Julie Skrevet 9. mai 2004 #1 Skrevet 9. mai 2004 Min andre halvdel har bursdag nå i mai, og jeg har tenkt å bake kake til ham. Enten ostekake eller mandelbunn med sånn gul krem (forøvrig, noen som har oppskrift?). Er det noen her som forslag til fin kakepynt, gjerne noe litt originalt? Julie.
Arkana Skrevet 9. mai 2004 #2 Skrevet 9. mai 2004 Mandelbunn med gul krem? Du tenker sikkert på suksessterte, den er i allefall kjempegod. Jeg synes suksessterte alene ser bra nok ut og trenger ikke noe pynt. Det hender jeg rister hasselnøtter i ovnen, gnir av skallet og bare drysser dem hele over kaken (du kan evt lage et mønster av dette). Jeg har også oppskrift på en nydelig ostekake, da kan du legge frukt/bær i biter oppå kaken og så glaserer du frukten med kald (men ikke stivnet) gelé etterpå, ser riktig lekkert ut. Suksessterte 4 eggehviter 150 g melis 150 g malte mandler ½ ts bakepulver 6 eggeplommer 150 g sukker 2 dl fløte 1 ½ ts vaniljesukker 150 g smør ½ plate kokesjokolade Stivpisk eggehvitene med melis. Vend inn de malte mandlene og bakepulver. Hell i form og stek ved 175 grader i ca 30 minutter. Bland eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker i en kjele og kok opp under svak varme. Rør hele tiden! Avkjøl kremen noen timer. Pisk romtemperert smør inn i kremen. Fordel kremen oppå kaken og pynt med raspet sjokolade. Ostekake med rips og bringebær 250 g søte kjeks 90 g smeltet smør 12 gelatinplater 500 g kremost ca 1 dl sitronsaft 125 g sukker ca 3 dl vispet kremfløte 250 g frosne rips og bringebær 2 ss sukker, ekstra Bland knust kjeks og smør og fordel i bunnen av en smurt 23 cm springform. Sett kaldt 20 minutter. Legg gelatinen i bløt og smelt i halvparten av sitronsaften. Visp kremosten med sitronsaft og sukker. Vend inn kremfløten og halvparten av gelatinen. Mos bærene med ekstra sukker og sil blandingen. Vend inn resten av gelatinen. Fordel kremostblandingen i formen. Dekk med bærmosen. Nå kan du evt marmorere med en kniv. Sett kaldt 4 timer før den nytes. Når kaken er ferdig stivnet kan den pyntes med frukt/bær om du ønsker.
Gjest 1111 Skrevet 9. mai 2004 #3 Skrevet 9. mai 2004 Riv sjokolade og strø over kaken sammen med kokos. Til gulrotkake kunne du kokt babygulrøtter i sukkervann, delt dem på langs og langt dem i mønster på kaken. Du kan også strø sjokoladekuler (daimkuler for eksempel) over kaken. Blondefigurer: Smelt sjokolade og fyll sjokoladen i et lite kremmerhus. sprøyt fine figurer på matpapir. la sjokoladen stivne i kjøleskapet, løsne figurene og bruk dem som pynt. Kandiserte fioler er jo også veldig pent..
Julie Skrevet 10. mai 2004 Forfatter #4 Skrevet 10. mai 2004 Takk for svar! Det var nok suksessterte jeg tenkte på ja
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2004 #6 Skrevet 11. mai 2004 Jeg fant en gang et glass kakepynt i butikken som bestod av tørkede blomster i lilla, rosa og flere andre farger. Det var kjempekoselig å pynte sommerkaker med! Tror jeg fant det på ICA....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå