Gjest 1111 Skrevet 9. mai 2004 #1 Skrevet 9. mai 2004 Jeg går på p-piller, og rett som det er hopper jeg over mens fordi jeg får volsomme smerter i mage og rygg under mens-uka. På helsestasjonen hvor jeg får utdelt resept på yasmin, sa legen at det ikke var noe problem å hoppe over mensen, var ikke noe problem å gjøre det mange ganger etter hverandre heller, sett bortifra at det blir mange hvite piller å kaste. Fastlegen min derimot, fortalte meg at dette måtte jeg så absolutt ikke gjøre. hun sa jeg kunne forskyve mens et par dager, men ikke hoppe over. I bruksanvisningen som følger med står det at det ikke er noe problem å hoppe over mens.. Hvem skal jeg tro på? Er det ok å hoppe over mens - flere måneder på rad? Hvor går grensen? Er en smule forvirret jeg .. leger har jo alltid så mange forskjellige meninger.
Salt Skrevet 9. mai 2004 #2 Skrevet 9. mai 2004 Legen min sa at jeg kunne hoppe over mensen kun en gang av gangen. Deretter må jeg ha mensen måneden etter. Merkelig at fagfolk sier så mye forskjellig, nå ble jeg litt forvirret jeg også :klø:
Gjest Yoni Skrevet 9. mai 2004 #3 Skrevet 9. mai 2004 Jeg har hørt at det er helt greit å hoppe over mens, noen (deriblant min fastlege) sier til og med at å få mensen er unødvendig. Det finnes en p-pille som er laget slik at man får mensen bare fire ganger i året. Den er ikke å få tak i i Norge og heter Seasonale. Du kan lese om den på http://www.seasonale.com/. Den er lik andre p-piller, men i stedet for å ta 21 hormonpiller tar man 84 i strekk før man får en bortfallsblødning. Det samme kan en gjøre med andre monofasiske p-piller. Se også http://www.knowyourperiod.com/myths_main.htm
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2004 #4 Skrevet 9. mai 2004 Det er ikke noe problem å hoppe over mensen. Men, de "trygge" anbefalingene man ofte får hos legen etc. er å ikke hoppe over mer enn to ganger før du får mensen. Selv går jeg på Yasmin og hopper over annen hver gang, kjempedeilig å slippe det! Får ingen merkbare bivirkninger av dette!
Tigerlily Skrevet 9. mai 2004 #5 Skrevet 9. mai 2004 jeg har hørt litt av hvert selv, men i et leaflet jeg fikk på en helsestasjon sto det at man kunne gå tre brett i ett (på monofasepiller, 21-pillesbrett) før man tok pause. det sto at det var sikrere og at man ikke får noen helseplager av det. jeg tar tre brett på rad og så pause, og jeg syns det funker fint. hater å få mensen, og jeg har ikke merket noen bivirkninger. gleder meg til Seasonale kommer på markedet her i Norge...
Gjest Starya Skrevet 9. mai 2004 #6 Skrevet 9. mai 2004 Jeg går også på yasmin, og hopper over annenhver gang. Av og til to ganger på rad også, dersom det passer meg dårlig å få mensen.
Gjest Gjesta Skrevet 9. mai 2004 #7 Skrevet 9. mai 2004 Det er stor uenighet blant legene ang. dette. Noen leger mener det er helt ok å droppe mensen helt, mens noen mener man ikke skal "klusse" til systemet og la kroppen gjøre sitt.. Jeg tror mest på de som tror det er ingen problem. Går man på p-piller, har man jo allerede klusset med kroppen og mensen man får er jo falsk og til ingen nytte, så hvorfor ikke la være.. Clea
Gjest 1111 Skrevet 9. mai 2004 #8 Skrevet 9. mai 2004 Takk for alle svar Tror jeg fortsetter å hoppe over mensen som før. blødningen som kommer er jo ikke ekte mensen uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå