Gå til innhold

lyst på chihuahua

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Lurte bare på om det er noen som kan anbefale en kennel eller vet om seriøse folk som skal selge chihuahua? gjerne ikke så langt ifra Arendal :biggrin:

Kom også gjerne med erfaringer med chihuahuaer :D !!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

18år og skal ha hunden sammen med familien min :)

Skrevet

Google chihuahua kennel, chihuahua oppdretter og diverse og bla deg gjennom sidene i søk på noe som gir deg den rette magefølelsen. Jeg mener at hvis man finne en oppdretter man har god magefølelse for, som framstår seriøs og du virkelig ønsker valper av denne så betyr ikke avstand så mye. Har man råd til å investere 15000 + på en hund, har man også råd til et par tusen ekstra for å reise å besøke selv om det er 5 timer kjøretur unna.

http://www.nchk.no/

Her har du også linken til Norsk chihuahua klubb. Jeg anbefaler på det sterkeste å ta kontakt med valpeformidler og lese deg godt opp på rasen, både på pluss og minussiden. :)

Skrevet

Jeg har Chihuahua, vær forberedt på at det er en god del lyd i de, det er en vokter-rase, og de varsler.

En Chihuahua trenger grenser, oppdragelse og mental og fysisk stimulans, akkurat som en stor hund.

Vær nøye med sosialiseringen, slik at du får en rolig, trygg og harmonisk Chihuahua.

Anonymous poster hash: 21b71...e0d
  • Liker 1
Skrevet

Ville ikke hatt de innavla bikkjene der.

Anonymous poster hash: 79d2a...a9d
Skrevet

Ja, for det var jo et konstruktivt innlegg i tråden...

Er glad for at du leter etter en oppdretter i Norge, TS, for det er ikke skjelden miniatyrhunder blir smuglet til landet på lite dyrevennlige måter ( ...) etter å ha blitt født i hvalpefabrikk.

Er fint om du får besøke hvalpen hjemme hos oppdretter og hilse på hundens mor og søsken :)

Lykke til.

Og husk, som andre sier, at en slik hund som du ønsker krever en fast hånd, hvalpekurs og gjennomtenkt dressur, uansett hvor søt og nuslig den kan se ut.

Skrevet

En cihuahua er en vakthund og skal oppdras akkurat som andre vakthunder.

Den må ha en tydelig "sjef" som gir den instrukser og resten av familien må sørge for at hunden forstår at den ikke bestemmer i huset.

Eller ender man fort opp med en irritabel hund som vil få bestemme hvem som får sitte ved siden av dens favorittperson, hvem som får legge seg i sengen for å sove om kvelden osv.

Ta den aldri opp i dobbeltsenga. Jeg gjentar ALDRI. Den skal lære at den sover på gulvet ved siden av sengen.

Så kan man kose på den fra sengekanten i tilfelle.

Det er ikke en veskehund man bærer rundt og snakker babyspråk til, men det kan lønne seg å ha en bærebag til den når man går i byen. Fordi folk kan tråkke på den eller sparke den uten å se det.

Ta den ikke ut i for kaldt vær uten hundesokker og evnt dekken.

De blir nemlig fort kalde.

Den bør gjerne få varsle når det er naturlig for den å gi lyd, men lær den å ikke fortsette å bjeffe og gneldre etter at du har bedt den stoppe, når folk ringer på.

Gjerne med både stemme "Stille" og håndsignal -Flat hånd mot hunden.

Snakk aldri høyt til den for å få den til å holde opp å bjeffe, for da tror den dere er en flokk som bjeffer sammen.

Lær den at den skal vente og få signal før den begynner å spise. "Værsågod." Gjerne med klikkertrening.

Fra ALLE i familien, uansett hvem som setter fram maten. Dette er en fin pedagogikk for å få den å lære at det ikke er den som er sjefen.

Lær den også at den skal gi fra seg mat du vil ha tilbake. Med klikkertrening og godbit.

La den heller ikke gå inn eller ut av en dør før deg eller andre har vist den at den skal det.

Da er du godt igang med å gi instrukser som roer denne typen hunder.

Du sier et oppmuntrede "Kom!" og viser vei/vinker på den med hånda, når den kan gå.

La den gå etter du har gått gjennom eller på plass ved foten din. Dette skal ALLE lære seg.

Det samme gjelder hvis den skal opp i noen møbler.

Den skal ikke hoppe opp før dere vinker og sier "Kom."

Dette gir en glad chiuahua.

Får du til disse tingene, samt sitt, ligg, på plass, fot og Stille! er du på fin vei :)

• Liker 2
Skrevet

Hvis du vil ha en chihuahua, så sørg for å ta den med på alt, la den treffe mennesker! Du behøver ikke høre på alle advarsler om at det er mye bråk i de småtassene. Jeg har en som er veldig rolig, aldri en lyd i.

