Ellevill Skrevet 23. november 2013 #1 Skrevet 23. november 2013 .... du hadde lyst til å servere forrett, middag og dessert til ca 8 gode venner, men du bare hadde 4 timer på å gjøre alt i stand (altså kan ingenting ordnes dagen før). Forhåpentligvis ikke noe man må være kokkegeni for å få til... *søker inspirasjon* :-)
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #2 Skrevet 23. november 2013 Forrett - avocado med reker, sånn som dette f.eks: http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/avokado-med-reker Hovedrett: ett eller annet ovnsbakt, helstekt laks eller ørret f.eks, http://dinmat.no/Ovnsbakt-laks-med-varm-fennikelsalat Dessert - lune bær med vaniljeis: http://trinesmatblogg.no/2011/11/04/lune-baer-med-hvit-sjokolade-og-pistasiekjerner/ Ingenting vanskelig, og hovedretten gjør seg selv Anonymous poster hash: 19faf...8ec 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #3 Skrevet 23. november 2013 Til forrett ville jeg servert gulrotsuppe. Mild og god på smak, men ikke for mektig så det ikke er plass til mer. Mye lettere mat enn hjemmelaget blomkålsuppe til sammenligning. Til hovedrett ville jeg servert noe kylling, sannsynligvis med ovnsbakte rotgrønnsaker. Det er enkelt å lage i store porsjoner. Til dessert ville jeg hatt is og ferske bær, eventuelt en god kake (eller begge deler, desserten er høydepunktet i måltidet!). Anonymous poster hash: 770da...adc
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #4 Skrevet 23. november 2013 Dropper forrett for der har jeg ikke peiling:P Ikke kan jeg dette med hva om passer å ha sammen heller, men men:P Til hovedrett ville jeg laget lamemcurry og servert med ris og nanbrød; http://dinmat.no/Lammecurry-med-linser-0 Den lager omtrent seg selv, så i mellomtiden kan man tilberede forrett og dessert:) Til dessert ville jeg laget min egen version av tilslørte bondepiker: Du trenger: digestivekjeks smør eplesyltetøy pisket krem litt frisk frukt eller bær(f.eks. banan, kiwi og jordbær) litt sjokoladesaus. Ha kjeks i en pose og knus den fin med f.eks. kjevle. Smelt smøret i pannen og ha i kjeksen. Når det er varmt og godt blandet, ha det i bunnen av dessertglass og la det størkne i kjøleskap. Deretter legger du lagvis med eplesyltetøy og krem, og topper det med frukt/bær og litt sjokoladesaus:) Anonymous poster hash: f12db...dff
Skvaldersjura Skrevet 24. november 2013 #5 Skrevet 24. november 2013 forrett: Grønnsaksuppe Middag: Roastbiff med blomkål, brokkoli, potet og viltsaus. Dessert: bjørnebærsyltetøy varmet i microen, hell opp i glass (NB! ikke for varmt) og hell over vaniljesaus.
Brunhilde Skrevet 24. november 2013 #6 Skrevet 24. november 2013 Forrett: Laksecevice, eller noe annet fra sjøen. Hovedrett: Lammelår med hvitløk og rosmarin, servert med god saus og hjemmelaget potetmos, samt rosenkål, babygulrøtter, sukkerertert og blomkål. Dessert: Sjokoladefondant som du steker mens du rydder av bordet etter forretten servert med bringebærcoulis og litt god vanlijeis.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #7 Skrevet 25. november 2013 Forrett: Grønnertesuppe eller røket laks med pasta Hovedrett: viltgryte av reinsdyrskav, potetmos eller mandelpotet og rørte tyttebær /lammelår med tilbehør Dessert: Vaniljeis med oppvarmet skogsbær fra frysedisken eller en bløtkake (ferdiglaget bunn) med fruktcocktail og masse krem Anonymous poster hash: 6f498...2f3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #8 Skrevet 25. november 2013 Jeg slår også et slag for en deilig gryte, det passer så godt nå om høsten! Viltgryte, coq au vin, chili...NAM - og det beste er at så fort du har hivd alle ingrediensene i gryta så lager den seg selv For å følge opp et litt høstlig tema kan du jo lage eplekake eller smuldrepai med eple og servere med is til dessert, og feks gulrot- eller jordskokksuppe til forrett. Anonymous poster hash: e0861...01d
Ellevill Skrevet 25. november 2013 Forfatter #9 Skrevet 25. november 2013 Tusen takk for tips alle sammen! :-) Jordskokksuppe har jeg spist på restautrant og det er bare ny-y-delig! Men en av de som var tilstede sa det var veldig vanskelig å lage mat med jordskokk, hun syntes alt smakte jord?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #10 Skrevet 25. november 2013 Forrett: Melon surret i spekeskinke. Hovedrett: Kyllingfilet med potetbåter, peppersaus og grønnsaker. Dessert: Fruktsalat med is/krem. Anonymous poster hash: c3579...51c 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #11 Skrevet 25. november 2013 Tusen takk for tips alle sammen! :-) Jordskokksuppe har jeg spist på restautrant og det er bare ny-y-delig! Men en av de som var tilstede sa det var veldig vanskelig å lage mat med jordskokk, hun syntes alt smakte jord? Er du helt sikker på du ikke kan forberede noe dagen før? Jeg hadde laget kremet aspargessuppet til forrett (oppskriften fra bama er god) og så hadde jeg laget hjemmelaget lasagne til hovedrett med god salat og hvitløksbrød til, og så pavlova med masse bær til dessert. -Da kan du lage aspargessuppen dagen før og bare varme opp før servering. Server gjerne en liten brødbit med godt smør til denne. -Kjøttdeigblandingen og ostesausen kan du lage dagen før (hjemmelaget lasagne bli defintivt best med Barilla sine pastaplater). Server dressing og fetaost i olje til salaten. Bruk gjerne litt spenstig salat, som den posen med baby leaf salad blandet med rucculasalat. -Pavlovabunnen kan du lage dagen før og bare la stå tørt på kjøkkenbenken. Så visper du krem lett og tilsetter en pakke med piano vaniljekrem og pynter med flotter bær (bringebær, blåbær, kiwi i biter, banan i biter kan du bruke, og jordbær). Kjøp helst ikke fryste bær, de blir så utrolig vannete. Du kan også strø over litt daimkuler (sånn strøssel til is) på toppen. Du kan kutte opp bærene på forhånd, men ikke legg på kremen før servering for da bli bunnen kjip. Til aspargessuppen kan du lage persilleolje og dryppe noen dråper i hver skål. Det ser kjempekult ut, for persilleoljen blir knallgrønn. Oppskrift persilleolje: http://dinmat.no/Persilleolje Oppskift kremet aspargessuppe: http://www.bama.no/eway/default.aspx?pid=241&trg=MainLeft_6127&Main_4489=6128:0:10,2253&MainLeft_6127=6181:1651452::0:6192:10:::0:0 Til denne oppskriften kokker vi også toppene med (gidder ikke å bruke de som pynt) og vi begynner med bare halvparten av væsken og så sper vi på etter at suppen er most i foodprocessor eller med stavmixer. Slik at den får perfekt konsistens Anonymous poster hash: 470d7...ec9 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #12 Skrevet 25. november 2013 - Salat, gjerne med noe kjøtt (pancetta), nøtter (pinjekjerner, valnøtter) og ost (parmesan) - Fiskegryte med rustikt brød og aioli eller kryddersmør - Sjokoladefondant med bringebærcoulis Anonymous poster hash: c7871...6ec
happiest Skrevet 26. november 2013 #13 Skrevet 26. november 2013 Forrett: Asparges med spekeskinke + revet parmesan over eller bruschetta, feks. med tomat, basilikum og mozarella hovedrett: chili con carne eller kyllinglår med lunpotetsalat og rotgrønnsaker dessert: toro-brownie (tilsett feks. hakkete nøtter eller sjokolade) med vaniljeis og lune bær
Gjest Fjotten Skrevet 26. november 2013 #14 Skrevet 26. november 2013 Til en noe ung vennekrets.. Forrett: Nachos. Slår aldri feil. Hovedrett: Grilling! Hvis ikke, så en saftig biff med hasselback potter, asparges og en hjemmelaget grønnsaksmiks. Kan serveres med karft, men ingen saus som ødelegger smaken. Dessert: Mos et par appelsiner i en skål, kutt bananer i biter og sleng oppi sammen med en dæsj krem, strimlet sjokolade og nøtter. Høres rart ut men er super godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå