Gå til innhold

Vitne i Rettsak..! hjelpe meg :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg skal i rettsak i januar som vitne mot omsorgsvikt, vold mot et barn..

Jeg har aldri vært i noen form for noe sånt her så jeg tar sikkelig tungt på det her.
Vil aldeles ikke vitne, for det skremmer meg at jeg skal sitte der å forklare meg ovenfor retten når jeg vet at tiltalte og politiet har lest min forklaring. Skal få spørsmål mot meg som jeg gruer meg til fordi jeg er så dårlig til å svare på spørsmål og få fram det jeg vil. Er så redd for at jeg skal si noe feil eller ikke klare svare på spørsmålene som kommer i mot meg.

Har sett på serier å der er jo rettsaken ganske krasse mot vitner og andre mennesker. dette er noe som skremmer meg veldig da jeg er en veldig usikker jente som sliter å snakke "høyt"

Det å vite at tiltalte har lest min forklaring skremmer meg mere siden det er en forelder som jeg ser ofte, nå kommer jeg til å være livredd å se dette menneske og skygge meg vekk om jeg ser mennesket.

Jeg har ingen å snakke om med dette slik som jeg ønsker pga taushetsplikt osv..

Prøvde snakke med kjæresten min men han var så sliten etter å ha vært på en Stor øvelse i millitæret, han sa at han var for sliten til å snakke med meg, enda jeg fortalte hvor tungt dette er for meg og at jeg trengte snakke.. men nok om det.. er nettopp derfor jeg skriver til dere fordi jeg er veldig redd for den rettsaken, den skremmer meg og jeg går hver dag å tenker på den...

Vet ikke egentlig hva jeg vil frem med innlegget, men vil bare prøve skrive mine følelser rundt dette.. hvor ubehagelig jeg synes dette er.. Men jeg er nødt pga barnet dette handler om skal få et godt liv videre.

En ting jeg lurer på.. den forklaringen jeg har gitt til politiet, kan jeg få en kopi av denne så jeg husker? jeg husker ikke alt som står der fordi dette er over en år siden alt har skjedd?

Noen som vet om dette går ant?

Mvh en redd jente..

Anonymous poster hash: 097bf...ca5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du får ikke under noen omstendighet kopi av forklaringen din har gitt politiet, da er litt av poenget med vitnemålet ditt borte.

Hvordan det fremstilles på TV og hvordan det er i virkeligheten er to vidt forskjellige ting. Ring tingretten der du skal vitne og spør om de har vitnestøtte du kan få snakke med. Hvis tingretten tilbyr dette kan du både snakke med vitnestøtte i forkant og før du skal inn i retten.

Ta det med ro, det er ingenting å være redd for.

http://www.domstoladministrasjonen.no/no/Straffesak/Aktorene-i-retten/Vitnestotte/

Anonymous poster hash: 71773...90f
  • Liker 5
Skrevet

Ta d helt med ro, husk at du er ikke tiltalt for noe som helst. Har selv vitnet i en sak. Det eneste de vil vite er sannheten, eller hvordan du har opplevd ting, og det er jo ikke noe galt i d??? Bare fortell hvordan du opplevde ting og hvordan du ser på ting. D finnes ingen fasitsvar, kun sannheten.

Skrevet

Jeg tror ikke du kan få kopi av politiforklaringen din, men du kan få lese igjennom den!

Anonymous poster hash: d24e5...07f
Skrevet

Nei, du får ikke under noen omstendighet kopi av forklaringen din har gitt politiet, da er litt av poenget med vitnemålet ditt borte.

Hvordan det fremstilles på TV og hvordan det er i virkeligheten er to vidt forskjellige ting. Ring tingretten der du skal vitne og spør om de har vitnestøtte du kan få snakke med. Hvis tingretten tilbyr dette kan du både snakke med vitnestøtte i forkant og før du skal inn i retten.

Ta det med ro, det er ingenting å være redd for.

http://www.domstoladministrasjonen.no/no/Straffesak/Aktorene-i-retten/Vitnestotte/

Ja, det er vell sant.. tenkte ikke på det på den måten.. Ja, det er vell det.. men man får jo tanker rundt ting når man ikke har opplevd det før.

Jaokei, skal lese igjennom dette å høre om jeg har mulighet til å få meg vitnestøtte. Jeg tror jeg kunne trenge dette for å takle rettsaken bedre og føle meg tryggere.

Skal prøve ta det med ro, men jeg synes det er veldig tungt.. ;o

Skrevet

Ta d helt med ro, husk at du er ikke tiltalt for noe som helst. Har selv vitnet i en sak. Det eneste de vil vite er sannheten, eller hvordan du har opplevd ting, og det er jo ikke noe galt i d??? Bare fortell hvordan du opplevde ting og hvordan du ser på ting. D finnes ingen fasitsvar, kun sannheten.

Nei, det er sant. Nei det er ikke noe galt i dette, men synes det er skummelt og jeg liker ikke generellt å snakke for andre folk hvor de skal kun høre på meg.. jeg blir så nervøs og sier masse feile ord og setninger.. Som du sier det finnes ingen fasitsvar, bare sannheten og den skal jeg jo fortelle.

Men synes alikavell det er tungt siden jeg sliter med å snakke høyt for andre.

I brosjyre sto det jo at man skal snakke høyt og tydelig.. så det kan jo bli interessang når jeg er så stille av meg når det gjelder å snakke med folk jeg ikke kjenner..

Men tusen takk for råd.. skal ta dette videre med meg.. :)

Skrevet

Det er ikke på samme måte som på tv. Deter så klart en ubehagelig situasjon, men ingen som prøver å få deg til å si noe feil.

Har selv vitnet i rettssak mot en farsfigur da jeg var 16. Gikk bra det, og jeg tror de tok hensyn til at jeg var mindreårig, det vil si at de var kanskje litt mild og snill i tonen. :)

Men det var tøft, og jeg gråt da jeg kom hjem. Men det hadde mer med at jeg, min mor og søster hadde hatt et nært og personlig forhold til denne mannen i 6 år, så det var jo litt sårt sånn sett.

Skrevet

Skriv noen stikkord på et ark, d kan hjelpe.

Skrevet

Det er ikke på samme måte som på tv. Deter så klart en ubehagelig situasjon, men ingen som prøver å få deg til å si noe feil.

Har selv vitnet i rettssak mot en farsfigur da jeg var 16. Gikk bra det, og jeg tror de tok hensyn til at jeg var mindreårig, det vil si at de var kanskje litt mild og snill i tonen. :)

Men det var tøft, og jeg gråt da jeg kom hjem. Men det hadde mer med at jeg, min mor og søster hadde hatt et nært og personlig forhold til denne mannen i 6 år, så det var jo litt sårt sånn sett.

Nei jeg fikk forklart det, noe som letter litt. Jepp det er en ubehagelig situasjon ;s Nei okei, men spørsmålene man får er det noen som kan være tøffere å svare på enn andre?

Hehe, ja håper de kan gjøre det samme med meg selvom jeg ikke er mindreårig.. men time wil show. :)

Jeg har hatt forhold mellom de her siden ungen gikk i barnehagen og videre da ungen begynte på skolen pga utdanningen min..

Men som du sier det kommer til å bli tøft, det vet jeg uansett hva som skjer.. siden jeg er en ganske følsom jente så kommer jeg nok til å gråte noen tårer.. ;o

Skrevet

Skriv noen stikkord på et ark, d kan hjelpe.

Ja jeg skal skrive ned det som jeg klarer huske.

Fikk høre at jeg kunne ta disse notatene med vist jeg snakker med tingretten først.?

Skrevet

Ja jeg skal skrive ned det som jeg klarer huske.

Fikk høre at jeg kunne ta disse notatene med vist jeg snakker med tingretten først.?

Det er vanlig å få ha med seg stikkord, datoer etc. til å støtte seg på. Det som ikke er lov er å lese opp fra notater man har skrevet på forhånd.

• Liker 1
Skrevet

Er det du som er offeret her? Jeg slapp rettssak da jeg var vitne (jeg og andre jenter ble utsatt for seksuell trakassering), og var heller i vitneavhør som da ble spilt under rettssaken som jeg ikke trengte å møte i.

Anonymous poster hash: 38e00...775
Skrevet

Det er vanlig å få ha med seg stikkord, datoer etc. til å støtte seg på. Det som ikke er lov er å lese opp fra notater man har skrevet på forhånd.

Okei.. tusen takk for svar..

Skrevet

Er det du som er offeret her? Jeg slapp rettssak da jeg var vitne (jeg og andre jenter ble utsatt for seksuell trakassering), og var heller i vitneavhør som da ble spilt under rettssaken som jeg ikke trengte å møte i.

Jeg er ikke offeret.. er kun vitne i saken..

Skrevet

Dette er unntaket fra en svært grunnleggende regel i norsk straffeprosess.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan også legge til at man kan be vitnestøtten være med inn under vitnemålet, det er også en støtte for noen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan også legge til at man kan be vitnestøtten være med inn under vitnemålet, det er også en støtte for noen.

Ja jeg leste om dette, men forstod ikke helt alt..?

Er det hvem som helst jeg kan ta med? eller skal de velge en med erfaring og kunnskaper om vitner?

Forstod ikke helt hvem som kunne være mitt vitnestøtte!? :)

Skrevet

Ja jeg leste om dette, men forstod ikke helt alt..?

Er det hvem som helst jeg kan ta med? eller skal de velge en med erfaring og kunnskaper om vitner?

Forstod ikke helt hvem som kunne være mitt vitnestøtte!? :)

Du kan ikke velge vitnestøtte, vitnestøtte er en person som jobber frivillig i tingretten. Det er et samarbeid mellom domstolene og Røde Kors. Alle vitnestøtter har gjennomgått kursing på forhånd. Du kan ikke ha med deg noen andre inn i vitneboksen, det er det kun vitnerstøtter som kan, dersom det er godkjent av administrator på forhånd. Da får man vitnestøtten bare aktor til å spørre om dette i rettssalen.

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke velge vitnestøtte, vitnestøtte er en person som jobber frivillig i tingretten. Det er et samarbeid mellom domstolene og Røde Kors. Alle vitnestøtter har gjennomgått kursing på forhånd. Du kan ikke ha med deg noen andre inn i vitneboksen, det er det kun vitnerstøtter som kan, dersom det er godkjent av administrator på forhånd. Da får man vitnestøtten bare aktor til å spørre om dette i rettssalen.

Okei, da er jeg litt klokere med det med vitnestøtte, står så knotat på nett.

Men takk for svar.. :) Så dette vitnestøtte kan jeg ha med meg inn i rettsalen også om det blir godkjent.

Okei, skal sjekke ut litt mer om dette med tinghuset her jeg bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...