Gå til innhold

Hun liker ikke vinterklær !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lou salome : her var det mye likt til hvordan vi har det.bortsett fra at tvangskledning er utelukket. Hun ville jo bare vrengt det av seg likevel. Bomull og fleece funker. Får vrl bare fortsette å jobbe med saken. Utrolig kjipt at hun ikke vil gå med strømpebukser da, er ikke like fint med tights og sokker til finkjole i besøk ! Jaja...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joha har ullundertøy med bomull på innsiden i fine farger og mønstre.

I den alderen brukte mine ullundertøy og sommerkjole hele vinteren. Det at de får lov til å velge en kjole til å ha over gjorde det mye lettere.

Skrevet

Ull er ikke for alle. Prøv bomull istedenfor, det klør ihvertfall ikke.

La henne være med å handle strømpebukser ol. så hun kan få det motivet hun selv ønsker.

Anonymous poster hash: d37be...9bb
Skrevet

Nå blir jeg snart gal av datteren min på snart 5 år. Hun hater varme klær ! Ull, ytterklær, vintersko you name it. Helst vil hun gå i sommerkjole og ankelsokker. Ull er helt umulig og strømpebukser har hun ikke brukt på flere år. Huffjeg er såfrustrert. Hver eneste dag er en kamp for å få hun til å kle på seg. Alt klør eller er stramt osv. Til og med i barnehagen blir de rådville noen ganger, så nå trenger jeg gode råd. Jobber i bhg selv og aldri vært borti noen som henne. Og hun har vært sånn siden hun fikk egne meninger :/

Jeg synes nesten du skal tro henne, jeg. Altså bare ta henne på ordet når hun sier at det strammer og klør. En femåring har kontroll på slikt, og de hersens strømpebuksene de selger til unger ville jeg aldri brukt - de er kjempestramme!

-Trenger hun ulltøy? Lag på lag med bomull og silke kan gjøre susen ned til flere minusgrader.

-Hva med tights og en langarmet genser under sommerkjolen? Leggvarmere er også løsere og mykere enn høye sokker.

-Lag-på-lag holder en unge plenty varm.

-Og husk at unger springer rundt og herjer. Kanskje er hun varmblodig og svetter i de mange lagene slik at en bomullstights og genser er nok under bobledressen? (Husker jeg gikk slik som barn. Behagelig og akkurat passe varmt i flere minus.)

Det kan også godt hende at barnet sliter med allergi. Får jeg nylon, ull, polyester, elastan e.l (alt bortsett fra ren bomull, silke eller lin) mot huden klør jeg som besatt. Så om bomulls-sommerkjoler er tingen så har hun nok ømfintlig hud. Gå bort fra fleece og strømpebukser (nesten ren polyester og ingen verdi) og slikt og sats på å bygge på det ungen liker.

Finn noen vintersko som har foring og vanntetthet oppover leggen men ingen støtte. Her hadde jeg nok ikke slåss mot men jobbet med - barnet er tross alt den som må gå i klærne daglig, for deg som mor er det bare en ren kostnadsvurdering hvilke plagg som kjøpes inn.

Anonymous poster hash: a4313...0b8

• Liker 5
Skrevet

har dere prøvd basecamp?

fasongen er det samme som ullundertøy bare det er i 100 polyester.Høres kansje dårlig ut,men bruker det på gutten på 4år her i huset.

Han tåler ikke ull,er veldig varm av seg og vil heller ikke ha på klær.det strammer alle steder.

bruker kun dette på han og har ikke fått en eneste klage.

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

sonen min hadde fått lært det the hard way!

husk at nokre ungar er veldig varmblodige. Dei står jo heller ikkje i ro når dei er ute.

Skrevet

Jeg er voksen og utstår heller ikke strømpebukser, hverken ull eller bomull, det er trangt og ubehagelig. Hør på datteren din er mitt beste råd :)

Må jeg absolutt ha strømpebukser til et antrekk så kjøper jeg minst 1-2 størrelser over det jeg vanligvis bruker, da er det ikke riktig like fælt.

Anonymous poster hash: 398d1...487
Skrevet

Lou salome : her var det mye likt til hvordan vi har det.bortsett fra at tvangskledning er utelukket. Hun ville jo bare vrengt det av seg likevel. Bomull og fleece funker. Får vrl bare fortsette å jobbe med saken. Utrolig kjipt at hun ikke vil gå med strømpebukser da, er ikke like fint med tights og sokker til finkjole i besøk ! Jaja...

Dette reagerer jeg på.

Det går bra med bomull og fleece, så dere har klær hun bruker. Men du vil jobbe mer med å tvinge på henne strømpebukser som hun hater for at hun skal se finere ut i finkjole....?

Da handler det ikke lengre om at hun ikke vil ha klær på. Vær glad for at hun går med på tights og sokker, og la barnet ha det behagelig istedet :)

Anonymous poster hash: 398d1...487

• Liker 3
Skrevet

Jeg tvinger henne på ingen måte å gå med strømpebukser, det har vi gitt opp for lengst. Men er vel lov å si at det er litt kjedelig at hun ikke vil bruke det alikevel.

Skrevet

La henne gå i sommerkjole og sokker hele dagen og la henne lære the hard way. Hun er stor nok nå til å skjønne at hun ikke alltid kan få viljen sin så en skikkelig runde med forkjølelse er på sin plass.

Vis henne noen bilder av folk med koldbrann også og hva som skjer med dem.

Anonymous poster hash: 6187b...7a5
Skrevet

Hva med Pierre Robert, har ikke de en del myke, men varme plagg?

Skrevet (endret)

Noen barn blir mye varmere enn andre barn. Prøv med mindre klær uten at hun fryser. Datteren vår har av og til vært kjempevarm i barnehagen når vi har kommet for å hente henne. Da har vi sagt ifra til barnehagen om at de ikke må kle på henne for mye og passe på å ta av tilstrekkelig.

Endret av Global eD
Gjest RompeRusk
Skrevet

Hva om hun rett og slett ikke fryser?

Jeg er (og var som barn) ekstremt varmblodig, og kunne kun bruke en genser ute på de kaldeste vinterdagene når jeg var yngre. Ble også påtvunget både ull og tykke jakker, noe som endte opp med at jeg faktisk begynte å fryse pga jeg ble svett av varmen. Våt av svette og kulde er en særdeles dårlig kombinasjon.. En tett bukse, en tykk genser og noe å dekke til for ørene, eventuelt hansker, var nok for min del.

Ellers så er ullundertøy av type Devold kløfritt OG varmt :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes nesten du skal tro henne, jeg. Altså bare ta henne på ordet når hun sier at det strammer og klør. En femåring har kontroll på slikt, og de hersens strømpebuksene de selger til unger ville jeg aldri brukt - de er kjempestramme!

De er jo ikke det om man kjøper riktig størrelse.

Sønnen min nektet å bruke votter, og jeg sleit veldig. Til jeg en dag tenkte at da får han rett og slett bare kjenne hvordan det er å være kald. Det gikk ikke heeelt som jeg hadde tenkt, for han ble ikke kald. Jeg fikk meg en aha-opplevelse da: ungen min kan bedre enn meg avgjøre om han fryser eller ikke, og ønsker ikke å ha det vondt/ubehagelig, så med mindre jeg fremprovoserer "trass" ved å tvinge ham, klarer han helt fint å ha kontroll på sånt selv.

Om datteren din går med tights og sokker, så er det jo i grunnen ikke noe problem. Jeg synes dette er en sånn ting barn godt kan få kontrollere selv, så får vi voksne heller finne oss i at barna ikke alltid er like pent kledd som vi ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...