Gå til innhold

Forelskelsens mysterie - Hvorfor blir man forelska i akkurat dn personen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt nyskjerrig på forelskelse.

Hva er det som avgjør hvem man blir forelska i?

Anonymous poster hash: c659b...50d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

gener,arv og miljø

Skrevet

Forelskelse er en kjemisk prosess i hjernen som tidvis minner meget om galskap.

• Liker 13
Skrevet

Ja, men hvorfor akkurat i den personen man blir forelska i?

Skrevet

Ja, men hvorfor akkurat i den personen man blir forelska i?

Det var en god del sider om det i sosialpsykologi-pensumet mitt. Skal ikke forsøke å gjengi det - avocadoen har alt begynt :)

• Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Det var en god del sider om det i sosialpsykologi-pensumet mitt. Skal ikke forsøke å gjengi det - avocadoen har alt begynt :)

Jeg har savnet deg :klem::laugh:

Skrevet

TS her:

Jo, fortell gjerne mer om det..

Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

TS her:

Jo, fortell gjerne mer om det..

Det er mange faktorer som spiller inn om du blir forelsket i akkurat den personen. Man har på en måte en liste (eller hvordan skal jeg forklare det) med "krav" som den personen du møter må oppfylle for at du skal forelske deg i han eller hun.

People are usually unaware of their subconscious criteria and that's why they usually describe love as a mysterious thing that follows no rules but the truth is that when they become aware of their subconscious criteria they will be able to know why they fall in love with certain people and not others.

Det har også mye med gener å gjøre. Du vil mest sannsynlig foretrekke et symmetrisk ansikt for eksempel fordi et symmetrisk ansikt betyr god helse og gode gener. Mange menn faller også lettere for kvinner med en midje som er smalere enn hoftene (yay me.. selv om jeg ikke har veldig smal midje) pga at dette også kan bety gode gener.

Hvem du forelsker deg i kan også ha gått i arv.

Men det er ikke alt som kan bevises vitenskapelig.

Endret av irrlys
  • Liker 2
Skrevet

Men er jo noen som forelsker seg fort, andre veldig sjelden.. Spennende egentlig..

Skrevet

Jeg bare sier det jeg tenker, uten noen form for kunnskap innen akkurat dette.

Ehm... tror bare det er så enkelt som at alle mennesker er født forskjellig. Man har forskjellige egenskaper, forskjellig smak på ting og tang, man mener forskjellig osv. Og det gjelder også når man forelsker seg. Ser man en person som man liker svært godt, som oppfyller de fleste ønskene dine når det kommer til personlighet, utstråling etc. og som ser ut som det din smak faller for, så blir man jo forelsket. Kroppen reagerer, hjernen reagerer og til og med hjertet reagerer. Det pumper raskere enn normalt, tankene svermer rundt og kroppen blir urolig, anspent. Det kribler og man blir på en måte litt "rusa". Så hver gang hjernen, kroppen og hjertet ser/merker at personen man liker er i nærheten, så reagerer man umiddelbart.

Litt sånn kjemisk reaksjon eller noe xD Men tror egentlig forelskelse er en uforklarlig ting. Hvorfor man forelsker seg i akkurat en person er litt uforklarlig. Tror jeg. Slå meg om jeg tar feil xD

Anonymous poster hash: 827d1...ebb
Skrevet

Jeg tror nok på mange måter det kan være litt tilfeldig hvem man forelsker seg i. Jeg tror egentlig vi har potensiale til å bli forelsket i veldig mange, og at hvem av disse personene det blir avhenger mye av hvem vi tilbringer tid med og forfølger følelsene for. Jeg har ihvertfall merket selv at hvis jeg tilbringer mye tid eller er mye i nærheten av noen som jeg synes er en attraktiv person, så kan jeg merke begynnende romantiske følelser. Om jeg hadde forfulgt disse følelsene mer, datet/hatt sex med vedkommende osv, hadde jeg sikkert endt opp med å bli forelsket i denne personen. Men om jeg lar være, så går det over, og så blir det kanskje heller en annen jeg velger. Så ja, jeg tror forelskelse handler mye om hvem vi velger å utvikle følelser for :)

Anonymous poster hash: 6a8d1...e85
  • Liker 2
Skrevet

Man liker å forelske seg fordi man synes det er gøy å være besatt!

• Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

Jeg tror nok på mange måter det kan være litt tilfeldig hvem man forelsker seg i. Jeg tror egentlig vi har potensiale til å bli forelsket i veldig mange, og at hvem av disse personene det blir avhenger mye av hvem vi tilbringer tid med og forfølger følelsene for. Jeg har ihvertfall merket selv at hvis jeg tilbringer mye tid eller er mye i nærheten av noen som jeg synes er en attraktiv person, så kan jeg merke begynnende romantiske følelser. Om jeg hadde forfulgt disse følelsene mer, datet/hatt sex med vedkommende osv, hadde jeg sikkert endt opp med å bli forelsket i denne personen. Men om jeg lar være, så går det over, og så blir det kanskje heller en annen jeg velger. Så ja, jeg tror forelskelse handler mye om hvem vi velger å utvikle følelser for :)

Anonymous poster hash: 6a8d1...e85

Men det TS lurer på er vel hvorfor vi synes akkurat den personen er attraktiv, for du kan ikke bli forelsket i noen uten å være tiltrukket av personen :) Og når man har sex så utløses det hormoner som gjør at man etterhvert vil falle for personen. Menn utløser disse hormonene når de får orgasme, så om du koser med en mann etter han har fått orgasme over tid, er det en sannsynlighet at han vil forelske seg på grunn av dette.

Edit: men selvsagt kan man være tiltrukket av noen uten at man gjør noe mer ut av det, og da bestemmer man det jo selv :)

Endret av avocadoen
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg på engelsk.

Irrlys, mod.

Skrevet

Men hva med forelskelse ved første blikk da ?

Det har skjedd meg en eneste gang, ellers er jeg av typen som søker logiske svar i alt, men dette har jeg aldri funnet noe logisk svar på

Anonymous poster hash: c8bc2...134

Skrevet

Men det TS lurer på er vel hvorfor vi synes akkurat den personen er attraktiv, for du kan ikke bli forelsket i noen uten å være tiltrukket av personen :) Og når man har sex så utløses det hormoner som gjør at man etterhvert vil falle for personen. Menn utløser disse hormonene når de får orgasme, så om du koser med en mann etter han har fått orgasme over tid, er det en sannsynlighet at han vil forelske seg på grunn av dette.

Edit: men selvsagt kan man være tiltrukket av noen uten at man gjør noe mer ut av det, og da bestemmer man det jo selv :)

Aha! ...så det er derfor svært få menn blir forelsket i meg..jeg liker ikke kose etter sex om ikke jeg er forelska..

Anonymous poster hash: c8bc2...134

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så når man detter smæsh pang inn i forelskelse med noen så er det fordi man ser en person som oppfyller en haug med ubevisste krav man har?

Men hva med personligheten deres, da?

Det kan man vel ikke se på avstand...

Man kan jo heller ikke vite hva slags gener en person har med å se på dem.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Hvem du forelsker deg i kan også ha gått i arv.

Eeeh...

Jaha.

Og hvordan skulle det funke, liksom?

Skrevet

Nå er det bare damer som forelsker seg da, siden menn kun har følelser i schtaken.

Anonymous poster hash: 90401...5a4
Skrevet

Den fysiske verden er bare en illusjon og virkeligheten er MYE mer komplisert enn den selektive vitenskapen mange fremlegger her...

Ingen bevissthet > ingen partikler > ingen atomer > ingen kropp, hjerne og gulv under beina...

Anonymous poster hash: 013a5...5cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...