De er såpass små at det er lett å dulle ekstra med de, men husk på at de er hund, og de trenger grenser og regler som alle andre hunder.

Skrevet (endret)

Jeg har drevet med chihuahua i snart 10 år. Kjenner til de fleste seriøse oppdrettere, men kommer ikke på noen i farten som har valper akkurat nå.

Kommer du over noen så kan du sende meg en PM så kan jeg se om det er en seriøs oppdretter som har alt på stell :)

Eller du kan kontakte valpeformidleren i klubben

Endret av Miss Lucky
Skrevet

Amazing tails

Anonymous poster hash: dde24...46d

• Liker 1
Skrevet

En cihuahua er en vakthund og skal oppdras akkurat som andre vakthunder.

Den må ha en tydelig "sjef" som gir den instrukser og resten av familien må sørge for at hunden forstår at den ikke bestemmer i huset.

Eller ender man fort opp med en irritabel hund som vil få bestemme hvem som får sitte ved siden av dens favorittperson, hvem som får legge seg i sengen for å sove om kvelden osv.

Ta den aldri opp i dobbeltsenga. Jeg gjentar ALDRI. Den skal lære at den sover på gulvet ved siden av sengen.

Så kan man kose på den fra sengekanten i tilfelle.

Det er ikke en veskehund man bærer rundt og snakker babyspråk til, men det kan lønne seg å ha en bærebag til den når man går i byen. Fordi folk kan tråkke på den eller sparke den uten å se det.

Ta den ikke ut i for kaldt vær uten hundesokker og evnt dekken.

De blir nemlig fort kalde.

Den bør gjerne få varsle når det er naturlig for den å gi lyd, men lær den å ikke fortsette å bjeffe og gneldre etter at du har bedt den stoppe, når folk ringer på.

Gjerne med både stemme "Stille" og håndsignal -Flat hånd mot hunden.

Snakk aldri høyt til den for å få den til å holde opp å bjeffe, for da tror den dere er en flokk som bjeffer sammen.

Lær den at den skal vente og få signal før den begynner å spise. "Værsågod." Gjerne med klikkertrening.

Fra ALLE i familien, uansett hvem som setter fram maten. Dette er en fin pedagogikk for å få den å lære at det ikke er den som er sjefen.

Lær den også at den skal gi fra seg mat du vil ha tilbake. Med klikkertrening og godbit.

La den heller ikke gå inn eller ut av en dør før deg eller andre har vist den at den skal det.

Da er du godt igang med å gi instrukser som roer denne typen hunder.

Du sier et oppmuntrede "Kom!" og viser vei/vinker på den med hånda, når den kan gå.

La den gå etter du har gått gjennom eller på plass ved foten din. Dette skal ALLE lære seg.

Det samme gjelder hvis den skal opp i noen møbler.

Den skal ikke hoppe opp før dere vinker og sier "Kom."

Dette gir en glad chiuahua.

Får du til disse tingene, samt sitt, ligg, på plass, fot og Stille! er du på fin vei :)

Børes bra ut, er tidligere vandt med å ha stor hund (rhodesian ridgeback) som er dressert ganske likt som det du beskriver her. Er veldig nøye på att dette er en hund som skal dresseres som en stor hund. grunnen til att vi denne gangen vill ha en liten er rett og slett for att det er lettere og få med seg/frakte og att det tar mindre plass. :D takk for svar :D

Skrevet

Takk for fine svar, nå er det bare og lete :D

Skrevet

De er ikke en gang bikkjer, men en slags rotte.

Anonymous poster hash: f57ab...5c4

• Liker 1
Skrevet

Heisann!

Jeg ser du har fått mange gode råd :) er to fb sider jeg vil anbefale -chihuahua forum og en som heter chihuahua kjøp og salg. Den siste kan ikke garantere at alle som legger ut holder raseklubbens regler -men de som driver siden forsøker å holde kontroll. Er et flust av oppdrettere der ute, vil virkelig anbefale å besøke oppdretter og se at forholdene ser bra ut ( hvordan dyrene behandles, hvordan de bor,

Foreldrenes gemyt etc) liker du oppdretteren kan du sette deg på venteliste på neste kull ;)

Tror en chihuahua skal oppdras på lik linje som andre hunder. En chi er en flott hund! Skjønner ikke hvorfor noen sier annet. Er respektløst. Tror dette hatet skyldes at man har en ide om eieren ( typ Paris Hilton bimbo) enn at det handler om chihuahuaen. Jeg tror at alle hunder blir fæle om de bor i en veske, uten oppdragelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...