AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #1 Skrevet 23. november 2013 Hei! Jeg har nå en god stund prøvd å komme meg litt nedover i vekt, er snakk om 5-6 kg, men vekten står helt fast uansett hva jeg gjør. Tidligere var det null problem å miste noen kg når det var nødvendig, men nå, selv om jeg gjør akkurat det samme så vil ikke vekten rykke på seg(går til og med litt og litt oppover) Jeg er 19 år og veier 52-53 kg, men trivselsvekten min ligger på ca 46 kg. Bruker medisinen Wellbutrin fast, men har ikke hørt at den skal ha noe innvirkning på vekten(eller tar jeg feil?). Når det gjelder trening så blir det mest gåturer, ca 20-30 min hver dag, noe som brukte å holde før. Kostholdet i løpet av en dag ser ca slik ut(men vanskelig å si helt nøyaktig siden jeg små spiser iblandt, men som regel ikke nevneverdig mye): Frokost: 1 knekkebrød med jordbærsyltetøy og ost 2 trankapsler 1 multivitamin Mellommåltid: 1-2 fruketer(vanligvis eple, banan, plomme) Lunsj: 1 Go morgenyoghurt Mellommåltid: 1 frukt(vanligvis eple, banan, plomme) 1/2 Milkyway sjokolade 1-2 brødskiver med ost/nugatti(tynt lag) Middag (vanligvis): 2-3 spiseskjeer mais ca. 3 spiseskjeer stekt kjøttdeig ca. 4-5 spiseskjeer ris/pasta/potet 2 spiseskjeer agurk Kveldsmat: 1-2 melkepletter eller godte-biter til teen Drikker kun vann/grønn te/sukkerfri saft, brus til alle måltider. Syns ikke dette er veldig mye mat, jeg går ofte litt sulten, blir aldri særlig mett av noen av måltidene så jeg regner med at det burde være et tegn på at jeg gjør noe riktig, men likevel ser jeg INGEN resultater :/ Hva gjør jeg feil? Hvorfor klarer jeg ikke å gå ned i vekt? Anonymous poster hash: 4da39...b73
kosepuus Skrevet 23. november 2013 #2 Skrevet 23. november 2013 Noen som har en anelse? Har prøvd å google dette, men har ikke kommet fram til noe fornuftig
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #3 Skrevet 23. november 2013 Hvor høy er du? Anonymous poster hash: 56057...7ba
missyme Skrevet 23. november 2013 #4 Skrevet 23. november 2013 du spiser jo bare crap?? Og mye sukker i alt du spiser... Hva med å spise sunnere 11
kosepuus Skrevet 23. november 2013 #5 Skrevet 23. november 2013 du spiser jo bare crap?? Og mye sukker i alt du spiser... Hva med å spise sunnere Jeg er utrolig glad i søtsaker, har lest meg opp på at hvis man skal gå ned i vekt, så er 1 kalori lik 1 kalori uansett om den kommer fra salat eller sjokolade. Så jeg har prioritert å spise lite søtsaker, istedet for mye mat som ikke smaker så mye. 1
Hyena Skrevet 23. november 2013 #6 Skrevet 23. november 2013 Fordi du ikke trener? Hjelper faktisk ikke gå småturer hvis du vil ned i vekt, i hvert fall hvis du ikke klarer spise sunt. Du må nok spurte på mølla og løfte vekter som alle andre gjør når de vil ned Dessuten må du på sukkerrehab. Er langt ifra sunt å spise slikt du gjør. Ikke bare er det veldig usunt, men du spiser generelt veldig lite og veldig lite fornuftig. Er ikke overraskende for meg i det hele tatt at vekta ikke rikker seg! Heller ikke at den heller går opp enn ned.
kosepuus Skrevet 23. november 2013 #7 Skrevet 23. november 2013 Fordi du ikke trener? Hjelper faktisk ikke gå småturer hvis du vil ned i vekt, i hvert fall hvis du ikke klarer spise sunt. Du må nok spurte på mølla og løfte vekter som alle andre gjør når de vil ned Dessuten må du på sukkerrehab. Er langt ifra sunt å spise slikt du gjør. Ikke bare er det veldig usunt, men du spiser generelt veldig lite og veldig lite fornuftig. Er ikke overraskende for meg i det hele tatt at vekta ikke rikker seg! Heller ikke at den heller går opp enn ned. Når det gjelder å gå ned i vekt, så har jeg ALLTID klart det med de daglige gåturene. Og kostholdet har ikke noe å si så lenge man har kaloriunderskudd.. så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke går ned når f.eks. 1000 kalorier kylling og salat, er lik 1000 kalorier sjokolade og youghurt? Kropper "ser" ikke forskjell på hvor kaloriene kommer fra..
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #8 Skrevet 23. november 2013 Du spiser sukker nesten hele tiden.. så da er det nok lurt å spise skikkelig mettende mat istedetfor. Det har mye å si hvor kaloriene kommer fra, spesielt når det gjelder næring.Anonymous poster hash: 08709...281 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #9 Skrevet 23. november 2013 Fasiten her er vel enten at du inntar mer enn du tror, beveger deg mindre enn du tror, binder vann pga karbohydratene du spiser, eller noe lignende. Prøv å kutt ut drittmaten, og fokuser på rene kilder til protein, fett og fyll på med masse grønnsaker for metthetsfølelse! Anonymous poster hash: 1bb44...a46 1
smartjente Skrevet 23. november 2013 #10 Skrevet 23. november 2013 (endret) Trener du noe? Er kanskje ikke mye for normale folk, men er mye for meg om jeg ikke trener en dag. Synes selv 6 måltider på en dag er veldig mye, og jeg hadde da gått og vært stappmett hele dagen. Hvor høy er du? For hvis du er slank fra før, så trenger du mindre mat enn dette for å gå ned i vekt. Går ant å regne ut kaloribehovet ditt på nettet ved å oppgi høyde, vekt, hvor mye aktivitet du er i osv. Endret 23. november 2013 av smartjente
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #11 Skrevet 23. november 2013 Jeg spør igjen, hvor høy er du? Med 46 kg skal du være ganske lav for å ikke være undervektig. Jeg mistenker at du har en lav BMI, og at kroppen din ikke føler det er hensiktsmessig å gå mer ned i vekt. Anonymous poster hash: 56057...7ba 1
kosepuus Skrevet 23. november 2013 #12 Skrevet 23. november 2013 Trener du noe? Er kanskje ikke mye for normale folk, men er mye for meg om jeg ikke trener en dag. Hvor høy er du? For hvis du er slank fra før, så trenger du mindre mat enn dette for å gå ned i vekt. Går ant å regne ut kaloribehovet ditt på nettet ved å oppgi høyde, vekt, hvor mye aktivitet du er i osv. Det har jeg faktisk gjort og jeg trenger 1300 kalorier for å opprettholde vekten, og jeg prøver jo å ligge under, men merker ingenting til vektnedgang likevel . Trener jo en gang i uka, ca 1 time med middels intensitet.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #13 Skrevet 23. november 2013 For det første er kostholdet like viktig som trening når du ska gå ned i vekt! dette sier alle kosthold/trenings eksperter. For det andre må du faktisk spise for å gå ned, samtidig som du må trene. du må spise mer sunt, fordi sukker er bare tomme kalorier som ikke gir kroppen noe som helst tilskudd av det den trenger. og så må jeg spørre hvor høy du er? jeg er selv 19 år 162, og veier rundt 55-60 kg. jeg prøver å spise så sunt det lar seg gjøre og trener masse. jeg gikk litt opp i vekt jeg også, men dette er trolig muskelmasse etter mye trening de siste månedene og det er helt ok! sånn som jeg ser det kan det ikke være sunt sånn som du spiser nå! 46 kg er ganske lavt og nesten usunt. Anonymous poster hash: 93676...6c4 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #14 Skrevet 23. november 2013 Snakk med noen som kan mye om kosthold og trening, kanskje en personlig trener. der tror jeg du vil få mye nyttig informasjon om hva som er sunt og bra for kroppen din! Anonymous poster hash: 93676...6c4
Hyena Skrevet 23. november 2013 #15 Skrevet 23. november 2013 Du forbrenner jo ikke mer enn du inntar uansett med gåturer. Og at du ligger på 1300 er heller ikke sunt. Du ødelegger bare kroppen din. Kroppen din trenger faktisk næring. Og hvis du hadde fulgt med i timen hadde du skjønt hvorfor 1000 kalorier i sjokolade og 1000 kalorier ordentlig sunn mat ikke engang kan sammenliknes. Vet du hva overskudd av usunne karbohydrater blir til? Nei, tenkte meg det. Hvis du vil ha råd til hvordan klare komme deg ned i vekt, får du ta til deg rådene også. Det første du må gjøre er å innse at du tar feil, og starte gjøre forandringer.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #16 Skrevet 23. november 2013 Du forbrenner jo ikke mer enn du inntar uansett med gåturer. Og at du ligger på 1300 er heller ikke sunt. Du ødelegger bare kroppen din. Kroppen din trenger faktisk næring. Og hvis du hadde fulgt med i timen hadde du skjønt hvorfor 1000 kalorier i sjokolade og 1000 kalorier ordentlig sunn mat ikke engang kan sammenliknes. Vet du hva overskudd av usunne karbohydrater blir til? Nei, tenkte meg det. Hvis du vil ha råd til hvordan klare komme deg ned i vekt, får du ta til deg rådene også. Det første du må gjøre er å innse at du tar feil, og starte gjøre forandringer. Litt OT, men hvorfor er det usunt og ødeleggende? Kommer det ikke an på hvilken BMR man har? Anonymous poster hash: 56057...7ba
Gjest Nanne70 Skrevet 23. november 2013 #17 Skrevet 23. november 2013 Hei! Jeg har nå en god stund prøvd å komme meg litt nedover i vekt, er snakk om 5-6 kg, men vekten står helt fast uansett hva jeg gjør. Tidligere var det null problem å miste noen kg når det var nødvendig, men nå, selv om jeg gjør akkurat det samme så vil ikke vekten rykke på seg(går til og med litt og litt oppover) Jeg er 19 år og veier 52-53 kg, men trivselsvekten min ligger på ca 46 kg. Bruker medisinen Wellbutrin fast, men har ikke hørt at den skal ha noe innvirkning på vekten(eller tar jeg feil?). Når det gjelder trening så blir det mest gåturer, ca 20-30 min hver dag, noe som brukte å holde før. Kostholdet i løpet av en dag ser ca slik ut(men vanskelig å si helt nøyaktig siden jeg små spiser iblandt, men som regel ikke nevneverdig mye): Frokost: 1 knekkebrød med jordbærsyltetøy og ost 2 trankapsler 1 multivitamin Mellommåltid: 1-2 fruketer(vanligvis eple, banan, plomme) Lunsj: 1 Go morgenyoghurt Mellommåltid: 1 frukt(vanligvis eple, banan, plomme) 1/2 Milkyway sjokolade 1-2 brødskiver med ost/nugatti(tynt lag) Middag (vanligvis): 2-3 spiseskjeer mais ca. 3 spiseskjeer stekt kjøttdeig ca. 4-5 spiseskjeer ris/pasta/potet 2 spiseskjeer agurk Kveldsmat: 1-2 melkepletter eller godte-biter til teen Drikker kun vann/grønn te/sukkerfri saft, brus til alle måltider. Syns ikke dette er veldig mye mat, jeg går ofte litt sulten, blir aldri særlig mett av noen av måltidene så jeg regner med at det burde være et tegn på at jeg gjør noe riktig, men likevel ser jeg INGEN resultater :/ Hva gjør jeg feil? Hvorfor klarer jeg ikke å gå ned i vekt? Anonymous poster hash: 4da39...b73 Du er 19 år og ikke noen liten jente lenger. Det er helt naturlig at kroppen blir litt tyngre når vi blir voksne. Antakelig trives kroppen din med den vekten du har nå, du er ikke overvektig, og da er det vanskelig å gå ned i vekt. Det at du opplever sultfølelse, er ikke noe tegn på at du gjør noe "riktig", det er et tegn på at du spiser feil mat og kanskje for lite. Selv om en kalori er en kalori, spiller det faktisk en rolle hvor kaloriene kommer fra. Å spise mye sukker og raske karbohydrater påvirker blodsukkeret og dermed sultfølelsen, samt at det å spise mye sukkerholdig mat øker utskillelsen av insulin i blodet, noe som trigger fettlagringen (og forhindrer vektnedgang).
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #18 Skrevet 23. november 2013 3 spiseskjeer kjøttdeig... Hva faen? Anonymous poster hash: 78ab5...506 4
MajorasMaske Skrevet 23. november 2013 #19 Skrevet 23. november 2013 Noen som har en anelse? Har prøvd å google dette, men har ikke kommet fram til noe fornuftig Kanskje du spiser for mye? 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #20 Skrevet 23. november 2013 hehehehehe Anonymous poster hash: 73b32...7d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå