Gå til innhold

Hun liker ikke vinterklær !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå blir jeg snart gal av datteren min på snart 5 år. Hun hater varme klær ! Ull, ytterklær, vintersko you name it. Helst vil hun gå i sommerkjole og ankelsokker. Ull er helt umulig og strømpebukser har hun ikke brukt på flere år. Huffjeg er såfrustrert. Hver eneste dag er en kamp for å få hun til å kle på seg. Alt klør eller er stramt osv. Til og med i barnehagen blir de rådville noen ganger, så nå trenger jeg gode råd. Jobber i bhg selv og aldri vært borti noen som henne. Og hun har vært sånn siden hun fikk egne meninger :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La henne ha på seg sommerkjole en dag, så blir hun iskald og forkjølet- og skjønner kanskje at det er lurt å kle på seg?

Ps: jeg har ikke barn 😜

• Liker 6
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Har du prøvd å få tak i plagg som er en kombinasjon av ull og silke? Mener jeg husker å ha lest her for lenge siden at det klør mindre? Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Hun kan jo ikke gå i sommerkjole (spesielt ikke uten yttertøy) på vinteren til hverdags. Det sier seg selv. Der må du jo sette foten ned (selv om jeg skjønner svært godt at det er vanskelig med trassige barn).

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg derimot HAR barn, og kunne nesten vurdert det samme om det var SÅ håpløst!:P

• Liker 1
Skrevet

Godt å se jeg ikke hadde vært alene om å gjøre noe sånn 😊 må såklart prøve alt annet først, men man lærer vel alltid best av å ha lært det selv?

Skrevet

Er ikke sikkert at det hjelper, men vi har noen ganger hatt suksess med å finne frem klærne sammen kvelden i forveien og bli enige om at dette skal hun ha på seg. Evt kombinert med et belønningssystem med klistremerker eller lignende.

Skrevet

Hehe det med sommerkjole har hun skjønt at hun kan glemme ute nå. Det er mer det der med at hun ikke liker klær som er varme el lag på lag og det begynner å bli kaldt og jeh føler meg som en dårlig mor som lar hun gå i bukse uten noe under og i en tynn genser ol. Men hun mener hun er varm og at det ikke er kaldt ute ?! Til og med sko har blitt ett problem :(

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg er oppvokst med en mor som tvang på meg vinterklær som klødde og var helt forferdelige å ha på seg.

Hva med å finne noe som ikke klør, selv om det kanskje ikke er like varmende, så er det iallefall bedre enn ingenting.

Klaret fortsatt ikke bruke strømpebukser, så når det er kaldt så bruker jeg heller tights som er glattere og kløfrie.

Og pass på at huden holder seg fuktig slik at hun ikke klør ekstra mye pga tørr vinterhud

• Liker 4
Skrevet

Jo jeg jobber med saken i å finne klær som er behagelige og ikke klør men alle klær kan klø på hun. Trenger ikke være ull.Hun har ikke noe eksem el et tørr i huden så jegvet ikke hvorfor det "klør"

Skrevet

Hehe det med sommerkjole har hun skjønt at hun kan glemme ute nå. Det er mer det der med at hun ikke liker klær som er varme el lag på lag og det begynner å bli kaldt og jeh føler meg som en dårlig mor som lar hun gå i bukse uten noe under og i en tynn genser ol. Men hun mener hun er varm og at det ikke er kaldt ute ?! Til og med sko har blitt ett problem :(

Hva med å lytte til henne, da? Noen barn er rett og slett veldig varme av seg, ene broren min er sånn., og går aldri med annet enn t-skjorte under boblejakka, mens mannen min har ullundertøy, genser, skjerf og boblejakke; og ennå fryser.

Folk er forskjellige.

• Liker 1
Skrevet

Nå blir jeg snart gal av datteren min på snart 5 år. Hun hater varme klær ! Ull, ytterklær, vintersko you name it. Helst vil hun gå i sommerkjole og ankelsokker. Ull er helt umulig og strømpebukser har hun ikke brukt på flere år. Huffjeg er såfrustrert. Hver eneste dag er en kamp for å få hun til å kle på seg. Alt klør eller er stramt osv. Til og med i barnehagen blir de rådville noen ganger, så nå trenger jeg gode råd. Jobber i bhg selv og aldri vært borti noen som henne. Og hun har vært sånn siden hun fikk egne meninger :/

Det kan være at hun har sensitiv hud og derfor ikke tåler ullklær. Jeg har dette selv og bruker kun bomullsprodukter inn mot huden. Forsøk heller med dette stoffet og se om hun godtar dette. Kanskje du kunne forsøke litt større klær også. Vet fra barnsben av hvor ubehagelig det er med lag på lag med klær. :gullengel:

Anonymous poster hash: 77017...7c4

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke kjøpe en varm parkdress hun kan ha på seg over den tynne genseren og buksa, i en farge hun liker? Da slipper hun både å fryse ute og å ha på seg ull.

Anonymous poster hash: c6588...c26
  • Liker 2
Gjest caramiacaramella
Skrevet

Nå har ikke jeg barn selv, men en jente jeg var au pair for nektet å bruke strømpebukser og det var et ordentlig problem for foreldrene hennes og meg. Aner ikke hva det kom av, hun bare nektet strømpebukser og det var umulig å overtale henne uansett hvor kaldt det var på morningen. Jeg løste det ved å kjøpe strømpebukser med Dora the Explorer, en tegneseriefigur hun var helt vill etter. Hun hadde ingen andre klær med slikt motiv, så da hun fikk den ble hun så glad at hun nesten ikke merket at det var strømpebukser engang. Hun synes strømpebuksene var så tøffe at hun ikke hadde noe imot å gå med dem. Hun ville fortsatt ikke gå med vanlige svarte eller hvite strømpebukser da, så jeg fikk tak i noen hvite med røde hjerter til litt finere bruk. Det gikk helt fint, så kanskje dere kan prøve noe slikt? 'Lure' henne med på det liksom?

Skrevet

Jeg hadde tvingt de på og det hadde ikke vært en diskusjon. Jeg hadde truet med å kjøpe stygge klær til henne, eventuelt lagt bort noen av favorittlekene hennes. Jeg hadde derimot tatt hensyn til kløingen ved å f.eks bruke pologensere i bomull under ullgenser, og brukt tynne strømpebukser med ullbukser og ullsokker over. Buksa som skal være oppå der igjen bør være litt baggy og behagelig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville prøvd med pologenser, tights og tynne sokker i bomull, og så en ribbestrikket onepiece i ull og ullsokker som hun kan ha som mellomlag når hun skal ut. Inne i barnehagen kan hun jo få gå med kjole over "undertøyet", og så skifter hun når de skal ut.

Anonymous poster hash: a5734...d93
Skrevet

Vet du at hun ikke er varm? Utrolig nok er noen aldri kalde..

Kan være en idé å la henne stå ute på verandaen en stund for å kjenne på hvor kaldt det faktisk er der.

Kanskje lurt å la henne velge ut klær hun skal ha på, men at du finner frem det hun kan velge mellom.

Sommerklærne kan hun vel ha utenpå det som er mer varmt, eller bare inne i barnehagen? Kan være at hun liker disse klærne så godt at hun ikke vil gi slipp på dem.

• Liker 2
Skrevet

Har du prøvd skamløs bestikkelser..? ;) Her i huset var det til slutt det som måtte til for å bryte to år med kleskamp! Ofte blir slike kamper et mønster som er vanskelige å bryte og da kan det være virkningsfullt å svelge noen kameler. Her brukte vi gummibjørner som belønning for skifting uten ville protester, men for mine treåringer var det litt viktig med en belønning som kom med en gang fremfor andre løsninger. Når vi endelig klarte å bryte mønstret gikk det faktisk greit å slutte med belønning hver gang også.

Ellers kan man jo inngå kompromisser med påkledningen også. Leggings under buksa. Sommerkjolen kan brukes over pologenser og strømpebukse/leggingser? Hvis hun ikke liker tettsittende klær, så se etter mer løse plagg. Joggebukser i tykk bomull/bomullsfrotté eller ull?

• Liker 1
Skrevet

Følger med på denne tråden. Har det akkurat slik, men min femåring har alvorlig atopisk eksem, så det er nok grunnen, og huden hennes ER varmere og tørrere enn andres. Ull utgår selvfølgelig, men hun nekter alle andre klær enn sommerkjole. Barbent. Ikke bomullsgenser inni.

Så det vi gjør: Tvinger av og til på henne klær om morgenen med makt. Det er grusomt, og hun klarer jo å ta det av seg igjen. Kjøper tights og strømpebukser i alskens fine farger og fasonger, rosa og glitter og hva det skal være. Hun sier de er fine, vil ikke ha dem på seg når det kommer til stykket. Forsøker hver kveld å la henne bestemme antrekk. Hun ombestemmer seg hver morgen. Har latt henne gå til barnehagen i undertrøye, hun tok ganske fort på seg genser da, men ingen læring.

Så vi har én fleezebukse hun og vi godtar, og et par strømpebukser hun kan bruke hvis hun har kjole. I barnehagen har hun foret vinterdress, fleezeskjerf og lue, og det får holde. Hun godtar cherrox og boblejakke til/fra. Utvalgte strømpebukser hvis fin kjole. Tykke sokker og votter tas av, vi sender det selvfølgelig med. Hun har noen bomullscardiganjakker hun har utenpå sommerkjolene, de tas som oftest av.

Så sånn er det. Mitt eneste råd er: Bomull og fleeze, bomull og fleeze. Glem alt annet.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...