Gå til innhold

Sløv av Zyrtec??

Fremhevede innlegg

Gjest Virvar
Skrevet

Noen som har prøvd å ta zyrtec for å ungå å bli dårlig dagen derpå? Har dere blitt veldig sløve da dagen etter? Altså at man ikke blir fyllesyk men isteden går sånn sløv og døsig og kjenner at man helst ikke burde kjøre bil? Kan hende det er en reaksjon på ranglingen - men jeg lurer også på om det har noe med zyrtecen å gjøre?

Likevel så synes jeg det er rart. For Zyrtec er jo en alergi medisin som mange bruker- og da er det vel rart om man blir så trøtte og sløve av å ta de? Jeg kjenner bare at jeg er utroooolig sløv i dag. Og det har jeg kjent en gang før også da jeg også hadde tatt zyrtec. Noen sammenheng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er individuelt. Jeg tar zyrtec mot allergi og blir sløve av dem, mens legen sa at man ikke skulle bli det.

Gjest gjest1
Skrevet

Zyrtec er et antihistamin som gjør at man kan bli sløv av å ta det. Akkurat som Vallergan, som også brukes som sovemedisin nå for tiden pga. søvnighet som bivirkning.

Om det har noen effekt er vel ikke dokumentert, men det kan jo hende. Selv har jeg ikke merket noen effekt. En gylden regel er uansett at man ikke skal blande alkohol og piller. :)

Her er hva som står om Zyrtec på www.felleskatalogen.no :

DRÅPER 10 mg/ml: 1 ml inneh.: Cetirizin. dihydrochlorid. 10 mg, saccharin. natr., methyl. parahydroxybenz. (E 218), propyl. parahydroxybenz. (E 216), const., aroma et aqua purif. q.s.

T

MIKSTUR 1 mg/ml: 1 ml inneh.: Cetirizin. dihydrochlorid. 1 mg, sorbitol., saccharin. natr., methyl. parahydroxybenz. (E 218), propyl. parahydroxybenz. (E 216), const., aroma et aqua purif. q.s. Banansmak.

T

TABLETTER 10 mg: Hver tablett inneh.: Cetirizin. dihydrochlorid. 10 mg, lactos. monohydr., const. q.s. Fargestoff: Titandioksid (E 171).

Indikasjoner: Allergisk rhinitt og konjunktivitt. Histaminutløst hudbesvær.

Dosering: Dråper: Voksne og barn over 12 år: 20 dråper 1 gang daglig. Barn: 6-12 år: 10 dråper 2 ganger daglig, alternativt 20 dråper 1 gang daglig. 2-6 år: 5 dråper 2 ganger daglig, alternativt 10 dråper 1 gang daglig. (1 ml = 10 mg = 20 dråper.) Mikstur: Voksne og barn over 12 år: 10 ml 1 gang daglig. Barn: 6-12 år: 5 ml 2 ganger daglig, alternativt 10 ml 1 gang daglig. 2-6 år: 2,5 ml 2 ganger daglig, alternativt 5 ml 1 gang daglig. Tabletter: Voksne og barn over 12 år: 1 tablett 1 gang daglig. Barn: 6-12 år: ½ tablett 2 ganger daglig, alternativt 1 tablett 1 gang daglig.

Kontraindikasjoner: Hypersensitivitet for noen av innholdsstoffene.

Forsiktighetsregler: Langtidsbehandling kan føre til munntørrhet og økt risiko for karies. Pasientene bør derfor informeres om viktigheten av adekvat munnhygiene. Pasienter med sjeldne problemer som galaktoseintoleranse, galaktasemangel eller glukose-/galaktosemalabsorbsjon skal ikke ta dette legemidlet. Tabletter bør ikke gis til barn <6 år da mikstur og dråper er bedre egnet og derfor anbefales til denne aldersgruppen.  

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Liten eller ingen erfaring med bruk hos gravide. Fordelen ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Overgang i morsmelk: Cetirizin utskilles i morsmelk og preparatet bør derfor ikke anvendes av ammende kvinner.

Bivirkninger: Forbigående og mild hodepine, svimmelhet, tretthet, uro, munntørrhet og gastrointestinale bivirkninger kan forekomme.

Egenskaper: Klassifisering: Selektiv histamin H1-reseptorantagonist. Potenserer ikke effekten av alkohol eller diazepam. Virkningsmekanisme: Cetirizin har antiallergisk virkning. H1-reseptorene blokkeres i den tidlige histamininduserte fase. I senfasen hemmer cetirizin migrasjonen av inflammatoriske, eosinofile celler til de immunostimulerte områder. Absorpsjon: Raskt og fullstendig med lav interindividuell variasjon. Maks. plasmakonsentrasjon oppnås i løpet av 1 time. Proteinbinding: I plasma ca. 93%. Halveringstid: I plasma: Hos voksne ca. 10 timer, hos barn ca. 6 timer (ved alvorlig nedsatt nyrefunksjon (kreatininclearance <10 ml/minutt) og nedsatt leverfunksjon, økes halveringstiden). Utskillelse: Substansen skilles ut hovedsakelig uendret i urin. Ingen endret farmakokinetikk hos eldre.

Utlevering: Inntil 10 tabletter à 10 mg er unntatt fra reseptplikt til behandling av allergisk rhinitt og konjunktivitt (allergisk nese- og øyebesvær) hos voksne og barn over 12 år.

Pakninger og priser: Dråper: 20 ml kr 106,30, Mikstur: 60 ml kr 51,70, 200 ml kr 110,30, Tabletter: Enpac: 7 stk. kr *, 30 stk. kr 109,30, 100 stk. kr 300,00.

T: 31g), 33b).

Refusjon: 31g): Dråper, mikstur og tabletter 30 stk. og større. Før et eksem anses å være langvarig i denne sammenheng, må den samlede varighet ha overskredet tre måneder. 33b): Dråper, mikstur og tabletter 30 stk. og større. Allergi må være påvist.

Skrevet

Du er vel sløv fordi du har vært ute og det er dagen derpå. Zyrtec er jo ikke noen fyllesykemedisin da.

Man skal ikke bli SÅ sløv av dem som med mange andre allergimedisiner, men om man har allergi eller er fyllesyk så er det en påkjenning for kroppen.

At du er sløv har nok ingenting med Zyrtec å gjøre.

Og jeg er enig med Hope at man skal ikke blande alkohol og piller.

Skrevet

Funker virkelig zyrtec mot bakrus?

Bruker de som allergitabletter jeg..

Gjest Pterodactylkake
Skrevet

da jeg gikk på zyrtek i forfjor ble jeg ikke sløv men meget meget hyper, for vi gikk tur på fjellet og jeg LØP opp mens de andre slet og stresset

Gjest Virvar
Skrevet

Jeg har både hørt og lest at det hjelper. Leste en artikkel på nettet tidligere i dag hvor det stod at de på apotekene kjente til at det hadde en bra virkning mot å bli fyllesyk. De gikk ikke ut og anbefalte det - men det kan hjelpe. Og jeg har ikke hatt vondt i hodet eller kastet opp de to gangene jeg har tatt zyrtec. Nå pleier jeg stort sett ikke bli så dårlig , men man vet aldri. Greit å forebygge. Og selvagt passe på å drikke masse vann, drikke uten kullsyre (kullsyren gjør vist at alkoholen tas lettere opp i blodet), få i seg c vitaminer, og slutte å drikke i god tid før man legger seg + spise noe salt mat, disse vanlige rådene). :wink:

Ville bare vite om man ble sløv av disse tablettene, for jeg pleier ikke å bli så sløv og trøtt etter dagen etter en tur på byen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvis man blir sløv av allergi-medisiner (som zyrtec er) er dette feil tabletter for deg! (En reaksjon fra kroppen om at tabletten ikke funker som den skal....)..Det var hvertfall det min lege sa til meg...

Dessuten..hvis man skal bruke de for å unngå bakrus må man ta en om morgenen før man begynner å drikke, så en menst man drikker, og en like før man hopper til sengs....(jepp, 3 i løpet av en dag..)

Dette hjelper meg, når jeg virkelig ikke kan ha bakrus dagen etter!!

Som regel tar jeg bakrusen som den kommer,...og bruker "zyrtec-trikset" kun når jeg virkelig har behov for det! f.eks før en konfirmasjon...-

ja, å så selvfølgelig....jeg bruker zyrtec mot allergien min først og fremst, det er jo derfor jeg går på zyrtec!...

Clea

Skrevet

mamma blir trøtt og sur av zyrtec

Skrevet

Jeg brukte Zyrtec som allergimedisin tidligere, men jeg bare sov og sov, fungerte ikke i hverdagen i det hele tatt.

Nå går jeg på Kestine, de funker veldig bra.

Skrevet
Funker virkelig zyrtec mot bakrus?

Bruker de som allergitabletter jeg..

Jeg brukte dem som allergitabletter, og for meg funka de ikke mot bakrus, ikke mot allergi og jeg ble heller ikke sløv av dem. Rimelig meninsløst å ta dem spør du meg, har ingen tro på at de funker bedre mot allergi enn en hvilken som helst annen placebopille som folk har tro på. Vil tro reisesyketabletter er et bedre alternativ om det er kvalme man vil unngå, og de kan man jo også ta samme morgen.

Forøvrig har jeg nå skifta til andre allergitabletter for å få noe som virker, i alle fall mot allergi.

Gjest Vega
Skrevet

Jeg har ikke prøvd zyrtec mot bakrus, som beskrevet over her. Men dagen derpå har jeg tatt en - med det resultat at jeg har sovet som en stein og våknet igjen i relativt god form...

Har også ved par anledninger tatt en zyrtec for å få sove, uten å være fyllesjuk - og har sovet tungt og lenge... men har blitt litt slapp og sløv dagen etter - slik at det ikke er å anbefale før et viktig møte f.eks..

Tror man reagerer ulikt på ulike midler.

Tror også f.eks. zyrtec kan miste litt av virkningen om man bruker det ofte...uten at jeg vet det sikkert.

Skrevet

Jeg blir ikke sløv av Zyrtec.

Er gressallergiker, og på de verste dagene blir jeg slått ut av alt pollenet, selv med tabletter og dråper og spray..

Ikke alltid at man blir slapp av tablettene, men av selve allergien.

M

Gjest Lady-M
Skrevet

Bruker zyrtec mot allergi nesten hver dag. Tar de alltid om kvelden siden jeg blir litt trøtt av de.

Grunnet til at de virker mot fyllesyke er fordi fyllesyke er en allergisk reaksjon.

Skrevet

Zyrtec skal ikke virke sløvende. De inneholder ikke det samme virkestoffet som Vallergan - som er veldig søvnsdyssende. Derfor får ikke allergikere lenger tid på eksamen sånn som de gjorde før, da man bare hadde allergimedisin som lignet på Vallergan.

Gjest gjest1
Skrevet

Man kan ikke garantere om enkelte medisiner virker sløvende. Det er individuelt, selv om det i utgangspunktet ikke skal virke sløvende.

Det står også i felleskatalogen åp Zyrtec, under bivirkninger at tretthet kan være en bivirkning.

Vi er alle forskjellige.

Gjest Anonymous
Skrevet
Bruker zyrtec mot allergi nesten hver dag. Tar de alltid om kvelden siden jeg blir litt trøtt av de.  

Grunnet til at de virker mot fyllesyke er fordi fyllesyke er en allergisk reaksjon.

Fyllesyke er da virkelig ikke en allergisk reaksjon, men derimot abstines!!

Gjest Lady-M
Skrevet
Fyllesyke er da virkelig ikke en allergisk reaksjon, men derimot abstines!!

Kroppen oppfatter det som en allergisk reaksjon, derfor kan antihistaminer hjelpe. Hvorfor i all verden skulle det ellers hjelpe??

Skrevet

Kroppen oppfatter det som en allergisk reaksjon, derfor kan antihistaminer hjelpe. Hvorfor i all verden skulle det ellers hjelpe??

Som sagt, det hjelper ikke. Ikke annet enn som placeboeffekt i alle fall. Spør legen din neste gang du får resept.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...