Gå til innhold

Familieøkonomi med dine og mine barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det? ;-)

Jeg har et barn, mens kjæresten min har 2 barn. Vi snakker om å bli samboere neste høst. Han har barna sine annenhver uke, mens jeg har hovedomsorgen for mitt( er hos pappaen sin annenhver uke).

Jeg jobber 100%, mens han jobber 100% + deltidstilling ( 1 uke i mnd)

Jeg og min datter flytter inn i hans rekkehus. Vi har snakket en del sammen, og jeg har sagt at jeg ønsker å kjøpe meg inn. Noe han ønsket også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor selger ikke han og så kjøper dere noe eget sammen? Sånn at det blir en ny start for alle?

Skrevet

Jeg liker området veldig godt. Rekkehuset er stort nok for alle oss med 4 soverom. Litt oppussing må til, men det gjør ikke noe. Barna har gangvei til skolen på under 10min. Veldig barnevennelig.

Skrevet

Hvorfor selger ikke han og så kjøper dere noe eget sammen? Sånn at det blir en ny start for alle?

Helt enig! Siden dere antagelig begge har samlivsbrudd bak dere bør dere sikre dere i tilfelle det skjer med dere også, da står du sterkere økonomisk.

Anonymous poster hash: a4547...d96

Skrevet

Du må ihvertfall kjøpe deg inn og tinglyse.

Dernest er jo de enkleste alternativene:

A. Alle løpende utgifter i en pott...

B. En felles konto der dere setter inn noenlunde likt, betaler alle fellesregninger, mat og så dekker deres del av lån, SFO etc ved siden av

C. Regningskonto og familiekonto....

Ja, du ser poenget :)

Man må velge utfra hva slags hverdag man ønsker. Hvor mye/lite kontroll man ser behov for osv

Skrevet

Har du egenkapital å sette inn slik at han får redusert lånet sitt? Og i tillegg overtar du en del av lånet hans som du betjener, for å oppnå en større eierbrøk ?

Tinglysning vil jo utløse ekstrakostnader, både ved opprettelsen og ved et eventuelt brudd. Om det er en person med orden på økonomien der faren for mislighold ikke er aktuell, hadde nok jeg vurdert å nøye meg med en skriftlig samboeravtale der en tydelig beskriver hvordan dere deler ved et eventuelt brudd.

Om dere så senere gifter dere / får felles barn blir jo situasjonen en annen....

Skrevet

Har du egenkapital å sette inn slik at han får redusert lånet sitt? Og i tillegg overtar du en del av lånet hans som du betjener, for å oppnå en større eierbrøk ?

Tinglysning vil jo utløse ekstrakostnader, både ved opprettelsen og ved et eventuelt brudd. Om det er en person med orden på økonomien der faren for mislighold ikke er aktuell, hadde nok jeg vurdert å nøye meg med en skriftlig samboeravtale der en tydelig beskriver hvordan dere deler ved et eventuelt brudd.

Om dere så senere gifter dere / får felles barn blir jo situasjonen en annen....

1060 kroner koster tinglysing. Billig forsikring synes nå jeg.

Man skal ikke betale dokumentavgift.

Anonymous poster hash: a4461...49d

• Liker 1
Skrevet (endret)

1060 kroner koster tinglysing. Billig forsikring synes nå jeg.

Man skal ikke betale dokumentavgift.

Overføring av hjemmel til fast eiendom mellom ektefeller er fritatt for dokumentavgift.

Der er også fritak ved oppløsning av felleseie mellom samboere. Men jeg var ikke klar over fritak når en samboer kjøper seg inn.

Fint om du har en dokumentasjon.

EDIT:

"Samboere må i utgangspunktet betale dokumentavgift når man kjøper seg inn i den andres bolig.

NB: Dette gjelder bare selveierbolig. Borettslagsleiligheter og aksjeleiligheter er fritatt for dokumentavgift.

Denne er på 2,5 prosent av kjøpesummen og kan lett utgjøre 50.000 kroner. Man kan imidlertid unngå dette ved at man lar være å tinglyse skjøte og i stedet tinglyser et pantedokument med en "urådighetserklæring"."

http://www.dinepenger.no/bruke/slik-kjoeper-du-deg-inn-i-samboerens-bolig/20348093

Endret av nojac
Skrevet

Bra du fant det selv da :)

Skrevet

Bra du fant det selv da :)

Mitt poenget var at samboere IKKE kan tinglyse et nytt skjøte med endret eierbrøk uten å måtte betale dokumentavgift.

Så finnes det et enklere alternativ, der en i prinsippet bare tinglyser at eier ikke kan selge uten samtykke fra samboer. Så lager et et skjøte med eierbrøk etc som en oppbevarer selv, og sørger for at samboer også står som ansvarlig for lånet på boligen.

"Før dere velger en slik metode, bør dere være klar over du da ikke har et like godt vern mot samboerens eventuelle kreditorer som om man selv har tinglyst sin eierandel . Ved for eksempel et tvangssalg, kan din andel dermed gå med i dragsuget.

– Å skrive et pantedokument med urådighetserklæring fra samboer, er greit nok for folk som ikke har et problem med kreditorer. Før jeg hadde gått inn på en slik avtale, ville jeg tenkt meg om litt.

I utgangspunktet anbefaler vi ikke fremgangsmåten over for samboere. Den passer best mellom nære familiemedlemmer."

Selv ville jeg valgt å droppe tinglysning av skjøtet dersom det handler om en person med ordnet økonomi, der faren for mislighold ikke er aktuelt.

Skrevet

Mitt poenget var at samboere IKKE kan tinglyse et nytt skjøte med endret eierbrøk uten å måtte betale dokumentavgift.

Så finnes det et enklere alternativ, der en i prinsippet bare tinglyser at eier ikke kan selge uten samtykke fra samboer. Så lager et et skjøte med eierbrøk etc som en oppbevarer selv, og sørger for at samboer også står som ansvarlig for lånet på boligen.

"Før dere velger en slik metode, bør dere være klar over du da ikke har et like godt vern mot samboerens eventuelle kreditorer som om man selv har tinglyst sin eierandel . Ved for eksempel et tvangssalg, kan din andel dermed gå med i dragsuget.

– Å skrive et pantedokument med urådighetserklæring fra samboer, er greit nok for folk som ikke har et problem med kreditorer. Før jeg hadde gått inn på en slik avtale, ville jeg tenkt meg om litt.

I utgangspunktet anbefaler vi ikke fremgangsmåten over for samboere. Den passer best mellom nære familiemedlemmer."

Selv ville jeg valgt å droppe tinglysning av skjøtet dersom det handler om en person med ordnet økonomi, der faren for mislighold ikke er aktuelt.

Jeg skrev aldri tinglyse skjøte!

Du tinglyser kontrakten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...