Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det galt å bruke hijab/niqab/burka når man ikke er muslim? Er dette respektløst på noen slags måte, eller blir det i islam regnet som positivt at kvinner dekker seg til uansett religion?

Jeg tenker på besøk i souker i land hvor selgerne er veldig pågående, men også på eventuelle situasjoner i Norge hvor det er greit å være mer anonym.

Dette er kun et overfladisk spørsmål, så mulig jeg burde ha postet det i et annet underforum. Er altså ikke ute etter en debatt vedr. muslimske kvinners plikter/rettigheter.

Og beklager hvis dette spørsmålet er helt på trynet :fnise::rodme:

Anonymous poster hash: 8670f...3a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke noe galt med det. Ikke muslimer brukte hijab før islamsk tid. Et eksempel er Maria Jesu mor.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 82e57...3ed

Skrevet

Er det galt å bruke hijab/niqab/burka når man ikke er muslim? Er dette respektløst på noen slags måte, eller blir det i islam regnet som positivt at kvinner dekker seg til uansett religion?

Nei, det er ikke feil. I noen land krever de at du gjør det. Feks Saudi-Arabia og Iran.

Skrevet

Takk for svar, dere :)

Tenkte det kunne bli litt feil siden jeg bare har egoistiske motiver, så det var fint å høre at det ikke spiller noen rolle :)

Skrevet

"Påbudt" er vel et mer dekkende ord enn positivt. I noen muslimske kreves det at alle kvinner dekker hodet, og på skolene på østkanten av Oslo blir jenter som ikke kler seg som muslimer kalt horer.

Anonymous poster hash: 235bc...a0b

Skrevet

Jeg tenker på besøk i souker i land hvor selgerne er veldig pågående, men også på eventuelle situasjoner i Norge hvor det er greit å være mer anonym.

Jeg har aldri sett en burka i Norge. Det er jo essensielt ett stort stykke plagg som tres over hodet ditt. Du får manglende balanse-evne i ett slikt plagg. Det er ett plagg som er utformet for å hindre særlig bevegelse.

I V&A museum i London har de en burka fra rundt 1900 tallet;

http://www.flickr.com/photos/dalbera/9476906593/

Min tanke er at den gang var det ett tegn på status. Ett plagg som signaliserte at bæreren ikke behøvde å bevege seg som "bermen".

Om du leser lenken jeg sendte så ser du at plagg-kombinasjonen Abaya med niqab gjør det samme. Du mister sidesynet og den vide Abayen er vanskelig å "navigere".

Bær en slik en i Norge og du blir knappest anonym.

Det er vanskelig å puste i en niqab også. Du får puste inn din egen ånde sammen med den begrensede luft som kommer inn igjennom ett stykke stoff som dekker nese og munn.

Til slutt må jeg spørre deg hvorfor du vil fly rundt med klær som er som beskrevet, designet for å hindre brukerens (dvs kvinners) bevegelighets-muligheter?

Har du en dårlig hårdag og tenker på hijab så google det og se at den sitter tett under halsen og er ganske slitsom å ha på for noen som ikke er vant til det. Da anbefaler jeg heller jødiske hodestiler;

http://www.tznius.com/cgi-bin/tying.pl

Anonymous poster hash: 71732...452

• Liker 1
Skrevet

Nei det er ikke galt, du kan kle deg som du selv vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...