AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #21 Del Skrevet 23. november 2013 Jo, leier kan kreve at utleier skaffer en luftavfukter, og en varmeovn dersom det mangler. Og dersom leiligheten er så råtten fra før har leier rett til å få depositum tilbake og å flytte på dagen siden det ikke er helsemessig lovlig å leie ut en fukt/muggskadet bolig. Jeg leide en kjellerleilighet engang med sorte vinduskarmer, jeg ble syk og sa opp leiligheten. Begrunnet det i oppsigelsen. Utleier kunne ikke si noe på det. Det er utleiers ansvar at boligen er helsemessig lovlig å bo i. Anonymous poster hash: 829e3...c05 Det er ingenting jeg skriver som er i strid med dette. Les punktet om mangler en gang til. Nå er det ikke en mangelfull leilighet som er problemet her, men at leier ikke lufter. Anonymous poster hash: a157e...7a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #22 Del Skrevet 24. november 2013 I vår kontrakt står det at leietaker plikter å sørge for skikkelig utluftning, holde en minimumstemperatur året rundt og ikke tørke klær i rom uten utluftning/luftavfukter. Det er ikke for mye å forlange av leietaker, og strøm er uansett leietakers ansvar. Leiligheten er som den er, og følges dette, er det ikke noe problem med fukt. Vi hadde problemer med utette vinduer, men dette fikset vi. Anonymous poster hash: 831b2...604 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iren84 Skrevet 27. november 2013 #23 Del Skrevet 27. november 2013 Hei! Jeg tenkte jeg skulle engasjere meg litt i denne tråden, når det gjelder mugg i leilighet, Vi har bodd i samme leilighet nå i snart 10 år, og vi flytter nå til helga. I sammenheng med pakking og vasking har vi funnet spor av mugg i noen av hjørnene nede på gulvet i begge soverommene. Det aller meste gikk bort med klorin, men noe sitter i listverket. Vi har også vært plaget med en del fukt og kondens i soveromvinduene, og dette har vært tørket bort etter hvert, for så å blitt luftet. VI har ventiler på ALLE rom. Disse står åpen HELE året. Nå er jeg i nesten sjokk-tilstand med tanke på hva huseier kommer til å si under befaring etter nedvask til helga! Er dette noe som vi kan stillles til ansvar for?? Vi har luftet og luftet og tørket. Muggen i hjørnene er nylig oppdaget, men det i vinduene har vi jo visst om. siden vi har tørket de. Håper noen har svar, for jeg finner ikke så mye på nett om hvem som har "skylda", med tanke på at vi har luftet etter forskriftene, og ventilene alltid er åpne.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #24 Del Skrevet 27. november 2013 Hei! Jeg tenkte jeg skulle engasjere meg litt i denne tråden, når det gjelder mugg i leilighet, Vi har bodd i samme leilighet nå i snart 10 år, og vi flytter nå til helga. I sammenheng med pakking og vasking har vi funnet spor av mugg i noen av hjørnene nede på gulvet i begge soverommene. Det aller meste gikk bort med klorin, men noe sitter i listverket. Vi har også vært plaget med en del fukt og kondens i soveromvinduene, og dette har vært tørket bort etter hvert, for så å blitt luftet. VI har ventiler på ALLE rom. Disse står åpen HELE året. Nå er jeg i nesten sjokk-tilstand med tanke på hva huseier kommer til å si under befaring etter nedvask til helga! Er dette noe som vi kan stillles til ansvar for?? Vi har luftet og luftet og tørket. Muggen i hjørnene er nylig oppdaget, men det i vinduene har vi jo visst om. siden vi har tørket de. Håper noen har svar, for jeg finner ikke så mye på nett om hvem som har "skylda", med tanke på at vi har luftet etter forskriftene, og ventilene alltid er åpne.... Du. Leietaker plikter å behandle boligen slik at den kun påføres vanlig slitasje. Ikke mugg, altså. Dersom du oppdager noe som kan skade leiligheten (som fukt) plikter du derfor å varsle. Huseier må så ha en ide om et tiltak. Så lenge du følger tiltaket kan du ikke lastes for mugg, så lenge du ikke har gitt huseier mulighet til å ta forhåndsregler er det din feil. En tørker da ikke bare av fuktige vinduer? Klart det likevel er fukt i rommet som kan føre til mugg. Lærer ikke folk noe om vanlig hushold lengre? Slike skader koster fort i 100-tusen klassen å utbedre. Anonymous poster hash: eab0c...c5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odelsguten Skrevet 27. november 2013 #25 Del Skrevet 27. november 2013 Huseier påstår det er viktig å lufte for å unngå fuktskader. Leieboer holder dører, vindu og ventiler lukket for å unngå kulde og trekk. Luftfuktigheten er enormt høy i leiligheten. Er dette huseierens feil for at leiligheten kunne vert av en høyere standard?Anonymous poster hash: 87688...613 Lukker du ventiler må og ikke lufter må du ta høyde for et ganske stort erstatningskrav i etterkant. Rengjøring, utskifting av evt materialer med råte samt erstatning for leie i den perioden utleier ikke kunne leie ut leiligheten. Ellers er det rimelig dumt å ikke lufte. Det er lettere å holde en leilighet varm om fuktigheten holdes lav. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slimproppen Skrevet 28. november 2013 #26 Del Skrevet 28. november 2013 Hei! Jeg tenkte jeg skulle engasjere meg litt i denne tråden, når det gjelder mugg i leilighet, Vi har bodd i samme leilighet nå i snart 10 år, og vi flytter nå til helga. I sammenheng med pakking og vasking har vi funnet spor av mugg i noen av hjørnene nede på gulvet i begge soverommene. Det aller meste gikk bort med klorin, men noe sitter i listverket. Vi har også vært plaget med en del fukt og kondens i soveromvinduene, og dette har vært tørket bort etter hvert, for så å blitt luftet. VI har ventiler på ALLE rom. Disse står åpen HELE året. Nå er jeg i nesten sjokk-tilstand med tanke på hva huseier kommer til å si under befaring etter nedvask til helga! Er dette noe som vi kan stillles til ansvar for?? Vi har luftet og luftet og tørket. Muggen i hjørnene er nylig oppdaget, men det i vinduene har vi jo visst om. siden vi har tørket de. Håper noen har svar, for jeg finner ikke så mye på nett om hvem som har "skylda", med tanke på at vi har luftet etter forskriftene, og ventilene alltid er åpne.... Hvis dere har vedlikeholdt leiligheten slik du skriver og det fortsatt er mugg, så er det tegn på at boligen er fuktig av andre grunner. Altså huseiers ansvar. Hvor fant dere muggen, var det der senga har stått? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #27 Del Skrevet 28. november 2013 Hvis man oppdager skader/feil plikter man å melde fra til utleier med en gang. Ellers er det leiers feil. Anonymous poster hash: a157e...7a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iren84 Skrevet 28. november 2013 #28 Del Skrevet 28. november 2013 Hvis dere har vedlikeholdt leiligheten slik du skriver og det fortsatt er mugg, så er det tegn på at boligen er fuktig av andre grunner. Altså huseiers ansvar. Hvor fant dere muggen, var det der senga har stått? Det er fire hjørner som er "infisert" (to på hvert rom) Og på alle hjørnene så har det vært luftig rundt, altså ingenting har stått helt inntil. Det har vært flere cm rom fra hjørnet til møbelet. Ingen mugg bakom senga vår heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slimproppen Skrevet 28. november 2013 #29 Del Skrevet 28. november 2013 Det er fire hjørner som er "infisert" (to på hvert rom) Og på alle hjørnene så har det vært luftig rundt, altså ingenting har stått helt inntil. Det har vært flere cm rom fra hjørnet til møbelet. Ingen mugg bakom senga vår heller... Er det til yttervegger, evnt til våtrom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iren84 Skrevet 28. november 2013 #30 Del Skrevet 28. november 2013 Jepp. Begge rommene har vegg ut mot mur/ sokkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slimproppen Skrevet 28. november 2013 #31 Del Skrevet 28. november 2013 Jepp. Begge rommene har vegg ut mot mur/ sokkel. Er dette Sokkelleilighet? Kan virke som det dreier seg om drenering da. Uansett ikke noe du skal tenke på, varsle huseier, han/hun som er ansvarlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iren84 Skrevet 28. november 2013 #32 Del Skrevet 28. november 2013 Ja, sokkelleilighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slimproppen Skrevet 28. november 2013 #33 Del Skrevet 28. november 2013 Sokkelleiligheter er ofte svært utsatt for fukt dessverre, særlig pga dårlig drenering/mangel på fuktsperre. Derfor jeg aldri lenger bor i slike leiligheter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå