Gå til innhold

Kostholdskrise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil hjelpe meg litt? Jeg har i alle år hatt et usunt kosthold. Middag med grønnsaker har blitt spist hver dag, men ellers har det blitt mye skiver med nugatti, brus, godteri, junkfood. Kan tenke meg at jeg mangler ganske mye med tanke på vitaminer osv, og at kroppen min ikke ser ut innvendig. Jeg vil gjerne ta litt tak i dette nå. Har bestemt meg for å kutte ut sjokolade, brus og junkfood, den saken er grei. Men hva burde jeg spise for å få gitt kroppen min litt "akutt førstehjelp" som jeg føler at den trenger? Kan nevne at jeg er konstant trøtt, har aldri overskudd. Tips? :)

Anonymous poster hash: b30f3...bb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å gå til legen og få tatt blodprøve for å finne ut hvordan det egentlig står til med vitaminene.

Anonymous poster hash: b9a29...071
Skrevet (endret)

Jeg ser ingen grunn til å gjøre en drastisk endring, bare begynn et sted og fortsett der resten av livet. Hvis du har neglisjert kroppen lenge er det ingen grunn til å begynn ekstremt fra dag 1, da kommer du bare til å falle tilbake i det gamle mønsteret. Velg for eksempel frokost som det første stedet du skal gjøre endringer, og hold deg til gode, sunne frokoster en uke før du gjør det samme med lunsj eller kveldsmat. I tillegg kan du jo for eksempel innføre det å spise en frukt hver morgen og en bærsmoothie hver kveld, det er kickstart nok.

Endret av Glynis
  • Liker 2
Skrevet

De berømte fem om dagen er vel et fint sted å starte:) 3 porsjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukt. Spis gjerne mer, men helst grønnsaker. Ellers velg fisk og sjømat over kjøtt, hvitt kjøtt over rødt kjøtt. Og pass på å få i deg sunt fett, slik som du finner i rapsolje, avakado og nøtter f.eks. Det har mye kalorier da.

Så kan du jo få i deg grove karbohydrater, fullkornspasta og grovt brød f.eks. i stedet for det vanlige hvite, samme med ris. Pass også på å få i deg nok melkeprodukter, kvinner får oftere benskjørhet, så innpå med ost, melk og yoghurt^^,

Og du trenger jo ikke kutte ut junkfood helt, unn deg noe i blant, så du ikke sprekker:) Og så kan du jo lage sunnere utgaver av favoritt-junkfood'en! Lakseburger i stedet for en bacon cheese f.eks. Pizza med grov bunn og vegetarfyll.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 03e89...a2c
  • Liker 1
Skrevet

Bytt ut pålegget med sunt pålegg. Fisk, kjøtt eller noe annt fornuftig uten sukker og e-stoffer. Dropp snop og junk i ukedagene. Spis minst to frukt og masse grønnsaker hver dag. Vil du ha en kickstart kan du bytte ut alle pasta og ris med grønnsaker i noen uker.

Skrevet

Vanlig mat. Grønnsaker, kjøtt, fisk, fugl og egg. Nøtter og bær. Fete meieriprodukter, ost, rømme, helmelk.

Å kutte ut tilsatt sukker er den største forbedringen du kan gjøre, så start der :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...