AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #1 Skrevet 23. november 2013 I 10 år har vi feiret julalften hjemme, altså i vårt eget hus. Vår familie består av 2 foreldre og 4 barn i alder (2 barnehagebarn og 2 utflyttede med samboere). I år skal min mamma opereres i begynnelsen av desember og vil naturlig nok ikke kunne stelle i stand noe julemiddag eller lignende de kommende dagene. Vi har invitert de å feire jul med oss, men siden de har feiret med oss de to siste årene ønsket de en rolig jul hjemme hos seg selv i år. Vi bruker å besøke de i romjula og da disker mamma opp med julemiddag. Mamma er forresten i begynnelsen av 60 årene. Tidligere i uken var hun her og da sa hun at hun dessverre ikke kunne lage middag til oss pga foten, men jeg kunne lage middagen istedenfor. Jeg foreslo at de heller kunne komme hit, pappa kjørte henne til døren og så laget jeg middagen på eget kjøkken. (Lager ofte middag hos mine foreldre når vi er der og det er det fullstendige kaos der - proppfult og man må rydde seg plass til å lage middag osv.) Så kunne vi komme på julebesøk en av dagene der julemiddagen ikke står så i fokus. I tillegg har de to eldste med samboere ytret ønske om å feire jul med oss, noe som er veldig hyggelig og de er selvsagt hjertelig velkommen. De bor forresten i vårt nærområde. Det er ca 1 1/2 times kjøring til mine foreldre. I tillegg er jeg alltid sliten etter å ha vært hos mine foreldre. De har som mange på deres alder mye krimkrams, og det ene barnehagebarnet vårt har ekstra utfordringer mtp konsentrasjonsvansker og urolighet som gjør at vi må passe på henne ifm krimskramset - så det er ikke alltid så hyggelig for henne å være der pga dette og at hun blir fortalt hun er slem o.l. Når de er på besøk her ytrer de ikke slikt. Hva ville dere gjort; som jeg eller mamma ønsker? Anonymous poster hash: 5be28...1f7
LilleSnupp Skrevet 24. november 2013 #2 Skrevet 24. november 2013 Syns det ditt forslag virker greit.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #3 Skrevet 24. november 2013 Ditt forslag. Du er forresten fri til å bare si nei til å lage middag i andres hjem, også dine foreldres. Bare si at du lager gjerne middag, men da hjemme hos deg selv. Ellers kommer du gjerne på besøk som gjest. Det er også helt ok å si til voksne folk at de ikke under noen omstendighet tiltaler barnet ditt som "slem" dersom du synes det ikke er ok. Om de så gjentar det fjerner du barnet raskt fra situasjonen. Grensesetting er aldri feil. Anonymous poster hash: 00a08...91e
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #4 Skrevet 24. november 2013 Ditt forslag. Du er forresten fri til å bare si nei til å lage middag i andres hjem, også dine foreldres. Bare si at du lager gjerne middag, men da hjemme hos deg selv. Ellers kommer du gjerne på besøk som gjest. Det er også helt ok å si til voksne folk at de ikke under noen omstendighet tiltaler barnet ditt som "slem" dersom du synes det ikke er ok. Om de så gjentar det fjerner du barnet raskt fra situasjonen. Grensesetting er aldri feil. Anonymous poster hash: 00a08...91e Selv om det sies fra, er det ingen garanti for at det blir etterfulgt. Takk for svar. TS Anonymous poster hash: 5be28...1f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå