Kati Skrevet 21. november 2013 #1 Skrevet 21. november 2013 Det er vel ikke noe som er rett eller galt her, men jeg har lyst til å høre andre sine tanker om vår problemstilling vedr. julaften. Vi har alltid feiret jul annethvert år med hhv. familien til mannen min ene året og min familie andre året. I år er det min familie vi skal feire med, det har alltid betydd min mor, min søster, hennes mann + 2 tenåringsbarn. Foruten om oss selv (meg, min mann og 2 små barn). De årene vi er med min svigerfamilie, feirer min søster med sin svigerfamilie. Sånn har det vært i sikkert 10 år nå. For en god stund siden ble vi invitert til min søster på julaften, som vanlig. I går snakket jeg med henne og da sa hun at også hennes svigerfamilie også er invitert (altså, min søsters svigerfamilie er plutselig invitert samme år som vi er invitert til de). Merket jeg ble litt paff. I prinsippet bør det ikke ha noe å si, og jeg blir irritert over meg selv at jeg reagerer også. Men jeg og min mann har alltid hatt ‘problemer’ med hennes svigerfamilie. De er bl.a. svært rasistiske i talemåte, veldig frekke, brautende, tar mye plass i sosiale sammenhenger. Vi går rett og slett ikke bra sammen med de. Jeg synes det er ubehagelig å skulle feire julaften med de, eller aller mest så liker jeg ikke at mine 2 små barn skal feire jul med de. Kanskje egoistisk av meg, men jeg synes at på julaften skal barna være midtpunkt, når vet jeg at sånn blir det ikke hos oss. Denne svigerfamilien (særlig svigerfar) kommer til å ta all plass. Og våre barn blir bare ‘slitsomme barn som maser’ (de er heller ikke så glad i små barn). Jeg høres veldig smålig ut nå, men har rett og slett ikke lyst å feire jul med de. Men vi har jo allerede sagt at vi skal komme. Svigerfamilien ble plutselig invitert uten at vi fikk vite om det på forhånd. Jeg skjønner vi er gjester denne gangen, akkurat som min svigerfamilie er det, så må jeg bare bite i det sure eplet?
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 21. november 2013 #3 Skrevet 21. november 2013 Du og din mann har hatt problem med svigerfamilen til søstra di. Du og din mann! Ver glad du har nokon å feira meg! Tenk på alle dei som sit åleina ein slik kveld!
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #4 Skrevet 21. november 2013 Hvis du tror dette vil ødelegge jula for dere og barnas del så må du snakke med din søster om det. Hjelper fint lite å sitte der på julaften og være irritert iallefall. Vet din søster hvordan du føler det ovenfor hennes svigerforeldre? Du har i det minste et valg. Du kan dra dit eller bli hjemme... Vi blir ufrivillig sittende alene hjemme som om det var en helt vanlig dag fordi hele min familie har gått i oppløsning etter skillsmisse hos mine foreldre og hos svigers er det ikke plass til oss. Skulle ønske vi hadde noen å feire jul sammen med, selvom de var litt brautende Anonymous poster hash: f6ff7...450
kisskissbangbang Skrevet 21. november 2013 #5 Skrevet 21. november 2013 Jeg hadde blitt hjemme eller funnet på noe annet. Jeg gidder ikke tilbringe julaften med folk jeg ikke kommer overens med. Ikke hadde jeg hatt noe problem med å si det til søsteren min heller. Synes absolutt ikke du må bite i det sure eplet. 9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #6 Skrevet 21. november 2013 Jeg ville nå forsøkt ett år for å se om det var mulig - som du sier selv så har dere aldri feiret jul sammen, og har i over 10 hatt det på deres måte, 1 jul hvor det kanskje er litt annerledes - for å teste om det går an å være fleksibel gjør vel ikke noe. Anonymous poster hash: 92ea1...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #7 Skrevet 21. november 2013 Du og din mann har hatt problem med svigerfamilen til søstra di. Du og din mann! Ver glad du har nokon å feira meg! Tenk på alle dei som sit åleina ein slik kveld! Ja, (dette er ikke et svar fra den som skrev det Stjerner og planeter reagerer på) men man kan ikke alltid tenke slik. Det er grenser for hvor mange kameler man skal måtte svelge. På julaften skal man ha det gøy. Anonymous poster hash: dbdc8...aee
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #8 Skrevet 21. november 2013 Jeg hadde blitt hjemme eller funnet på noe annet. Jeg gidder ikke tilbringe julaften med folk jeg ikke kommer overens med. Ikke hadde jeg hatt noe problem med å si det til søsteren min heller. Synes absolutt ikke du må bite i det sure eplet. ENIG!! Anonymous poster hash: dbdc8...aee 1
Global eD Skrevet 25. november 2013 #9 Skrevet 25. november 2013 Jeg har det samme dilemma. Eneste forskjellen er at jeg kommer godt overens med de som er der, men det er mange som tar altfor mye plass. Julestemningen blir ødelagt og det blir drukket litt for mye alkohol. Skulle ønske at andre voksne tok mer hensyn til støynivå og slikt når barn bare har lyst til å kose seg med julestemningen.
kaprifolen Skrevet 25. november 2013 #10 Skrevet 25. november 2013 Jeg hadde blitt hjemme eller funnet på noe annet. Jeg gidder ikke tilbringe julaften med folk jeg ikke kommer overens med. Ikke hadde jeg hatt noe problem med å si det til søsteren min heller. Synes absolutt ikke du må bite i det sure eplet. Enig i dette! Min søster dro akkurat samme "trikset" et år, og jeg sa det til henne at jeg syntes det var dårlig gjort, når de VET at hele vår familie synes henne svigerfamilie er "ubehagelig" å omgås, for å si det sånn. Den gang var jeg ung og alene, hadde det samme skjedd i dag, ville trolig jeg og min lille familie feiret hjemme..
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #11 Skrevet 25. november 2013 Hvorfor kan ikke dere lage deres egne juletradisjon i år og feire julen bare du, din mann og barna? Anonymous poster hash: 73bc4...b05 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå