Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest om andre som har feira jul helt alene tidligere, og nå kjenner jeg at det er noe jeg har veldig lyst til. Tips og forslag til hvordan jeg kan gjøre dette til en kjempefin dag for meg selv? :blomst:

Anonymous poster hash: 76814...159
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må være den første jeg har hørt om som ønsker å være alene på julaften. Men, det hjelper jo at du har den innstillinga om at du faktisk ønsker å være alene da. Jeg regner med at du trives i ditt eget selskap.

Tips fra meg vil være å ha ordna julestrømpe og julegaver under juletreet, også må du ordne julemiddag selv om den kanskje ikke behøver å være av den mest fansy sorten. Men det gjør du jo som du vil med, alt ut i fra hvor glad du er i å stå å lage mat osv. Jeg ville ha hatt litt julemusikk på cd, tent masse lys og sittet under pleddet i sofaen. Og kanskje hatt noen julefilmer på dvd.

Anonymous poster hash: a8abf...f66
  • Liker 2
Gjest caramiacaramella
Skrevet

Vet du, jeg synes også det høres litt koselig ut å feire på egen hånd. Jeg elsker å være med familien min og gleder meg så til det hvert år, men samtidig tror jeg faktisk det hadde vært koselig å være på egen hånd også. Slipper litt av stresset liksom. Jeg ville laget god mat og godteri, hørt på fin julemusikk, tatt meg et glass vin og sett på koselige julefilmer :) Kjempekos! :tree::nisselue:

Skrevet

Kjøp deg noen filmer og et par nye bøker. Nok av mat og kos som kan spises og drikkes. Nok stearinlys.

Pynt som du ønsker. Lag en ordentlig julemiddag. Kos deg med julefrokost. Sett på din beste julemusikk.

Anonymous poster hash: 8638b...7a1

Gjest Funky Punk
Skrevet

Gjør klart mest mulig kvelden før julaften.

Vask og rydd, ha nok puter og pledd i sofaen, pynt, sørg for å ha nye telys overalt. Gjør i stand det du kan av mat, både middag og frokost/lunch.

Sett frem klementiner og julegodt.

Når du står opp så kryper du ned i sofaen med deilig frokost og julefilmer på TV.

Når du gidder, så gjør du istand til middag :)

Gå en lang tur, gjerne med klementiner og kakao og ta en pause på turen

Når du kommer hjem så ordner du det siste til middagen. Tenn lys, kongerøkelse. Spis og kos deg med hva du måtte ønske.

Avslutt kvelden med å krype ned i sofaen igjen med restemat, julegodis, noe på tv-skjermen. Sovne på sofaen, våkn opp midt på natten og kryp opp i senga som da plutselig føles mye mykere og deiligere ut etter å ha sovet på sofaen en stund :ler:

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det frivillig etter jeg og mannen min var separert.

Hadde andre tilbud, men jeg ønsket å være alene.

Jeg lagde meg en god biffmiddag, koste meg med riskrem og julegodt.

Jeg hadde ordnet med filmer jeg skulle se.

Jeg koste meg rett og slett veldig og kodte meg med familie ellers i jula.

Legg deg noen planer for hva du vil gjøre og hva du skal kose deg med og gled deg til det.

Lykke til!

For min egen del er det godt å ha den erfaringen at jeg fint kan kose meg i eget selskap, samt at jeg kan sette meg inn i hvordan det er for andre å være alene på julaften.

• Liker 1
Gjest Seajewel
Skrevet

Lykke til, du er sterk. Dette hadde ikke jeg klart, måtte ihvertfall ha gardert meg med en kartong vin... Og masse julemasjipan.

Skrevet

Jeg har feiret jul alene frivillig ett par ganger. Syns det er koselig. Ingen stress, ingen tidsskjema, kan se ut som en dass hele dagen om jeg vil.

Men det er jo selvsagt stor forskjell på å feire alene fordi man vil, og feire alene fordi man må.

I år så skal familien melde oss som "julevert" for noen som er alene i julen.

Anonymous poster hash: e99fb...7c9
  • Liker 1
Skrevet

Du må være den første jeg har hørt om som ønsker å være alene på julaften. Men, det hjelper jo at du har den innstillinga om at du faktisk ønsker å være alene da. Jeg regner med at du trives i ditt eget selskap.

Anonymous poster hash: a8abf...f66

Da har du jammen ikke fulgt med noe særlig. Hvert eneste år når det er snakk om de som er ensomme i jula står det også fram folk som forteller hvor gjerne de vil være alene på juleaften, men nesten ikke får lov til det av slekt/venner. Og påfølgende diskusjoner om "kose-tyranniet" vi utsettes for i jula, og at slett ikke alle ønsker ei slik feiring.

Anonymous poster hash: 1b221...320

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lest om andre som har feira jul helt alene tidligere, og nå kjenner jeg at det er noe jeg har veldig lyst til. Tips og forslag til hvordan jeg kan gjøre dette til en kjempefin dag for meg selv? :blomst:

Anonymous poster hash: 76814...159

Hei;

Jeg blir alene denne julen, av mangel på familie mer enn selvvalgt.

Planlegge tenker jeg er viktig, ha det jeg vil i hus, og gjøre som jeg vil :D

Skrevet

Har vært alene julaften par ganger, men har ikke laget tradisjonell julemat. En gang hadde jeg influensa og fikk litt julemat fra venninner og tanter, de kom på døra. Det var en koselig gest, men jeg sov for det meste i en uke, var bare oppe for å drikke vann, prøve spise litt, toalettet - og ringe foreldrene mine for å si at det går bra. Tror det var svineinfluensa. Det gjorde ikke noe å være alene.

En annen gang var jeg alene og laget ikke noe tradisjonelt av julemat, men laget en bedre middag og koste meg med en god bok. Hoppet vel over alt som heter julefilmer av den grunn at de ikke klarer fenge meg helt...

To ganger har jeg spist pizza grandiosa, da var jeg i et forhold og en gang kjørte vi til Sverige julaften og kjøpte pizza på en bensinstasjon. Det var vakkert å se alle hus som var pyntet til jul, lysene inne når det var femten minus og snø ute... En annen julaften begynte jeg å pusse opp "kontoret" mitt.

Ellers som samboer uten barn tilstede har vi hatt litt bedre mat, hjortestek f.eks, men da var jeg ikke alene.

Hvis jeg skal velge å feire jul alene, ville jeg åpnet gavene før julaften siden jeg er litt barnslig, men god mat og vin hadde vært på plass. Grunnen til at jeg ikke blir alene i år er fordi jeg er invitert til min mor, men kunne også tenkt meg å være hjemme, det blir uansett til at jeg drar hjem i nitiden på kvelden siden jeg liker å sove i egen seng.

Men jeg kan ikke tenke meg å lage strømpe til meg selv (hehe, ser det for meg, hadde vært morsomt om jeg hadde noen tusenlapper å bruke på innholdet, men...), lage julemat, spise julekaker... Pynten er nøtter i en gammeldags skål med nissemotiv, fruktfat, appelsin med nellikspiker og talgelys.. Men alle gjør vel det som passer dem best. Setter pris på å være sammen med familien i år, som vanlig foregår det i rolige rammer uten fyll og stress og mas. Det vil si at jeg sikkert hjelper til med middagen etter at vi har vært og tent lys på gravlunden(e).

Hvis jeg skulle være alene ville jeg leid inn par filmer, laget en god middag, konjakk, par pils, hatt sjokolade og snop i skapene og hatt en eller to bøker til kvelden. Hadde sikkert ikke pyntet meg, men innrettet meg praktisk med rent hus og alt av mat og drikke tilgjengelig.

Skrevet

Får ikke "lov" til å være alene på julaften jeg. Hrmf, hverken av samboeren min eller moren min. Orker ikke å stå på krava i år. Hvis samboer jobber på julaften neste år skal jeg vurdere å stå på krava:)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Jeg hadde kjøpt inn julemiddag fra Fjorland. Akkurat julemiddagen tror jeg ikke at jeg hadde giddet å bruke så veldig lang tid på å lage selv om det bare hadde vært meg.

Også hadde jeg lånt/kjøpt cd'er med julemusikk fra Sølvguttene.

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

høres helt vidunderlig ut å være aleine .. jeg vil så klart feire sammen med barna mine og mannen min sånn som min livssituasjon er nå, men det hadde vært heeeelt topp å være aleine dersom det ikke hadde vært et alternativ.

tenne lys, se Askepott på tv, spille julesangfavorittene mine, spise i mitt eget tempo .. ha det stiiiiiille ... høres digg ut.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har feiret jul mange ganger alene (10 ganger, ca). Og kost meg hver gang :-)

For meg er det viktig å følge alle "tradisjoner". Grøt til lunsj, med mandel. Og - surprise - jeg fikk mandelen! Full julemiddag, tar noen timer. Men verdt strevet.

Jeg har flere ganger blitt invitert til alternative julefeiringer, fordi folk visste jeg var alene. Grandiosa og pils? Nei takk. Jeg koser meg med julemiddag, juletradisjoner.

Men det kommer veldig an på årsaken til at man er alene. Jeg er et utpreget julemenneske, men alkoholisme i nær familie ødela mange julaftener. Så istedet for å sitte og deppe, laget jeg nydelig jul - bare for meg :-)

Anonymous poster hash: 2d89e...cd4
  • Liker 5
  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg blir også alene denne julen, men det er etter en krangel med min mor, hun sa noe veldig sårende til meg og jeg ønsker selv å ikke være hos dem, føler meg ikke velkommen. Alt skjedde i går så ting kom brått på, hadde jo ordna med gaver og kjørt 11 timer hit, men drar igjen imorgen og er ikke med fam i dag pga måten jeg blir behandlet på :( ..

Men jeg hadde et år lyst å feire alene også, og det ser jeg ingenting gale i! :) Da hadde jeg tenkt å lage meg god frokost, og god middag, kose meg med dyrene jeg har og se julefilmer under et varmt pledd. Gaver har aldri vært så viktig for meg i utgangspunktet så det hadde jeg nok ikke tenkt på(altså å få). Håper du får en fin jul i år, heldigvis planla du å være alene :P Men jeg tror det er veldig koselig om man velger at det skal være det!! :)

Anonymous poster hash: cb5bb...076
Skrevet

Her er hvordan jeg feirer jul alene. Perfeksjonert gjennom en 15 års tid nå:

1: Sover så lenge jeg klarer. Selv når kroppen på alle måter uttrykker at jeg må stå opp, så stritter jeg i mot. Det er det beste i lengden.

2: Ikke leser jeg på sosiale medier. Hvorfor vil jeg vite hva andre gjør?

3: Legger meg så tidlig som jeg klarer.

Egentlig er juleaften en like lang dag som alle andre. Den bare føles litt lengre. Med litt tilpassing så kan den bli kortere.

Anonymous poster hash: c29b3...cf8
Skrevet

Nå har du antakelig funnet ut av det helt av deg selv ;) , men her er min typiske julefeiring:

Står opp og går på jobb, jobber til 12. (Har familie, men de bor så langt unna at det er umulig å reise dit med mindre jeg tar fri, -og det kan jeg ikke godt gjøre hvert eneste år.) Vel hjemme sørger jeg for å moppe over gulvene og tørke litt støv og legge på juleduker hvis jeg ikke rakk det på lillejulaften. Det gjorde jeg ikke i år. Litt avhengig av hvor lang tid jeg bruker på det, så setter jeg enten på middagen (pinnekjøtt må koke temmelig lenge) og går i dusjen, eller så dusjer jeg først og setter på middagen etterpå. Tar på meg litt finere tøy enn ellers, men sørger for at det er komfortabelt. Strikkekjole eller tights og tunika fungerer fint. Ser TV eller leser/henger på nettet mens jeg venter på middagen. Tenner stearinlys rundt om i stua og kjenner roen senke seg.

Når maten er ferdig spiser jeg og etter å ha ryddet av bordet og evt. satt på oppvaskmaskin, så blir det gjerne en liten hvil på sofaen. Med eller uten noe å lese i.

Senere på kvelden blir det dessert hvis jeg har orket lage det, og sannsynligvis en kopp kaffe eller to også. Er det enda plass til noe etter det så forsvinner det nok litt dessertsjokolade også. Så pakker jeg opp pakkene jeg har fått. Stadig færre i voksen alder, men får fremdeles en liten ting fra min mor og et par venner jeg utveksler smågaver med. Litt utpå kvelden så begynner "telefonstormen". Familien ringer gjerne for å ønske god jul og ringer ikke de, så ringer jeg dem.

(I kveld vet jeg min mor skal til noen andre familiemedlemmer på kaffe utpå kvelden, så da skal jeg ringe opp via FaceTime og slå av en liten prat og "se hvordan de har det".)

Når alt det er unnagjort så blir jeg som regel sittende og henge litt på nettet, eller jeg ser TV hvis det går en film jeg har lyst å se. Har jeg en spennende bok kan det være den vinner, inntil jeg blir trøtt nok til å gå å legge meg.

Skrevet

Jeg ble også selvvalgt alene på denne julekvelden, og den har forløpt omtrent slik:

Først en liten handlerunde tidlig på dagen, fant til og med julepynt til halv pris, tralalaa... så hjem til en herlig lunsj som jeg hadde planlagt.

Tvtitting, litt internett, kaffe, marsipan med mørk sjokolade. Dupp på sofaen. Tenning av masse T-lys og kaffe.

Sånn i 18 tida satte jeg på potetene, og etter hvert ble det deilig torskemiddag, slik jeg er vant til hjemmefra. Karamellpudding til dessert. Dekket på et koselig bord med røde lys og en rød amaryllis.

Pakkeåpning i sofaen.

Litt sms og ringing med slekt og venner som vet at jeg har valgt dette selv.

Koselig film på Tv. Mer kaffe og deilig juleknask. Kanskje et glass rødvin.

Gleder meg til å legge meg i nytt sengtøy.

:sove:

Anonymous poster hash: 40220...3c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...