Gjest Virvar Skrevet 8. mai 2004 #1 Skrevet 8. mai 2004 Kan man endre på hvilke programmer som kjører ved oppstart? For om mange programmer åpnes og ligger nede i høyre hjørne - så går den vel tregere å starte? Iallefall er min pc treg, og jeg har et lite håp om at det kan hjelpe å bare la noen få programer åpne ved oppstart. Så, hvordan gjør man?
Crazee Skrevet 8. mai 2004 #2 Skrevet 8. mai 2004 Dersom programma ligg i startup/oppstartsmappa, så er det enkelt - berre fjerna programma der i frå. men det kan vera fint å bruka ein startup manager, t.d. frå http://www.mlin.net/ - då har du bra kontroll
Gjest Virvar Skrevet 8. mai 2004 #3 Skrevet 8. mai 2004 Hvordan fjærner jeg de derfra da? Hvor finner jeg oppstartsmappa? Har lyst å greie dette uten å laste ned flere programmer liksom.
Crazee Skrevet 8. mai 2004 #5 Skrevet 8. mai 2004 Ja, eg gjekk ut i frå at det var ein Windowsversjon eg. Høgreklikkar du på oppgåvelinja og vel egenskaper/properties, så skal du få valget om å gjera noko med start-menyen, og avansert. Du vel avansert, og ser etter i mappa oppstart/startup, og kan fjerna program derifrå. I XP må du midlertidig velga "klassisk meny" først, men då får du fram eit heilt vanleg utforskar/explorer-vindauge. Flytt gjerne over i ei ny mappe, oppstart-backup eller noko sånt, så er det lett tigjengeleg om du angrar Men elles så er det mange program som startar automatisk, som IKKJE brukar denne mappa. Då hjelper det godt med eit ekstra program. Det eg gav ei lenke til er slett ikkje stort. I tillegg såg eg det er eit anna program der no - startup monitor - som advarar deg om eit program prøver å leggja seg inn til å starta automatisk. Veldigg greit med desse spyware-programma som stadig vekk innstallerer seg sjølv, kanskje. Eller om du berre vil ha kontrollen sjølv. Eg innstallerte det eg
Crazee Skrevet 8. mai 2004 #6 Skrevet 8. mai 2004 Litt meir rett på sak om du brukar XP: Du finn start-menyen spreidd over fleire mapper: C:Documents and SettingsAll UsersStart-meny C:Documents and SettingsDefault UserStart-meny C:Documents and SettingskattepusStart-meny og enkelte dumme program (om du har norsk Windows) lagar katalogen .../Start Menu Men det ser du raskt om er tilfelle. Så kan du organisere i mapper om du vil.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2004 #7 Skrevet 9. mai 2004 Trykk start - kjør. Skriv msconfig Der velger du arkfanen oppstart/startup eller noe i den duren. Da kan du huke av de du ikke vil starte opp med.
Gjest Virvar Skrevet 9. mai 2004 #8 Skrevet 9. mai 2004 Trykk start - kjør. Skriv msconfig Der velger du arkfanen oppstart/startup eller noe i den duren. Da kan du huke av de du ikke vil starte opp med. Skal vi se. Jeg prøvde dette. Fikk tatt bort haken ved de programmee jeg ikke ville kjøre, og så måtte jeg restarte maskinen. Det som kommer opp når den starter igjen er en lang greie på engelsk om at jeg har valgt å endre sånn og sånn, og at jeg må gå inn på arket "general" (husker ikke helt) og så må jeg velge av for Normal startup. Jeg gjør dette, og restarter - og når maskinen er på igjen - så er alt jeg tok bort tilbake igjen. :klø: Skal det være sånn da? Nå starter den opp med : Norton antivirus Norton internett security New updates Nuva time Msn messenger Eyeball chat Disk detector Winzip guick pick Pal talk Forbruksmåleren til telenor. Jeg vil ha bort 5 av de iallefall, men det greide jeg ikke å få til. Det blir jo fler og fler ikoner der nede etter som jeg åpner andre programmer mens jeg bruker pc'en. Noen som aner hva som skar seg? Min XP er på engelsk, og ikke alltid like lett å forstå. :oops:
Bokalven Skrevet 9. mai 2004 #9 Skrevet 9. mai 2004 Har du sjekket oppsettet til selve programmene? Jeg var at i hvert fall MSN kan settes opp til ikke å kjøre ved oppstart. Jeg vil anbefale å sjekke programmenes oppsett først.
Gjest Virvar Skrevet 9. mai 2004 #10 Skrevet 9. mai 2004 Jeg tror jeg greide det med Eyeball, der tok jeg vekk en hake for å starte opp ved oppstart. På Forbruksmåleren gikk det også. Men på Paltalk fant jeg ikke noe slikt. Heller ikke på Winzip. Og hva ER Disc Detector? Må denne være der ?
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2004 #11 Skrevet 9. mai 2004 Kattepus: Gjør som du gjorde, men ikke gjør noe som helst etter at du restarter. Bare sett hake av på den beskjeden som popper opp om at du ikke skal vise den beskjeden igjen. Du må ikke ta normal startup. Tror det er bare hvis du vil tilbake til det gamle startup greiene..
Gjest Virvar Skrevet 9. mai 2004 #12 Skrevet 9. mai 2004 Ok, så det var ikke noe farlig eller feil som skjedde? Kan jeg få tilbake til normal startup senere om jeg vil det?
14062003 Skrevet 9. mai 2004 #13 Skrevet 9. mai 2004 Ok, så det var ikke noe farlig eller feil som skjedde? Kan jeg få tilbake til normal startup senere om jeg vil det? Du har nå en egendefinert startup, det er hva du fikk melding om ved oppstart etter endringen din. Jeg stusset også da den kom, men leste og skjønte hva meldingen betydde... Dersom du ønsker normal startup igjen, så går du inn på msconfig igjen og velger normal startup på general...
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2004 #14 Skrevet 9. mai 2004 Men på Paltalk fant jeg ikke noe slikt. Heller ikke på Winzip. Høyreklikk på Winzip-ikonet Velg "close" Du får da opp spørsmål om du vil lukke for nå og la Winzip starte neste gang du starter PC'n eller om du vil lukke og ikke la winzip starte automatisk. Da er valget enkelt.
mskancke Skrevet 10. mai 2004 #15 Skrevet 10. mai 2004 Hva med å slette driten?? Uansett... de programmene du ikke vil at skal starte opp ved oppstart--- er det bare å gi inn i setupen til vært prog, som regel høyreklikker du på ikonet nederst til høyre, å leser deg fram til du finner start automatisk, start ditt, start datt.....
Labella Skrevet 10. mai 2004 #16 Skrevet 10. mai 2004 Ser du kjører NuvaTime - da jeg hadde det programmet gikk pcen min fryktelig treigt, og det viste seg at det var NuvaTime som stjal masse ressurser. Jeg anbefaler å avinstallere programmet, og heller bruke en kalender. Hvis ikke bør du avslutte det hver gang du starter pcen - ikke la det ligge og kjøre i bakgrunnen.
Gjest Virvar Skrevet 10. mai 2004 #17 Skrevet 10. mai 2004 Den har faktisk blitt vanvittig treg siden jeg la inn det, uten at jeg har satt det i sammenheng med Nuva Time. ! Og du har jo rett i at en kalender er like så bra. For den er fort å overse den lille blinkingen nede i hjørnet. Hadde det kommet en lydalarm også ville det virket bedre. *slette det straks*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå