Gå til innhold

Er dette brudd på personopplysningsloven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mottok i dag, som flere ganger tidligere, naboens post i min postkasse. Da naboen har ganske likt navn som meg åpnet jeg brevet, men skjønte fort at det ikke var til meg. Brevet inneholdt naboens lønn, personnummer, ansettelsesforhold, ytelser fra NAV, gjeld og eiendommer (brev fra fondsnamden). Gudene vet hva mer det inneholdt, sluttet å lese der. Har ikke posten et ansvar her? Om en bedrift sender sensitive opplysninger til feil epostadresse er det jo brudd på personopplysningsloven.

Hva tenker dere? Er mest nysgjerrig egentlig. Naboen har selvfølgelig fått brevet sitt.

Anonymous poster hash: 8f6ad...9b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*autokorrekt, skal selvfølgelig stå Namsfogden. Visste ikke at fondsnamden var et ord jeg :P

Skrevet

Nei. Om noen brøyt noe er det deg..

Anonymous poster hash: 442b9...b44
  • Liker 9
Skrevet

Men har ikke posten et ansvar for å faktisk levere posten der den skal? Hadde ikke vært særlig happy om f,eks posten leverte brev fra lege osv til naboens adresse. De håndterer jo personopplysninger indirekte, og bør håndtere dette på en ordentlig måte...

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vet det er naboens brev, hvorfor åpner du det? Er det ikke bare å legge det i postkassen til naboen når du henter posten?

Du må kanskje lese litt nøyere på utsiden av brevet neste gang, for sikkerhets skyld..

Anonymous poster hash: 67f62...b11
  • Liker 2
Skrevet

Hvis du vet det er naboens brev, hvorfor åpner du det? Er det ikke bare å legge det i postkassen til naboen når du henter posten?

Du må kanskje lese litt nøyere på utsiden av brevet neste gang, for sikkerhets skyld..

Anonymous poster hash: 67f62...b11

Stod vel ganske tydelig i hovedinnlegget at TS ikke visste det, og dermed åpnet brevet i god tro?

Anonymous poster hash: 9047d...d2e

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt har posten et visst ansvar, men feil kommer til å skje uansett. Å få posten sin i en postkasse er ikke så sikkert som mange tror, spesielt ikke hvor folk ikke har lås på postkassene, eller hvor de er lette å bryte opp. Vil også tro at spesielt viktige opplysninger må hentes på posten eller post-i-butikk med gyldig legitimasjon?

Anonymous poster hash: 09608...fd5
  • Liker 1
Skrevet

Som sagt har vi ganske likt navn. Har også samme adresse da vi bor i blokk. Hadde selvfølgelig ikke åpnet det om jeg så det sto et annet navn der.

Skjønner selvfølgelig at feil kan skje, men dette er noe som skjer relativt ofte. Jeg pleier ikke se så nøye på konvolutten når de kommer, åpner bare brevene. Og da bør posten være litt nøye på hvor de legger brevene, tenker jeg. Tviler på at jeg er eneste som ikke sjekker adressen så nøye... Vi har lås på postkassene forresten.

Skrevet (endret)

Jeg har hatt samme problem. Her kan jeg motta opptil 4 forskjellige adressers post, men det har en god grunn.

Jeg bor i en utleieleilighet i kjelleren på et bolighus. Da jeg flyttet inn, var huset bokstav B, så bestemte huseierne seg for å bygge hus i hagen, og det ble da B og "mitt" hus ble C. De nye eierne av mitt hus er datter til de gamle huseierne, og hennes familie. Den eldste datteren heter også Sofie, så da kan jeg på en "god" dag motta brev til meg, til datter Sofie, til de tidligere huseierne og til de som hadde bokstav C før. Jeg åpnet en dag et brev til Sofie, men så fort at det ikke var til meg, så det ble levert videre med forklaring. Har også fått/lest postkort til Sofie, men de er jo åpne likevel, så det er ikke farlig.

Jeg har begynt å gjøre til vane å se gjennom posten før jeg går fra postkassestativet, så slipper jeg de fleste "tilbakegangene".

Endret av sofie777
Skrevet

Jeg har gjort akkurat samme som TS. Jeg fikk brev adressert til K. Hansen i Bakkegata 5, jeg heter K. Hansen og bor i Bakegata 5, samme postnummer og poststed. Fort gjort å ikke legge merke til forskjellen... Jeg forklarte meg og unnskyldte meg for den andre K. Hansen, og hun bare smilte og lo. Tror folk har stor forståelse for at slikt kan skje.

Ellers mottar jeg ofte post som skal til Bakeveien,Bakesvingen, Bakevik osv. Enda navnene og postnummerene er helt annerledes enn mitt. Tror det går litt for fort i svingene noen ganger ja.

Anonymous poster hash: b4e56...996

Skrevet

Jeg har samme etternavn som en nabo hos meg og får dennes post ganske ofte. Derfor leser jeg alltid på konvolutten før jeg åpner konvoluttene. Det bør kanskje du og gjøre siden dere har like navn. har aldri åpna naboens post. Sjekker alltid posten før jeg går inn sånn at jeg evnt kan legge denne personens post i riktig kasse. har informert Posten om det men feil kan skje.

Anonymous poster hash: 784b2...f03
  • Liker 2
Gjest hva som helst
Skrevet
Personopplysningsloven gjelder for:
a) behandling av personopplysninger som helt eller delvis skjer med elektroniske hjelpemidler,
b) annen behandling av personopplysninger når disse inngår eller skal inngå i et personregister og
c) alle former for kameraovervåking, slik dette er definert i § 36 første ledd.
Så nei, det er ikke brudd på personopplydningsloven.
TIngene du nevner som brevet inneholdt er heller ikke sensitive personopplysnings etter pol:
8) sensitive personopplysninger: opplysninger om
a) rasemessig eller etnisk bakgrunn, eller politisk, filosofisk eller religiøs oppfatning,
b) at en person har vært mistenkt, siktet, tiltalt eller dømt for en straffbar handling,
c) helseforhold,
d) seksuelle forhold,
e) medlemskap i fagforeninger.
Skrevet

Jeg synes Posten har blitt utrolig mye dårligere på dette de siste årene. En ting er å blingse på ganske like navn på samme adresse, men noe annet er sånn som vi opplever HVER DAG på jobben; det kommer post som ikke tilhører firmaet vårt. Hver eneste dag. De blingser på postboksnummeret (la oss si at vi har p.b. 3694, så får vi post som tilhører p.b. 3964), og de gir oss post som skal til andre firmaer i samme bygget, og de gir oss post med gateadresser som befinner seg på helt andre steder i byen, både firmaer og privatpersoner.

Fatter ikke at det går an. En menneskelig glipp i ny og ne er ikke til å unngå, men det har jo tatt helt av. Så etter min mening burde det faktisk tas opp som et reelt problem, i offentlig agenda, for det er ikke rent lite mulig sensitiv post som havner på avveie. Personopplysningslovbrudd eller ei, skal Posten ha monopol så må vi jammen også kunne kreve et visst nivå.

Anonymous poster hash: 02289...5f9
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor ber dere ikke disse kontorene sende dere post via Digipost? Null brev i postkassen. Dessuten kan dere også få brev på egen side på Nav. Og gjelder det naboen hvorfor ikke tipse om mulighetene? Bedre for alle.

Anonymous poster hash: c39fc...78d
Skrevet

Som sagt har vi ganske likt navn. Har også samme adresse da vi bor i blokk. Hadde selvfølgelig ikke åpnet det om jeg så det sto et annet navn der.

Skjønner selvfølgelig at feil kan skje, men dette er noe som skjer relativt ofte. Jeg pleier ikke se så nøye på konvolutten når de kommer, åpner bare brevene. Og da bør posten være litt nøye på hvor de legger brevene, tenker jeg. Tviler på at jeg er eneste som ikke sjekker adressen så nøye... Vi har lås på postkassene forresten.

Det tar deg få sekunder å lese på konvolutten. Postbudet har nok mindre tid til det enn hva du har.

• Liker 3
Skrevet

Om dette er noe som har skjedd tidligere med deg, så har du faktisk en del av skylden her. Du vet at det skjer, du vet at du og naboen har ganske likt navn - og likevel bare åpner du brevene? Greit nok at posten burde legge brev i riktig kasse, men heeeeer er det en god del din egen skyld.

Anonymous poster hash: 09608...fd5

• Liker 1
Skrevet

Ansatte i posten får stadig mer å gjøre og mindre tid å gjøre det på virker det som. "Den eldre garde" - de gode gamle postbudene som gikk på postskole har stort sett blitt pensjonister, og man får stadig inn nye vikarer og studenter. Arbeidsmoralen og opplæringen er nok ikke den samme som den en gang var.

Nå gjør maskiner mye av jobben når det gjelder sortering av småbrev. Flesteparten av småbrevene blir lest av en maskin og lagt i rekkefølge til postbudet. Men postbudet har selvfølgelig også et ansvar for å lese at det faktisk står rett navn og adresse på brevene som blir levert.

Brudd på personopplysningsloven er det nok ikke, men om det er et problem som skjer mer enn en sjelden gang burde du ta kontakt med postens kundeservice. Skjer det flere ganger etter at du har sagt fra, så får du bare si fra nok en gang. Posten ønsker å være så feilfri som mulig, så de blir nok takknemlig om noen sier fra så de får sette på plass de som sorterer og kjører posten som kommer feil. Så blir forhåpentligvis problemet borte :)

Anonymous poster hash: 6911c...076
  • Liker 2
Skrevet

Mottok i dag, som flere ganger tidligere, naboens post i min postkasse. Da naboen har ganske likt navn som meg åpnet jeg brevet, men skjønte fort at det ikke var til meg. Brevet inneholdt naboens lønn, personnummer, ansettelsesforhold, ytelser fra NAV, gjeld og eiendommer (brev fra fondsnamden). Gudene vet hva mer det inneholdt, sluttet å lese der. Har ikke posten et ansvar her? Om en bedrift sender sensitive opplysninger til feil epostadresse er det jo brudd på personopplysningsloven.

Hva tenker dere? Er mest nysgjerrig egentlig. Naboen har selvfølgelig fått brevet sitt.

Da var det vel ikke en helt anonym konvolutt heller.....

Anonymous poster hash: da8da...53e

Skrevet

Det er ikke straffbart å legge brev i feil postkasse, men det kan være straffbart å åpne andres post. Her har du jo handlet i god tro, men for fremtiden bør du være mer varsom og være sikker på at brevet er adressert til deg før du river opp konvolutten. Du er jo klar over problemet.

Anonymous poster hash: ab2b8...440

Skrevet

Skal posten være mer nøye fordi du ikke er nøye? Det er du som bryter loven her, og det kan straffes med bøter/fengsel inntil 6 måneder http://snl.no/brevbrudd

Anonymous poster hash: dacf7...b72

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...