AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #1 Skrevet 22. november 2013 Hvorfor mener så mange at å kjøpe blandingshunder er forkastelig? Selv har jeg for tiden en renraset hund, fra NKK registrerte oppdrettere. Kjøpte henne for 15 000-, Hun er ett nervevrak uten like, hun ble visst ikke sosialisert før jeg fikk henne, og når jeg gjorde det selv etter å ha kjøpt henne så hjalp det ingenting. Nå 4 år senere er hun fortsatt livredd alt som er nytt, mennesker generelt er skumle, med unntak av de hun får sett hver eneste dag, da kan hun sånn smått akseptere de. Hun har vært på valpekurs, "voksentrening", hadde en stund en privat hundetrener som kom innom flere ganger i uken. Ingenting hjalp. Hun har også måtte gå gjennom mange operasjoner pga helse. Nå skal det komme en hund nummer to i familien. Denne gangen en "bastard". Han koster "bare" 2000-, han har blitt sosialisert fra dag en. Tatt ut i bil, båt, buss, fått hilse på nye mennesker ute daglig. Han er chippet, ormekuret, helsesjekket. Foreldrene gikk gjennom full helsesjekk før de startet, de har et fantastisk gemytt, god helse, sosiale gode stabile hunder. Jeg har fått sett papirene og snakket med veterinæren. Jeg har blitt mye mer obs etter min første hund, det er en smell jeg ikke vil gå på igjen. Jeg fant ut at selv om en oppdretter er registrert og godkjent i NKK, så betyr ikke det at de er en god oppdretter. Hvorfor være så opphengt i "renraset" når man finner fantastiske blandingshunder med gode oppdrettere ! Alle raser vi har idag har på ett eller annet tidspunkt vært bastarder uansett. Anonymous poster hash: 1dcba...4b3 2
Gjest Badebuksa Skrevet 22. november 2013 #2 Skrevet 22. november 2013 Jg skjønner ikke helt hvor du vil. Mange oppdrettere av renrasede hunder gjør jobben sin bra? Dersom blandingshunder ikke blir sosialiserte og det ikke sørget for god helse og sjekk osv, blir ikke de nødvendigvis bra hunder. Det samme gjelder renrasede hunder. Hund er hund? Man må sørge for å gjøre jobben sjøl med å sjekke oppdretter, foreldredyr og sosialisering og miljø hos oppdretteren uansett hvilken hund man skaffer seg. 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #3 Skrevet 22. november 2013 Enig med Badebuksa, jeg ser ikke helt hvor du vil med dette? For det første, langt de fleste blandingshunder har ikke oppdrettere som har tatt helsetest av foreldrene på forhånd og planlegger avlen sin. De fleste blandingshunder er "ulykker" eller folk som tenker "hunden min er så fantastisk søt, den ønsker seg helt sikkert en valp". SElvfølgelig er det dessuten mange som er kritiske også til raseavl og kritisk til valg av oppdrettere, de færreste mener at alt av raseavl er bra avl, selv om det er godkjent. Eller at oppdretterne faktisk tar sitt ansvar på alvor. Anonymous poster hash: ed8e8...226 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #4 Skrevet 22. november 2013 Enig med øvrigheta Anonymous poster hash: 696a8...52d
Gjest Skrevet 22. november 2013 #5 Skrevet 22. november 2013 (endret) Det er ikke det å kjøpe blandingshunder som er forkastelig, men det at det avles på den søte, snille hunden over lav sko fordi den er jo så snill og grei! Helt til det viser seg at bikkja har HD D og arvelig øyesykdom som kicker ut på alle valpene! Jeg har fortsatt tilgode å finne noen med blandingshunder som øyelyser, hdrøntger, og sjekker for evt arvelige sykdommer som deres hun er blanding av. Bare fordi hunden ikke virker syk betyr det ikke at den ikke er det. Det finnes mange sykdommer som kan ligge i genene, men ikke være aktive hos akkurat den hunden. Alle rasehunder (i størst grad) kommer fra blandingsavl langt langt tilbake, men forskjellen er at de er sjekket i hue og ræva etter sykdommer og de prøves å avles i en grad bort. Men ja, det fines ekstremer i raser også, og det støtter jeg ikke! Hvilket var det som avgjorde når jeg valgte en frisk og rask rase som har hatt lite sykdommer og innavl! Endret 22. november 2013 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #6 Skrevet 22. november 2013 Det eneste dette betyr er at TS gjorde en skikkelig dårlig jobb da hun kjøpte den første hunden. Anonymous poster hash: 8f37c...520 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #7 Skrevet 22. november 2013 Det eneste dette betyr er at TS gjorde en skikkelig dårlig jobb da hun kjøpte den første hunden. Anonymous poster hash: 8f37c...520 Jeg antok at de var seriøse siden de var godkjent av NKK, siden de visst skal ha så strenge krav. Men det var jo bare bullshit. Så det at folk alltid sier man må kjøpe fra en NKK godkjent oppdretter for å vite at de er seriøse er jo bare tull. Min erfaring var det motsatte. Fordi de var godkjent av NKK så bare kjørte de på uansett hva som skjedde med valpene. Anonymous poster hash: 1dcba...4b3
Wolfmoon Skrevet 22. november 2013 #8 Skrevet 22. november 2013 Jeg antok at de var seriøse siden de var godkjent av NKK, siden de visst skal ha så strenge krav. Men det var jo bare bullshit. Så det at folk alltid sier man må kjøpe fra en NKK godkjent oppdretter for å vite at de er seriøse er jo bare tull. Min erfaring var det motsatte. Fordi de var godkjent av NKK så bare kjørte de på uansett hva som skjedde med valpene. Anonymous poster hash: 1dcba...4b3 Er det virkelig noen som sier dette? Jeg har aldri hørt noen som har hevdet noe slikt. De fleste sier tvert i mot at man må sjekke nøye oppdretter før man skaffer seg hund, og finne en oppdretter som har hunder som er nettopp det man er ute etter.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #9 Skrevet 22. november 2013 Er det virkelig noen som sier dette? Jeg har aldri hørt noen som har hevdet noe slikt. De fleste sier tvert i mot at man må sjekke nøye oppdretter før man skaffer seg hund, og finne en oppdretter som har hunder som er nettopp det man er ute etter. Jupp, på forum rundt i det ganske land. Anonymous poster hash: 1dcba...4b3
Libertas Skrevet 22. november 2013 #10 Skrevet 22. november 2013 Det jeg synes er galt med blandingshunder er at du oftest ikke vet hvilken hund du får. Med en renraset får et du et større og bedre overblikk over sykdommer og typisk adferd. Dette får du ikke med en blandingshund. Og det at det er mye lettere å skaffe seg hund når man slipper å tenke på å lete etter oppdretter. Det jeg også ser er at valpekjøper er like ukritisk til oppdretter, som oppdretter er til hundekjøper. Her er det snakk om kun å få/bli kvitt hund raskest mulig, og billigst mulig- oftest. Selvfølgelig finnes det dårlige oppdrettere også, og det at de er registrert i NKK er ingen kvalitetsbevis. Du som valpekjøper har også et ansvar med å lete etter en oppdretter som passer dine behov. Og finne den hunden som passer deg. Det jeg ikke skjønner er at du ikke har dratt innom på besøk for å hilse på, da hadde du jo raskt funnet ut hvordan de er som oppdrettere, hvordan valpene blir tatt vare på og hvordan foreldredyrene er. Så jeg vil si at det er mye din feil også som ikke har gjort en grundig nok jobb som valpekjøper. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #11 Skrevet 22. november 2013 Det jeg synes er galt med blandingshunder er at du oftest ikke vet hvilken hund du får. Med en renraset får et du et større og bedre overblikk over sykdommer og typisk adferd. Dette får du ikke med en blandingshund. Det er en sannhet med modifikasjoner. Man kan egentlig aldri vite sikkert hva slags hund man får, renraset eller ei. Det er mange ting som kan spille inn. Dessuten, så er det vanlig at man får vite hvilke raser blandingshunden består av. Da kan man regne med at den får mer eller mindre av egenskapene til rasene den er blandet av. Dersom man ønsker en liten hund, så kjøper man ikke en blanding av irsk ulvehund og schäfer. Man kjøper heller ikke en blanding av pitbull og dobermann dersom man ikke har behov for en vakthund. Enkelt og greit. Blandingshunder har generelt bedre helse enn renrasede, det går ikke an å nekte, for det er realiteten. Anonymous poster hash: 469ca...2b4 2
Gjest Skrevet 22. november 2013 #12 Skrevet 22. november 2013 Jeg antok at de var seriøse siden de var godkjent av NKK, siden de visst skal ha så strenge krav.Anonymous poster hash: 1dcba...4b3 For å avle å få godkjent i NKK må du ha renraset hund med stamtavle! Ikke flere krav, noen raser må dog ha kjent HD status!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #13 Skrevet 22. november 2013 Det er en sannhet med modifikasjoner. Man kan egentlig aldri vite sikkert hva slags hund man får, renraset eller ei. Det er mange ting som kan spille inn. Dessuten, så er det vanlig at man får vite hvilke raser blandingshunden består av. Da kan man regne med at den får mer eller mindre av egenskapene til rasene den er blandet av. Dersom man ønsker en liten hund, så kjøper man ikke en blanding av irsk ulvehund og schäfer. Man kjøper heller ikke en blanding av pitbull og dobermann dersom man ikke har behov for en vakthund. Enkelt og greit. Blandingshunder har generelt bedre helse enn renrasede, det går ikke an å nekte, for det er realiteten. Anonymous poster hash: 469ca...2b4 Dette er et stadig utspill som jeg fortsatt har til gode å se noe som helst dokumentasjon for. SAnnheten er at statistikken viser at blandingshunder i langt mindre grad mottar behandling, men om det er fordi de er friskere, eller fordi de ikke blir behandlet i like stor grad, er usikkert, veterinærer sier ulike ting. Det som er sikkert er at hvis man putter sammen to raser som ikke har samme problem med HD, øyeproblemer eller lignende, kan man unngå disse sykdommene, men to raser med samme HD-problem som blandes, vil ikke få friskere avkom, f.eks. Anonymous poster hash: ed8e8...226
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #14 Skrevet 22. november 2013 Dette er et stadig utspill som jeg fortsatt har til gode å se noe som helst dokumentasjon for. SAnnheten er at statistikken viser at blandingshunder i langt mindre grad mottar behandling, men om det er fordi de er friskere, eller fordi de ikke blir behandlet i like stor grad, er usikkert, veterinærer sier ulike ting. Det som er sikkert er at hvis man putter sammen to raser som ikke har samme problem med HD, øyeproblemer eller lignende, kan man unngå disse sykdommene, men to raser med samme HD-problem som blandes, vil ikke få friskere avkom, f.eks. Anonymous poster hash: ed8e8...226 Synes svaret ditt var veldig arrogant. Hvordan kan du påstå at eiere av blandingshunder ikke går til veterinær når det trengs? De går ikke til veterinær like ofte som rase-eiere, men det er utelukkende fordi blandingshunder har færre helseproblemer, og ikke fordi de ikke gidder. Anonymous poster hash: 469ca...2b4 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #15 Skrevet 22. november 2013 Jeg antok at de var seriøse siden de var godkjent av NKK, siden de visst skal ha så strenge krav. Men det var jo bare bullshit. Så det at folk alltid sier man må kjøpe fra en NKK godkjent oppdretter for å vite at de er seriøse er jo bare tull. Min erfaring var det motsatte. Fordi de var godkjent av NKK så bare kjørte de på uansett hva som skjedde med valpene. Anonymous poster hash: 1dcba...4b3 Det er jo kun EN av mange, mange, mange ting du må se på - når du ikke engang vet det bekrefter det jo bare at du kan veldig lite om hund og at du gjorde en elendig jobb. Anonymous poster hash: 8f37c...520
Stormborn Skrevet 22. november 2013 #16 Skrevet 22. november 2013 En ting er jo de tjuvparringene som ingen kan noe for hvor man selger valpene for det de har kostet dem... En annen ting er de som mixer to raser eller flere, gir de et navn og krever 10.000 for de
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #17 Skrevet 22. november 2013 Synes svaret ditt var veldig arrogant. Hvordan kan du påstå at eiere av blandingshunder ikke går til veterinær når det trengs? De går ikke til veterinær like ofte som rase-eiere, men det er utelukkende fordi blandingshunder har færre helseproblemer, og ikke fordi de ikke gidder. Anonymous poster hash: 469ca...2b4 Bullshit. Anonymous poster hash: 8f37c...520 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #18 Skrevet 22. november 2013 Bullshit. Anonymous poster hash: 8f37c...520 Jeg har blandingshund og har nok påkostet henne mellom 30-40 000 i dyrlege rekning de siste 3 årene. Ikke kommer jeg til å slutte med det heller. Hun har en kronisk øye sykdom som må ha behandling resten av livet. Anonymous poster hash: caae4...93e
Libertas Skrevet 22. november 2013 #19 Skrevet 22. november 2013 Det er en sannhet med modifikasjoner. Man kan egentlig aldri vite sikkert hva slags hund man får, renraset eller ei. Det er mange ting som kan spille inn. Dessuten, så er det vanlig at man får vite hvilke raser blandingshunden består av. Da kan man regne med at den får mer eller mindre av egenskapene til rasene den er blandet av. Dersom man ønsker en liten hund, så kjøper man ikke en blanding av irsk ulvehund og schäfer. Man kjøper heller ikke en blanding av pitbull og dobermann dersom man ikke har behov for en vakthund. Enkelt og greit. Blandingshunder har generelt bedre helse enn renrasede, det går ikke an å nekte, for det er realiteten. Anonymous poster hash: 469ca...2b4 Har ikke sagt at man vet helt sikkert, men du har en større pekepinn på hva slags hund du får, ettersom at seriøse oppdrettere er mer påpasselig med hunder de bruker i avl. De ser både på lynne og helse. Det gjør som regel ikke de som driver "bakgårdsavl". Det er ikke ofte man får vite hva valpen er blandet mellom, da noen er blandet med veldig mange raser, og det også forekommer at tispa har vært på vift i nabolaget. Men det kan også ha noe med hvor i landet man befinner seg og skaffer seg hund. Det med at blandingshunden er generelt friskere er jeg veldig usikker på. Har vært borti flertallet av blandingshunder som har vært syke, enn jeg har vært borti renraser som har blitt syke. Det som også er med blandingshunder er at de ofte gies vekk gratis eller veldig billig, så det er lettere for barnefamilier som vil ha hund å kjøpe. Det er ikke alltid disse er så kresne med hvilken hund, så lenge den er søt som valp. Det er også ofte i slike tilfeller at de heller velger å avlive hunden når den er syk, eller lar den gå syk lenge, istedet for å kontakte vetrinær. Min generelle oppfatning av dette er at det gjerne er folk som vil bruke minst mulig penger på hunden, da de oftest brukes om leketøy for barna. Igjen kan dette også ha noe med forskjellige plasser i landet, og jeg sier ikke at dette gjelder alle.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #20 Skrevet 22. november 2013 Jeg har blandingshund og har nok påkostet henne mellom 30-40 000 i dyrlege rekning de siste 3 årene. Ikke kommer jeg til å slutte med det heller. Hun har en kronisk øye sykdom som må ha behandling resten av livet.Anonymous poster hash: caae4...93e Jeg har ikke skrevet om hva du gjør. Anonymous poster hash: 8f37c...520
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå