Gå til innhold

Pris julegave til foreldre... Hvor mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er først og fremst et spørsmål til de her inne som har rimelig grei økonomi. Hvor mye gir dere til foreldre i julegave.... Og kanskje litt tabu...men hvordan er forholdet mellom det dere gir og hva dere får igjen?

Anonymous poster hash: ba2f3...993

Skrevet

Nå faller ikke jeg i kategorien du beskriver - jeg er student, og har følgelig ikke veldig god økonomi av den grunn. Til mamma kjøper jeg alltid gave til ca 200 kr, og jeg får stort sett gave til 1000-1500 kr av henne. Til pappa og stemor bruker jeg rundt 300-350 kr (kjøper samlet til dem, siden de er gift), og jeg får som regel endel mer i gave fra dem. De siste årene har jeg bare ønsket meg innskudd på BSU-kontoen min, noe pappa syns er kjempefornuftig, og da blir han litt ekstra spandabel (i fjor fikk jeg 6000 kr).

Hadde jeg ikke vært student ville jeg nok lagt mer penger i gavene til dem, men jeg tror det er ganske vanlig at man får mer av foreldrene sine enn man gir selv.

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene mine får de dyreste gavene.

Anonymous poster hash: f3222...4cc

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene mine får de dyreste gavene. Anonymous poster hash: f3222...4cc

Hvor mye er det da?

Anonymous poster hash: ba2f3...993

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det koster det det koster.

Sier det på den måten fordi den gode gaven til mine foreldre kan ha forskjellig pris fra år til år.

Hvorledes forholdet mellom pris på gaver som gis og gaver som mottas er?

Vi bytter ikke penger, vi gir hverandre gaver.. med hjertet :hjerte:

• Liker 4
Skrevet

Det kommer litt an på hva de ønsker seg, og hva jeg finner. Men rundt 5-6 tusen tipper jeg (til sammen) :)

Anonymous poster hash: 20e3a...eae
Skrevet

Jeg kjøper for rundt 3-400 kr til hver av foreldrene mine, får selv for rundt 1000-1200 kr.

Anonymous poster hash: b3759...998
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

Det varierer etter hva man finner, og hva de ønsker seg/trenger. Legger mer vekt på å finne noe jeg vet de blir SKIKKELIG glade for, enn jeg tenker på pris.

Som regel ligger det på rundt 400-500kr hver i snitt, tenker jeg...

Tilbake får vi egentlig altfor mye noen ganger... Som regel ligger nok gavene våre på ca 500-600kr pr meg og mannen, og vesla fikk vel gaver for nærmere 2000 i fjor... Men dette er aldri noe jeg tenker over før noen spør slik som her. I fjor fikk vesla noe vi egentlig hadde tenkt å kjøpe selv, derfor jeg vet prisen.

• Liker 1
Gjest Grapefrukt
Skrevet

Til mine foster foreldre bruker jeg ca 1500-2000 kroner. Er student og spleiser med broren min. Det spørs også om de ønsker seg noe spesielt eller ikke.

Skrevet

Bruker det jeg trenger.....! Syntes ikke prisen er viktig, de får det de ønsker seg, eller det jeg vet de vil ha. Om det er 500 eller 3000 spiller ingen rolle. Noen ganger får de felllesgave og ander ganger hver sine.Og sånn er det når jeg/vi får gaver av de også.

Skrevet

Pleier å gi mellom 500-1000 til mamma. Det kommer litt an på hvordan økonomien er det aktuelle året. I år har jeg kuttet ned på julegavene til alle sammen, så i år kom den på 497kr. Har ikke råd til mer i år, selvom hun egentlig hadde fortjent "bedre". Selv pleier vi barna å få mellom 500-1000 av henne. Vi får alltid lik sum, ikke ei krone forskjell på noen der i gården:p

Anonymous poster hash: b03a6...32c
Skrevet

Da jeg var student brukte jeg ca 500 kr. til hver. Jeg pleier å få gaver for 2000kr. totalt fra de.

Er nå inne i mitt første år som fulltidsansatt og tjener ca det samme som foreldrene mine. Hvor mye er det naturlig for meg å gi nå? Er det gjerrig å fortsatt gi mindre enn dem? si ca 700 kr per?

(Ja, jeg tjener like mye, men er inne i en boligetableringsfase så er egentlig i en dårligere økonomisk situasjon enn mine foreldre.)

Anonymous poster hash: ac773...36b
Skrevet

I år blir det billige gaver til mamma,pappa,søsken og samboer. Siste år som fattig, men regner med jeg blir å bruke mer neste år. Kjøper det de ønsker seg som regel. Men i år har jeg dårligere råd enn noensinne fordi jeg bare har deltidsjobben som jeg hadde atme studiene og skal flytte til en annen plass pga jobb.

Så mye som de har gitt meg opp gjennom årene, så ser jeg ikke på prisen på gavene <3

Anonymous poster hash: 8913a...fdf

• Liker 2
Skrevet

Jeg gir de dyreste gavene til min mor og min samboer. Kunne godt gitt dyrt til min far også, men han er typen til å kjøpe alt han ønsker seg selv, så jeg orker ikke bruke masse penger på noe han ikke virkelig trenger.

Ifjor fikk min mor en splitter ny hvitevare til 4500 kroner, med hjemkjøring og montering (kombinert jule- og bursdagsgave). Min far fikk vel gave til 4-500 kroner (matvarer, klær, bøker). Jeg er student, men elsker å gi gaver, så jeg sparer penger sånn at jeg har mulighet til å gi det jeg ønsker. I år kommer jeg ikke på noe passe dyrt min mor trenger, så jeg tipper det blir gave til rundt 1000-lappen.

Jeg har imidlertid aldri noe mål om å kjøpe for så og så mye - jeg kjøper det jeg tror blir den beste gaven, innenfor de økonomiske rammene jeg har. Skulle gjerne spandert etterisolering av huset på min mor, f.eks., men det blir for dyrt for meg. Så dermed ble det hvitevare ifjor, og i år blir det kaffe, te, samt verktøy og kjøkkenting hun trenger.

Jeg får som regel dyrere gaver av mine foreldre enn det jeg gir dem. Opp gjennom årene har jeg fått mobiltelefon, mp3-spiller, printer, møbler etc av mine foreldre. De har helt middels økonomi og klarer seg fint så lenge de er fornuftige med pengebruken, men liker visst å gi gaver (til meg iallefall :P) de også.

Anonymous poster hash: 80979...c55
  • Liker 2
Annonse
Skrevet

Ca 300 kr, sånn litt pluss minus. Vi har ikke tradisjon på å gi dyre gaver her i slekta. :)

Anonymous poster hash: aeda0...dd8
Skrevet

Ca 1000 kr til hvert foreldrepar, men varierer litt.

Skrevet

Pleier å kjøpe for mellom 300-700 til dem. Av moren min får jeg for rundt det samme tilbake, mens min far gir meg meget store summer.

Skrevet

Jeg pleier som regel å gi for 400 kr til hver, eller 800 kr samlet. Dette er ikke en fast grense, men en sum jeg som regel lander på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...