Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer ikke til å bruke masse penger på julegaver i år. Ikke fordi jeg er fattig, jeg klarer meg økonomisk, men fordi jeg synes det er stressende og tullete å skulle brenne av så mye penger på julegaver som enkelte gjør.

Dette er hva jeg kommer til å gi:

Kjæresten: en god flaske vin, sjokolade i hjerteformet konfekteske, en diktbok fra en forfatter vi begge liker.

Forelde: en god flaske vin og litt god kaffe i løsvekt. Samme med min søster og hennes samboer.

Bestemor: god kaffe i løsvekt og to flaxlodd.

Nevø på seks år: akvarellmalesett (han er veldig kreativ).

En gammel tante, en nabo, en kollega: hjemmebakte sjokoladekjeks i glasskrukker som er dekorerte med sløyfer (lager uansett kjeks før jul til eget bruk, så da er det jo fort gjort å lage en ekstra ladning og gi bort).

Et par venninner: hver sin skjønne glassengel til å henge på juletreet (vi er snart 30, i etableringsfasen og det er kjekt å opparbeide seg litt pen julepynt).

Skriver også personlige julekort til hver enkelt.

Ser at jeg gir mye spiselig/drikkende :P Men det er jo tross alt noe som definitivt kommer til bruk, heller enn å svi av masse penger på elektriske kjøkkenapparater som kanskje brukes to ganger før det blir stående og samle støv, og lignende. Ikke må jeg innom så mange forskjellige butikker heller, så det er begrenset hvor mye stress det medfører. Jeg forventer heller ikke noe mer tilbake. Blir kjempeglad for kaffe og sjokolade og flaxlodd, jeg!

Flere som roer ned gavestyret? Noen eksempler på rimelige gaver dere gir? Eller har alle her inne planer om å svi av minst en tusenlapp på hvert familiemedlem, som enkelte av mine bekjente gjør?

Anonymous poster hash: 3890d...9a3
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det du skriver er helt greie gaver, jeg. Jeg føler ikke at jeg "står i mot julegavepresset", men jeg gir ikke noe særlig mer enn det du gjør.

Anonymous poster hash: b44f1...32a
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes det du skriver er helt greie gaver, jeg. Jeg føler ikke at jeg "står i mot julegavepresset", men jeg gir ikke noe særlig mer enn det du gjør.

Nei, OK :) Jeg synes det virker som mange gir mye dyrere ting, ihvertfall nå som jeg er snart 30 og "voksen", ikke student lenger. Flere av mine venninner kjøper f.eks. skjorte og slips til far, parfyme til mor, playstationspill til tantebarn, skiklær til kjæresten osv. Og da blir det jo fort en del penger. Leste at gjennomsnittsnordmannen bruker 7000 på julegaver i året, og det er jo laaaangt mer enn hva jeg kommer til å bruke. Jeg har riktignok ikke barn, men ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke så mye penger på dem heller når de kommer.

Skrevet

Nei, OK :) Jeg synes det virker som mange gir mye dyrere ting, ihvertfall nå som jeg er snart 30 og "voksen", ikke student lenger. Flere av mine venninner kjøper f.eks. skjorte og slips til far, parfyme til mor, playstationspill til tantebarn, skiklær til kjæresten osv. Og da blir det jo fort en del penger. Leste at gjennomsnittsnordmannen bruker 7000 på julegaver i året, og det er jo laaaangt mer enn hva jeg kommer til å bruke. Jeg har riktignok ikke barn, men ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke så mye penger på dem heller når de kommer.

Det kan være at du føler det sånn fordi du tidligere har gitt dyrere gaver enn du gjør i år? Jeg har alltid gitt bare litt, for meg er det en liten ting som er normalt. Når jeg hører om folk som bruker flere tusen kroner på julegaver så blir jeg litt matt. Folk som får mobiltelefoner, pcer og nettbrett i julegave, for MEG er det helt hinsides all fornuft.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er samme alder som TS. Snart 30. Jeg har gitt dyre gaver til faren min de siste årene. Men det er fordi han pusset opp huset mitt 8 timer, fem dag er i uken i ett år.

Vi er fem søsken og de siste årene har vi kjøpt gaver sammen til familien og heller kjøpt større ting i stedet for små hver for oss. Vi tre eldste gir 500 kr og de to yngste (studenter) gir typisk 200 kr. Grei ordning. Mindre stress for oss, og så får vi noe vi faktisk får bruk for i stedet for småting.

Vennegaver er litt verre. Det blir jo småting og derfor ofte ting man ikke har bruk for. Før skjønte jeg ikke poenget med spiselige/drikkelige gaver, men nå gjør jeg det. Jeg kjøper jo det meste jeg trenger. I alle fall av småting. I år blir det hjemmelagde spiselige og drikkelige gaver. Jeg har ikke barn enda, men alle venninnene mine har. Så da tenkte jeg å hjelpe litt til med "tidsklemma".

Jeg har planlagt å lage (alt sukkerfritt og glutenfritt):

en boks med knekkebrød

et stort glass med knekkebrødblanding (med instruksjoner) (og med oppskrift hvis de vil lage det igjen)

et stort glass med müsliblanding (og med oppskrift hvis de vil lage det igjen)

en flaske plommelikør

et glass brente mandler

marsipankuler med og uten sjokoladetrekk

og en fin hilsen som forteller hvor glad jeg er for at de er i livet mitt og sånt.

Anonymous poster hash: 7b442...291
Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg føler egentlig ikke noe særlig julegavepress. Jg gir det jeg vil, det har jeg alltid gjort. I jula er jeg egentlig ganske gavmild, men i år blir det billige greier. Er jo ikke gavene jula handler om for meg.

Jg hadde f.eks satt mer pris på et ordentlig skrevet og personlig julekort enn en iPhone.

Skrevet

Jeg stresser heller ikke med julegavene, men det kommer av at jeg handler alt på nett.

Familie, barn og venners barn får leker på tilbud fra lekekassen.no og lekmer.no, eller fotobøker som også er kjøpt på tilbud. For meg er det kos/hobby å surfe etter gode kjøp, og jeg er allerede ferdig med alle gavenr.

Til neste år kommer jeg nok til å legge meg på en enda lavere linje, med hjemmelaget knekkebrød og syltetøy + personlig kort til alle voksne. Forventer da selvsagt ikke dyre ting tilbake.

Skrevet

I en familie jeg kjenner pleier de å gjøre det sånn at alle gir gaver til barna og så trekker alle de voksne et navn på et familiemedlem hver fra en hatt (vet ikke om den er fysisk) som de gir gave til. På den måten kan de legge litt tanke og litt mer penger i den ene gaven. Jeg syns det høres ut som et kjempebra system som jeg skulle ønske familien min adopterte.

Selv er jeg student og prøver å lage så mye hjemmelaget som mulig :)

Skrevet

Vi er en liten familie og gir bare til de nærmeste, så det er ikke noe press. Har et fast julegavebudsjett som vi holder oss til, og pleier å be om ønskelister sånn at alle får noe de virkelig ønsker seg eller trenger, alternativt noe hjemmelaget og spiselig/drikkbart, det er alltid populært :) Så mye som mulig kjøpes på nettet, jeg kan virkelig ikke fordra å gå i butikker i desember!

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Jeg føler ikke at jeg bruker så mye, prøver å finne noe folk faktisk vil ha enn å bare kjøpe noe. Det er alle de unødvendige gavene som jeg føler at kunne vært løst ved å gi en forbruksgave, veldedig gave eller penger.

Men for meg blir det litt rart å høre om folk som lager julekalendere med dyre ting i hver dag også kjøper de gjerne veldig dyre julegaver i tillegg.

Trodde at julekalender skulle være en liten sjokolade eller noe sånt, og er vant til at vi fikk en dyr hovedgave.

Ser på mange barn i dag, og hvor mye de får. Kan jo umulig bruke alt når de får masse leker til jul, bursdag og kanskje litt til hverdags også.

Kjenner jeg blir litt matt av julegavemaset, og syns det er leit at man oppdrar barn til å bli vant til å få masse. Man setter jo ikke pris på det om man får noe hele tiden.

Jeg hadde blitt kjempeglad for å få spiselige gaver forresten :) Mye bedre enn alt det fjaset man ikke trenger.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg kjøper aldri dyre gaver.

Alle i min familie, inkl meg, får dyre gaver fra de som har mye penger, og får billigere gaver fra oss som ikke har så god råd.

Ingen av oss tenker noe over det eller ser ned på de som gir billigere gaver.

Selv kjøper jeg gjerne noe billig som tekopper og te, duftlys, lager spiselige julegaver osv, mens foreldrene mine kan finne på å kjøpe til barna ny seng, komfyr, nettbrett, kamera og slikt nettopp fordi de har mer enn god nok råd til det og derfor ønsker å gi andre ting de kanskje ikke får kjøpt selv.

Skrevet

Syns du gir noen flotte gaver. Det behøver ikke være mer enn det ! Jeg /vi hjemme prøver å stå i mot kjøpepress - men det er ikke lett når man har veldig materalistisk familiemedlemmer. :(

Anonymous poster hash: a0f1e...f91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...