Gå til innhold

Hvor mye koster det å ha katt og hva bør jeg vite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har lenge ønsket meg katt. Har endelig muligheten til dette nå. Det jeg lurer på er hvor mye kattesand og mat koster i mnd? Ønsker å ha en utekatt ettersom jeg er student og kanskje er borte en del timer i strekk noen dager. Har lest meg frem til at jeg bør kjøpe både sand og fòr hos veterinær og kommer til å gjøre dette. Og hvor mye bør jeg regne med i utgifter til veterinær i begynnelsen og ellers per år? Vil ikke ha rasekatt ettersom jeg ikke har råd til dette, syns faktisk også at noen "vanlige" katter er litt penere enn disse rasekattene, men dette er så klart bare min mening! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis katten skal være utekatt trenger du ikke sand. Katter foretrekker å heller gå ut for å gjøre fra seg.

Vi kjøper kattesanden på dagligvarebutikken. Syntes den er bedre enn de man får på dyrebutikken. Dessuten slipper vi da å drasse en 6kg+ pose halve byen rundt.

Prisene på kattesanden varierer, vi kjøper en til 70kr som holder to uker.

Når det kommer til mat, så kjøpte vi en 10kg pose på Plantasjen (samme merket som de har på dyrebutikken) til 550kr, denne har holdt i 8 måneder :)!

Så kan man gjerne gi katta bløtfôr og her er det mye prisforskjell, og spørs hvor mye og ofte man gir katta det. Er ikke sikkert katta liker det en gang. Så man kan bruke alt fra 8kr uka til 80kr uka på bløtfôr.

Vi har heller ingen forsikring på katta, eller tatt han med til vetrinær. Katter trenger ikke å dra til veterinæren for sjekk, men siden du skal ha en utekatt må du gi katten ormkur et par ganger i året. Tror ikke prisen på dette er så altfor galt (dette gir du selv).

Så alt i alt, bruker vi ca 300kr i måneden på katt.

Skrevet

Kattesand av god kvalitet som dreper lukt og som katten "godkjenner" 195,-x2 = 390,-

Tørrfor, stor pose 300,- varer i ca 3 måneder.

Våtfor 70,- i uka = 280,-

Karinamus 65,-

Kostnad i måneden uten forsikring osv. = ca. 850,- i måneden - penger vel verdt det :)

Skrevet

Har ikke rasekatter men vanlig huskatt. Når det nå har blitt kaldt her, er de helst inne. Så da har de do og kattesand.

Helsesjekk årlig med vaksinasjon. Ca hvert 2. år fjernes tannsten.

Vi har mange dyr, og alle er forsikret. Pga matallergi får den ene spesialfor.

Forsikringen ligger på ca 800

Vaksinasjon 600

HelseKontroll 400

Matsekk på 3.5 kg 400. Varer ca 2-3mnd

Kattesand kjøpes kanskje 1 gang året på det minste.

Kastrering ca 1200 kr.

Man skal også ha råd til å ta vare på dyret hvis det blir sykt el skader seg.

Anonymous poster hash: e4895...cc4

• Liker 1
Skrevet

Katter trenger ikke å dra til veterinæren for sjekk, men siden du skal ha en utekatt må du gi katten ormkur et par ganger i året.

Dette er bare tull, TS. Du må ta med katten til veterinær en gang i året for vaksine, og da tar de en sjekk også. Det koster omkring 500 kroner i mitt område. I tillegg bør du selvsagt kastrere/sterilisere katten (la oss si mellom 700 og 1000 kroner for en hannkatt, hunnkatter er dyrere, men jeg vet ikke hvor mye). ID-merking er også å anbefale hvis katten skal være ute, og det koster vel 700-800 kroner. Det kan også hende at katten blir syk eller skader seg, så sørg for å sette av litt penger til det for sikkerhets skyld.

Anonymous poster hash: 40c83...478

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor må en katt vaksineres en gang i året? Jeg har vokst opp på gård og der ble ikke kattene vaksinert for noe som helst, og de levde til de ble steingamle :)

Anonymous poster hash: b368f...a37
Skrevet

^ Vi ga de selvsagt ormekur da :)

Skrevet

Hvorfor må en katt vaksineres en gang i året? Jeg har vokst opp på gård og der ble ikke kattene vaksinert for noe som helst, og de levde til de ble steingamle :)

På en gård har kattene som regel stort område for seg selv, men i tettbygde strøk/villastrøk vil de gå rundt og smitte hverandre med alt mulig hvis men ikke vaksinerer.

OG like viktig: Hvis du skal på ferie og katten skal på kattehotell må den være vaksinert!

Anonymous poster hash: fd479...7f0

Skrevet (endret)

Det viktigste er kastrering/sterelisering! Kastrering av hannkatter er rimeligere enn hunnkatter. Og så er det dobbel vaksine som kattunge + chip. Det er veldig vairerende fra vet til vet men regn med 1500 - 2500 kr.

Forsikring hos Agria koster rundt 80 kr pr md.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 3
Skrevet

Sørg også for at du har en del penger i bakhold til uforutsette utgifter ...

Skrevet

For all del, vaksiner katten din. Sykdommer katten kan få uten vaksinering er ganske heavy shit. Det er snakk om katte-AIDS og kattepest. I tillegg kan katten din smitte andre katter + kattunger. Vil du eventuelt ha det på samvittigheten? Vaksinen koster rundt 500-600 kr. Dette må gjøres 1 gang for året.

Ellers vil jeg anbefale forsikring, veldig fint å ha i bakhånd om katten din blir syk, ellers kan det bli veldig dyrt. Vi hadde dessverre ikke forsikring, og katten vår ble veldig syk. Vi måtte punge ut med 8000 kr til sammen. Det er jo veldig dyrt for deg som er student. Forsikring koster ca 100 kr i måneden

Kattesand trenger du de første månedene, for da SKAL katten være inne. Ellers kan den rote seg bort. Det er ikke anbefalt å slippe ut katten før den er 6-7 måneder og sterilisert/kastrert. Vi betalte 2500 for sterilisering.

Om du ikke velger å sterilisere katten din, så må du ha p-piller/p-sprøyte. Dette koster jo også litt i måneden. Jeg vet ikke eksakt hvor mye, kanskje noen andre kan svare på det? Men jeg ville ikke ha anbefalt p-piller, langvarig p-pillebruk for katter kan føre til kreft.

• Liker 3
Skrevet

Hvis katten skal være utekatt trenger du ikke sand. Katter foretrekker å heller gå ut for å gjøre fra seg.

Vi kjøper kattesanden på dagligvarebutikken. Syntes den er bedre enn de man får på dyrebutikken. Dessuten slipper vi da å drasse en 6kg+ pose halve byen rundt.

Når det kommer til mat, så kjøpte vi en 10kg pose på Plantasjen (samme merket som de har på dyrebutikken) til 550kr, denne har holdt i 8 måneder :)!

Så kan man gjerne gi katta bløtfôr og her er det mye prisforskjell, og spørs hvor mye og ofte man gir katta det. Er ikke sikkert katta liker det en gang. Så man kan bruke alt fra 8kr uka til 80kr uka på bløtfôr.

Vi har heller ingen forsikring på katta, eller tatt han med til vetrinær. Katter trenger ikke å dra til veterinæren for sjekk, men siden du skal ha en utekatt må du gi katten ormkur et par ganger i året. Tror ikke prisen på dette er så altfor galt (dette gir du selv).

Ja jeg vil ha utekatt. Men tenker slik at katten kommer til å ville være inne av og til også, at den ikke er ute døgnet rundt, er iallefall det jeg er vandt me hos venniner osv. Jeg er ikke så erfaren på dette området, men er det slik da at de vil ut når de på må gjøre fra seg? Siden du sier jeg ikke trenger kattesand:-)

Skrevet

Ja jeg vil ha utekatt. Men tenker slik at katten kommer til å ville være inne av og til også, at den ikke er ute døgnet rundt, er iallefall det jeg er vandt me hos venniner osv. Jeg er ikke så erfaren på dette området, men er det slik da at de vil ut når de på må gjøre fra seg? Siden du sier jeg ikke trenger kattesand:-)

Faren min har en katt som er 9år nå, og på vintern når det er -30 ute så holder han seg inne hele døgnet, bortsett fra de 5min han må på do. Da vil han ut.

Da jeg var på ferie i to uker, var katten min hos stemora mi, som han bodde før han kom til oss. Han er innekatt, men der fikk han lov å være ute. Han brukte ikke doen inne en eneste gang.

Men det er som irrlys sier, at man må ha katta inne noen uker før man slipper de ut, så de ikke skal gå seg bort.

Vi har ikke forsikra eller vaksinert katta vår. Jeg er som anonym her, vokst opp med katter på gård. Nå er katta vår innekatt, så ser ikke helt vitsen. Er selvfølgelig dumt hvis han blir syk og vi ikke har forsikring, men veldig sjeldent en katt blir syk, så den risken tar vi. Dessuten har jeg opplevd at forsikringsselskaper er sleipe, slik at det er ikke sikkert man får dekt hele utgiften en gang.

Kan vise dere video av kattene mine :D!

Som du ser, så bruker folk veldig forskjellig med penger på katta i måneden. Vi bruker 300kr mens Kim bruker 850kr (og mye av de penge er på kattesant).

Sterilisering for hannkatt ligger på 700kr, mens for hunnkatt 1500kr. Hvis du henter katta gjennom dyrebeskyttelsen er dette allerede gjort, og du betaler da 500 eller 700kr for hannkatt og litt mer for en hunnkatt. Da er de vaksinert, fått ormkur og shippet.

Skrevet

Jeg har 2 raskatter :-) jeg er student selv . Jobber ved siden av, og har null problem med det økonomiske . Jeg handler iblant i Sverige . Kjøper 2 store 10 kg sekker som varer i hvertfall 1 år . Kjøper to sekker sand . Everclean - er veldig fornøyd å kattene mine "nekter" å bruke en annen type . Jeg kjøper våtfor å alt i Sverige . Kan fort handle for 2500 norske kroner ca . Men nå er det 8 mnd siden jeg var i Sverige . Har brukt 0 kroner på mat i det hele tatt . Har kjøpt 2 bokser med easyclean i Norge siden . Og har fortsatt våtfor, snacks og 10 kg sekk igjen :-) de må til veterinæren 1 gang i året . Jeg tar de med til konsultasjon i tillegg for vil være sikker . De er kastrerte . Første 12 mnd er den perioden hvor det blir dyrest med vaksiner og Alt som er . Men nå har jeg kun brukt å tatt de med til veterinæren i september . Har ikke brukt noe penger på dem disse mnd utenom en Kattesand i ny å ne .

Anonymous poster hash: 837ae...a06

Skrevet

De er også forsikret . For kan fort bli dyrt som noen nevnte her tidligere :-)

Anonymous poster hash: 837ae...a06

• Liker 1
Skrevet

1. Alle katter vil ikke nødvendigvis gå ut for å gå på do. Det er alltid lurt å ha en inne, i tilfelle du ikke er til stede og den må på do. Min katt kommer faktisk inn for å gjøre ifra seg. Hun gjør det ikke ute.

2. Man bør ta en sjekk hos veterinæren, og det gjør man naturligvis når den vaksineres med det samme. De skal vaksineres 1 gang i året.

• Liker 1
Skrevet

1. Alle katter vil ikke nødvendigvis gå ut for å gå på do. Det er alltid lurt å ha en inne, i tilfelle du ikke er til stede og den må på do. Min katt kommer faktisk inn for å gjøre ifra seg. Hun gjør det ikke ute.

2. Man bør ta en sjekk hos veterinæren, og det gjør man naturligvis når den vaksineres med det samme. De skal vaksineres 1 gang i året.

Vel, nå må hun jo skaffe seg kattekasse uansett, siden katta må være inne de første ukene. Så er jo opp til henne om hun fjerner den når katten begynner å gå ute. Hun må jo se an katten. Jeg sier ikke at det er nødvendigvis sånn det er, men det er hva jeg har opplevd med de kattene jeg har hatt rundt meg. Bra du kommer med andre innspill. Dyr er jo ikke like ;) .

Og det med veterinær er opp til hver enkelt person. Jeg har hatt katter rundt meg hele livet, med familie og venner, og jeg har ikke vært borti at man vaksinerer katta. De kattene har levd et godt liv og blitt gamle. Men om man har råd til det, så skader det ikke. Som sagt, min katt er ikke ute og kan ikke da bli smitta av andre katter, så ser ikke vitsen med å vaksinere han.

Når vi flytter til hus en gang i framtiden og han kan gå ute, da er planen å eventuelt forsikre og vaksinere han. Når det nå skal sies så har jeg ikke vært borti noen som har forsikra sin vanlige norske huskatt. Kan godt skjønne hvis det er rasekatt.

• Liker 2
Gjest Blomst83
Skrevet

Vi har alltid hatt kattedo til pus(ene) selvom de er utekatter.

Skrevet

Hvis du skal ha dokasse så ville jeg kjøpt en peewee-kasse, og brukt trepellets fra felleskjøpet. Selve toalettet kostet meg 700,- , men til gjengjeld har jeg bare brukt 55,- på trepellets (16 L sekk) på et helt år!
Har to voksne hannkatter, og kjøper 3 kg. sekker med fôr fra felleskjøpet til 99,-. En sekk holder ca. en mnd. Utenom dette har jeg forsikring gjennom Agria som koster ca. 1800 i året på de to kattene jeg har. I tillegg har jeg ca. 1000,- årlig i vaksiner. Så grovt regnet koster de to kattene meg ca. 4000 i året. +/- selvfølgelig.

Anonymous poster hash: da212...3a3
Skrevet

Glemte å ta med at jeg har hatt ca. 3000,- i engangsutgifter på kastrering, chip og øremerking av begge.

Anonymous poster hash: da212...3a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...