Gå til innhold

vår

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Her har vi hatt et fantastisk vær om dagen.Varmt så en skulle tro det var midtsommer. Hagesentrene er stappfulle av folk. Jeg var også der. Kjøpte masse og plantet. Så er det slik at vi kan jo ikke forvente å ha slik varme i mai. Hjelp, kommer det frost nå...så vet jeg ikke.

er det mange planter som ikke tåler mye kulde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Blir det frost, så dør de fleste sommerblomstene dine. De eneste som garantert klarer seg, er løkplanter og diverse stemor-typer.

Men det blir neppe frost nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan forvente nattefrost de fleste steder i landet fortsatt. Du tar en sjanse når du kjøper blomster så tidlig, og du var sikkert klar over det i det du kjøpte planter. Jeg kjøper ikke planter så tidlig, men bruker heller tida på å rydde opp i hagen. Klipper busker, spar i bed, ordner opp komposten fjerner ugress. Om du vil ha noe fint å se på er det jo lurere å plante i et par urner som du kan ta inn i garasjen eller boden om det ser ut til å bli en kald natt. Eller du kan velge å ta sjanse på å plante ut, vel vitende om at det er en sjanse å ta, og dermed ta tapet med rett rygg om plantene ryker en frostnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte virkelig holde meg selv i nakken, for å ikke gå amokk på plantasjen her om dagen.. SKAL vente en - to uker til.. :)

Lage blomsterbed først! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Selvsagt kan det plutselig gå gæærnt, men sommeren er tidlig ute i år (ca 2 uker her på østlandet). Snittemperaturen i april var 3 grader høyere enn normalt. Tulipanene som egentlig skal blomstre i midten av mai, sprang ut utenfor huset i slutten av april.

Det er neppe fare for nattefrost lenger, men for sikkerhets skyld bør man følge med på værmeldinger og ikke minst kjenne på kveldstemperaturen. Når det er 20 grader klokka 23, så er det lite sannsynlig at det blir kuldegrader om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er 20 grader klokka 23' date=' så er det lite sannsynlig at det blir kuldegrader om natta.[/quote']

Ikke den samme natta nei, men det gir ingen garanti for neste uke. Det ER fortsatt fare for nattefrost over hele landet. At denne våren hittil har vært bedre enn gjennomsnittet sier ingenting om hvordan de neste dagene og ukene kommer til å bli. Man tar en sjanse når man planter ut tidlig. Om man er klar over det kan man jo velge selv om man vil ta sjansen.

Tulipanene sprang ut utenfor her for flere uker siden. Ikke lenge etterpå var de dekket av sne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Damen sa at spanske marguritter ville klare det, men jeg har kjøpt noe som må inn ved 5 grader.

Sjekker temprturen hver kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...