Gå til innhold

Har jeg rett på penger fra NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har fått PTSD (posstraumatisk stresslidelse). Er frisk i kroppen, men ikke hodet. Har vanskeligheter med å være sosial, økende angst og klarer ikke å vesentlige ting som å betale regninger, er ikke i jobb/studie. Men jeg kan jo jobbe tror jeg, gjør det jeg får beskjed om, men er sliten og klarer ikke å følge med. Så er veldig begrenset slik situasjonen er i dag, har nettopp begynt på behandling.

Problemet er at jeg ikke klarer å ta imot økonomisk støtte, fordi jeg ikke ser på meg selv som verdig. Føler stor skyldfølelse hvis jeg skulle tatt imot støtte, og er veldig redd for at jeg skal være en "navsnylter", har ikke lyst å stjele fra annen nordmann. H*n jobber jo for sine penger på en ærlig måte, mens jeg bare tar imot for å sikre fremtiden, jeg skulle jo klart dette selv?

Ah, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Håpte på litt innsikt fra noen av dere? Søk gjerne på google for å få opp hva PTSD er, men kort fortalt er det en reaksjon av traume; Unngåelsesatferd, innsnevret følelsesliv, skyldfølelse, gjenopplevelse av hendelsen/tiden rundt, Initativløshet og manglende tro på framtiden, endret tidsoppfattelse, irritabilitet, konsentrasjonsproblemer, øket årvåkenhet, på vakt-holdning

Hva syntes du? Fortjener jeg dine skattepenger?

Poster som anonym, er så flau.

Anonymous poster hash: 9b00b...618
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke rett på penger fra NAV bare fordi du har PTSD. Men, om du har nedsatt arbeidsevne med minst 50% på grunn av PTSDen din, vil du kunne kvalifisere til arbeidsavklaringspenger. Det handler ikke om diagnose, men om arbeidsevne. Har selv AAP pga PTSD.

Anonymous poster hash: f9ebe...694
  • Liker 3
Skrevet

Det er legen din som må evnt dokumentere at du har så store problemer at du må ha AAP. deretter er det Nav som bestemmer det ikke du.

Anonymous poster hash: a2b14...122
  • Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg har fått PTSD (posstraumatisk stresslidelse). Er frisk i kroppen, men ikke hodet. Har vanskeligheter med å være sosial, økende angst og klarer ikke å vesentlige ting som å betale regninger, er ikke i jobb/studie. Men jeg kan jo jobbe tror jeg, gjør det jeg får beskjed om, men er sliten og klarer ikke å følge med. Så er veldig begrenset slik situasjonen er i dag, har nettopp begynt på behandling.

Problemet er at jeg ikke klarer å ta imot økonomisk støtte, fordi jeg ikke ser på meg selv som verdig. Føler stor skyldfølelse hvis jeg skulle tatt imot støtte, og er veldig redd for at jeg skal være en "navsnylter", har ikke lyst å stjele fra annen nordmann. H*n jobber jo for sine penger på en ærlig måte, mens jeg bare tar imot for å sikre fremtiden, jeg skulle jo klart dette selv?

Ah, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Håpte på litt innsikt fra noen av dere? Søk gjerne på google for å få opp hva PTSD er, men kort fortalt er det en reaksjon av traume; Unngåelsesatferd, innsnevret følelsesliv, skyldfølelse, gjenopplevelse av hendelsen/tiden rundt, Initativløshet og manglende tro på framtiden, endret tidsoppfattelse, irritabilitet, konsentrasjonsproblemer, øket årvåkenhet, på vakt-holdning

Nav er jo der for å hjelpe ved sykdom/arbeidsløshet osv. Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet om du f.eks. mottar arbeidsavklaringspenger en periode under behandling/arbeidspraksis etc. At du da kan fokusere mer på å bli frisk - uten kanskje å være helt tynget av manglende økonomi - bidrar vel heller til at du raskere blir frisk og raskere kan komme deg vekk fra NAV.

Lykke til :) å prøv å slutt å tenke at du ikke er "verdig" litt hjelp fra NAV.

• Liker 3
Skrevet

Hva lever du av nå?

Anonymous poster hash: e3605...1ca
  • Liker 1
Skrevet

Hva lever du av nå?

Anonymous poster hash: e3605...1ca

Sparepenger til telefonregning, bor hos min mor (flyttet hjem etter hendelsen). Rydder og vasker for mat, har ingen ekstra utgifter (klær, frisør ect).

Skrevet

Nav er jo der for å hjelpe ved sykdom/arbeidsløshet osv. Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet om du f.eks. mottar arbeidsavklaringspenger en periode under behandling/arbeidspraksis etc. At du da kan fokusere mer på å bli frisk - uten kanskje å være helt tynget av manglende økonomi - bidrar vel heller til at du raskere blir frisk og raskere kan komme deg vekk fra NAV.

Lykke til :) å prøv å slutt å tenke at du ikke er "verdig" litt hjelp fra NAV.

Takk for fint svar! Skal prøve å ha denne holdningen, vanskelig å legge bort skyldfølelsen av å ta noen andres penger, men skal prøve å tenke på det du sa! (:

Skrevet

Jeg har også PTSD og får AAP. Jeg skjønner hva du mener, har utrolig dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer meg selv :( Hater å få spørsmål om hva jeg jobber med og så må jeg svare at jeg ikke gjør noe som helst (går jo i behandling da). Håper jeg klarer å begynne å jobbe snart, skammer meg veldig over å være "forsørget" av NAV...men prøver å godta at jeg trenger det akkurat nå, og fokuserer på å bli frisk/bedre.

Anonymous poster hash: da934...be9
Skrevet

Sparepenger til telefonregning, bor hos min mor (flyttet hjem etter hendelsen). Rydder og vasker for mat, har ingen ekstra utgifter (klær, frisør ect).

Så du er ikke i jobb? Da synes jeg det er rart at lege eller behandler ikke har tatt opp dette med deg! Har du nedsatt arbeidsevne er det stor sjanse for at du har rett på AAP.

Anonymous poster hash: f9ebe...694

Skrevet

Jeg jobbet i mange år, så ble jeg syk. Gikk på AAP, og fikk et fint tiltak - utdannelse. Jeg er nå kvalifisert til en jobb jeg mestrer, og dermed kan jeg ta vare på meg selv. Ingen snev av dårlig samvittighet, bare takknemlighet for at jeg fikk økonomisk hjelp for å på sikt bli helt økonomisk selvstendig og bidra til samfunnet resten av livet. Alternativet hadde vært... vel, fattigdom eller leve på familien.

Dersom noen synes det er fælt at skattepenger går til slikt, børster jeg det av skulderen og sier LOL. Det synes jeg du også skal gjøre :) Jeg heier på deg!

• Liker 1
Skrevet

Det er bedre at du får penger fra nav en periode og fokuserer på å bli bedre enn at du jobber og blir verre og ender opp som 100% ufør resten av livet, både for deg og med tanke på skattebetalerene. :) Ingenting å være flau over, det er ikke din feil at du har opplevd noe traumatisk som påvirker hverdagen din.

Anonymous poster hash: 8f401...ad1
Gjest Blomst83
Skrevet

Takk for fint svar! Skal prøve å ha denne holdningen, vanskelig å legge bort skyldfølelsen av å ta noen andres penger, men skal prøve å tenke på det du sa! (:

Du tar ingen andre sine penger ts. Vi har et velferdssytem i Norge som er der og hjelper til når folk blir syke,og nå er du syk. Alle i Norge betaler skatt,enten de er i jobb,er ufør,går på AAP etc,så prøv så godt du kan å legg bort den tanken og ta i mot all hjelpen du kan få. Har selv PTSD,,og vet hvilket helvete det kan være.

Skrevet

Hei!

Jeg har hatt den lidelesen,etter en dramatisk hendelse. Ble sykemeldt i 4 mnd,og med god hjelp kom jeg fort i arbeide igjen. Tenkte vel ikke over at om jeg fortjente dine skattekroner. Det er en rett jeg har opparbeidet meg gjennom mange år i arbeide. Noen ganger kan det ramme meg, noen ganger deg

Anonymous poster hash: add7b...eb4

Skrevet

Halvparten av kvinnene i Norge har PSTD eller annen sykdom. Hiv deg på bølgen og få penger fra nav så lenge det varer.

La oss for all del ikke tenke på at flesteparten(til og med jødene) måtte rett i arbeid etter 2. Verdenskrig. De var sikkert ikke like skadet som dere kvinnfolk som har opplevd litt vond. For å ikke snakke om alle de tusenvis av soldatene som er i krig hver dag. Kommer de hjem og har PSTD? Nei, kun fåtall.

Anonymous poster hash: 8685b...7bd

• Liker 1
Skrevet

Halvparten av kvinnene i Norge har PSTD eller annen sykdom. Hiv deg på bølgen og få penger fra nav så lenge det varer.

La oss for all del ikke tenke på at flesteparten(til og med jødene) måtte rett i arbeid etter 2. Verdenskrig. De var sikkert ikke like skadet som dere kvinnfolk som har opplevd litt vond. For å ikke snakke om alle de tusenvis av soldatene som er i krig hver dag. Kommer de hjem og har PSTD? Nei, kun fåtall.

Større sansynlighet for å ta selvmord etter krig, enn å dø i krig. Dette problemet sliter foreksempel USA kraftig med. Vi har foresten ikke et moralsk press på oss for å bygge opp en nasjon ødelagt av krig, så ikke kom her med det jallasnakket ditt som mangler substans. Og må jeg bare påpeke; ts har ikke nevnt hva som har hendt, ts kaller det bare "hendelsen" noe som sier litt i seg selv.

Skrevet

Om du sliter med jobb på grunn av traumer skal du selvfølgelig få ta imot hjelp uten å skamme deg. Jeg har selv hatt en "hendelse" som ødela meg totalt. Jeg fortsatte i jobben min, men det å kunne gå på jobb hver dag var terapi for meg. Søk den hjelpen du trenger kjære deg, aldri tenk at du ikke er verdig. Jeg vet ikke hva du har opplevd men jeg håper at du kommer deg gjennom det med god hjelp :hug:

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Snakk om å være ufølsom,og tydligvis tapppet for kunnskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...