AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #1 Skrevet 23. november 2013 Hei! Jeg er ei jente på 17 som har et stort problem som preger meg veldig i hverdagen. Jeg ble kjent med en mann på 26 i sommer, og siden da har vi sakte om sikkert utviklet et slags forhold med gjensidige følelser. Vi møttes på jobb, så settingen her er ikke noe snuskete internettgreier. For noen uker siden fikk min mor vite av noen jeg ikke vet hvem er at han røyker hasj. Hun tror derfor at han er narkoman og farlig for meg, selv om sannheten er at han røyker en sjelden gang på fest. Det ble veldig mye styr om dette, og jeg hadde det forferdelig, da hun sa jeg aldri får møte han igjen. Jeg personlig synes ikke 8 års aldersforskjell når jeg blir 18 straks er noen big deal, og vi er på det samme mentale nivået. Jeg ble tvunget til å love at jeg ALDRI skal se han igjen, men dette er svært vanskelig pga. alle følelsene som er involvert.. Nå vil han møte meg igjen, og jeg vil også det egentlig, men er redd for konsekvensene. Jeg mener selv at jeg skal kunne bestemme over meg selv når jeg fyller 18 om noen dager, men samtidig har jeg lovet mine foreldre å ikke gjøre det... Skal jeg følge mitt eget hjerte, eller forhindre ny dramatikk ved å ikke se han igjen? Anonymous poster hash: c141b...bee Anonymous poster hash: c141b...bee 1
Hyena Skrevet 23. november 2013 #2 Skrevet 23. november 2013 (endret) Du skal gjøre akkurat det du selv føler er riktig. Sett alle andres meninger til siden, og kjenn på hvor sterke følelser du har. Er det så sterkt at du mener drama og fordommer er verdt det, så kjør på. Du er snart voksen, og desto viktigere er det at du lærer å ta egne valg og stå for dem tross konsekvensene som kan komme. Man lever en gang, så du har all rett til å gjøre det du selv mener er riktig. Endret 23. november 2013 av Hyena 4
Rewr9 Skrevet 23. november 2013 #3 Skrevet 23. november 2013 Jeg har veldig sterke følelser, og han har også det for meg. Han er den eneste personen jeg kan være med selv fullt og helt med, så det at vi ikke kan møtes har gjort at begge føler at en viktig del av livet er forsvunnet. Jeg er helt klar over alt det som har med hasjen og gjøre, og jeg vet også at jeg aldri kommer til å prøve det selv: noe min mor er redd for at jeg vil gjøre. Føler jeg blir sterkt mistrodd, og overvåket, fordi etter dette har det vært stort fokus på hvor jeg skal når jeg skal ut osv. 1
Berit Skrevet 23. november 2013 #4 Skrevet 23. november 2013 Hvis du virkelig vil treffe ham igjen enda han røyer hasj av og til, ville jeg spurt din mor pent om han kunne få lov til å komme hjem til dere og hilse på. Kanskje på middag eller at dere kunne vært sammen. Personlig tror jeg ikke at jeg ville ha truffet ham igjen hvis jeg bodde hjemme og ikke fikk lov. Blant annet også fordi han røyker hasj på enkelte fester og for at han var så mye eldre enn deg. Liker ikke tanken å skulle ruse seg i det hele tatt, men synes faktisk det er mye bedre å ruse seg hjemme i trygge omgivelser enn ute blandt fyll og fest og mange fremmede folk. Ser nå ditt siste innlegg. Hvis han har så sterke følelser for deg og du betyr så mye, så burde han tatt initiativ til å snakke med din mor og gitt et godt inntrykk. Hadde han klart å gi et godt inntrykk av seg selv til din mor, så hadde hun sikkert lettere akseptert ham, og at du fikk treffe ham. Synes du skal ha forståelse for din mor som bryr seg sånn om deg. Kanskje tar hun feile beslutninger, men hun viser at hun bryr seg.
Rewr9 Skrevet 23. november 2013 #5 Skrevet 23. november 2013 Han har selv foreslått å møte henne å snakke med henne for å få henne til å forstå hvordan ting er, men hun nekter fordi han er en simpel narkoman i hennes øyne. Dette gjør meg så frustrert å sint at jeg sliter med å forholde meg til henne på en god måte.. Jeg mener hun bryr seg for mye, jeg blir tross alt myndig snart, og flytter snart ut. Da må jeg uansett ta mine egne beslutninger, og jeg kommer uansett til å møte han da, så jeg skjønner ikke hvorfor alt oppstyret nå.
Steinar40 Skrevet 23. november 2013 #6 Skrevet 23. november 2013 Skjønner foreldrene til TS veldig godt. Ingen normale foreldre som bryr seg ønsker at deres barn skal surre seg borti rusmisbrukere. Dessuten er denne fyren for gammel for TS. Det er altfor stor risiko at denne relasjonen bare blir problemer. Og dette bør TS også klare å forstå hvis hun skal forestille å være voksen. 13
Rewr9 Skrevet 23. november 2013 #7 Skrevet 23. november 2013 Jeg forstår mer enn dere ''fornuftige'' voksne tror, jeg forstår hvorfor alt oppstyret har oppstått, og jeg klarte til å med å leve etter reglene en stund, men nå er det altså sånn at kjærligheten er sterkere enn regler. Ser ikke at dette er noe værre enn alle voksne som er utro med kollegaer osv, noe min mor selv var for noen år siden. Som sagt, vedkomne røyker bare hasj en sjelden gang, og dette ser jeg ikke som en hindring for noe som helst. Ikke noe værre enn en person som drikker 3 øl etter jobben hver dag
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #8 Skrevet 23. november 2013 Kan han ikke slutte med å røyke hasj da? Komme hjem til dere, møte foreldrene dine og samtidig love å ikke røyke igjen. Hadde han ment du var verdt det hadde han sluttet. Anonymous poster hash: a62b1...34a 6
Rewr9 Skrevet 23. november 2013 #9 Skrevet 23. november 2013 Jeg har ikke bedt han om noe som helst, fordi jeg liker ikke å kommandere han til å slutte med noe som helst på grunn av mine foreldre. Det føler jeg blir feil. Er det greit for meg, skal det ha lite å si hva som er greit for foreldrene mine. Selvom han i teorien hadde sluttet så er det godt mulig han tar seg en joint med kompiser på fest, så han kan godt si til foreldrene mine at han har sluttet. Greia her er jo at jeg føler jeg er voksen nok til å ta ansvar for at jeg er i dette forholdet, så jeg vil faktisk ikke blande inn foreldre i det hele tatt.
Steinar40 Skrevet 23. november 2013 #10 Skrevet 23. november 2013 Jeg forstår mer enn dere ''fornuftige'' voksne tror, jeg forstår hvorfor alt oppstyret har oppstått, og jeg klarte til å med å leve etter reglene en stund, men nå er det altså sånn at kjærligheten er sterkere enn regler. Ser ikke at dette er noe værre enn alle voksne som er utro med kollegaer osv, noe min mor selv var for noen år siden. Som sagt, vedkomne røyker bare hasj en sjelden gang, og dette ser jeg ikke som en hindring for noe som helst. Ikke noe værre enn en person som drikker 3 øl etter jobben hver dag Det at mora di har gjort dumme valg betyr ikke at det er noe bedre at du gjør dumme valg. Har ingenting med hverandre å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #11 Skrevet 23. november 2013 At en mann på 26 er på samme mentale nivå som en 18-åring, er et rødt flagg i seg selv. At han også røyker hasj, gjør ting verre. Det er ikke greit å gjøre "en sjelden gang". TS: Når du fylle 18, har du all rett til å gjøre som du vil. Om det kun er noen dager til, kan du vente. Anonymous poster hash: 4c492...5a4 9
Rewr9 Skrevet 23. november 2013 #12 Skrevet 23. november 2013 Har du tenkt på at det kanskje er jeg som er på det samme mentale nivå som han, og ikke motsatt? 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #13 Skrevet 23. november 2013 Han har selv foreslått å møte henne å snakke med henne for å få henne til å forstå hvordan ting er, men hun nekter fordi han er en simpel narkoman i hennes øyne. Dette gjør meg så frustrert å sint at jeg sliter med å forholde meg til henne på en god måte.. Jeg mener hun bryr seg for mye, jeg blir tross alt myndig snart, og flytter snart ut. Da må jeg uansett ta mine egne beslutninger, og jeg kommer uansett til å møte han da, så jeg skjønner ikke hvorfor alt oppstyret nå. Hva mener du med å få henne til å forstå hvordan ting er? At hun skal forstå at det er greit å røyke hasj?Jeg håper virkelig ikke at han er så tett i pappen at han tror han skal klare å overbevise en mor om at det er greit å røyke hasj... Siden det bare er noen dager til du er 18, så håper jeg du har ordnet deg bolig som står klar til å ta imot deg på 18 års dagen. Men husk, det koster penger å leke voksen. At en mann på 26 er på samme mentale nivå som en 18-åring, er et rødt flagg i seg selv. At han også røyker hasj, gjør ting verre. Det er ikke greit å gjøre "en sjelden gang". TS: Når du fylle 18, har du all rett til å gjøre som du vil. Om det kun er noen dager til, kan du vente. Anonymous poster hash: 4c492...5a4 Men så lenge ts bor hos foreldrene og forsørges av de er det foreldrenes regler og husregler som gjelder. Hvis ts mener at hun skal gjøre som hun vil når hun fyller 18 om noen dager, så får hun skaffe egen bolig å flytte for seg selv. Anonymous poster hash: 1e8fa...2f0 5
Rewr9 Skrevet 23. november 2013 #14 Skrevet 23. november 2013 Når ble dette et spørsmål om mental modenhet? Dette handler om hva man legger vekt på, hva som betyr noe når det er snakk om et kjærlighetsforhold. Jeg mener da at kjærligheten er viktigst, ikke alder, hva man driver på med, hvilken religion man har osv. Å jo, jeg kan faktisk vite noe om han er avhengig eller ikke. Har du hørt om kommunikasjon? 1
Steinar40 Skrevet 23. november 2013 #15 Skrevet 23. november 2013 Når ble dette et spørsmål om mental modenhet? Dette handler om hva man legger vekt på, hva som betyr noe når det er snakk om et kjærlighetsforhold. Jeg mener da at kjærligheten er viktigst, ikke alder, hva man driver på med, hvilken religion man har osv. Å jo, jeg kan faktisk vite noe om han er avhengig eller ikke. Har du hørt om kommunikasjon? Problemet med kommunikasjon er det at folk sier bare det som passer dem selv. Og derfor kan du aldri tro på det du hører. Tro på det du ser selv. 2
Rewr9 Skrevet 23. november 2013 #16 Skrevet 23. november 2013 Hva mener du med å få henne til å forstå hvordan ting er? At hun skal forstå at det er greit å røyke hasj?Jeg håper virkelig ikke at han er så tett i pappen at han tror han skal klare å overbevise en mor om at det er greit å røyke hasj... Siden det bare er noen dager til du er 18, så håper jeg du har ordnet deg bolig som står klar til å ta imot deg på 18 års dagen. Men husk, det koster penger å leke voksen. Men så lenge ts bor hos foreldrene og forsørges av de er det foreldrenes regler og husregler som gjelder. Hvis ts mener at hun skal gjøre som hun vil når hun fyller 18 om noen dager, så får hun skaffe egen bolig å flytte for seg selv. Jeg vet at det er mine foreldres regler som gjelder, og jeg har ikke tenkt å skaffe meg en bolig. Jeg spurte simpelt hen om jeg burde møte han, ikke at jeg tror at jeg kan gjøre akkurat som jeg vil når jeg fyller 18. Anonymous poster hash: 1e8fa...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #17 Skrevet 23. november 2013 Problemet med kommunikasjon er det at folk sier bare det som passer dem selv. Og derfor kan du aldri tro på det du hører. Tro på det du ser selv. Og hvertfall ikke tru på noen fordomsfulle skrullinger på KGAnonymous poster hash: 82a3c...680
Rewr9 Skrevet 23. november 2013 #18 Skrevet 23. november 2013 Problemet med kommunikasjon er det at folk sier bare det som passer dem selv. Og derfor kan du aldri tro på det du hører. Tro på det du ser selv. Riktig. Og vet du hva jeg ser? Jeg ser en mann som røyker hasj en sjelden gang og ikke er avhengig. Og i deg ser jeg en mann som sier det som passer seg selv, og som stemmer latterlig lite. 1
Steinar40 Skrevet 23. november 2013 #20 Skrevet 23. november 2013 Riktig. Og vet du hva jeg ser? Jeg ser en mann som røyker hasj en sjelden gang og ikke er avhengig. Og i deg ser jeg en mann som sier det som passer seg selv, og som stemmer latterlig lite. Ser du han hver dag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå