AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #1 Skrevet 23. november 2013 Noen jeg kjenner har en samojed på sånn rundt 8-9 måneder, og jeg lurer på om han egentlig har det så bra... Kanskje det er noen hundevante her som kan si noe om det? For det første: Han sitter i bur hele natten, og mens hun er på jobb... Jeg syns dette høres mye ut? Hun sier han ikke kan være løs, for da ødelegger han ting... Og jeg syns hun behandler ham så røft... En gang jeg var der hadde han tatt en sko fra gangen, og da hun kom inn i rommet han var i og så han lå og tygde på skoen, dro hun skoen hardt ut av munnen på ham, og så la hun ham i bakken Hun la ham på ryggen og liksom knurret til ham... han knurret igjen og hun bare holdt ham hardt nede til han sluttet. Foreldrene mine hadde hund da jeg fortsatt bodde hjemme, og vi trengte aldri å legge den hunden i bakken... Jeg sa det til henne, og hun mente at man må ta den typen hund på den måten, fordi de ellers prøver å bestemme... Hun skriver også en del på facebook som jeg syns er veldig rart... Da han var mindre og bet en del klaget hun på facebook over det, og noen med hund på profilbildet kommenterte at hun burde prøve å holde fast tungen hans og klemme til når han bet, og det syns hun var en god idé... Hvis noen hadde gjort noe sånt på et barn ville jo barnevernet blitt koblet inn... Vet at hund og barn ikke er det samme, men det kan da ikke være nødvendig å være så fysisk? Men det er kanskje vanlig... En annen gang for lenge siden skrev hun at hun var forbannet fordi han hadde ødelagt hundesengen og da hun oppdaget at han hadde gjort det og hun skulle sette ham på plass for det så "tisset han på gulvet på trass". Jeg syns det hørtes ut som han var redd... Jeg lurer på å få hund selv, men tror ikke jeg klarer å oppføre meg sånn mot en hund... Må man virkelig ta en unghund på den måten der? Jeg har lest en del om hundetrening og sånt, og syns ikke det ser ut som hunden hennes prøver å bestemme... Hun sier at hun må dominere ham, men jeg syns det ser ut som han prøver å underkaste seg helt til det ikke går lenger fordi han er trengt inn i et hjørne, og tenker at han kanskje knurrer fordi han er redd og føler seg truet... Men kanskje jeg tar feil... Hun sier han bare er en trassig tenåring... Hvis jeg har rett i at han ikke blir behandlet så pent, hvordan kan jeg hjelpe ham? Jeg er redd for at hvis jeg sier noe, så vil det gå ut over ham, men jeg syns det er fælt å bare se på... Kanskje noen som kan mer om hund har noen gode argumenter jeg kan bruke eller noe sånt? Anonymous poster hash: 33c56...b1f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #2 Skrevet 23. november 2013 Neida, du trenger overhodet ikke oppdra din egen hund slik. Anonymous poster hash: 0df03...fa2
Gjest Skrevet 23. november 2013 #3 Skrevet 23. november 2013 (endret) Høres ut som om noen har lest hundebøker fra 30 år tilbake! Da skulle man "ta" hunden for å være øverst på rangstige, og lot man hunden sitte i sofaen så var han sjefen.... Rister bare oppgitt på hodet av slike! Har en bekjent av meg som "tar" hunden og holder han fast om han ikke gjør som han vil. Resultatet er at bikkja hører den, med halen mellom beina og øra ned! Altså han hører fordi han vet det får en konsekvens av det, ikke fordi han faktisk vil! Mens min kommer løpende og lykkelig når jeg kaller han inn fordi han er glad og vil komme til meg for kos og god ord! Jeg har rett og slett gitt opp å si noe og gir hun kun korreksjon og kjeft om hun prøver å gjøre det på mine hunder! Der går nemlig grensa, at hun vil ødelegge sin egen hund skal hun få lov til altså, så lenge hun ikke mishandler bikkja så værsegod, men så fort det utøver på mine så er det stopp! Og ren gjetting, om hun fortsetter slik hun gjør vil hun få en nervøs, ustabil hund som mye mulig som du sier, bli klemt så langt opp i et hjørne at det går galt til slutt! Endret 23. november 2013 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #4 Skrevet 24. november 2013 TS her. Så det er ikke noe å gjøre med det, altså? Får helt vondt av hunden... Syns det virker som mishandling Har hun rett i at det er noe med den typen hund som gjør at man må behandle dem sånn? Anonymous poster hash: 33c56...b1f
Gjest Skrevet 24. november 2013 #5 Skrevet 24. november 2013 Du kan alltids sende inn en bekymringsmelding til dyrevernet, men de gjør sjeldent noe med det siden det ikke er direkte mishandling av ille grad, det er bare litt da og nå og da blir det gjerne oversett! Men send inn hvis du mener det er for ille også sjekker de opp i det om de har tid! Næsj! Blir som å si at alle "muskelhunder" er kamphunder som er lagd for å drepe andre hunder.... Ingen hunder trengs å "domineres", ingen hunder trenger å bli lagt i bakken! Det er dessverre bare noen som er litt for langt etter når det gjelder hundeoppdragelse i denne tiden!
Tvist Skrevet 24. november 2013 #6 Skrevet 24. november 2013 Det er vel ille synes jeg at hunden er innestengt i bur hele natten og mens eier er på jobb? Alså minst 16 timer i døgnet. Det kvalifiserer til en bekymringsmelding til mattilsynet spør du meg. Det kan gjøres over nettet, på deres hjemmesider.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #7 Skrevet 24. november 2013 Jeg vet ikke, jeg... Når jeg har snakket med andre hundeeiere om det er det visst delte meninger om hvor mye burtid som er greit, så jeg vet ikke om mattilsynet vil gjøre noe... Jeg tror ikke hun er slem mot hunden med vilje. Det virker som hun syns metodene er "innenfor", siden hun poster om det åpent på facebook, men kanskje det hadde gått å overbevise henne om å behandle ham annerledes... Få henne til å se seg selv utenfra... Hvis jeg kjøper en bok om positiv trening til henne blir det kanskje ikke så godt mottatt... Eller kanskje det fins noen bra nettsider jeg kan linke til hvor man kan overbevise folk om at hennes metoder er avleggs? Anonymous poster hash: 33c56...b1f
Gjest Skrevet 25. november 2013 #8 Skrevet 25. november 2013 Dessverre er mattilsynet helt pp trynet når det gjelder burtid! I Sverige derimot er ikke bur lov!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #9 Skrevet 25. november 2013 Det er helt fullstendig gal måte å oppdra en hund, men det er dessverre lite å gjøre med det, annet enn å introdusere henne for noen med en veloppdratt, positivt trent hund så hun kan lære. Anonymous poster hash: 51aa9...d8a
Santflows Skrevet 25. november 2013 #10 Skrevet 25. november 2013 Jeg hadde gått rett til henne og sagt at hun ikke fortjener å ha dyr når hun holder på slik hun gjør. Mister seriøst troa på menneskeheten når jeg leser slike ting.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #11 Skrevet 26. november 2013 Det høres ikke ut som om hunden mishandles akkurat. Men at hun er brå og litt hardhendt med den. Gi henne en bok om positiv trening av hund. Når det gjelder bur er det vanskelig med valper hjemme alene fordi de ødelegger ofte ting. Men kan hun stenge av deler av huset slik at valpen går løs? Foreslå dette for henne, ta en sjanse på at hun blir irritert på deg, hun vil sikkert tenke gjennom det etterpå og bli bedre med valpen sin uansett. Og så må alle huske at noen valper er grusomt rampete og at man som eier blir sliten og gjør noen dumme ting i oppdragelsen. Men hunden har det bra allikvel hvis man kan klare å endre taktikk, man får ikke nødvendigvis en nervøs hund fordi man gjør en feil eller to i oppdragelsen. Akkurat på det punktet er barn og hunder like, det er rom for å feile som oppdrager men man må i hovedsak gjøre det rette. Her kan du hjelpe din venn litt på veien mot å bli en bedre oppdrager. Anonymous poster hash: 37cf2...558
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå