Gå til innhold

Allergivennlig kake til barnebursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstejenta skal feire femårsdag på søndag og ett av barna er allergisk mot melk, soya og nøtter.

Er det noen kloke hoder som har tips til noe godt jeg kan lage? :)

Barnet er også allergisk mot jordbær og epler, men det er vel ikke så ofte brukt i kakeoppskrifter uansett.

Anonymous poster hash: 5aea5...a9f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du bytte ut melka i oppskriften med mandelmelk?

Anonymous poster hash: b3dc0...6a3
Skrevet

Jeg har lånt en bok på biblioteket som heter "Frie kaker", der er det oppskrift på kaker uten melk, mel, sukker, egg etc. Veldig mye bra!

Soya og nøtter er vel lett å unngå. Kanskje du kan spørre om barnet tåler laktosefri melk, da får du flere alternativer :)

Anonymous poster hash: d72ee...f2b
Skrevet

Er ikke 100% sikker her; men er ikke Toro sin langpanne samt muffins uten melk, gluten og nøtter iallefall(tror soya og).?

Ellers er det lett å lage med erstatning, du bruker bare glutenfritt mel, rismelk(evt havremelk) samt melkefritt smør(det blå, husker ikke merket - men sjekk at det ikke er soyaolje i, i så fall bruker du bare olje). Jeg hadde droppet sjokoladevarianter om hun også er allergisk mot spor av nøtter - og husk å vaske alt utstyr godt før bruk :)

Som i; alt utstyr som har vært i kontakt med gluten må vaskes ordentlig.

Laktosefrie produkter holder ikke dersom hun er allergisk - da er proteinet problemet.

Anonymous poster hash: 8a5a9...de4
  • Liker 2
Skrevet

Sjekk ut denne siden:

http://utenmelk.no

Tåler hun ikke soya så kan det erstattes med rismelk eller havremelk. Og melange uten melk.

Go green har også gode fløteerstatninger som er basert på havre.

Skrevet

Hva med å spørre barnets foreldre etter god kakeoppskrift?

• Liker 2
Skrevet

Jeg tåler ikke "spor av" gluten og nøtter da, så det blir kanskje ikke så relevant hvis vedkommende tåler det. Men jeg tør ikke å spise mat andre enn jeg, kokker som jeg har snakket med eller andre med samme diett som meg. Det er så innmari fort å glemme seg og bruke en fjøl som har hatt gluten på seg før og så er flere uker ødelagt for meg. Jeg synes også det er unødvendig å "pålegge" andre så mye jobb det er for de å sette seg inn i hvordan min diett fungerer, så jeg tar alltid med mat selv. Jeg ville ikke blitt fornærmet om en vertinnenringte og spurte om jeg ville ta med egen mat.

Anonymous poster hash: 96eeb...41b

• Liker 3
Skrevet

Eldstejenta skal feire femårsdag på søndag og ett av barna er allergisk mot melk, soya og nøtter.

Er det noen kloke hoder som har tips til noe godt jeg kan lage? :)

Barnet er også allergisk mot jordbær og epler, men det er vel ikke så ofte brukt i kakeoppskrifter uansett.

Anonymous poster hash: 5aea5...a9f

Verdens enkleste sjokoladekake er uten melk:

http://www.recepten.se/recept/kladdkaka.html Pass på at du bruker vegetabilsk smør og at de andre ingrediensene er uten spor av nøtter og soya og du har en sjokoladekake alle barna vil spise. Denne er en hit til kakelag og basarer også. Om du har hvete/glutenallergikere i laget så bytter du ut hvetemelet gram for gram med mandelmel. Veldig anvennelig sak.

Anonymous poster hash: b2149...e3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...