AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #1 Skrevet 22. november 2013 Jeg har av ulike grunner ikke klart å spise varm/ mat middag på nærmere et halvt år. Har veldig lyst til å prøve meg litt igjen. Har dere noen tips til mat som kan være enkel å begynne med? Rett i koppen- supper har jeg delvis klart i denne perioden, og jeg har drukket annen varm drikke. Men nå trenger jeg tips til mat som er varm, men likevel ikke så varm og rimelig lett å få ned. Jeg kan heller ikke spise veldig salt mat for ofte, men en gang i blant går det greit. Kanskje noe varm mat som fort blir lunken, vet ikke....Er så lenge siden det har vært aktuelt å spise slikt at jeg nesten har glemt litt ut kva som "finnes". Er det noen som har noe tips? Anonymous poster hash: a93e8...63b
flinkeceline Skrevet 22. november 2013 #3 Skrevet 22. november 2013 Umm en rett som er skikkelig fort laget og smaker himmelsk. Du trenger: Melk Carbonara saus til pasta pasta, makaroni eller så kan du gå for tortellini med skinkefyll. to-tre pølser, kutt de i spisebiter Lager du ostesausen, putter du først i melk med pasta og pølse, koker opp og tilsetter pulver. Er ferdig på omtrent 10 min og veldig mettende.
Gjest naturell89 Skrevet 22. november 2013 #4 Skrevet 22. november 2013 Du kan prøve omelett. De velger du selv om du vil ha salt og så blir det lunkent ganske fort:) eller pannekaker:)
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #6 Skrevet 23. november 2013 Du kan prøve omelett. De velger du selv om du vil ha salt og så blir det lunkent ganske fort:) eller pannekaker:) Takk, det var gode forslag. Vil veldig gjerne ha flere! Målet er å kunne klare å spise forholdsvis normal middag til jul Anonymous poster hash: a93e8...63b
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #7 Skrevet 23. november 2013 Hvis du lager suppe fra bunnen av selv så vil du kontrollere både saltinnhold og temperatur.Anonymous poster hash: 03d26...f0d 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #8 Skrevet 23. november 2013 Du kan jo lage det meste og sørge for rask avkjøling i vannbad. Fiskeboller i karrisaus, lapskaus, pasta bologne, kjøttkaker i brunsaus, fiskegrateng... Anonymous poster hash: 79855...d1f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #9 Skrevet 23. november 2013 Fjordland blomkålsuppe? Kjør den på litt kortere tid i mikroen Anonymous poster hash: 588bc...a2e
hulinda Skrevet 23. november 2013 #10 Skrevet 23. november 2013 div gryteretter/spaghetti og kjøttsaus/carbonara og sånn er jo ganske enkelt å få ned, eller lasange kanskje Eller kjøttboller i brunsaus/pølser med potetmos.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #11 Skrevet 23. november 2013 Varme opp barnemat på glass og krydre litt. Anonymous poster hash: c937d...d5d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #12 Skrevet 23. november 2013 Lag supper fra bunnen av, og bruk gjerne stavmikser for å mose ingrediensene, så får du en passe tykk, jevn suppe som er lett å få i seg (og lett å fryse ned i porsjoner). Anonymous poster hash: 11ec4...a32 1
Gjest Inggolf Skrevet 23. november 2013 #14 Skrevet 23. november 2013 Jeg har av ulike grunner ikke klart å spise varm/ mat middag på nærmere et halvt år. Har veldig lyst til å prøve meg litt igjen. Har dere noen tips til mat som kan være enkel å begynne med? Rett i koppen- supper har jeg delvis klart i denne perioden, og jeg har drukket annen varm drikke. Men nå trenger jeg tips til mat som er varm, men likevel ikke så varm og rimelig lett å få ned. Jeg kan heller ikke spise veldig salt mat for ofte, men en gang i blant går det greit. Kanskje noe varm mat som fort blir lunken, vet ikke....Er så lenge siden det har vært aktuelt å spise