coconut100 Skrevet 23. november 2013 #1 Skrevet 23. november 2013 Har oppkjøring om ca 3 uker. Trenger virkelig gode tips, hva man bør være obs på osv. Jeg skjelver veldig, særlig i bena når jeg blir nervøs, så trenger også tips mot dette. Er veldig avhengig av å få lappen, i og med at jeg går skole og bor ganske langt unna - bussforbindelse veldig dårlig, og må stå opp kl 6 om morgenen pga av dette. Liker absolutt ikke skolebilen, det er en dieselbil og jeg er vant til bensin. Den drar noe sykt i andre gir, så i småkryss må jeg holde inne klutchen for at den ikke skal dra så mye. Noen tips angående kjøring av dieselbil?
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #2 Skrevet 23. november 2013 Et tips. Siste uken før oppkjøring så dropper du å øvelseskjøre privat (m/bensinbil), og ta heller så mange kjøretimer som mulig hos kjøreskolens dieselbil. Helt normalt å venne seg til ny bil. Å kjøre m/diesel kontra bensinmotor kan være ganske så forskjellig. Anonymous poster hash: 374b5...b84
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #3 Skrevet 24. november 2013 Har oppkjøring om ca 3 uker. Trenger virkelig gode tips, hva man bør være obs på osv. Jeg skjelver veldig, særlig i bena når jeg blir nervøs, så trenger også tips mot dette. Er veldig avhengig av å få lappen, i og med at jeg går skole og bor ganske langt unna - bussforbindelse veldig dårlig, og må stå opp kl 6 om morgenen pga av dette. Liker absolutt ikke skolebilen, det er en dieselbil og jeg er vant til bensin. Den drar noe sykt i andre gir, så i småkryss må jeg holde inne klutchen for at den ikke skal dra så mye. Noen tips angående kjøring av dieselbil? Hold fartsgrensa og kjør veldig sakte inn i kryss og rundkjøringer slik at sensor ikke må tråkke i bremsen. Anonymous poster hash: 5b07d...90c
coconut100 Skrevet 24. november 2013 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2013 Et tips. Siste uken før oppkjøring så dropper du å øvelseskjøre privat (m/bensinbil), og ta heller så mange kjøretimer som mulig hos kjøreskolens dieselbil. Helt normalt å venne seg til ny bil. Å kjøre m/diesel kontra bensinmotor kan være ganske så forskjellig. Anonymous poster hash: 374b5...b84 Takk. Siden jeg har skilte foreldre, så kjører jeg 4 forskjellige biler, så det å venne seg til går ok. Mamma har en dieselbil, men den er såpass gammel at den ikke drar så mye i andre gir.
coconut100 Skrevet 24. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2013 Under bykjøring i boligstrøk, bør man gire ned til første i kryssene i steden for å være i 2.giret og må trykke inn klutchen?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #6 Skrevet 4. desember 2013 Under bykjøring i boligstrøk, bør man gire ned til første i kryssene i steden for å være i 2.giret og må trykke inn klutchen? Noen får arrestere meg hvis jeg tar feil, men jeg er av den oppfatning at man kun skal bruke 1. gir ved oppstart, altså når man går fra stillstand til bevegelse (både ved oppstart av motor og når motoren går). Det var i hvert fall det kjørelæreren min fortalte meg. Når jeg kjører i strøk med veldig lav fart (20 eller 30 km/t) legger jeg giret til 2. og har foten klar over clutchen i tilfelle jeg må bremse ned så mye at bilen må stoppe helt. Da blir ikke motoren kvalt, og jeg girer om til 1. gir når jeg skal bevege bilen igjen Anonymous poster hash: 47c7f...32f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 Kjør sakte inn mot kryss, og snu hodet godt for å vise at du SER. Det holder ikke at du vrir på øynene litt, men han må se at du faktisk ser. Tenk på høyreregelen og bare tenk på at personen som sitter attmed deg er en veninne. Anonymous poster hash: e33dc...c34
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 Jeg var dritnervøs da jeg kjørte opp for få dager siden, og jeg tok med meg kjørelæreren min baki bilen. Det beroliget meg veldig, så jeg sto på første forsøk til tross for nerver i høyspenn. MEN det er ikke lurt hvis ikke du føler kjørelæreren din beroliger deg, da. Han jeg hadde har en veldig beroligende effekt på meg.. Anonymous poster hash: 9ad5a...963
Lea2 Skrevet 4. desember 2013 #9 Skrevet 4. desember 2013 Ikke ta sjanser. Du slipper lettere unna ved å vente med å gjøre ut i et kryss der du har vikeplikt om du er usikker enn å være for tøff. Se seg godt rundt etter fotgjengere, særlig ved fotgjengerfelt og brems ned ved disse. Ikke legg deg for tett opptil syklister når du kjører forbi. Vær nøye med blinklys (blink og blink i tide, uansett om du bare skal ut en liten meter)
coconut100 Skrevet 12. desember 2013 Forfatter #10 Skrevet 12. desember 2013 Takk for alle tips. Oppkjøringen er på mandag. Gru-gleder meg, er veldig spent. Føler jo selv at jeg kan kjøre ganske bra, i og med at jeg har A1 lappen. Men det er lett å glemme småting under oppkjøringen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå