79kreps Skrevet 23. november 2013 #1 Skrevet 23. november 2013 Jeg trenger svar i fra noen som vet dette med 100% sikkert, ikke noen som tror de vet eller mener de har hørt eller lest noe. Har en person som er i arbeid forsørgerplikt for sin samboer dersom h*n mottar sosialhjelp? Vet at ektefelle har det, men har ikke funnet noe konkret vedrørende samboere. Endrer dette seg dersom de har felles barn, eller er det kun forsørgerplikten for barnet som går inn under forsørgerplikt for vedkommende i jobb og høyest inntekt? Hva om vedkommende som er i arbeid nekter å forsørge sin samboer, hva kan skje i den forbindelse? Jeg spør med hensyn til en oppgave og problemstilling jeg har fått utdelt, så vennligst spar meg for moralske synspunkt som ikke er relevante her:-) Takker for svar fra de som kan dette:-)
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2013 #2 Skrevet 23. november 2013 Samboere har rett på hver sitt livsopphold.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #3 Skrevet 23. november 2013 Du får lete i riktig lov. Anonymous poster hash: 58171...15c 5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #4 Skrevet 23. november 2013 Mener du Lov om sosiale tjenester i NAV - http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131 ? Dette står om samboere i https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+35+-+Lov+om+sosiale+tjenester+i+NAV.312829.cms 4.18.2.4 Samboere og personer i bofellesskap Tjenestemottakere som har ansvar for å forsørge seg selv, men som bor sammen med andre, for eksempel hjemme hos foreldre, som samboere eller i bofellesskap, er rettslig å regne som enslige. I vurderingen av stønadsbehovet skal det tas hensyn til tjenestemottakers reelle utgifter til eget livsopphold, som vedkommendes faktiske del av boutgiftene og eventuelt andre utgifter husholdningen deler, som til innbo, husholdningsartikler og medier og kommunikasjon. Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt overfor hverandre... Anonymous poster hash: c88ce...697
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #5 Skrevet 23. november 2013 Les loven så finner du svar, det er ikke så mye å synse eller mene noe om. Men klart, det hjelper å vite hvilken lov det er snakk om.... Lov om Her er fra Rundskriv 35 - lov om sosiale tjenester i NAV. 4.18.2.4 Samboere og personer i bofellesskap Tjenestemottakere som har ansvar for å forsørge seg selv, men som bor sammen med andre, for eksempel hjemme hos foreldre, som samboere eller i bofellesskap, er rettslig å regne som enslige. I vurderingen av stønadsbehovet skal det tas hensyn til tjenestemottakers reelle utgifter til eget livsopphold, som vedkommendes faktiske del av boutgiftene og eventuelt andre utgifter husholdningen deler, som til innbo, husholdningsartikler og medier og kommunikasjon. Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt overfor hverandre, og foreldre har i utgangspunktet ikke forsørgelsesplikt overfor unge over 18 år. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+35+-+Lov+om+sosiale+tjenester+i+NAV.312829.cms#stonad-til-livsopphold Anonymous poster hash: 0f921...a68
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #6 Skrevet 23. november 2013 Til spørsmålene dine: 1. Nei, samboere har ingen forsørgerplikt for hverandre. 2. En har forsørgerplikt for eget barn, så hele den utgiften kan falle på den som har inntekt. 3. Uvesentlig problemstilling, da samboer i utg.pkt ikke har forsørgerplikt. Anonymous poster hash: 0f921...a68
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #7 Skrevet 23. november 2013 Man trenger ikke å gå til rundskrivene, som knapt nok er en rettskilde. Det holder å vise til at det kun er ektefeller som har underholdningsplikt overfor hverandre etter ekteskapsloven. Anonymous poster hash: 58171...15c
79kreps Skrevet 24. november 2013 Forfatter #8 Skrevet 24. november 2013 (endret) Tusen takk for svar:-) Hjelper tydeligvis å lete i riktig lovverk:-) Hvor står det i ekteskapsloven at det kun er ektefeller som har forsørgerplikt ovenfor hverandre? Ser at det er slik når en er gift, men ser ikke at det står nevnt noe der om hvordan det er før en gifter seg, som er problemstillingen her. Det står jo også i samme rundskriv som dere refererer til følgende: Barnefamilier er ikke en ensartet gruppe, og omfatter husholdninger der den ene eller begge foreldrene, enten de er gift eller samboere, lever sammen med egne barn. I utgangspunktet vurderes barnefamilier som en samlet økonomisk enhet. I samboerforhold med felles barn må det tas hensyn til at begge foreldrene har plikt til å forsørge barna, og at denne plikten gjelder etter den enkeltes evne, og altså ikke nødvendigvis med en halvdel på hver. Dette innebærer at det normalt ikke kan kreves økonomisk stønad til underhold av felles barn hvis en av samboerne har tilstrekkelige inntekter til å forsørge barna alene. I familier med særkullsbarn kan situasjonen være slik at deler av familien må vurderes for seg. Endret 24. november 2013 av 79kreps
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #9 Skrevet 24. november 2013 Hvor står det i ekteskapsloven at det kun er ektefeller som har forsørgerplikt ovenfor hverandre? Det er kun spesifisert hvem man har forsørgerplikt for, dvs ektefeller og egne barn som ikke er myndige/under videregående utdanning. Og da er det unødvendig å ramse opp hvem man ikke har det for, siden det er "alle andre", Ellers står det klart og tydelig i loven sitert over at samboere ikke kan pålegges å forsørge hverandre, men at man vil få et redusert livsopphold, fordi man får en stordriftsfordel av å dele husholdning med andre, dette gjelder uansett hvem man deler med. Anonymous poster hash: fe79d...9d6 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #10 Skrevet 24. november 2013 Stemmer som skrevet over. Men det regnes med at boligutgifter, samt utgifter til felles barn deles etter inntekt, så utgifter til overnevnte vil man ikke få dekket, SVT kun en svært liten andel av det.Anonymous poster hash: 58809...a56
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #11 Skrevet 24. november 2013 Tusen takk for svar:-) Hjelper tydeligvis å lete i riktig lovverk:-) Hvor står det i ekteskapsloven at det kun er ektefeller som har forsørgerplikt ovenfor hverandre? Ser at det er slik når en er gift, men ser ikke at det står nevnt noe der om hvordan det er før en gifter seg, som er problemstillingen her. Det står jo også i samme rundskriv som dere refererer til følgende: Barnefamilier er ikke en ensartet gruppe, og omfatter husholdninger der den ene eller begge foreldrene, enten de er gift eller samboere, lever sammen med egne barn. I utgangspunktet vurderes barnefamilier som en samlet økonomisk enhet. I samboerforhold med felles barn må det tas hensyn til at begge foreldrene har plikt til å forsørge barna, og at denne plikten gjelder etter den enkeltes evne, og altså ikke nødvendigvis med en halvdel på hver. Dette innebærer at det normalt ikke kan kreves økonomisk stønad til underhold av felles barn hvis en av samboerne har tilstrekkelige inntekter til å forsørge barna alene. I familier med særkullsbarn kan situasjonen være slik at deler av familien må vurderes for seg. Jeg skal gi deg et hint: temaet har et eget kapitel. Såpass må du greie å finne frem i en lov selv. Du kan argumentere slik: Det finnes hjemmel for at ektefeller har underholdningsplikt, en slik hjemmel finnes ikke for samboere. Å illegge en samboer underholdningsplikt er et inngrep i dennes rettsfære som krever hjemmel i lov, jfr. legalitetsprinsippet. Anonymous poster hash: 58171...15c 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #12 Skrevet 24. november 2013 Gjør leksene dine selv! Anonymous poster hash: 8cf7e...f31 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #13 Skrevet 24. november 2013 Stemmer som skrevet over. Men det regnes med at boligutgifter, samt utgifter til felles barn deles etter inntekt, så utgifter til overnevnte vil man ikke få dekket, SVT kun en svært liten andel av det.Anonymous poster hash: 58809...a56 Både og. I slike tilfeller vil Nav foreta en skjønnsmessig vurdering, og man kan bli nødt til å dokumentere samboers inntekt, dersom man har felles barn. Har også samboeren for lav inntekt til å forsørge barnet /betale alene boutgifter vil Nav dekke søkerens reelle andel av dette, her vil de også ta med i regnestykket hvor mye søkeren dekket da vedkommende hadde inntekt. Har man derimot ikke barn har ikke Nav sosial krav på innsyn i samboers økonomi i det hele tatt. Da jeg søkte leverte jeg bare en bekreftelse fra min samboer på hvor stor del av boutgiftene jeg dekker (50%), siden kontrakten står i hans navn, og da fikk jeg innvilget min andel i stønad. Anonymous poster hash: fe79d...9d6
79kreps Skrevet 24. november 2013 Forfatter #14 Skrevet 24. november 2013 Gjør leksene dine selv! Anonymous poster hash: 8cf7e...f31 Det er ikke lekser, og ikke har jeg noen bøker som dekker oppunder dette temaet heller, og derfor spør jeg her hvor det helt sikkert er noen som har kunnskap om temaet.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #15 Skrevet 24. november 2013 Da må du skaffe deg bøker på biblioteket i morgen da. Velferdsrett I av Kjønstad/Syse f.eks. Anonymous poster hash: 58171...15c 1
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2013 #16 Skrevet 24. november 2013 (endret) Man trenger ikke å gå til rundskrivene, som knapt nok er en rettskilde. Det holder å vise til at det kun er ektefeller som har underholdningsplikt overfor hverandre etter ekteskapsloven. Anonymous poster hash: 58171...15c Det er sant, men vet at Trondheim kommune prøvde seg ei vending med at søkere med samboer som tjente mer enn 350000kr i året, skulle bli forsørget av denne. På Ørland gav de samboere konsekvent kun et livsopphold. Hvordan det er i der kommunene nu aner jeg ikke. Endret 24. november 2013 av Gjest
79kreps Skrevet 24. november 2013 Forfatter #17 Skrevet 24. november 2013 Da må du skaffe deg bøker på biblioteket i morgen da. Velferdsrett I av Kjønstad/Syse f.eks. Anonymous poster hash: 58171...15c Hvorfor? Det finnes så uendelig mye kunnskap blant folk her på dette forumet og på andre forum, så hvorfor ikke benytte seg av den? Ikke alle er like lite innstilt på å hjelpe som du er, heldigvis:-)
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2013 #18 Skrevet 25. november 2013 Jeg skal gi deg et hint: temaet har et eget kapitel. Såpass må du greie å finne frem i en lov selv. Du kan argumentere slik: Det finnes hjemmel for at ektefeller har underholdningsplikt, en slik hjemmel finnes ikke for samboere. Å illegge en samboer underholdningsplikt er et inngrep i dennes rettsfære som krever hjemmel i lov, jfr. legalitetsprinsippet. Anonymous poster hash: 58171...15c Wow.
Odelsguten Skrevet 25. november 2013 #19 Skrevet 25. november 2013 Jeg skal gi deg et hint: temaet har et eget kapitel. Såpass må du greie å finne frem i en lov selv. Du kan argumentere slik: Det finnes hjemmel for at ektefeller har underholdningsplikt, en slik hjemmel finnes ikke for samboere. Å illegge en samboer underholdningsplikt er et inngrep i dennes rettsfære som krever hjemmel i lov, jfr. legalitetsprinsippet. Anonymous poster hash: 58171...15c Lurer fælt på om jeg ville stolt på råd fra en "hobbyjurist" som ikke kjenner forskjellen på underholdsplikt og underholdningsplikt. Samboere har ikke underholdplikt for hverandre, men ved sosialstøtte skal en ta hensyn til faktiske økonomiske fordeler ved felles husholdning. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1999/nou-1999-25/14/6.html?id=354779 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #20 Skrevet 25. november 2013 Hvorfor? Det finnes så uendelig mye kunnskap blant folk her på dette forumet og på andre forum, så hvorfor ikke benytte seg av den? Ikke alle er like lite innstilt på å hjelpe som du er, heldigvis:-) Fordi når du jobber med juss må du gå til kildene, du kan ikke henvise til et forum. Lurer fælt på om jeg ville stolt på råd fra en "hobbyjurist" som ikke kjenner forskjellen på underholdsplikt og underholdningsplikt. Samboere har ikke underholdplikt for hverandre, men ved sosialstøtte skal en ta hensyn til faktiske økonomiske fordeler ved felles husholdning. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1999/nou-1999-25/14/6.html?id=354779 OK, så jeg skrev feil, det har vel du aldri gjort? Hobbyjurist er jeg ikke, bare til opplysning. Anonymous poster hash: 58171...15c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå