Gå til innhold

Allergisk - kan jeg likevel ha hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er allergisk mot hunder, men har hele livet mitt elsket hunder og ønsket meg en siden jeg var rundt 5 år. Finnes det noe jeg kan gjøre eller noen spesielle raser jeg kan ha?

Anonymous poster hash: 38408...2b6
Skrevet

Egentlig ikke.

Det finnes ikke allergivennlige hunder,alle hunder avgir allergener.Men det kan variere på hva du reagerer på,vs andre.

Anonymous poster hash: 0cd0f...23d
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er allergisk mot hund og har 2 stk :) er allergisk i begynnelsen, men så venner kroppen seg til den ene hunden. Så nå reagerer jeg ikke på mine egne hunder, men på andres.

Men det funker nok ikke om man er hyper allergisk.

Anonymous poster hash: 645b3...50b

Skrevet

Lhasa apso er en rase som allergikere ikke reagerer på. Er noe med pelsen deres. Sjekk det ut ivertfall! :)

Skrevet

venninna mi er allergisk, å har tre hunder, to katter og en hest :P så tror nok det vil gå bra om du passer på å ta medisiner og vasker litt oftere enn du kanskje gjør nå :)

Anonymous poster hash: 0f80d...67c
Skrevet

Det er mulig å prøve immunoterapi. Da vil du få injeksjoner regelmessig, over lang tid, for å kunne tåle de allergenene du er allergisk mot. Dette brukes en del mot blant annet pollenallergi.

I starten får man injeksjoner hver uke, deretter trappes dosene opp og hyppigheten går ned. Når man har kommet til de høyeste dosene, vil man vanligvis ta injeksjon hver annen måned. Dette vil man fortsette med i cirka fem år (dette kan variere litt). Når man er ferdig med kuren vil man vanligvis kunne være uten vaksine i en lang period (gjerne opp til ti år).

Behandlingen er kostbar, og man vil ikke automatisk få refundert utgiftene, men det går an å søke. Så det beste vil være å kontakte lege og sjekke hvilke muligheter du har.

Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg er allergisk mot hund og har 2 stk :) er allergisk i begynnelsen, men så venner kroppen seg til den ene hunden. Så nå reagerer jeg ikke på mine egne hunder, men på andres.

Men det funker nok ikke om man er hyper allergisk.

Anonymous poster hash: 645b3...50b

Støtter denne. Kroppen utviklier antihistaminer. Har det sånn på katter. Reagerte i starten når vi fikk katt når jeg var 12,men det gikk etterhvert over. Men jeg merker at etter at jeg flyttet ut kan jeg reagerer litt på pusen hjemme hos mamma nå, men ikke mer enn at jeg tåler det :)

Gjest Badebuksa
Skrevet

Selvsagt.

Kan hende du nyser litt, men skitt au,

Skrevet

Ring rundt til oppdrettere å hør om du kan få komme og "prøve" ut rasen å se om du reagerer.

velg en liten rase,fks toy puddel, jo mindre hunden jo mindre hund å reagere på :)

Anonymous poster hash: 070fe...c30
Skrevet

Jeg er også allergisk, og har passet mange hundeer over lengre perioder så har fått testet litt hva jeg reagerer på. Japansk spisshund er kjent for å være en hund mange allergikere tåler. Jeg har passet en sånn i en lang periode, 4-5 uker, og ikke så mye som et nys! Men det er individuelt da, anbefaler å teste. Jeg elsker hvertfall denne rasen, helt fantastiske hunder også røyter du ikke. Jeg tåler også toypuddel, dansk-svensk gårdshund og chihuahua. Tåler ikke brune/svarte hunder av en eller annen grunn, eller golden retriever.

Vil du virkelig ha hund og har tid til dette, sjekk litt hvilke raser du kunne tenke deg og kontakt en oppdretter. Venninna mi hadde en puddel på utlån før hun kjøpte den (og hun er enda mer allergisk enn meg).

Anonymous poster hash: 6c979...848
Skrevet

Det er mulig å prøve immunoterapi. Da vil du få injeksjoner regelmessig, over lang tid, for å kunne tåle de allergenene du er allergisk mot. Dette brukes en del mot blant annet pollenallergi.

I starten får man injeksjoner hver uke, deretter trappes dosene opp og hyppigheten går ned. Når man har kommet til de høyeste dosene, vil man vanligvis ta injeksjon hver annen måned. Dette vil man fortsette med i cirka fem år (dette kan variere litt). Når man er ferdig med kuren vil man vanligvis kunne være uten vaksine i en lang period (gjerne opp til ti år).

Behandlingen er kostbar, og man vil ikke automatisk få refundert utgiftene, men det går an å søke. Så det beste vil være å kontakte lege og sjekke hvilke muligheter du har.

Dette har på langt nær samme suksessrate som det har på pollenallergi. Ved pollenallergi har over 90 % meget god effekt, mot dyreallergi er det vel godt under halvparten som har noe effekt.

Det koster mye, både i tid og penger. Når man har fått sprøyte er det normalt at man blir veldig trøtt og sliten, slik at man får ikke noe særlig ut av resten av dagen.

Anonymous poster hash: 2d973...22a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...