slikt at jeg nesten har glemt litt ut kva som "finnes". Er det noen som har noe tips? Anonymous poster hash: a93e8...63b Det er jo ikke sånn at du måå spise maten sekundet etter at den er ferdig, så du bestemmer jo selv hvor mange minutter du vil vente (for å få riktig temperatur for deg) Mine tips: -Laksefilet og kyllingfilet med tilbehør er ihvertfall sånn type mat som ikke nødvendigvis må være så varmt. -Wok -pytt i panne -kanskje det kan funke å starte med ostesmørbrød/toast? (tenker at det kan være enkelt , spesielt om er vant med brødskrive med ost)
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #15 Skrevet 24. november 2013 Det er jo ikke sånn at du måå spise maten sekundet etter at den er ferdig, så du bestemmer jo selv hvor mange minutter du vil vente (for å få riktig temperatur for deg) Mine tips: -Laksefilet og kyllingfilet med tilbehør er ihvertfall sånn type mat som ikke nødvendigvis må være så varmt. -Wok -pytt i panne -kanskje det kan funke å starte med ostesmørbrød/toast? (tenker at det kan være enkelt , spesielt om er vant med brødskrive med ost) Hehe, nei, selvfølgelig ikke. Tenkte vel egentlig på mat som folk flest, meg inkludert, synes at smaker best helt varm, at det kan være like godt lunt om du skjønner. Takk for tips Ostesmørbrød og pytt i panne var ikke dumt. Anonymous poster hash: a93e8...63b
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #16 Skrevet 24. november 2013 Eggerøre, potetmos, rotmos.Anonymous poster hash: 273cb...f31
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #17 Skrevet 24. november 2013 Så fint å se en tråd som faktisk svarer på det ts spør om, og ikke går seg vill i spekulasjoner og til ts - lykke til! Anonymous poster hash: 588bc...a2e 3
Gjest Funky Punk Skrevet 24. november 2013 #18 Skrevet 24. november 2013 Hva pleier du å spise? Du kan jo prøve å varme mat du normalt spiser og se hvordan det går (som nevnt over toast m.m) Supper er gode forslag også. Eller hva med pizza? Bare vent til den blir kald(ere) og se om du orker å spise det. Det smaker også helt greit med lunkent/kalde kjøttkaker med poteter og saus f.eks.
Silkepiken Skrevet 24. november 2013 #19 Skrevet 24. november 2013 Kanskje farseprodukter er enklere å tygge en rent kjøtt? Tenker på pølser, karbonader, fiskekaker ol. Karbonader kan man jo lage enkelt selv, og trenger ikke bli så salt. Om man spiser slike ting i brød f.eks, er det ikke alltid at man tenker det smaker best helt varm. Og så kan man jo regulere hva man har av tilbehør. Plukkfisk? Risotto? Gulrotstuing er nydelig tilbehør som går fint an å spise for seg selv også. Lykke til, håper du får i deg julemiddag :nissekyss:
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #20 Skrevet 24. november 2013 Kanskje farseprodukter er enklere å tygge en rent kjøtt? Tenker på pølser, karbonader, fiskekaker ol. Karbonader kan man jo lage enkelt selv, og trenger ikke bli så salt. Om man spiser slike ting i brød f.eks, er det ikke alltid at man tenker det smaker best helt varm. Og så kan man jo regulere hva man har av tilbehør. Plukkfisk? Risotto? Gulrotstuing er nydelig tilbehør som går fint an å spise for seg selv også. Lykke til, håper du får i deg julemiddag :nissekyss: Oi, det var mange gode forslag, takk Takk for tips alle! Prøvde pytt i panne i går, det ble litt for mange biter og litt for mye tygging, tror lapskaus kan være en meir passende konsistens. Omelett, pannekaker, ostesmørbrød, fiskegrateng, lapskaus, fiskekaker, pølse/karbonader i brød, plukkfisk og fiskeboller er herved på min liste Kan jo prøve å lage meg litt stapper og stuinger også, og bare beholde litt biter. Anonymous poster hash: a93e8...63b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå