Gå til innhold

Hjelp! feil markløft.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle prøve 60kg markløft i sta, klarte så vidt å løfte stanga, men feil. Fikk vont på den ene siden av korsryggen. (1 løft) Har jeg skada meg varig nå? :(

Jente 17

Anonymous poster hash: 8ebdb...cd2

Videoannonse
Annonse
Gjest Sagarmatha
Skrevet

Nei, det må (heldigvis) litt mer enn et feilløft før du får varig skade.

Vil på det sterkeste anbefale deg å ikke trene markløft uten ordentlig veiledning og hjelp. Selv om det er den kanskje viktigste øvelsen man kan ta, så er det også kanskje den mest utsatte i forhold til skade. Få noen med deg som vet hva de gjør til å vise.

Skrevet

Du har nok ikke fått varig skade av dette, men hadde du fortsatt å løfte feil over tid ville det fått konsekvenser for deg. Få hjelp av noen som kan det til å vise deg rett teknikk.

Det er som Sagarmatha sier, markløft et den øvelsen som gir flest skader (og da ofte pga av feil teknikk).

Skrevet

Vil på det sterkeste anbefale deg å ikke trene markløft uten ordentlig veiledning og hjelp. Selv om det er den kanskje viktigste øvelsen man kan ta, så er det også kanskje den mest utsatte i forhold til skade. Få noen med deg som vet hva de gjør til å vise.

Pleier å være med på crossfit teknikk timer, da passer de ordentlig på hvordan jeg gjør det. Da tar jeg maks 40 kg. Men jeg ville bare teste grensa mi idag, se om jeg kunne løfte på 60. Klarte på andre forsøk, men som sagt - fikk automatisk vondt og stoppa umiddelbart. aldri igjen. (Uten instruktør) jeg er veldig hypokonder av meg forresten.

Skrevet

Er det normalt at jeg har ganske vondt i nedre del av rygg nå? Er kjemperedd :(

Gjest Sagarmatha
Skrevet

Er det normalt at jeg har ganske vondt i nedre del av rygg nå? Er kjemperedd :(

Ja. Det kan også være normalt at du får mer vondt på den ene siden av nedre rygg. Det går over av seg selv.

Skrevet

Du har nok fått en strekk. Ta det rolig til det gir seg.

Anonymous poster hash: 575b6...21a

Skrevet

Du har nok fått en strekk. Ta det rolig til det gir seg.

Anonymous poster hash: 575b6...21a

Håper det bare er det.. Takk!

Skrevet

Sannsynligvis bare en strekk. Det går over.

Markløft er langt i fra den mest tekniske øvelsen en kommer borti. Å påstå at den er så vanskelig mener er å sette den på pidestall. Det fortjener den ikke.

Det er kanskje den aller mest grunnleggende øvelsen i menneskelig funksjon bortsett fra kanskje knebøy (sette/reise seg).

Nå vet jeg ikke hvordan du bygget opp til 60kg, men dersom du ikke gikk gradvis opp har du sannsynligvis lært at det er lurt.

I tillegg er det lurt å være bevegelig nok til å starte i riktig posisjon.

Lykke til og håper du blir bra fort!

Skrevet

Sannsynligvis bare en strekk. Det går over.

Markløft er langt i fra den mest tekniske øvelsen en kommer borti. Å påstå at den er så vanskelig mener er å sette den på pidestall. Det fortjener den ikke.

Det er kanskje den aller mest grunnleggende øvelsen i menneskelig funksjon bortsett fra kanskje knebøy (sette/reise seg).

Nå vet jeg ikke hvordan du bygget opp til 60kg, men dersom du ikke gikk gradvis opp har du sannsynligvis lært at det er lurt.

I tillegg er det lurt å være bevegelig nok til å starte i riktig posisjon.

Lykke til og håper du blir bra fort!

Helt klart at jeg var dum. Jrg har aldri løftet 60kg før. Sist klarte jeg 10 markløft med 40kg, så vidt.

Ville som sagt bare prøve å se hvor mye jeg får til. I tillegg til mye sinne jeg ville få ut. Jeg er overhodet ikke sterk. Tyngre styrketrening begynte jeg ikke med før september. Dumma har fått en lærepenge.

Takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...