AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #1 Del Skrevet 22. november 2013 Legen min nekter og gi meg noe å sove på. Eller jeg får melatonin tabletter, men de fungerer ikke bra nok. Sover typ 12 timer og er dødstrøtt hele dagen. Jeg får ikke sove om kveldene. Skal jeg legge meg til et normal tidspunkt og sovne, må jeg jo gå til senga 2-3 timer før og i de timene ligger jeg og vrir meg i tanker. Det skjer sjeldent at jeg gidder dette, har jo andre ting å gjøre også. Så ender somregel opp med 2-3 timer mindre søvn. Jeg har ofte mareritt, og kan våkne av at jeg skriker. Marerittene ender opp med å ødelegge dagen min. Jeg sover altfor lett, og våkner av en liten bevegelse dyrene mine gjør om det lager lyd. Jeg er utslitt når jeg er på skolen og får ikke med meg noe. Er ikke dette bra nok grunnlag for å gi meg tabletter? Jeg har tatt overdoser tidligere som jeg tror er grunnen. Men har jo også hatt tablettstyrting av kommunen eller foreldre. Jeg orker ikke flere kjerringråd for å prøve å sove, for det funker ikke. Har fått ordentlig sovetablett en gang, og da sov jeg som en stein og våknet uthvilt. Det var så deilig. Hvorfor kan ikke legen gi meg det??! har jeg ikke gode nok grunner? Anonymous poster hash: 4db17...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomst83 Skrevet 22. november 2013 #2 Del Skrevet 22. november 2013 Det er ingen her som kan sitte å si om du har gode,eller ikke gode nok grunner til å få sovetabletter. Du har en lege,legen sier nei,så hva mener du vi skal gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #3 Del Skrevet 22. november 2013 Det er ekstremt forskjell på leger og vet om mange som får tabletter. Det jeg fisker etter kanskje om hvilket grunnlag andre får tabletter for og om jeg kan gå til en privatlege eller noe.. Anonymous poster hash: 4db17...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #4 Del Skrevet 22. november 2013 Det er stor forskjell ja. Sovetabletter er ikke noe som bør brukes mye, man kan bli avhengig (det har jeg klart fint å unngå selv om jeg har hatt tilgang på de i flere år, må bare passe på å ha mange opphold. Ikke mange dager på rad etc.), men mer sannsynlig er det å oppleve at de mister effekten. Synes mange leger, spesielt unge, er veldig hysteriske når det kommer til sovemedisin og beroligende. Jeg fikk det uten problem av min tidligere lege, min nåværende gikk såvidt med på å gi meg beroligende (på tross av at jeg er i en ekstrem situasjon), og fikk allergipiller til å sove på. Etterhvert melatonin, som funker litt bedre, men ikke som sovemedisin nei. Du bør likevel være klar over at sovemedisin ikke er noen permanent løsning. Jeg synes det høres ut som du har gode nok grunner, bortsett fra at jeg ikke skjønner dette med å sove 12 timer..da sover du jo mer enn nok? Kan fortelle vagt om min bakgrunn: Hatt søvnproblemer hele livet. Ligger gjerne våken i 5 timer før jeg sovner - hvis jeg sovner. Hender jeg går noen døgn uten søvn. Sier seg selv at det ikke er sunt, så da brukte jeg sovemedisin så jeg kunne få sovet ordentlig ut innimellom. Jeg håper jeg fortsatt kan få det innimellom om det er ille..men ønsker jo en mer permanent løsning. Nå prøver jeg ut melatonin (du må forresten bruke det en stund sammenhengende for at det skal ha effekt), og vurderer søvnklinikk etterhvert. Det kan du også vurdere om dette er et vedvarende problem. Jeg skjønner at du vurderer å gå til en annen lege. Hvordan private leger er når det kommer til dette vet jeg ikke da, eller hvor enkelt det er å få time, om det er verdt det (pris). Ellers har du lov til å bytte fastlege to ganger i året. MEN: Jeg vil tro at overdosehistorikken din slår svært negativt ut for deg, og det at du har vært nødt til å ha tablettstyring fra kommunen indikerer at det har vært, og kanskje er, svært alvorlig. Om du får, vil det nok være svært små doser hver gang. Skal innrømme jeg ikke hadde turt å skrive ut en haug piller til deg hadde jeg vært legen din. Anonymous poster hash: 0d4b8...c20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #5 Del Skrevet 22. november 2013 Ja, for de funker jo, men problemet er at jeg da sover for mye. Har ikke tid til å sove 12 timer hver natt og i tilegg være trøtt hele dagen. Har brukt de i 8 mnd, og de har dårligere effekt nå. Har hørt at de kun skal brukes i 3 mnd, jeg da. Jeg hadde jo brukt de etter behov, vil jo ikke bli avhengig. Altså og feks ta de dagen før eksamen, så jeg ikke sovner på eksamen og klarer å tenke. Dette går jo utover karakterne mine. Anonymous poster hash: 4db17...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #6 Del Skrevet 23. november 2013 Du sover 12 timer? Tro meg, da er det ikke sovetabletter du trenger. Burde heller sjekke om du har for lite jern eller B12 (for å nevne noe).Anonymous poster hash: 7c88a...c5d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #7 Del Skrevet 23. november 2013 Har du alltid hatt problemer? Hvis ikke, når begynte de? Hva har du mareritt om? Er det noe for en psykolog? Hvorfor sover du 12 timer? Våkner du ikke av vekkerklokke? Prøvd lys og lyd for å våkne? Hva gjør du om morgenen? Er du flink til å oppholde deg i sterkt lys? Hva gjør du på kvelden? Er du flink til å holde deg unna sterkt lys, og ikke er spessielt aktiv?Anonymous poster hash: 11f27...fd1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #8 Del Skrevet 23. november 2013 Bytte fastlege? Anonymous poster hash: e669b...d95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #9 Del Skrevet 24. november 2013 En gang må man jo ta igjen søvnen og. Så det er greit og aldri få sove når man skal og plages av mareritt og våkne av ingenting? jeg var a-menneske frem til 13årsalderen, da startet problemene og jeg ble b-menneske. Fikk ikke sove, osv. Har mareritt om overgrep. Fordi jeg må ha så mye søvn. Og på disse tablettene blir jeg så slapp at jeg bare sover og sover. Jo, jeg våkner av ingenting. (Noe som gir søvnen dårlig kvalitet). Ja, har prøvd det. Hva jeg gjør? står opp og går på skolen. På kveldene ligger jeg somregel i sofaen eller senga. Ergo; utslitt etter skoledagen. Orker ikke å trene lengre. Nå er det somregel normalt lys rundt meg. Det er jo mørkt nesten hele døgnet nå... Anonymous poster hash: 4db17...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #10 Del Skrevet 24. november 2013 Jeg liker fastlegen min. Anonymous poster hash: 4db17...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomst83 Skrevet 24. november 2013 #11 Del Skrevet 24. november 2013 Tror cluet her er å be om henvising til f.eks Dps,og ta fatt i underligene problemene dine, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #12 Del Skrevet 24. november 2013 Har hatt kontakt med slike folk i alle år. Anonymous poster hash: 4db17...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #13 Del Skrevet 28. februar 2014 Leger er forskjellige ser jeg. Har en lege som ber meg ta sovetabletter, på grunn av depresjon. Men jeg har ikke lyst, fordi de er avhengighegskapende. Til deg trådstarer skal ikke si du ikke skal ta . Men er viktig og jobbe med grunnen til at du ikke får sove. Anonymous poster hash: 03e48...547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #14 Del Skrevet 28. februar 2014 jeg har også slitt med søvn i mange år. og dro til fastlegen min for ikke lenge siden, og fortalte om søvnproblemene mine. han var skeptisk til å gi meg sovemeds, fordi det er så vanedannenede. pluss at jeg har flere overdoser bak meg, så de fleste er skeptiske til å gi meg medisiner. men det du kan foreslå er Vallergan. det bruker jeg. det er jo egentlig en allergimedisin, men fordi det er oppdaget at er søvdysende. og derfor blir det ofte gitt som sovemedisin. dette er heller ikke like vanedannende som sovemedisiner. denne bør du ta noen timer før du skal sove, fordi det tar noen timer før den starter å virke. jeg bruker vallergan, og jeg har ikke opplevd å hatt mareritt med de, jeg har hatt litt ubehagelige drømmer, men aldri noe jeg vil kvalifisere som mareritt, men hver gang jeg har valgt å hoppe over en natt med vallergan, så har jeg opplevd ille mareritt. vær gang. og jeg sover tyngre og bedre, og lengre. Anonymous poster hash: 7020e...e09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #15 Del Skrevet 28. februar 2014 Leger er forskjellige ser jeg. Har en lege som ber meg ta sovetabletter, på grunn av depresjon. Men jeg har ikke lyst, fordi de er avhengighegskapende. Til deg trådstarer skal ikke si du ikke skal ta . Men er viktig og jobbe med grunnen til at du ikke får sove. Anonymous poster hash: 03e48...547 Off topic, men må bare si noe. Be legen om å heller gi deg antidepressiva som virker inn på histamin. Sovemedisiner skal ikke brukes mer enn to uker, og har virkelig ingen effekt på depresjon. Sukk.. Anonymous poster hash: f5364...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå