AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #1 Skrevet 21. november 2013 Jeg kunne tenkt meg å bli inginør eller siv.ing. Hva gir best betalt jobb å evnt sikker jobb fremover? Anonymous poster hash: fed12...82f
Charlie. Skrevet 21. november 2013 #2 Skrevet 21. november 2013 (endret) Jeg kunne tenkt meg å bli inginør eller siv.ing. Hva gir best betalt jobb å evnt sikker jobb fremover? Anonymous poster hash: fed12...82f Usikker på om du mener sivilingeniør eller siviløkonom? Forskjellen på ingeniør og sivilingeniør er at sivilingeniør er en beskyttet tittel og at du kan jobbe med forskning. Hva du tjener handler mer om hva du jobber med, hvor det er og i hva slags bransje det er i. I gjennomsnitt vil en sivilingeniør tjene litt mer dersom h*n jobber som ansatt i et firma der formell kvalifikasjon er av betydning. Du vil uansett være attraktiv på arbeidsmarkedet. Endret 21. november 2013 av Charlie.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #3 Skrevet 21. november 2013 Hvis du er stuck mellom siv. Ingeniør og siv. Økonom så handler det sikkert bare om pengene, og du tar da en utdanning til noe du ikke er sikker på om du skal trives med. Er dette så lurt da? Så fryktelig mange som tar bachelor og masters når de ikke en gang vet hva de vil gjøre, noe som skaper massiv inflasjon av hvor spesielt det er å ha en utdanningstittel. For kunn 20 siden var videregående nok, nå må alle ta masters eller phd for å bli noe. Finn ut hva du vil gjøre først, så kommer du garantert til å tjene mye mer i det lange løpet.Anonymous poster hash: a6bee...cd7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #4 Skrevet 21. november 2013 Hvis du er stuck mellom siv. Ingeniør og siv. Økonom så handler det sikkert bare om pengene, og du tar da en utdanning til noe du ikke er sikker på om du skal trives med. Er dette så lurt da? Så fryktelig mange som tar bachelor og masters når de ikke en gang vet hva de vil gjøre, noe som skaper massiv inflasjon av hvor spesielt det er å ha en utdanningstittel. For kunn 20 siden var videregående nok, nå må alle ta masters eller phd for å bli noe. Finn ut hva du vil gjøre først, så kommer du garantert til å tjene mye mer i det lange løpet.Anonymous poster hash: a6bee...cd7 Nei. jeg er flink i matte og akademiskef fag. Har tidligere gått dataelektroniker. Derfor inginør også aktuelt, penger er viktig for meg også ja, men heldighvis ligger interessefeltet i bra betalte jobber. Anonymous poster hash: fed12...82f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #5 Skrevet 21. november 2013 Jeg kunne tenkt meg å bli inginør eller siv.ing. Hva gir best betalt jobb å evnt sikker jobb fremover? Anonymous poster hash: fed12...82f Siv.ing. er et mye hardere og vanskeligere studium, NTNU har femårige siv.ing-linjer, vanskelig å komme inn og du må forvente å jobbe hardt og intensivt, men det er verdt det når du er ferdig med studiene. Hvis du har muligheter til å komme inn på siv.ing. på NTNU, vil jeg absolutt anbefale det. Anonymous poster hash: 56e22...1c2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #6 Skrevet 21. november 2013 For all del, økonomer kan tjene mye og det er en god utdannelse å ha. Men det utdannes for mange og det er ikke en utvikling som kommer til å bremse seg med det første. Det vil alltid være økonomer som tjener helt ekstremt godt men "røkla" vil få dårligere reallønn i fremtiden og møte et mer presset arbeidsmarked. Ingeniører vil det nok på sikt også utdannes "for mange" av, men det er en vanskeligere utdannelse så det gjør ikke nødvendigvis så mye i praksis. Og for ingeniører vil det alltid finnes jobber selv i et relativt mettet arbeidsmarked. Det beste er selvfølgelig superlinja ved NTNU som heter Ind. Øk. Industriell Økonomi og Teknologiledelse. Går du den linja blir du "begge deler" og går ut til den høyeste startlønnen av alle norske utdannelser. Anonymous poster hash: 4466b...aba
Gjest Ciegus Skrevet 22. november 2013 #7 Skrevet 22. november 2013 Ville vurdert ind.øk ja. Du kan studere det ved andre steder enn NTNU også.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #8 Skrevet 22. november 2013 Jeg ser at mange nevner ind.øk. her, men jeg vil likevel ikke anbefale det. Det er et relativt nytt studium og mange av de som studerer det har ambisjoner om å havne i lederposisjon, og det gjør mange av de også (derfor den høye nybegynnerlønna), men ellers er det ikke noe spesielt med studiet. Du har 50% ing.fag og 50% økonomifag. Jeg vil heller anbefale et rent sivilingeniørstudie (det har vanskeligere emner, men det er verdt det hvis du interesserer deg for realfag) som gjør at du faktisk kan jobbe med sivilingeniør-oppgaver. Har du gått ind.øk. er du verken en ordentlig sivilingeniør eller en ordentlig siviløkonom. Men har du ambisjoner om å lederstillinger, er ikke veldig glad i typiske realfag og liker samfunnsfaglig matte, så vil jeg tro ind.øk. er studiet for deg. Anonymous poster hash: 7c732...e47
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #9 Skrevet 22. november 2013 Og velger du å studere ind.øk. så søker du inn på NTNU dersom du har karakterene til å gjøre det. Anonymous poster hash: 7c732...e47
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #10 Skrevet 22. november 2013 Trenden nå er at de flinkeste velger ing istedet for øk. Anonymous poster hash: 43a81...ca6
Gjest navnelapp Skrevet 22. november 2013 #11 Skrevet 22. november 2013 Går dine evner i retning av det tekniske, eller går dei i retning av det å lede, uttrykke seg og tenke strategisk? Ind.øk passar viss det siste stemmer, men viss du har meir interesse for det tekniske vil du få eit betre liv med ei rein ing-grad, og jobbe teknisk/fagleg. Det er slett ikkje alle som egnar seg til å leie andre.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #12 Skrevet 22. november 2013 Tja, når du ikke kan stave "ingeniør" riktig engang, bør du muligens finne noe annet Anonymous poster hash: a7250...f59 9
Gjest Ciegus Skrevet 22. november 2013 #13 Skrevet 22. november 2013 Går dine evner i retning av det tekniske, eller går dei i retning av det å lede, uttrykke seg og tenke strategisk? Ind.øk passar viss det siste stemmer, men viss du har meir interesse for det tekniske vil du få eit betre liv med ei rein ing-grad, og jobbe teknisk/fagleg. Det er slett ikkje alle som egnar seg til å leie andre. Stort sett enig, men vil bare påpeke at man absolutt har muligheter til å bli leder om man er utdannet ren siv.ing også! En del selskaper ansetter knapt nok økonomer, men kun ingeniører og lignende. Det er lettere for en ingeniør å gjøre jobben til en økonom, enn motsatt. Jeg vurderte det samme som TS for 5 år siden, og endte opp som siviløkonom. Stortrives med det, men tror jeg hadde fått flere spennende muligheter som ingeniør (i mine øyne!), så mulig jeg hadde valgt annerledes om jeg skulle gjort det igjen. Og føler definitivt ikke at jeg har en bedre lederutdannelse enn ingeniørene, ledelsesfagene man har på økonomi er ganske overfladiske og selvfølgelige.
Gjest Ciegus Skrevet 22. november 2013 #14 Skrevet 22. november 2013 Tja, når du ikke kan stave "ingeniør" riktig engang, bør du muligens finne noe annet Anonymous poster hash: a7250...f59 Ikke enig.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #15 Skrevet 22. november 2013 Tja, når du ikke kan stave "ingeniør" riktig engang, bør du muligens finne noe annet Mener å ha hørt at det hører med i realfaglige yrker å slurve med rettskrivningen. Anonymous poster hash: ab558...67a 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #16 Skrevet 22. november 2013 Trenden nå er at de flinkeste velger ing istedet for øk. Anonymous poster hash: 43a81...ca6 De flinkeste i realfag velger ikke treårige ingeniørstudier, men femårige masterstudier, gjerne på NTNU. Siv.ing. linjene er profesjonsstudier, teoretisk sett tungt og mer forskningsbasert, i stedet for ingeniørstudier som er mer praktisk rettet. Anonymous poster hash: 065e5...ae4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #17 Skrevet 22. november 2013 De flinkeste i realfag velger ikke treårige ingeniørstudier, men femårige masterstudier, gjerne på NTNU. Siv.ing. linjene er profesjonsstudier, teoretisk sett tungt og mer forskningsbasert, i stedet for ingeniørstudier som er mer praktisk rettet. Anonymous poster hash: 065e5...ae4 Det var det jeg sa. Ing istedet for øk. Sa ikke noe om studeforløpets varighet. Kunne selvfølgelig spesifisert med siv.ing eller siv.øk, men det var egentlig gitt. Anonymous poster hash: 43a81...ca6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #18 Skrevet 22. november 2013 Jeg ser at mange nevner ind.øk. her, men jeg vil likevel ikke anbefale det. Det er et relativt nytt studium og mange av de som studerer det har ambisjoner om å havne i lederposisjon, og det gjør mange av de også (derfor den høye nybegynnerlønna), men ellers er det ikke noe spesielt med studiet. Du har 50% ing.fag og 50% økonomifag. Jeg vil heller anbefale et rent sivilingeniørstudie (det har vanskeligere emner, men det er verdt det hvis du interesserer deg for realfag) som gjør at du faktisk kan jobbe med sivilingeniør-oppgaver. Har du gått ind.øk. er du verken en ordentlig sivilingeniør eller en ordentlig siviløkonom. Men har du ambisjoner om å lederstillinger, er ikke veldig glad i typiske realfag og liker samfunnsfaglig matte, så vil jeg tro ind.øk. er studiet for deg. Anonymous poster hash: 7c732...e47 Tull, ind.øk er verken et nytt studie eller dårlig valg for dem som ikke ønsker lederstillinger. Vanligste type stilling etter endt utdannelse er diverse konsulentstillinger og du blir betalt svært godt for innsatsen. Anonymous poster hash: 4466b...aba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå