noe av maten de inntar. Hoved diagnosen er anoreksi. Anoreksi: ren sulting. Man kan få en ren anoreksidiagnose selv om man kaster opp mat, men som du skriver går grensen ved b/p, da er det snakk om bulimi ELLER anoreksi med bulimiske tendenser. Jeg står fast ved at dersom man kaster opp mat med vilje, har man bulimi(og evt. anoreksi i tillegg). Men hvorfor mener du dette? Har du noe faglig grunnlag for å mene dette, har du erfaring som pasient som har gitt deg en mening om dette, eller bare synes du at oppkast burde bety bulimi? Anonymous poster hash: 57b93...c13 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #20 Skrevet 24. november 2013 Joda. Anoreksi i seg selv, har ingenting med bulimi å gjøre. Men man kan ha anoreksi OG bulimi samtidig. Anoreksi går i utgangspunktet ut på å spise så lite mat som overhodet mulig, men noen ganger kastes det lille som blir spist opp. Det er fremdeles bulimi(eller anoreksi med bulimi). Matmengden har selvfølgelig ingenting å si, selv om den typiske bulimiker har store matorgier i forkant. Ja. Er visst ganske normalt, for da jeg hadde anoreksi, ble legen veldig overrasket over at jeg aldri hadde kastet opp. Husker da jeg ble irritert, for mente at det å kaste opp på en måte var juks. Anonymous poster hash: f55f7...3ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå