Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært sammen med kjæresten en stund nå, og vi har så smått begynt å tenke på å bo sammen. Det logiske blir at jeg flytter inn hos han. Han har egen leilighet, jeg leier. Men jeg tenker litt at jeg vil ikke flytte inn der. Da føler jeg ikke at det blir mitt hjem. Alt i leiligheten er hans, og han har innredet den. Såklart jeg kan møblere om, men det blir ikke det samme. Han vil heller ikke kjøpe ny leilighet nå. Andre som har vært gjennom noe lignende? Og jeg tenker litt om det blir slutt (ikke at jeg tror det nå, men man vet jo aldri om noen år). Da sitter han igjen med alt, mens jeg sitter igjen med ingenting, og betalt leie til han, mens han har tjent på min leie.

Anonymous poster hash: 29521...813

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg vil anbefale deg å gå gradene. Ja flytt inn hos han først, for så å vurdere å kjøpe noe sammen etterhvert.

Har litt lignende situasjon akkurat nå, bare motsatt. Jeg eier, han leier. Han har nå sagt opp leieforholdet for å flytte inn hos meg. Men jeg tror at d beste for oss begge er om vi velger å kjøpe noe sammen, som vi begge eier og kan innrede fra begynnelsen av. D handler om likestilling, og følelsen av hva som er "Hjem".

Skrevet

Du må få muligheten til å kjøpe deg inn i hans leilighet hvis du flytter inn der. Du må ikke gå med på å hjelpe til med å betale hans lån uten å få noe igjen for det!

Anonymous poster hash: 4fd5b...8fd

• Liker 1
Skrevet

Null problem å betale leie til han, så lenge dere setter dere ned å skriver en god samboerkontrakt hvor det står at du skal ha tilbake de pengene du har lagt inn i leiligheten hvis det mot formodning skulle bli slutt. Og avtal en månedlig sum slik at dette blir lett å regne ut av hvis dere en dag skulle gå fra hverandre. Det du betaler i leie vil jo bidra til å enten betale ned lånet hans eller å kjøpe deg inn i leiligheten, bare rett og rimelig at du da får dette igjen.

Vi har gjort dette, så jeg føler meg veldig trygg på at jeg ikke står tomhendt tilbake hvis vi skulle gå fra hverandre. Og så er jo alle møblene mine, siden jeg har innredet hele leiligheten på nytt etter at jeg flyttet inn! :P

Anonymous poster hash: 47eb0...3ef
Skrevet

jaja, man må jo uansett betale leie til andre, så hvorfor ikke kjæretsen?? eg syns begge skal tjene på at du flytter inn til han. du får billigere leie, og han får leieiintekter.

Anonymous poster hash: 71e7e...0fd
  • Liker 5
Skrevet

Du må få muligheten til å kjøpe deg inn i hans leilighet hvis du flytter inn der. Du må ikke gå med på å hjelpe til med å betale hans lån uten å få noe igjen for det!

Anonymous poster hash: 4fd5b...8fd

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk mener dette! Hva er forskjellen på å "betale ned typens gjeld" og å betale ned gjelden til en random husvert som leier ut en leilighet??

Nå er jeg gift og vi kjøpte hus sammen, men ser virkelig ikke problemet her. Hvis ts betaler leie til en random utleier i 10 år har hun ikke mer igen enn om hun betaler leie til samboer.

Anonymous poster hash: ad7e0...734

• Liker 5
Skrevet

Jeg flyttet inn til kjæresten min i leiligheten han eier. Vi betaler kun felleskostnader sammen, dvs. jeg betaler ingenting på lånet hans. Begge to får av den grunn billigere husleie enn om vi skulle bodd alene, samtidig som han selv betaler ned på eget lån (som han ville gjort om han bodde alene). Jeg prøver samtidig å spare så mye studentinntekten min klarer.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke snakk om å leie hos en random i 10 år istedenfor å leie hos kjæresten. Hadde jeg ikke hatt kjæresten hadde jeg kjøpt meg noe eget om ikke så lenge. Så da vil jeg heller betale ned på mitt eget lån og egen leilighet, enn å betale leie hos kjæresten, og da om det blir slutt om noen år sitter jeg igjen med ingenting, pluss mye minus fra husleie.

Skrevet

Da jeg var sammen med eksen min flyttet jeg inn til han. Følte at det aldri ble helt mitt eget, ble aldri til at jeg fikk mitt personlige preg der.

Skrevet

Nå gikk denne tråden litt mye ut på det økonomiske med å flytte inn. Men hovedtemaet er mer at jeg vil ikke føle at leiligheten hans blir mitt hjem om jeg flytter inn, uavhengig om jeg leier hos han eller kjøper meg inn i leiligheten.

Skrevet

Ta det som en prøveperiode og sats på å kjøpe noe større sammen om et år eller to, når dere vet at forholdet takler godt å bo sammen. :) Betal en lav husleie til han, og så setter du resten på sparekonto og sparer EK til dere skal kjøpe noe sammen.

Jeg bodde halvannet år i min samboers leilighet før vi kjøpte noe sammen. Følte hele veien at det var mitt hjem også, for det var det jo? Byttet ikke ut møbler eller andre dyre ting, men tok noen grep da jeg flyttet inn - kvittet meg med de gyselige kjøkkengardinene, kjøpte blomster og litt pynteting som faktisk matchet osv. Noe mer enn det var ikke nødvendig, det viktigste var jo at jeg følte meg velkommen og ikke følte at jeg ikke kunne invitere folk e.l.

Skrevet

Skjønner ikke problemet ditt. Når du bor der, så er det jo ditt hjem også. Flyttet inn til min kjæreste, og det ble jo hjemmet mitt også.

Og i fht økonomi. du skal nok betale leie til han, selv om du ikke enda har kjøpt. Vil du kjøpe, så kjøp uavhengig av han da. Du kan jo ikke forvente å ikke betale lee hos han, bare fordi du engang skal kjøpe en leilighet.

Anonymous poster hash: 71e7e...0fd
  • Liker 3
Skrevet

Null problem å betale leie til han, så lenge dere setter dere ned å skriver en god samboerkontrakt hvor det står at du skal ha tilbake de pengene du har lagt inn i leiligheten hvis det mot formodning skulle bli slutt.

Anonymous poster hash: 47eb0...3ef

Dette blir feil. Like feil som å bo gratis.

• Liker 2
Skrevet

Om du flytter inn så skal du betale leie og du skal selvsagt ikke ha noe tilbake om du flytter ut igjen. Det vanlige er vel å dele på ting som strøm, fellesutgifter og at kanskje halvparten av avdragene. Men du skal ikke betale så mye at han tjener på at du bor der og alle hans avdrag/renter på boligen uten at dere har en avtale om at du skal kjøpe deg inn i boligen.

Det finnes ingen fasit på dette, men man må finne en løsning som fungerer for begge parter og som ikke gir uønskede reaksjoner hos noen om det blir slutt og du flytter ut.

Skrevet

Du MÅ kjøpe deg inn i hans leilighet etterhvert. Ikke betal ned på hans lån uten å ha noe. Hva om dere gjør det slutt om

10 år, han har en leilighet -du eier ikke nåla i veggen. Når du er over en viss alder kreves det langt mer egenandel for å i det hele tatt få lån. Som ung kvalifiserer du til en del fordelder du mister etterhvert. Og husk at har du barn må du ha enda mer egenkapital.

Man trenger ikke å kjøpe seg inn før et par år, men gjør det etterhvert. Du trenger ikke å kjøpe en stor andel -men ha noe. Dere må også lage en ordentlig kontrakt. Han tjener graps på at du bor der. Alle penger du betaler i leie kan han putte rett i lomma -skattefritt når han bor der selv. (Tror jeg) han får i tillegg skattelette. Husk at som leietaker har du også ansvar. Hvem skal betale for reperasjoner? Hvor lang oppsigelsestid?

Jeg tror det er lurt å ha diskuteret og laget regler om alle de mulige litt kipe situasjoner dere kan møte på forhånd. Da blir alt mye mer trygt og forutsigbart for dere begge.

Lykke til <3 håper dere får et fantastisk samboerskap :)

Skrevet

Skjønner godt hva du føler, men det er jo sinnsvakt dyrt for han å kjøpe noe nytt bare fordi du føler for det. Det blir veldig urimelig av deg. Du får heller gjøre ditt beste med å henge opp egne bilder og sånne ting :) Du sitter heller ikke tomhent igjen hvis du har en skikkelig samboerkontrakt. Hvis du bare betaler halvparten av rentene og leia så sparer du det du ellers ville betalt i leie til dere skal kjøpe noe større sammen om noen år. Begge tjener på det.

Vet ikke akkurat hvor mye det koster å selge og kjøpe bolig, men er visst snakk om mye plus at det er mye jobb. Ville du gjort det samme om situasjonen var omvendt?

Skrevet

Men dette med eget preg; jeg vil anbefale å begynne i det små. Jeg begynte med å bytte sengetøy til farger jeg likte, så plasserte jeg mitt nips rundt. Byttet gardiner, fikk noen fine puter i sofaen, bilder av meg og kjærsten, vennene og familien min osv. Det er helt utrolig hvor mye småting som ny duk, puter og et par bilder kan bety! Gutter er generelt dårlig til å utnytte plass ( gutter -ikke menn ;) ) få opp noen vegg hyller som dere kan pynte med ferieminner, bøker og annet dere liker. Og hjemfølelsen kommer av seg slev :)

Skrevet

Hvis magefølelsen sier at det er feil, så lytt til den. Folk er vanvittig pro til samboerskap her og mener t.o.m. du er urimelig som tenker på fremtiden. Likevel ser vi endeløse tråder om finansielle spm. ang. samboerskap, folk som slår opp men drøyer ut siden de ikke har et sted å bo, t.o.m. drøyer med å slå opp i et dødt forhold pga. "det praktiske".

Det kommer jo an på hva man vil ha til slutt. Jeg vil ultimat sett være gift og ha en familie. Jeg ville aldri flyttet inn med en mann med mindre vi var forlovet/gift eller eide sammen. Rett og slett fordi jeg ser på samboerskap som et videre steg ikke bare noe man "glir inn i".

Menn og kvinner har stort sett et forskjellig syn på samboerskap - kvinner ser på det som et steg mot noe permanent, menn ser på det som en komfortabel mellomfase der de kan "teste" forholdet.

Ikke forvent at kjæresten skal ta kritiske beslutninger på dine vegne - løsningen med at du flytter inn hos ham er ultimat fra hans ståsted, han tar ingen risiko og har ingen omstillingsproblemer dersom det tar slutt.

Og ignorer snøflak-kommentarer, "vi gjorde xyz og er nå gift". Poenget er at i totalen så er menn og kvinners syn på dette ulikt og dersom du vil gifte deg så er det ugunstig å være hans "kone" uten ekteskap.

Anonymous poster hash: 98950...761
  • Liker 2
Skrevet

Flytt inn hos ham, betal leie på et nivå dere begge tjener på, spar samtidig opp egenkapital, og hvis alt går bra kjøper dere noe nytt sammen etterhvert.

Med mindre du er rik og har flere penger enn du vet hva du skal gjøre med, isåfall er det greit å kjøpe ny leilighet med en gang bare fordi det føles bedre.

Anonymous poster hash: eb800...54a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...