Gå til innhold

Vil du anbefale meg en komfyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I jungelen av itvalg vil jeg gjerne ha en anbefaling på en bra komfyr! Helst ikke i den øverste prisklassen, men heller ikke de billigste - ønsker kvalitet!

Vår komfyr er 13 år gammel og steker ujevnt og er generellt utslitt.

Har skjønt at det har skjedd endel på disse 13 årene når det gjelder finesser på komfyrer, men hva syns du er bra og viktig?

Håper noen tar seg tid til å svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pyrolyse er konge. Husk å se etter det når du skal kjøpe komfyr. Jeg syns at det er det beste som finnes.

Anonymous poster hash: 69ea9...f4d

Skrevet

Det spørs jo egentlig veldig på hvem du er da, og hvor mye du har tenkt til å bruke. En komfyr til 5000 med keramisk topp vil normalt sett være helt grei, mens en med induksjonstopp til 8-12 000 vil være en veldig god en. Samtidig er det jo heller ikke uvanlig, spesielt blandt matinteresserte og kokker, og gå for en gasskomfyr til 20.000+.

Selv er jeg utrolig glad i gasskomfyrer. Men for en normal etablert familie med normal økonomi vil en induksjonskomfyr til 8-12k være det selvsagte valget siden man gjerne ikke vil at barna skal leke for mye med gassen. :P

Så spørs det jo og litt på hva slags stekeovn du føler at du trenger. Selv liker jeg jo veldig godt å ha en dampfunksjon, og det er det jo ikke alle komfyrer som har.

Men for å gi litt konkrete råd, gå for feks Siemens, Bosch, Miele eller Electrolux. Jeg får aldri helt godfølelsen av feks Gorenje. Vurder også separat platetopp og stekeovn hvis du kan. Å ha stekeovn i benkhøyde er helt fantastisk! Forsøk også å prute litt hvis du kjøper en modell de selger mye av eller veldig dyrt, jo mer "standard" modellen er jo mer vil de normalt sett ha å gå på. Feks en hvit normal komfyr kan de ha mye på mens en sær svart en nesten ingenting. Går mye på hvor mange de selger.

Anonymous poster hash: b95a1...1b7
Gjest Conradine
Skrevet

Her må jeg si meg enig med siste taler.

Å ha stekeovn i høyskap er fantastisk - så jeg hadde valgt koketopp og stekeovn hver for seg.

Pyrolyse er en fantastisk oppfinnelse, ovnen er som ny hver gang denne er brukt.

Jeg har erfaring fra Siemens, og er kjempefornøyd med disse.

Hører mange anbefaler damp-ovn - men det har jeg ikke kjennskap til og det er veldig kostbart.

Skrevet

Da vi hadde komfyr (som i frittstående komfyr med stekeovn og kokeplater på toppen) hadde vi en Electrolux med langpanne/stekebrett med slippbelegg. Så enkelt å rengjøre!
MEN det var en stor svakhet, det var at når man stekte mat som det dampet mye av (som for eksempel ribbe) så ble det damp i betjeningspanelet når man åpner døra for å snu maten (touchpanel på koketoppen) og hele ovnen slo seg av! Tok 0,5-1 time før vi fikk slått på komfyren igjen. Reperatøren mente man ville slippe det om man har disse "gamledagse" skruknottene.

Expert har mye prutningsmonn, Elkjip veldig dårlig og Lefdal likeså. I Oslo er det et B-vareutsalg hvor de selger Electrolux og AEG i hvert fall.

Anonymous poster hash: c338e...43c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...