Brigada Skrevet 23. november 2013 #1 Skrevet 23. november 2013 Jeg har lenge hatt lyst til å oppleve noe nytt, men de rundt meg er opptatt med sitt, så har jeg i senere tid tenkt at det er jo faktisk en mulighet å bare reise alene. En trenger ikke å være avhengig av noen, å jeg kan gjøre akkurat det som passer meg best. Problemet er at jeg kommer ikke videre til å faktisk tørre å gjør det. Er det noen som har gjort dette, og har gode tips for å reise alene? Tenker egentlig USA, eller til et sted der en får oppleve nye kulturer. Trenger tips, råd!
pinar Skrevet 23. november 2013 #2 Skrevet 23. november 2013 Du kan jo melde deg på sånn guidet reisegruppe. Da får du se mange steder, samtidig som du reiser alene.
caroprins Skrevet 24. november 2013 #3 Skrevet 24. november 2013 Nå kommer det jo litt ann på hvor mye penger du har anledning til eller ønsker å bruke på en slik tur da. Den enkle backpackerturen er vel den rimeligste alternativ men dette krever vel endel reiseerfaring og det å kunne leve under enkle forhold. Mener Kilroy har noen opplegg for reise på egenhånd. Drar du på denne måten så er det lurt å legge opp sånn nogenlunde reiserute på forhånd. Finne ut hva du vil se underveis og hvor du kan overnatte. Her har du jo alt fra hotell i forskjellige prisklasser til vandrehjem, hostels og leie av private leiligheter( finner du på finn.no, reise, eiendom til leie i utlandet) og type bed and breakfast bosteder. Fordelen med dette er jo at du er helt din egen herre og gjør akkurat det du vil hele tiden. Ulempen er at det kan bli noe ensomt og selv om du sikkert treffer andre som reiser på samme måte så har du først og fremst bare deg selv å stole på. Så har du alternativ å reise på tur med et selskap som heter Capre Diem. Dette er turr for alenereisende der motto er alene men likevel sammen. De arrangerer en masse forsljellige turer så her er noe for enhver smak. Reisene foregår i grupper og alt er lagt opp med reise,bosteder og utflukter. Her vil man sikkert få nye venner underveis. Så har du Jomfrureiser som er samme type opplegg men bare for kvinner. Utenom dette så har Star Tour Tema, Apollo, Wikstrøm reiser, Albatross reiser og Nordmann Reiser masse forskjellig gruppeturer overalt i hele verden. Her reiser både par og single i samme gruppe og også her er det ferdige tilrettelagte opplegg. Du har ditt eget hotellrom og på hele turen så er du sammen med gruppen på utfluter og til alle måltider. Som regel så har man noe tid til egen disposisjon om man vil. Og så blir man som regel kjent med de andre i reisefølge om man vil da så da kan man være så sosial som man selv ønsker. Ulempen med denne type tur er at opplegg er bestemt på forhånd og gir lite frihet til eget opplegg, Fordelen er at det er trygt, sikkert og man får det sosialt med andre selv om man reiser alene. Personlig hører jeg hjemme i denne siste gruppen da jeg foretrekker å slippe å tenke på alle mulige småting som hvor jeg skal bo, hvor jeg kan spise trygg mat, hvordan finne fram til serverdigheter osv. Synes det er så greit når alt er tilrettelagt og jeg bare kan bli med bussen og at guiden alltid er tilgjengelig. Om du virkelig har lyst til å oppleve noe nytt og ikke har vært der før så vil jeg anbefale den store kinareisen med Star Tour tema. Denne har jeg selv tatt og det er en 14 dagers tur fra Beijing, Xian, Guillin, Hangzhou, Shanghai og tilbake til Beijing. En fantastisk tur der det å oppleve an anderledes kultur virkelig kommer til sin rett. Våren er fin i Kina. Vi dro om sommeren da og det er ganske varmt men om du ikke gjør deg noe av varmen så er dette også en fin tid å dra på. Litt regn av og til men ikke noe plagsomt. Men det er massevis av flotte turer så ta en kikk på de reiseselskapene jeg har nevnt over og se om du finner noe av interesse der. Man kan selvfølgelig også bruke disse til å legge opp egne maler for tur på egenhånd.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #4 Skrevet 24. november 2013 Jeg reiser mye alene til storbyer, først og fremst byer jeg kjenner litt fra før. Jeg elsker friheten og synes jeg opplever en hel masse, men jeg er ikke veldig sosial, så jeg gjør det aller meste helt alene. Nå har jeg ikke noe imot eget selskap, men jeg merker det kunne vært hyggelig å ha noen å spise middag med og ta en drink med for eksempel. Hadde jeg vært deg hadde jeg satset på å bo privat, gjennom couchsurfing eller airbnb. Couchsurfing er mer sosialt enn airbnb selv om det uansett kommer an på verten. Selv når jeg reiser med ektefellen foretrekker jeg disse fremfor hotell, rett og slett fordi vi blir kjent med lokalfolk og får tips man ikke finner i noen guidebok. På den annen side kan det være greit med hotell innimellom med mindre du er ekstremt sosial av deg. En annen ting som fungerer fint er å bo på ungdomsherberger. Der er det gjerne andre som vil ha noen å gjøre ting sammen med, så "alle" prater med alle. Anonymous poster hash: 4b320...6b8 1
Brigada Skrevet 24. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2013 Tusen takk for svar Jeg syntes turen til kina hørtes intresang ut, og skal sjekke det nærmere ut. Synes det i grunn høres kjempe gøy ut å reise helt alene, men ulempen er at jeg er vimsete, ikke så bra når en har alt å tenke på selv, alle disse småtingene, men jeg vil ta sjansen Er int i å vite litt om hvor mye penger en burde sette av på div turer? Er vel forskjellig på hvor en drar, og hvor lenge turen varer. Men har ikke tenkt til å bruke noe på shopping o.l, bare til opplevelser, overnattinger og mat og sånne ting.
caroprins Skrevet 24. november 2013 #6 Skrevet 24. november 2013 (endret) http://www.tema.startour.no/reiser/Asia/Kina/Den-store-kinareisen/ her er link til Kinaturen. I denne prisen er fly tur/retur, 4 og 5 stjernes hoteller, buss, alle utflukter, all mat og en skandinavisktalende guide + kinesiske lokalguider inkludert. I løpet av denne turen får man med seg peking opera i Beijing, et utrolig flott show i Xian, et nydelig lysshow om kvelden på west lake i Hangzhou og et utrolig akrobatisk show i Shanghai. Man får også en flott båttur på elven Li der naturen er en opplevelse i seg selv. Ved siden av dette så besøker man de fleste serverdigheter i Beijing inkludert muren, terakottahæren i Xian, West lake i Hangzhou, elven Li i Guillin, en utrolig flott lysbelagt grotte og et perleutsalg.. Og storbyen Shanghai som er en av mine favrittbyer. I Beijing kan man også bli med på tur inn i hutongene og få kjøre sykkeltaxi og besøke et lokalt kinesisk marked. Man besøker også en silkefabrikk der man ser hele prosessen fra silkelarver til ferdig produkt, en kashmirutsalg, pottemakeri og en teplantasje. Man spiser også masse forskjellig kinesisk mat . Endret 24. november 2013 av caroprins
ml92 Skrevet 24. november 2013 #7 Skrevet 24. november 2013 Jeg skal reise alene til Sør-Afrika :D Reiser via Kilroy og de jeg har snakket med virker veldig erfaren. Skal jobbe med frivillighetsarbeid og ellers reise litt rundt Så på en måte er jeg jo ikke alene på reisen. Er opplagte turer i grupper, og et fast program. Men man trenger ikke å planlegge med venner og familie, når man har tid og ikke........ Og hva man vil gjøre Gleder meg :D
Cata Skrevet 24. november 2013 #8 Skrevet 24. november 2013 Jeg reiser en del alene, men ikke så langt som til USA. Min angrepsvinkel var å starte forsiktig med en tur til Stockholm . Det var liksom ikke så skummelt. Siden jeg overlevde det, og faktisk hygget meg, så har jeg senere vært både i Reykjavik og i Dublin alene. Det gikk så fint så. Dvs. i Reykjavik var jeg en del sammen med fastboende venner, men hadde også tid helt alene. London har jeg også besøkt alene. Ved et par anledninger har jeg vært på ferie "alene" med Jomfrureiser. Første turen jeg var på var med båt og sykkel langs Donau, andre turen var trenings- og spaopphold på Malta. Denne typen ferie anbefales varmt, enten det nå er med Jomfrureiser eller med Carpe Diem eller andre liknende selskaper. Man reiser alene men har likevel tryggheten ved å være i en større gruppe. Selv jeg, som ikke er videre utadvendt, ble fort kjent med mine medreisende på begge de turene. I høst prøvde jeg ny vri, da var jeg på charterferie på Mallorca alene i en hel uke. Det gikk veldig fint det også. Har ikke så mange tips annet enn å kaste seg ut i det. Reiser man på heltalenetur så er det greit å velge en flight som lander på dagtid på bestemmelsesstedet. Så slipper man å rote rundt og prøve å finne hotellet sitt (evt. transport dit) midt i svarte natta. En annen regel jeg kjører etter er å alltid være inne på hotellet i rimelig tid på kvelden. Det er sjelden noe problem for ikke liker jeg å gå ut på puber eller barer og dessuten er jeg som regel så sliten etter å ha vandret rundt og vært turist hele dagen at det er bare deilig å ta tidlig kveld og hvile beina.
Apefinger Skrevet 24. november 2013 #9 Skrevet 24. november 2013 Reiser kun alene, rett og slett fordi jeg ikke tør å ha med andre, da absolutt alle jeg kjenner er interessert i å røske til seg første solstol og kaste bort en uke i et annet land på soling og drikking. Eller shopping. Jeg er ute etter å oppleve kultur og nye spennende personligheter som kan inspirere meg. Et alternativ de ser helt borte ifra, så det vil forekomme en enorm intressekonflikt bare ved å nevne en chartertur til meg. Leide meg en leilighet i en liten bortgjemt fjellandsby ikke langt ifra Pisa i vår. Ettersom Italienere er generelt dårlige på engelsk, og jeg kun kan italienske norske ord (mamma mia, pizza ) valgte jeg et norsk utleiefirma, så jeg kunne stole på prisen og at jeg fikk det jeg ville ut av turen uten store språklige problemer. Leiligheten min var rett under huset deres, så skulle det bli veldig ensomt i en by med 50 ikke-engelsktalene innbyggere, hadde jeg alltid noen å stikke opp for et glass vin med Alt i alt anbefaler jeg å kontakte et norsk firma den første gangen man reiser alene, så man kan plukke erfaringer trygt uten å brenne seg, og heller være litt dristigere neste gang hvis alenereise falt i smak:) 1
Brigada Skrevet 25. november 2013 Forfatter #10 Skrevet 25. november 2013 Reiser kun alene, rett og slett fordi jeg ikke tør å ha med andre, da absolutt alle jeg kjenner er interessert i å røske til seg første solstol og kaste bort en uke i et annet land på soling og drikking. Eller shopping. Jeg er ute etter å oppleve kultur og nye spennende personligheter som kan inspirere meg. Et alternativ de ser helt borte ifra, så det vil forekomme en enorm intressekonflikt bare ved å nevne en chartertur til meg. Leide meg en leilighet i en liten bortgjemt fjellandsby ikke langt ifra Pisa i vår. Ettersom Italienere er generelt dårlige på engelsk, og jeg kun kan italienske norske ord (mamma mia, pizza ) valgte jeg et norsk utleiefirma, så jeg kunne stole på prisen og at jeg fikk det jeg ville ut av turen uten store språklige problemer. Leiligheten min var rett under huset deres, så skulle det bli veldig ensomt i en by med 50 ikke-engelsktalene innbyggere, hadde jeg alltid noen å stikke opp for et glass vin med Alt i alt anbefaler jeg å kontakte et norsk firma den første gangen man reiser alene, så man kan plukke erfaringer trygt uten å brenne seg, og heller være litt dristigere neste gang hvis alenereise falt i smak:) Oi, det hørtes egentlig ganske spennende ut, trenger jo ikke være en stor plass heller. En såpass liten plass så får man jo virkelig kjenne på annen kultur Hvor mye penger trengte du på en sånn tur? Og hva fant du på å gjøre under oppholdet?
Brigada Skrevet 25. november 2013 Forfatter #11 Skrevet 25. november 2013 http://www.tema.startour.no/reiser/Asia/Kina/Den-store-kinareisen/ her er link til Kinaturen. I denne prisen er fly tur/retur, 4 og 5 stjernes hoteller, buss, alle utflukter, all mat og en skandinavisktalende guide + kinesiske lokalguider inkludert. I løpet av denne turen får man med seg peking opera i Beijing, et utrolig flott show i Xian, et nydelig lysshow om kvelden på west lake i Hangzhou og et utrolig akrobatisk show i Shanghai. Man får også en flott båttur på elven Li der naturen er en opplevelse i seg selv. Ved siden av dette så besøker man de fleste serverdigheter i Beijing inkludert muren, terakottahæren i Xian, West lake i Hangzhou, elven Li i Guillin, en utrolig flott lysbelagt grotte og et perleutsalg.. Og storbyen Shanghai som er en av mine favrittbyer. I Beijing kan man også bli med på tur inn i hutongene og få kjøre sykkeltaxi og besøke et lokalt kinesisk marked. Man besøker også en silkefabrikk der man ser hele prosessen fra silkelarver til ferdig produkt, en kashmirutsalg, pottemakeri og en teplantasje. Man spiser også masse forskjellig kinesisk mat . Takk for svar, har sjekket ut litt igår, og ble bare mer lysten på å prøve den turen.
Gjest s@nd Skrevet 25. november 2013 #12 Skrevet 25. november 2013 Bare husk å ikke gå med mye penger på deg, og ikke ha mobil,penger og andre dyrebare gjenstander i veska/sekken (om du bruker det). Skjer mye tyveri som er vanskelig å få med seg om man bruker vesker eller sekker. Jeg tror jeg ville reist sammen med andre (en gruppetur, der man kan bli kjent). Siden det er så trygt. Men jeg skjønner at du vil være selvstendig, og på egenhånd - mer frihet og sånt. Men jeg er også vimsete, glemsk og klønete... hehe. Jeg kunne ikke dratt alene til et annet land. Bare husk å følge forhåndsregler. Da jeg var på tur med medelevene mine i år (i Spania), gikk en stor, mørk fyr rundt på stranda og inviterte folk på fest i byen. Han spurte selvfølgelig meg og venninnene mine, og ellers bare kvinner. Jeg er glad for at jeg hadde støtte rundt meg, og vi alle takket nei. Er ikke sikkert denne festen hadde vært så trygg..
Apefinger Skrevet 25. november 2013 #13 Skrevet 25. november 2013 Oi, det hørtes egentlig ganske spennende ut, trenger jo ikke være en stor plass heller. En såpass liten plass så får man jo virkelig kjenne på annen kultur Hvor mye penger trengte du på en sånn tur? Og hva fant du på å gjøre under oppholdet? Siden jeg var alene fikk jeg avslag på leiligheten, og betalte 3000. 1500,- da jeg bestilte, og 1500,- i hånda deres da jeg kom. Flybilletten var 1200,- t/r, så 4200 for det grunnleggende. Ettersom jeg ikke var på shoppeferie, hadde jeg ikke med allskens, og regner ut at jeg brukte ca. 2000,- for mat (kjøpte sjeldent mat ute, tok heller turen ned til den lokale landthandelen og plukket med meg råvarer hjem til å eksperimentere med), vin, transport og små kjøp. Måtte også betale strømforbruket mitt, men passet på å ikke overforbruke, da strøm er sviiindyrt. Regninga kom på 25 euro, ofret et par koselige varme kvelder for dét... Så ca. 6200,- +/-! Jeg gikk veeldig mye tur, det var turstier i flust. Og naturligvis langt ifra turistinfiserte. De jeg leide av var veldig behjelpelige med å ta meg med på ting, ettersom jeg reiste utenfor turistsesong og de hadde mer tid til hver enkelt kunde. De hadde f.eks en helaftens kveld hvor jeg og et annet gammelt norskt par som skulle overvintre ble invitert til, 7-retters. Spiste non-stop fra 6 til 12 Jeg valgte også å bruke en hel dag i Pisa, heldigvis den eneste dagen det var sol (!!) Jeg hjalp de også mye med vedlikehold, da min mannlige vert tidligere var professor på universitetet, noe som resulterte i masse interessante samtaler om litteratur, filosofi og historie blant olivenlundene. (Surrealistisk? Beste minnet fra turen!) Det har sine for- og ulemper med å reise utenfor turistsesong. Men det blir til hva man gjør det selv, jeg hadde det topp fra første til siste dag, og hadde nok ikke blitt en like autentisk opplevelse hvis området var fylt av nysgjerrige turister. (Gammel klosterby full av historie)
*Vilje* Skrevet 28. november 2013 #14 Skrevet 28. november 2013 Jeg hadde også sjekket ut Gadventures. Det er et internasjonalt reiseselskap med turer over hele verden hvor mange drar alene. Jeg var nettopp på en rundreise i Kina hvor 5 av 15 reiste alene. Folk var fra Europa, Australia og Sør-Afrika og alt går på engelsk. Jeg bestilte via Kilroy men man kan sikkert bestille direkte hos dem også.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #15 Skrevet 30. november 2013 ikke reis alene. sjansen er stor for at du blir overfalt og voldtatt. reise til sverige alene går greit da. Anonymous poster hash: 28ac5...f01
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #16 Skrevet 30. november 2013 ikke reis alene. sjansen er stor for at du blir overfalt og voldtatt. reise til sverige alene går greit da. Anonymous poster hash: 28ac5...f01 Ok, din samfunnstaper. Anonymous poster hash: 5ea53...a6b
Horeveiviser Skrevet 30. november 2013 #17 Skrevet 30. november 2013 Jeg har lenge hatt lyst til å oppleve noe nytt, men de rundt meg er opptatt med sitt, så har jeg i senere tid tenkt at det er jo faktisk en mulighet å bare reise alene. En trenger ikke å være avhengig av noen, å jeg kan gjøre akkurat det som passer meg best. Problemet er at jeg kommer ikke videre til å faktisk tørre å gjør det. Er det noen som har gjort dette, og har gode tips for å reise alene? Tenker egentlig USA, eller til et sted der en får oppleve nye kulturer. Trenger tips, råd! Ditt største problem, slik jeg ser det, er at du trenger andre for å rettferdiggjøre dine egne valg.
pinar Skrevet 4. desember 2013 #18 Skrevet 4. desember 2013 Nå skal jeg snart ut på tur! Men jeg lurer sånn på om jeg burde ta med speilrefleks kamera eller ikke. Det er kanskje dumt å drasse rundt på, men tar jo mye bedre bilder..
Gjest Sagarmatha Skrevet 5. desember 2013 #19 Skrevet 5. desember 2013 ikke reis alene. sjansen er stor for at du blir overfalt og voldtatt. reise til sverige alene går greit da. Anonymous poster hash: 28ac5...f01 Herremin. Våger du å gå på butikken uten politeskorte? Reise alene kan være noe av det mest belønnende man gjør.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #20 Skrevet 5. desember 2013 Går fint å reise alene, bare vær litt observant, kritisk og forsiktig. Anonymous poster hash: 90bb1...c40
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå