AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #1 Skrevet 21. november 2013 Jeg vil gå ned litt i fettprosent (snakk om 2-3%), bli sterk og strammere. Ikke for mye muskler, føler jeg alt har det mer enn nok i armene. MEN jeg har scoliose (ikke stor grad, ganske liten tror jeg). Er det noe i veien for at jeg skal trene styrketrening som crossfit og bodypump f.eks. med tyngre og tyngre vekter etterhvert som jeg blir sterkere? Trent en del, men de siste ukene merker jeg vond rygg. Ikke kjempevond, men vond. Vil ikke at dette skal stoppe meg i å bli sterkere. Jente 17 Anonymous poster hash: 08124...09c
Gjest Normalfordeling Skrevet 21. november 2013 #2 Skrevet 21. november 2013 Det her hadde jeg tatt med en fysioterapeut. Selvfølgelig kan du trene, men det er ekstra viktig for deg å ikke trene galt.
Gjest avocadoen Skrevet 21. november 2013 #3 Skrevet 21. november 2013 Vet du hva fettprosenten din ligger på nå? Det er ikke sunt å ha for lav fettprosent heller. Ville uansett tatt kontakt med lege på grunn av din sykdom og høre med de om hva du kan trene og ikke, for jeg tror legene vet det bedre enn noen på kvinneguiden.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #4 Skrevet 21. november 2013 Vet du hva fettprosenten din ligger på nå? Det er ikke sunt å ha for lav fettprosent heller. Ville uansett tatt kontakt med lege på grunn av din sykdom og høre med de om hva du kan trene og ikke, for jeg tror legene vet det bedre enn noen på kvinneguiden. var hos legen i dag. "Pass på", "løp mye" og "ikke tren 6x i uka" 24% bmi 22Anonymous poster hash: 08124...09c
Gjest avocadoen Skrevet 21. november 2013 #5 Skrevet 21. november 2013 var hos legen i dag. "Pass på", "løp mye" og "ikke tren 6x i uka" 24% bmi 22Anonymous poster hash: 08124...09c Ja, da er det greit å høre på det legen sa, selv om du kanskje ikke fikk så mye hjelp der. Jeg har hatt kneskade i mange år og det kan kanskje ikke helt sammenlignes med din sykdom, men jeg fikk beskjed om at jeg kunne trene helt til jeg kjente at jeg ikke burde trene mer. Jeg sluttet altså før det begynte å gjøre vondt, og nå har jeg nesten aldri vondt i kneet lengre. Så når legen sier at du kan løpe mye, så er dette noe du kan gjøre. Hvordan er det for deg å gå i trapper eller bratte bakker? Går det bra? Det er i alle fall bedre trening enn å løpe på f.eks tredemølle rett frem. Det er vel også bedre for ryggen å løpe på grus enn asfalt. Om du har trent crossfit og dette gjør det verre for deg, så anbefaler jeg at du heller prøver en annen form for trening.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #6 Skrevet 21. november 2013 Ja, da er det greit å høre på det legen sa, selv om du kanskje ikke fikk så mye hjelp der. Jeg har hatt kneskade i mange år og det kan kanskje ikke helt sammenlignes med din sykdom, men jeg fikk beskjed om at jeg kunne trene helt til jeg kjente at jeg ikke burde trene mer. Jeg sluttet altså før det begynte å gjøre vondt, og nå har jeg nesten aldri vondt i kneet lengre. Så når legen sier at du kan løpe mye, så er dette noe du kan gjøre. Hvordan er det for deg å gå i trapper eller bratte bakker? Går det bra? Det er i alle fall bedre trening enn å løpe på f.eks tredemølle rett frem. Det er vel også bedre for ryggen å løpe på grus enn asfalt. Om du har trent crossfit og dette gjør det verre for deg, så anbefaler jeg at du heller prøver en annen form for trening. blir ikke sterkere med muskler av løping.. han sa det er bra å løpe ute. Elsker crossfit. Har ikke merket at det gjør det verre, fikk bare vondt for 2-3 uker siden. Holdt på med crossfit siden august. Vil ikke måtte slutte med noe jeg elsker i en alder av 17. Hatet trening. Fant denne formen som jeg synes er GØY i tillegg til resultatene.Anonymous poster hash: 08124...09c
Leifr Skrevet 21. november 2013 #7 Skrevet 21. november 2013 Hvordan din skoliose påvirker hva du kan og ikke kan gjøre treningsmessig avhenger fullstendig av ditt individuelle tilfelle. Tidenes mest ekstreme markløft-fyr (i forhold til egen kroppsvekt) hadde for eksempel et ganske alvorlig tilfelle av skoliose:
Gjest avocadoen Skrevet 21. november 2013 #8 Skrevet 21. november 2013 blir ikke sterkere med muskler av løping.. han sa det er bra å løpe ute. Elsker crossfit. Har ikke merket at det gjør det verre, fikk bare vondt for 2-3 uker siden. Holdt på med crossfit siden august. Vil ikke måtte slutte med noe jeg elsker i en alder av 17. Hatet trening. Fant denne formen som jeg synes er GØY i tillegg til resultatene.Anonymous poster hash: 08124...09c Men da kan du fortsette med det om du er flink til å kjenne etter og slutter med en gang det gjør vondt, siden legen ikke sa noe på det Hva med svømming forresten? Har en kompis som svømmer, og han har svære muskler
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #9 Skrevet 21. november 2013 Men da kan du fortsette med det om du er flink til å kjenne etter og slutter med en gang det gjør vondt, siden legen ikke sa noe på det Hva med svømming forresten? Har en kompis som svømmer, og han har svære muskler jeg er jente og vil ikke ha så store muskler.. i tillegg til at jeg føler jeg allerede har for brede skuldre, da hjelper ikke svømming.. Anonymous poster hash: 08124...09c
Gjest avocadoen Skrevet 21. november 2013 #10 Skrevet 21. november 2013 jeg er jente og vil ikke ha så store muskler.. i tillegg til at jeg føler jeg allerede har for brede skuldre, da hjelper ikke svømming.. Anonymous poster hash: 08124...09c Så du vil kun trene lår og rumpe? Man får sterkere lår og rumpe av å løpe Jeg har vært friidrettsutøver og hadde de sykeste lårene, så det er fullt mulig. Du får også større rumpe av å løpe i trapper og i bakker
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #11 Skrevet 22. november 2013 Hadde jeg vært deg, ville jeg fått din scoliose utredet av spesialister. Det høres ikke ut som du har fått det, siden du ikke vet hvor stor scoliosen din er? Jeg mener det er spesielt viktig siden du er såpass ung. Jeg oppdaget selv at jeg hadde scoliose da jeg var over 20, og det var først noen 10-år senere at jeg har fått virkelig store problemer. Dessverre virker det som at det er svært dårlig kompetanse på scoliose i Norge, men i følge Ryggforeningen, er Rikshospitalet det beste stedet. Jeg har aldri selv fått gode råd. Tvert i mot, det har ved en hver anledning blitt bagatellisert, og jeg har blitt oppfordret til å trene som jeg ville. Jeg mener selv at jeg har pådratt meg mer skade ved å trene for mye noen år, og all treninger med vekt er noe problematisk for meg. Basert på egen erfaring vil jeg råde deg til å bli utredet best mulig, og ikke trene med tunge vekter, -spesielt ikke fordi du er så ung! Anonymous poster hash: 8262f...04f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå