Gå til innhold

Ca 6 mnd før jeg får svar fra Nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sendte inn klage på avslag på AAP for en uke siden. Jeg går til behandling hos psykolog og hun skal sende inn vedlegg til klagen min. I dag fikk jeg brev fra NAV om at saken min vil trolig bli avgjort om ca 6 mnd.

Psykologen min og jeg har snakket om et opplegg som kalles "Jobb Pluss" og for å bli godkjent for det så må jeg motta AAP eller annen stønad fra NAV. Dette opplegget går ut på at man jobber og går til behandling samtidig

Pluss at jeg vil ikke ha råd til behandling fra Januar av ( har frikort ut året ) og poenget med behandlingen er jo at jeg skal bli frisk. Men uten stønad har jeg ikke råd og uten behandling får jeg jo ikke stønad. Så her faller jeg mellom to stoler....

Jeg har time hos psykologen neste time og da må jeg si dette angående Nav og si at det er ikke sikkert jeg har råd til å gå hos henne etter nyttår...

Er det håp om at det vil ta mye mindre tid å få svar på klagen min? Jeg er ikke typen som maser og vil føle meg som en masekopp hvis jeg må ringe Nav for å høre om det kan ta litt mindre tid og så fortelle dem situasjonen min...

Men hvorfor skulle de bry seg om det?

Anonymous poster hash: 5fe55...8eb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skader jo ikke å ringe nav og forklare situasjonen. Om du er heldig så forstår de og gir deg noe å forholde deg til.

Det er jo veldig leit du ikke har råd til de 2050 kr i året for å få behandling. Er det ingen som kan gi deg et lån?

Anonymous poster hash: cd832...abb

Skrevet

Det er NAV klage og ankeinstans som behandler etter lokal har vurdert igjen.

Til info.

Hvor gammel er du, og hva har du gjort før søknadstidspunkt?

Anonymous poster hash: 4b3cb...720

Skrevet

Det skader jo ikke å ringe nav og forklare situasjonen. Om du er heldig så forstår de og gir deg noe å forholde deg til.

Det er jo veldig leit du ikke har råd til de 2050 kr i året for å få behandling. Er det ingen som kan gi deg et lån?

Anonymous poster hash: cd832...abb

Jeg har null inntekt. Samboeren min drar hele det økonomiske lasset alene. Og oppå dette igjen så har vi også vært hos legen og fått henvisning til psykolog for datteren vår til samme sted som jeg går. Jeg vet ikke om vi må betale for henne. Hun er 14 år. Dette gjorde vi etter å ha snakket om det med min psykolog.

Skrevet

Det er NAV klage og ankeinstans som behandler etter lokal har vurdert igjen.

Til info.

Hvor gammel er du, og hva har du gjort før søknadstidspunkt?

Jeg er 35 år og har slitt psykisk i mange år. Har vært hjemmeværende mor fra vi fikk vårt første barn. Har prøvd å få meg jobb tidligere flere ganger og til og med prøvd tiltak igjennom Nav, men pga angst og depresjon, så klarte jeg ikke å fullføre.

Skrevet

Jeg sendte inn klage på avslag på AAP for en uke siden. Jeg går til behandling hos psykolog og hun skal sende inn vedlegg til klagen min. I dag fikk jeg brev fra NAV om at saken min vil trolig bli avgjort om ca 6 mnd.

Psykologen min og jeg har snakket om et opplegg som kalles "Jobb Pluss" og for å bli godkjent for det så må jeg motta AAP eller annen stønad fra NAV. Dette opplegget går ut på at man jobber og går til behandling samtidig

Pluss at jeg vil ikke ha råd til behandling fra Januar av ( har frikort ut året ) og poenget med behandlingen er jo at jeg skal bli frisk. Men uten stønad har jeg ikke råd og uten behandling får jeg jo ikke stønad. Så her faller jeg mellom to stoler....

Jeg har time hos psykologen neste time og da må jeg si dette angående Nav og si at det er ikke sikkert jeg har råd til å gå hos henne etter nyttår...

Er det håp om at det vil ta mye mindre tid å få svar på klagen min? Jeg er ikke typen som maser og vil føle meg som en masekopp hvis jeg må ringe Nav for å høre om det kan ta litt mindre tid og så fortelle dem situasjonen min...

Men hvorfor skulle de bry seg om det?

Hvis du går i behandling så er det rart du har fått avslag. Har holdt på med det samme sjøl og fikk endelig AAP. Men har hatt flere runder med og anke avslagene. Som regel har jeg fått svar innen 3 mnd. Men vet NAV har innmari stor pågang for tiden pga alle som har AAP og går ut i mars skal ha brev om avgjørelser. De vil som regel at alle skal ut i jobb uansett sykdom. jeg holdt på med ankesaker i over 6 mnd. Det er ikke alltid en diagnose er nok for å få AAP lenger. Håpe det ordne seg for deg. Snakk med de på mandag og spør om hva du skal leve av i mellom tiden. I så fall så burde du får sosial hjelp til anken er avgjort. Få inn så mange nye opplysninger som mulig når du klage på anken. Ellers blir det bare hakk i plata hele tia. Det er først nav som gir avslag et viss antall ganger så går det til klagenemda etterpå.

Anonymous poster hash: 57d61...1fa

Skrevet

Hvis du i årevis har vært uten inntekt og psykisk syk hva har endret seg nå?

Hvorfor søker du først nå?

Eller har jeg misforstått...?

• Liker 3
Skrevet

Hvis du i årevis har vært uten inntekt og psykisk syk hva har endret seg nå?

Hvorfor søker du først nå?

Eller har jeg misforstått...?

Det som har endret seg er at jeg vil ta knekken på angsten, bli frisk og klare meg selv økonomisk. Jeg leste på Nav sine sider og kom over AAP. Jeg har ikke vært innenfor Nav før nå, utenom tiltakene jeg prøvde. Jeg gikk også til legen og søkte om henvisning til psykolog igjen (første gang var i 2008).

Så fram til nå har vi levd på samboerens inntekt.

Skrevet

Ok.

Kjempefint at du er i gang med behandling.

Ikke for å være ubehagelig på noen måte (!!!), men ettersom du har fått avslag tipper jeg dette bl.a bunner i at situasjonen din er helt uendret.

Det er ingen forandring av en slik karakter at du trenger mer inntekt enn før.

2500 i egenandel er ikke et argument.

Hvis du ser nøkternt på det..

• Liker 2
Skrevet

Det skader ikke å ringe. Men som det nevnes over her er det stor pågang om dagen da det er mange som venter på avklaring når det gjelder AAP-vedtakene som går ut i mars.

Om du ikke får AAP eller må vente lenge på vedtak, kan du ha rett på sosialhjelp så lenge. Samboere har ingen forsørgerplikt overfor hverandre (slik gifte har), men din samboer blir nok pålagt større forsørgerplikt for barna enn det du gjør. Snakk med NAV om dine muligheter på mandag.

Ønsker deg god bedring og håper du blir frisk og kommer i jobb denne gang :)

Anonymous poster hash: c3ad8...5c6
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...