Gå til innhold

Avhengig av imovane?

mandel92

Anbefalte innlegg

Jeg har i de siste tre månedene gått på imovane, har tatt det hver eneste kveld. Men jeg har i det siste merket at tablettene ikke virker, ikke i det hele tatt. Jeg sover lite, enkelte netter ligger jeg våken hele natta selv om jeg har tatt medisin. Jeg har litt på egenhånd økt dosen, og har i det siste tatt tre tabletter, men nå har jeg merket at selv tre tabletter ikke er nok til å få meg til å sove. Tar jeg ingen er det ikke sjans i havet for at jeg får sove.

Men nå er det sånn at jeg er tom for tabletter, og hva gjør jeg da? Jeg vet at det egentlig ikke er meningen at man skal gå på sovemedisin så utrolig lenge, men nå har jeg jo gjort det likevel, i samråd med lege. Den legen som forskrev meg medisinen har jeg ikke kontakt med lenger. Er det noen sjans for at fastlegen vil skrive ut nye tabletter til meg? Eller kommer han til å nekte meg det i og med at jeg har gått på dem så lenge og at jeg sikkert nå må ha 3-4-5 tabletter for å få sove (og selv da sover jeg ikke gjennom hele natta.) Jeg vil jo gjerne sove om natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, hva er grunnen til du ikke får sove? Har selv imovane, men tar bare en halv en om det er helt krise og jeg ikke får sove. Kanskje du bør prøve å trappe ned? Er ikke bra å være avhengig av slike preparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Vi kan ikke om legen din vil skrive det ut,eller ikke. Men je gmå si,og no fense, men jeg håper legen din er av den fornuftige typen og sier nei. Hvorfor trenger jeg vel ikke å utdype...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på det i snart 2år, nesten hver dag. Må ha 1,5 pille for at de skal virke.

Har er par ganger vært på ferie uten å ta pillene med. Da har jeg nesten ikke fått sove på 4-5 dager, sannsynligvis fordi kroppen har vært avhengi av pillene. Etter 4-5 dager går det seg litt til og jeg sovner til slutt.

Anonymous poster hash: dba18...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har gått på imovane i seks år uten å bli avhengig, MEN - jeg brukte det aldri mer enn tre netter på rad, og tok lange pauser innimellom. Så skjedde det noe drastisk, som førte til at jeg brukte de hver kveld i et par måneder, før jeg ble lei og bare sluttet. Virkningen går fort nedover når man bruker det så ofte. Jeg tok aldri mer enn en uansett, forresten. Når du nå må bruke så mye allerede tror jeg effekten er ødelagt for deg uansett - i tillegg til at et så høyt forbruk selvsagt ikke er sunt. Ikke for å være slem altså, jeg vet det er et mareritt å ikke få sove, og at disse kjerringrådene bare er sprøyt for de med faktiske søvnproblemer.

Men det er lurt å se på hva som kan være årsaken til at du ikke får sove. Er du redd, deprimert, har forsinket søvnfase-syndrom, har for mange timer i døgnet etc? Du bør kanskje vurdere annen hjelp - melatonin, psykolog, antidepressiva, søvnklinikk...

Anonymous poster hash: d6ad7...4f9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt søvnproblem i flere år, jeg vet egentlig ikke hvorfor, men kan si at jeg sover veldig 'lett', altså svært lite som skal til før jeg våkner, og så er jeg flink til å gruble på kvelden når jeg skal sove, og da får jeg i alle fall ikke sove.

Hadde aldri i utgangspunktet tenkt å begynne på sovemedisin, fikk noe vallergan også, men de virker ikke i det hele tatt på meg, imovane virker godt første natta jeg tok den, og så avtok effekten, men jeg fortsatte å ta en tablett, og enkelte netter tre tabletter, men nå merker jeg ingenting :(

Men det er ingen som vet om noe annen sovemedisin man kan ta som fungerer? (Ikke vallergan), som man kan begynne på, og så kanskje trappe ned, jeg vet ikke. Helst vil jeg klare meg uten noen medisiner i det hele tatt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kan prøve Remeron. Det er egentlig mot depresjon, men man blir også trøtt av dem. Funket for meg, men gjorde meg også følelsesløs og apatisk, så da måtte jeg slutte på den. Men kan jo være du slipper den bivirkningen

Anonymous poster hash: dba18...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler vel ikke om avhengighet, men om frafall av virkning. Begge deler er helt normalt. Du skal IKKE ta mer enn det legen har forskrevet til deg, har du fått beskjed om å ta én tablett, skal du ta ÉN. Begynn med det fra i dag. Det kan godt hende du får medisiner av fastlegen din, men sannsynligvis vil du ikke få til å ta hver dag. Kanskje du får 10 stk du må ha i en mnd, og bruke når det er nødvendig. Å ta sovemedisiner hver dag er ikke lurt.

Anonymous poster hash: 88a1d...872
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imovane er et b-preparat og er svært vanedannende. Synes du har et forholdsvis høyt forbruk av Imovane. Tre tabletter hver kveld er en høy dose, og når ikke engang det virker, så er du ute å kjører. Du må bruke god tid på å trappe ned, og så bør du få et annet preparat som ikke er vanedannende.

Anonymous poster hash: a2a54...826
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ikke ta mer og mer, det er akkurat det som er faren med den type medisiner, man får økt toleranse og virkningen avtar. Om du tar tre tabletter hver kveld, burde du trappe ned gradvis (2,5 en uke, deretter 2 en uke, osv), ellers får du trolig ganske ubehagelige abstinenser (uro, sug, søvnløshet, angst). Du burde forklare den nye (eller den forrige) legenproblemet, og lage en nedtrappingsplan. Fr det er kjempeubehagelig å slutte brått.

Om du tar en tablett før du legger deg, burde den virke nok til at du får ro nok til å sovne. Selv må jeg bruke en sovetablett pluss en ikke-avhengighetsskapende sovemedisin. For min del blir det Truxal i tillegg til Imovane. Da våkner jeg ikke opp grytidlig.

Anonymous poster hash: aefd5...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallergan, Atarax, Truxal, Sarotex, Tolvon, Remeron er eksempler på ikke-vanedannende medisiner. Jeg skjønner behovet ditt for Imovane, for de er veldig effektive om man ikke bruker mer og mer. Men kombiner det med noe annet. Det beste er selvsagt å kutte drastisk eller slutte, men vet selv hvor vanskelig det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 tabletter av 5 mg, eller av 7,5 mg? Det er uansett mye, og du bør til fastlegen slik at du kan få noe som virker bedre eller at dere finner en annen løsning på det. Det er utrolig vondt når man ikke får sove :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke trappe ned på imovane i ts tilfelle, da hun sier at de ikke virker.

Men man kan fint holde seg våken på imovane, lese, google, chatte eller se på tv. Da virker det ikke. Man skal legge seg, kanskje lese en halv artikkel og slå av lyset og ha bestemt seg for at å gruble kan man gjøre når man er våken.

Bare et tips på veien.

Anonymous poster hash: d26e9...da2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen din. Det finnes alternativer, som nevnt lenger oppe. Har du vært på søvnregistrering? Å få en utredning når man sliter så mye som du gjør og har gjort i lengre tid kan være lurt.

Noen sover jo veldig lett, dårlig, tungt, drømmer mye osv. Hvis man finner ut hvordan akkurat du sover så er det lettere å få riktig behandling.

Anonymous poster hash: 58942...3a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke trappe ned på imovane i ts tilfelle, da hun sier at de ikke virker.

Men man kan fint holde seg våken på imovane, lese, google, chatte eller se på tv. Da virker det ikke. Man skal legge seg, kanskje lese en halv artikkel og slå av lyset og ha bestemt seg for at å gruble kan man gjøre når man er våken.

Bare et tips på veien.

Anonymous poster hash: d26e9...da2

Hva er dette for noe sprøyt? Dersom hun kutter ut medisinene tvert, vil hun lett kunne få abstinenssymptomer. Det har ingenting å gjøre med hvordan medisinene virker.

Anonymous poster hash: a2a54...826

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke trappe ned på imovane i ts tilfelle, da hun sier at de ikke virker. Men man kan fint holde seg våken på imovane, lese, google, chatte eller se på tv. Da virker det ikke. Man skal legge seg, kanskje lese en halv artikkel og slå av lyset og ha bestemt seg for at å gruble kan man gjøre når man er våken. Bare et tips på veien. Anonymous poster hash: d26e9...da2

Å ta imovane, for så å chatte (eller facebooke) er en veldig, veldig dårlig idé. Man kan si ting man ikke er klar over - og angrer på i ettertid (om man husker/blir påmint det). for Imovane påvirker hjerneaktiviteten. Det er noen grelle eksempler på hva folk har gjort i slike situasjoner.

Du sier også at "man ikke kan trappe ned på Imovane i TS tilfelle, for da virker de ikke". Hva er alternativet? Ta 4 om dagen? TS må trappe gradvis ned, og enten få et ikke-vanedannende preparat til hjelp i en overgangsperiode, eller holde ut å sove dårligere i en periode. Det er tøft, men fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta imovane, for så å chatte (eller facebooke) er en veldig, veldig dårlig idé. Man kan si ting man ikke er klar over - og angrer på i ettertid (om man husker/blir påmint det). for Imovane påvirker hjerneaktiviteten. Det er noen grelle eksempler på hva folk har gjort i slike situasjoner.

Jeg hadde en periode der jeg alltid ville reise når jeg hadde tatt Imovane. En gang bestilte jeg nesten flybilletter midt på natta, men fant heldigvis ut at jeg skulle vente til dagen etterpå..

Anonymous poster hash: 88a1d...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en periode der jeg alltid ville reise når jeg hadde tatt Imovane. En gang bestilte jeg nesten flybilletter midt på natta, men fant heldigvis ut at jeg skulle vente til dagen etterpå.. Anonymous poster hash: 88a1d...872

Jeg handlet masse klær, men fikk heldigvis avbestillt. Verre om man poster pinlige facebookstatuser, og våkner opp til et giga-imovaneangst mareritt (ref. fylleangst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...