Gå til innhold

Blodfortynnende medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen sm vet hvilke alternativer jeg har innen blodfortynnende medisiner?

Bortsett fra:

Fragmin

Marevan

Anonymous poster hash: 2292b...ff6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs hva du tar blodfortynnende for.

Klexane er det samme som fragmin.

Albyl-E er et annet alternativ.

Også mener jeg at Pradaxa er et annet alternativ for Marevan, det er et ganske så nytt preparat.

Anonymous poster hash: 9a1ab...8e2
Skrevet

Har du hatt blodpropp ts? Det finnes mange typer blodfortynnende, men de virker på ulik måte, og har ulike "styrkegrader". Dersom du lurer på hvorfor du har fått det du har fått eller er misfornøyd, bør du diskutere med legen din.

Anonymous poster hash: f7cd9...292
  • Liker 2
Skrevet

Pradaxa, er det den som nettopp har blitt godkjent?

Jeg har hatt blodpropp ja, skal til legen om en uke, men vil være litt forberedt på forhånd. Klexane og Fragmin, ja og marevan, er uaktuelt. Tror jeg heller mot å spørre om Pradaxa, da trenger man vel ikke INR-kontroller heller?

Skrevet

Det er vanskelig å tenke seg at du som pasient kan sitte å velge livsnødvendige preparater fra et nettforum og tro at du får kvalifisert veiledning. Hvor har du blodpropp? Hva slags type propp var dette, og hvor kom den fra? Venøs? Arteriell? Bakenforliggende årsak? Har du sykdommer som spesielt disponerer deg for å få blodpropp? Familiehistorie? Årsaksforhold? Risiko for nye propper? Når kom den, og hvor lenge skal behandlingen vare? Har du dårlig erfaring med Marevan og Fragmin fra tidligere?

Som du ser, er dette spørsmål som er helt relevante å vite svarene på, før anbefalinger kan gis. Forøvrig er det vel bare Xarelto av de "nye" medikamentene (Pradaxa og Eliquis) som er godkjent for bruk til forebygging av DVT og lungeemboli. Er det INR-målingene som "plager" deg? Er det vanskelig å få behandlingen i terapeutisk nivå? Fortsatt er de nye medikamentene lite prøvd, slik at erfaringen er begrenset. Hvis du skulle få blødninger når du står på disse typene, har man ikke medikamenter å gi som stopper dette, på samme måte som man kan gjøre når man står på Marevan.

Anonymous poster hash: 50989...80f
  • Liker 1
Skrevet

Det er vanskelig å tenke seg at du som pasient kan sitte å velge livsnødvendige preparater fra et nettforum og tro at du får kvalifisert veiledning. Hvor har du blodpropp? Hva slags type propp var dette, og hvor kom den fra? Venøs? Arteriell? Bakenforliggende årsak? Har du sykdommer som spesielt disponerer deg for å få blodpropp? Familiehistorie? Årsaksforhold? Risiko for nye propper? Når kom den, og hvor lenge skal behandlingen vare? Har du dårlig erfaring med Marevan og Fragmin fra tidligere? Som du ser, er dette spørsmål som er helt relevante å vite svarene på, før anbefalinger kan gis. Forøvrig er det vel bare Xarelto av de "nye" medikamentene (Pradaxa og Eliquis) som er godkjent for bruk til forebygging av DVT og lungeemboli. Er det INR-målingene som "plager" deg? Er det vanskelig å få behandlingen i terapeutisk nivå? Fortsatt er de nye medikamentene lite prøvd, slik at erfaringen er begrenset. Hvis du skulle få blødninger når du står på disse typene, har man ikke medikamenter å gi som stopper dette, på samme måte som man kan gjøre når man står på Marevan. Anonymous poster hash: 50989...80f

DVT og lungeemboli.

Ja, har leiden mutasjon, men fødsel "utløste" marerittet. Kom for ca 6 mnd siden. Behandlingen skulle vare 6 mnd, gått på fragmin i 4 mnd. Har dårlig erfaring med fragmin, sterk sprøyteskrekk så det ødelegger livet mitt. På marevan fikk jeg gjentatte ganger blodpropp, og det var snakk om å legge meg inn under deponering av fragmin, noe som er uaktuelt for meg siden 1: jeg har sprøyteskrekk (blodprøver), 2: opplevd sykehustraumer.

Ja, så INR-målingene plager meg, men også restriksjonene på mat. Går på fragmin, 20 000ie.

Så kraftig koagulasjonsevne som jeg tydeligvis har kan de sikkert bare la det gå sin gang om jeg blør ;)

Skrevet

Seponering!

Skrevet

DVT og lungeemboli.

Ja, har leiden mutasjon, men fødsel "utløste" marerittet. Kom for ca 6 mnd siden. Behandlingen skulle vare 6 mnd, gått på fragmin i 4 mnd. Har dårlig erfaring med fragmin, sterk sprøyteskrekk så det ødelegger livet mitt. På marevan fikk jeg gjentatte ganger blodpropp, og det var snakk om å legge meg inn under deponering av fragmin, noe som er uaktuelt for meg siden 1: jeg har sprøyteskrekk (blodprøver), 2: opplevd sykehustraumer.

Ja, så INR-målingene plager meg, men også restriksjonene på mat. Går på fragmin, 20 000ie.

Så kraftig koagulasjonsevne som jeg tydeligvis har kan de sikkert bare la det gå sin gang om jeg blør ;)

Dette kan være indikasjon for å prøve ut Xarelto, faktisk. Men har du stått på Fragmin i 6 mnd, så skal du vel likevel snart slutte?

Skrevet

Eller rettelse; er det seks måneder siden siste DVT/lungeemboli? Da er det jo mulig du snart kan avslutte behandlingen?

Skrevet

Jeg skulle ta fragmin i minst 3 mnd, har vel tatt siden juli. Fast hver dag siden august. Jeg aner ikke hva planen er videre, men håper egentlig at jeg ikke trenger å ta noe som helst, men det er vel lite sannsynlig etter 4 innleggelser og "komplikasjoner", kan man vel kalle det.

Det er vel 4 mnd siden siste blodpropp, ble skrevet ut for siste gang i beg. av august.

Men i utgangspunktet skulle jeg ta marevan i 6 mnd, men jeg ble flyttet til et annet sykehus som satte meg på fragmin i minst 3 mnd, og så..? Hva er sannsynligvis det neste?

Jeg vil i allefall unngå sprøyter og INR-kontroller, siden det ødelegger så mye. Dessuten fikk jeg blodpropper da jeg gikk på marevan, og det skremte meg. Legene vet vel hva de driver med, men jeg bare lurer på hva som er det mest sannsynlige alternativet.

Skrevet

Ammer du fremdeles? Vet du om du hadde riktig nivå i INR da du fikk nye blodpropper på Marevan? Har du svært øket tendens til å få nye propper, så er det jo mulig du må forebygge dette lenge, noen mennesker må bruke antikoagulantia gjennom hele livet, dessverre. Av og til må man tenke at det er bedre med en blodprøve av og til enn en ødelagt helse pga potensielt svært farlige blodpropper. :(

Men det høres jo ut som Xarelto kan være et alternativ for deg?

Skrevet

Ammer ikke, det ødela sykehuset for lenge siden.

INR lå vel på 3 da jeg fikk blodpropp, husker ikke helt.

Jg tror ikke du skjønner hvor redd jeg er for sprøyter. Skal jeg ta sprøyte om 3 mnd, er de 3 mnd ødelagt.

Skrevet

Jeg skjønner at du har sprøyteskrekk, og forstår hvordan det kan påvirke. Jeg vet likevel at det er mulig å kurere det, spesielt hvis man er nødt til å ta sprøyter.

Min tolvåring besvimte da hun skulle ha vaksiner på skolen, ta blodprøver, slo seg og så blod osv. Hun fikk diabetes, og dette var kurert i løpet av kort tid. Hun liker fortsatt ikke sprøyter, men hun vet at hun kan dø hvis hun ikke tar dem. Man blir til slutt vant med dem, tro det eller ei.

Men jeg skulle gjerne vite hva din behandlende lege tar av beslutning, oppdater oss gjerne.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har tatt sprøyter daglig i 4 mnd, og nei, blir ikke vant til dem siden de gjør så sinnsykt vondt! Jeg griner og skriker altså. Hender man treffer ekstra vonde steder. Og jeg har født, men synes dette er verre.

Ja, skal oppdatere dersom jeg husker på det :)

Skrevet

Jeg har selv brukt Fragmin, og vet at de svir. Har du lært å injisere dem laaaangsomt? Da blir det mindre vondt.

Skrevet

Jeg har selv brukt Fragmin, og vet at de svir. Har du lært å injisere dem laaaangsomt? Da blir det mindre vondt. Anonymous poster hash: 50989...80f

ts her.

Setter dem ikke selv, er du gaaal.. Hadde eg aldri turt. De blir satt som vist av sykepleiere på sykehuset. Og det er helt grusomt.

Etter 4 mnd har jeg kuler i hele magen, på størrelse med gåseegg noen av dem, og når magen er så ødelagt, gjør det bare enda vondere å få sprøyter. Jeg gråter ofte, har alltid genser eller noe trykket foran ansiktet, og holder pusten. Bruker litt pusteteknikk fra fødselen. Men det hender jeg skriker av smerte og. Da er det greit å ha noe foran ansiktet så jeg ikke vekker babyen.

Skal si dette til legen. Hvor ille det er. Og kreve å få noe annet. Det verste er egentlig de gangene jeg får panikkanfall og hyperventilerer og blir helt.. Ja.. Nei, dette går ikke lenger.

Anonymous poster hash: 02bc5...f3a

Skrevet

6 mnd på piller, xarelto :)

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...