Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem er deres yndlingskriminalforfattere, hva har de skrevet og hvorfor liker dere dem så godt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er uten tvil Jo Nesbø og Henning Mankell. Begge skriver etter min mening utrolig bra, og syns de begge har "lagd" to interessante personer, Harry Hole (Nesbø) og Kurt Wallander (Mankell). Holder en liten knapp på den alkoholiserte Harry Hole.

Skrevet

Jeg har veldig sansen for Karin Fossum. Synes hun er kjempeflink til å få med seg leseren og holde spenningen oppe. Også er historiene så troverdige og ekte - koser meg sånn med de bøkene! :D

Skrevet

John Dickson Carr - Sort messe. Ingen over, ingen ved siden av... :hår:

Amarone

Skrevet

Agatha Christie selvsagt, det er ikke uten grunn hun er den mestselgende forfatteren noensinne. Jeg trenger vel ikke ramse opp alle bøkene hun har skrevet, det finnes vel ikke et menneske som ikke vet hvem hun er. Jeg elsker hvordan man aldri klarer å gjette hvem morderen er, og måten hun skriver på. Poirot er aller best, Miss Marple har jeg ikke spesielt sansen for.

Skrevet
Det er uten tvil Jo Nesbø og Henning Mankell. Begge skriver etter min mening utrolig bra' date=' og syns de begge har "lagd" to interessante personer, Harry Hole (Nesbø) og Kurt Wallander (Mankell). Holder en liten knapp på den alkoholiserte Harry Hole.[/quote']

Jeg har ganske nylig begynt å lese Jo Nesbø. Startet med Sorgenfri, siden vi hadde den på pensum, og har også lest Flaggermusmannen. Nå leser jeg Kakerlakkene.

Leste en del Agatha Christie i tenårene, men nå vil jeg gjerne bli kjent med norsk krim. :)

Skrevet

Liza Marklund er min favoritt :)

Nesten alle bøkene hennes er kjempegode synes jeg.

Gjest Primula
Skrevet

Mina favoritter: (i tilfeldig rekkefølge..)

* Unni Lindell

* Karin Fossum

* Liza Marklund

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke glem Minette Walters da!! :-) En av mine store favoritter! Ellers liker jeg Jo Nesbø, Agata Christie og Unni Lindell...

Gjest Catwoman
Skrevet

Jo Nesbø - Blir imponert over at noen klarer å skrive sånn.

Unni Lindell er også ganske god. (hun har jeg forresten møtt og pratet med, hun er veldig koselig)

og sir Arthur Conan Doyle - forfatteren av Sherlock Holmes. De historiene er superbra og veldig snedige, men jeg tror ikke Sherlock Holmes sine metoder hadde funket i våre dager.

Gjest Elenath
Skrevet

Agatha Christie helt klart.

Og så liker jeg Anne Holt og Karin Fossum.

Skrevet

Men hvorfor liker dere disse så godt? Hva er det dere synes gjør dem spesielle? Det sier dere ikke så mye om...

Gjest Catwoman
Skrevet
Men hvorfor liker dere disse så godt? Hva er det dere synes gjør dem spesielle? Det sier dere ikke så mye om...

Det er litt vanskelig å svare på.

men skal prøve:

Jo Nesbø- fordi bøkene hans er mye mer enn bare noen mord også en oppklaring, "hvem er morderen?" Det er så mye handling rundt, mye mer komplisert enn sånne standard krimnøker.

Også liker jeg skrivemåten hans.

sir Arthur Conan Doyle - kan jeg egentlig forklare helt. Det er bare noe helt eget ved Sherlock Holmes syns jeg.

Skrevet
Liza Marklund er min favoritt :)

Nesten alle bøkene hennes er kjempegode synes jeg.

:Nikke:

Helt enig!

Og jeg har pløyd gjennom mye krim i mitt liv!

Skrevet

Hun skriver så levende og engasjerende. Hun klarer å holde spenningen til siste slutt, og overrasker bestandig. Til tross for at hun har skrevet over 80 bøker er det alltid noe nytt i hver av dem.

Skrevet

Jeg har ganske nylig begynt å lese Jo Nesbø. Startet med Sorgenfri, siden vi hadde den på pensum, og har også lest Flaggermusmannen. Nå leser jeg Kakerlakkene.

Leste en del Agatha Christie i tenårene, men nå vil jeg gjerne bli kjent med norsk krim. :)

Du er jammen meg heldig som får lese slike bøker som pensum. Vi har bare fått lest Sult av Hamsun og annen eldre litteratur. Forøvrig syns jeg Rødstrupe kanskje er den beste til Nesbø, men liker alle bøkene han har skrevet godt. :)

Ellers har jeg og litt sansen for Anne Holt og Unni Lindell. Karin Fossum har jeg bare lest to bøker av, Elskede Poona og Djevelen holder lyset (er det ikke det den heter), og likte Elskede Poona veldig godt i grunnen, spesielt slutten selv om jeg har ei venninne som missliker den sterkt, men Djevelen holder lyset fikk jeg rett og slett aldri tak i.

Skrevet

Ja, det er gøy å få lese kul litteratur på pensum. :) Må lese mye forskjellig. Skal bli bibliotekar.

Jeg synes det er gøy å gjenoppdage krimgenren, det er sikkert 15 år siden sist jeg leste krim...

Skrevet
Det er uten tvil Jo Nesbø og Henning Mankell. Begge skriver etter min mening utrolig bra' date=' og syns de begge har "lagd" to interessante personer, Harry Hole (Nesbø) og Kurt Wallander (Mankell). Holder en liten knapp på den alkoholiserte Harry Hole.[/quote']

Nesbø har en språkføring og sjargong som er så stilsikker, fantasifull og gjennomført som få gjør han etter. I Hole-bøkene er det kun en håndfull klisjeer til sammen, med unntak av utgangspunktet med ensom ulv da, selvfølgelig. Dessuten er jo Holes karakter interessant.

Wallander har blitt bedre med årene, synes jeg. Språket var litt famlende og overordentlig i starten, men handlingen er fortreffelig.

Men norges ukronede språkmester utenom den skjønnlitterære sjanger er jo Niels Christian Geelmuyden. Portrettbøkene hans burde etter min mening inngå i ethvert husbibliotek.

Fru Nitha

Skrevet

Henning Mankell.

Grunnen er at han skriver så spesielt, og at det ligger et budskap i boken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...