Avalon Skrevet 23. november 2013 #1 Skrevet 23. november 2013 Jeg har i mange år slitt med vond isjas, men har sluppet unna ekstremt vondt i et par år. Nå har jeg fått det to ganger på veldig kort tid. Og er helt grønn på hva det er som har utløst det. Har også vært hos legen utallige ganger, CT og røntgen, men har aldri fått noe svar på hva jeg kan gjøre for å forebygge eller hva jeg skal gjøre når det kommer. Så det jeg lurer på er, dere andre som har vondt i isjasen, hva gjør dere for å forebygge? Hva gjør dere når det gjør vondt? Hva er det som utløser det hos dere? Kan legge til at smertestillende ikke har hatt noen god effekt på meg, og jeg har bare fått smertestillende èn gang for det, og det var Brexidol for mange år siden. Så siden den gangen har jeg kun brukt voltarol, ibux osv.
Sillicious Skrevet 23. november 2013 #2 Skrevet 23. november 2013 Jeg har vondt i isjas i perioder pga prolapsen min, nerven "sitter fast" i korsryggen så den blir stram nedover venstrefoten, klarer ikke å strekke foten fremover f.eks, det er bare smertefullt. Er forskjell på hvor vondt jeg har, men jeg prøver å bevege meg mye for å "løse opp". Hjelper ikke det hos deg så vet jeg ikke, vanskelig å si siden de ikke finner ut av det. Er det noe spesiell plass du har smerter? Jeg har mest vondt i baklåret når dette starter.
Avalon Skrevet 23. november 2013 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2013 Jeg har vondt i isjas i perioder pga prolapsen min, nerven "sitter fast" i korsryggen så den blir stram nedover venstrefoten, klarer ikke å strekke foten fremover f.eks, det er bare smertefullt. Er forskjell på hvor vondt jeg har, men jeg prøver å bevege meg mye for å "løse opp". Hjelper ikke det hos deg så vet jeg ikke, vanskelig å si siden de ikke finner ut av det. Er det noe spesiell plass du har smerter? Jeg har mest vondt i baklåret når dette starter. Jeg har ganske ofte, vil jeg si småvondt i korsrygg, men da fungerer tigerbalsam veldig godt. Men, så er det noen ganger at det ikke gir seg og bare utvikler seg, brer seg ut over korskryggen mot sidene, og litt lenger opp. Så stråler det ned i skinkene og ned i bena. Og jeg klarer heller ikke å rette opp ryggen. Den siste gangen nå var det på høyre side, kjente det godt i både lår og legg. Kunne ikke strekke foten ut slik som du også beskrev. Har også hatt det på begge sider, og da strålte det ned i begge ben helt ned til fotsålen. Det er det verste jeg har vært med på. Jeg klarte ikke å gå. Det som er, er at det går jo over etter et par dager, så når jeg da må vente minst 1uke på ct, røntgen så såklart ser de ikke noe. Er det som irriterer meg, når jeg vet det er isjasen men legene sier "nei, vi fant ingenting vi". Selv om det går over så er det jo hinsides vondt når det står på, og jeg blir så hemmet i fra å gjøre ting. Prøvde å bevege meg mye første dagen, men det var så vondt og jeg fikk noe som minnet om muskelkramper i ryggen også. Så det hjalp liksom ikke. Prøvde også å ha sånn thermacare greie på ryggen. Vet ikke om det hjalp sånn sett, men det var ikke ubehagelig å ha god varme i ryggen. Skal til naprapat til uken, så håper jeg unngår å få det igjen så fort. Ikke alltid lommeboken gir grønt lys for slik behandling heller så er ikke noe jeg kan gjøre hver gang.
Sugerøret Skrevet 23. november 2013 #4 Skrevet 23. november 2013 (endret) Strekker du ut piriformisen selv? Hvis ikke,google det på Youtube. Det kan lette mye,samt rett løftemåte når du løfter /bøyer deg Isjasnerven har trange kår,så om du er støl i baken,kan det være en grunn. Eller så kommer det fra ryggen,men ettersom du har tatt bilder, har de vel utelukket prolaps? Endret 23. november 2013 av Kårky
Avalon Skrevet 23. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 23. november 2013 Strekker du ut piriformisen selv? Hvis ikke,google det på Youtube. Det kan lette mye,samt rett løftemåte når du løfter /bøyer deg Isjasnerven har trange kår,så om du er støl i baken,kan det være en grunn. Eller så kommer det fra ryggen,men ettersom du har tatt bilder, har de vel utelukket prolaps? Takk for tips! Har aldri hørt om det før så skal sjekke det ut! Jeg vet ikke så mye om prolaps, men regner med de hadde sett det på bilder, kanksje til og med en uke etter?
Sugerøret Skrevet 23. november 2013 #6 Skrevet 23. november 2013 prolapser kan være synlig lenge de Det å strekke ut piriformisen kan gi mindre smerter og mer rom til nerven. Du har ikke tatt MRI av ryggen?
Anders42 Skrevet 23. november 2013 #7 Skrevet 23. november 2013 Noen er inne på de utoverroterende musklene som sitter i rumpa(piriformis) Her kan ischiadicus nerven komme i klem når piriformismuskelen er for stram, eller hvis nerven passerer igjennom selve muskelen(som den gjør hos noen mennesker) , dette vil gi strålende smerte og verk nedover benet, ofte helt ned i leggen. Massasje og tøyninger hjelper bra på dette. Noen ganger kommer det folk flest kaller isjas smerte fra et prolaps i lumbaldelen av ryggen , dette går ofte over av se selv , men kan i noen tilfeller trenge kirurgi eller spesielle typer behandling.
Sillicious Skrevet 23. november 2013 #8 Skrevet 23. november 2013 Jeg har ganske ofte, vil jeg si småvondt i korsrygg, men da fungerer tigerbalsam veldig godt. Men, så er det noen ganger at det ikke gir seg og bare utvikler seg, brer seg ut over korskryggen mot sidene, og litt lenger opp. Så stråler det ned i skinkene og ned i bena. Og jeg klarer heller ikke å rette opp ryggen. Den siste gangen nå var det på høyre side, kjente det godt i både lår og legg. Kunne ikke strekke foten ut slik som du også beskrev. Har også hatt det på begge sider, og da strålte det ned i begge ben helt ned til fotsålen. Det er det verste jeg har vært med på. Jeg klarte ikke å gå. Det som er, er at det går jo over etter et par dager, så når jeg da må vente minst 1uke på ct, røntgen så såklart ser de ikke noe. Er det som irriterer meg, når jeg vet det er isjasen men legene sier "nei, vi fant ingenting vi". Selv om det går over så er det jo hinsides vondt når det står på, og jeg blir så hemmet i fra å gjøre ting. Prøvde å bevege meg mye første dagen, men det var så vondt og jeg fikk noe som minnet om muskelkramper i ryggen også. Så det hjalp liksom ikke. Prøvde også å ha sånn thermacare greie på ryggen. Vet ikke om det hjalp sånn sett, men det var ikke ubehagelig å ha god varme i ryggen. Skal til naprapat til uken, så håper jeg unngår å få det igjen så fort. Ikke alltid lommeboken gir grønt lys for slik behandling heller så er ikke noe jeg kan gjøre hver gang. Huff, hørtes ut som meg i begynnelsen da jeg først fikk det. Men jeg fikk bare høre av legen; vi fant en liten prolaps i korsryggen din ja, så hvis du har vondt i korsryggen eller stråling nedover bena så vet du hvorfor. Men jeg vil ikke opereres for det heller da, begynner å bli noen år siden jeg fikk det nå også. Lever fint med det! Jeg er ikke sikker på om de opererer prolaps lenger nå? Har hørt noe sånt isåfall, for risikoen for at det blir verre er så stor, men jeg er ikke sikker altså, de tar sikkert de verste tilfellene enda. Håper de finner noe hos deg, og at du evt blir sendt til fysio ellernoe, jeg ville unngått operasjon.. Viktig å røre mye på seg i hverdagen, det er sånn jeg unngår nye "anfall" av dette her..
Avalon Skrevet 23. november 2013 Forfatter #9 Skrevet 23. november 2013 Jeg får ikkje til å multisitere så skal prøve å svare alle. Kårky: Ikke tatt MRI nei, bare CT og røntgen. Der fant de ingenting. Anders42: Kan høres ut som det kan stemme på meg, siden de aldri har funnet en prolaps. Sillicious: Har egentlig gitt opp å gå til lege med, men tenkte nå at jeg burde nevne det neste gang jeg skal innom. Har ny lege nå så kanskje han tar det litt mer seriøst. Takk for mange tips, setter stor pris på det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå