Pringle Skrevet 21. november 2013 #1 Skrevet 21. november 2013 Jeg lurer på mye rart. Har ikke folk fått med seg kostholdsrådene fra myndighetene nå? Er det mangel på kunnskap som får folk til å spise feil, eller er det andre årsaker? Kan en ernæringsfysiolog hjelpe folk med kostholdet uansett hva problemet er?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #2 Skrevet 21. november 2013 Jeg lurer på mye rart. Har ikke folk fått med seg kostholdsrådene fra myndighetene nå? Er det mangel på kunnskap som får folk til å spise feil, eller er det andre årsaker? Kan en ernæringsfysiolog hjelpe folk med kostholdet uansett hva problemet er? Det er jo ikke kun folk som spiser feil som trenger hjelp fra ernæringfysiolog. Jeg kan tenke meg at dersom jeg ikke hadde den kunnskapen om mat som jeg hadde da jeg fikk vite at jeg ikke kan spise bl.a. melk eller egg, så ville jeg ha slitt veldig med å få i meg det jeg trenger. Da er det fint å kunne få hjelp fra noen med kunnskap og erfaring om slikt Anonymous poster hash: 16a01...43e
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #3 Skrevet 21. november 2013 Nå er jeg ingen ekspert, men så vidt jeg vet er det superlang ventetid for å få komme til ernæringsfysiolog så jeg tror ikke folk som "bare" spiser usunt får komme dit. Det er nok ofte folk med allergier som dermed ikke kan følge de vanlige kostholdsrådene som får hjelp til alternativ mat og samtidig sikret at de får i seg alt de trenger. I tillegg er nok folk med sykdommer som gjør at de må spise annerledes (feks diabetes) som får hjelp til dette. Overvektige som slanker seg kan også trenge hjelp til å få i seg alt de trenger av næringsstoffer samtidig som de går ned i vekt. Anonymous poster hash: b720f...8ac
Pringle Skrevet 21. november 2013 Forfatter #4 Skrevet 21. november 2013 Takk for svar! Ja, jeg tenkte på allergikere, men gjlemte å nevne det, ups. De utgjør nok en stor gruppe. Og diabetikere. Men jeg lurte egentlig på hvor mange som blir overvektlge av å spise feil bare fordi man ikke vet bedre, og hvor mange som "bare" spiser galt mot bedre vitende? Noen som har noe tall på dette? Kan en ernæringsfysiolog hjelpe de opplyste men udisiplinerte?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #5 Skrevet 21. november 2013 Takk for svar! Ja, jeg tenkte på allergikere, men gjlemte å nevne det, ups. De utgjør nok en stor gruppe. Og diabetikere. Men jeg lurte egentlig på hvor mange som blir overvektlge av å spise feil bare fordi man ikke vet bedre, og hvor mange som "bare" spiser galt mot bedre vitende? Noen som har noe tall på dette? Kan en ernæringsfysiolog hjelpe de opplyste men udisiplinerte? Vil tro et tverrfaglig team er vanlig ( i alle fall burde det det) hvor man bruker ernæringsfysiologer, leger og psykologer sammen for å hjelpe overvektige. Det er mange og kompliserte grunner bak overvekt så jeg er enig i deg i at det neppe er så fryktelig mange overvektige som er overvektige kun fordi de ikke vet bedre. Om de bare ikke har kunnskap vil jo en ernæringsfysiolog være akkurat det de trenger, men de fleste har nok andre problemer i tillegg og vil dermed trenge en skikkelig utredning av lege og psykolog. Anonymous poster hash: b720f...8ac
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #6 Skrevet 21. november 2013 Folk med alle typer spiseforstyrrelser kan få hjelp av ernæringsfys. Anonymous poster hash: a9add...356
HerbGirl Skrevet 22. november 2013 #7 Skrevet 22. november 2013 Det er nok ernæringsfysiologer som har vært med og utarbeide kostrådene fra myndighetene også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå