Gå til innhold

Hva skjer om man ikke flytter ut til fastsatt dato?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har solgt bolig, hvor det er blitt fastsatt dato for overtagelse hvor begge parter har skrevet under på. Hva skjer om man ikke flytter ut innen den dato?

Anonymous poster hash: 51ca5...58c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok du får problemer da ja. Tenk og på at de som skal ha leiligheten nok har solgt sin egen og vil da ikke ha noe. Så du vil ikke flytte?

Anonymous poster hash: 878e9...834
  • Liker 4
Skrevet

Joda, jeg skal flytte, men lurte bare på hva som kan skje hvis jeg ikke gjør det.

Skrevet

Det er brudd på kjøpekontrakten, og jeg tenker at du vil få et erstatningskrav mot deg for å dekke ekstrautgifter de som flytter inn vil få.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det blir startet en utkastelsesprosess, du bor tross alt i en bolig som ikke er din og som du heller ikke har leiekontrakt på. Du bor med andre ord ulovlig, en husokkupant om du vil.

I tillegg til at du må gjennom den prosessen, og dekke kjøpers saksomkostninger i den sammenheng, vil du bli erstatningspliktig for de merkostnader kjøper har hatt ved ikke å få overta boligen til avtalt tid.

Kan ikke se for meg hva slags grunner jeg skulle hatt for å risikere slike følger ved ikke å flytte fra en bolig jeg har solgt.

Endret av andy capp
  • Liker 6
Skrevet

Been there, done that.

Det som skjer, er at de som skal flytte inn får problemer, og må finne seg midlertidig sted å bo, lager til møbler, osv.

De tar så kontakt med megler, som tar kontakt med dere for å høre hva som skjer.

Hvis da du sier at du ikke har tenkt å flytte i løpet av de neste timene, blir det opprettet kontakt med politi og namsmann, som sier at de ikke kan gjøre noe før det har gått minst 6 uker.

Du kan motta erstatningskrav i etterkant.

Anonymous poster hash: af277...12e
  • Liker 2
Skrevet

Been there, done that.

Det som skjer, er at de som skal flytte inn får problemer, og må finne seg midlertidig sted å bo, lager til møbler, osv.

De tar så kontakt med megler, som tar kontakt med dere for å høre hva som skjer.

Hvis da du sier at du ikke har tenkt å flytte i løpet av de neste timene, blir det opprettet kontakt med politi og namsmann, som sier at de ikke kan gjøre noe før det har gått minst 6 uker.

Du kan motta erstatningskrav i etterkant.

Det er så lang tid en utkastelsesprosess tar.

• Liker 1
Skrevet

Problemet er at jeg på den tiden da leiligheten ble solgt hadde et sted å bo etter utflytting, men ikke lenger.

Skal ta over huset mitt i Mars, og må flytte ut herfra i begynnelsen av Januar.

De som har kjøpt min leilighet selger sin bolig for tiden.

Det eneste jeg tenker for tiden er at hvis de ikke klarer å selge sin bolig inntil flyttedato, så kan jeg vel fortsette å bo her? Jeg sa ifra til dem at jeg kunne godt tenkt meg å leie, noe de var enig i, hvis hussalget går tregt.

Skrevet

Det eneste jeg tenker for tiden er at hvis de ikke klarer å selge sin bolig inntil flyttedato, så kan jeg vel fortsette å bo her? Jeg sa ifra til dem at jeg kunne godt tenkt meg å leie, noe de var enig i, hvis hussalget går tregt.

Da skjer det jo ingenting annet enn at dere får en kortsiktig kontrakt dere i mellom

• Liker 1
Skrevet

Da skjer det jo ingenting annet enn at dere får en kortsiktig kontrakt dere i mellom

Ja. Men dem kan også velge å flytte inn her, selv om huset ikke er blitt solgt, feks.

Skrevet

Problemet er at jeg på den tiden da leiligheten ble solgt hadde et sted å bo etter utflytting, men ikke lenger.

Skal ta over huset mitt i Mars, og må flytte ut herfra i begynnelsen av Januar.

De som har kjøpt min leilighet selger sin bolig for tiden.

Da stiller jo ting seg litt annerledes, så lenge du er i dialog med kjøper vil du ikke havne i den beskrevne situasjonen ovenfor. Men du må være klar over at du lever på lånt tid. Dersom de får solgt, kan overtagelse avtales omtrent når som helst, og da vil de kunne kreve å overta boligen de har kjøpt av deg.

Det vil kunne gå bra, men for min egen sikkerhet hadde jeg sjekket om det var andre muligheter enn å bli boende. Det må jo være den mest usikre løsningen av alle.

Har du noen du kan bo hos så lenge? Egne ting kan settes på lager til du overtar din nye bolig.

Skrevet

Da stiller jo ting seg litt annerledes, så lenge du er i dialog med kjøper vil du ikke havne i den beskrevne situasjonen ovenfor. Men du må være klar over at du lever på lånt tid. Dersom de får solgt, kan overtagelse avtales omtrent når som helst, og da vil de kunne kreve å overta boligen de har kjøpt av deg.

Det vil kunne gå bra, men for min egen sikkerhet hadde jeg sjekket om det var andre muligheter enn å bli boende. Det må jo være den mest usikre løsningen av alle.

Har du noen du kan bo hos så lenge? Egne ting kan settes på lager til du overtar din nye bolig.

Nei, det har jeg ikke, som jeg skrev over. Tenker at dersom de selger, så overtar ikke de nye som har kjøpt innen 2 uker da.

Skrevet

Nei, det har jeg ikke, som jeg skrev over. Tenker at dersom de selger, så overtar ikke de nye som har kjøpt innen 2 uker da.

Vanskelig å si noe om overtagelse, dersom de har problemer med å få solgt, vil ofte overtagelse være et godt pressmiddel for å få gjennom handelen. Du er ikke alene om å sitte i en slik situasjon, og da vil snarlig overtagelse kunne være et argument for å gi de tusenlappene ekstra som gjør at de får kjøpt boligen. Da vil dine kjøpere kunne be deg flytte ut så de får tatt over. Så lenge de har annen bolig (din) å flytte til, vil overtagelse alltid være et aktuelt forhandlingskort.

Skrevet

Vanskelig å si noe om overtagelse, dersom de har problemer med å få solgt, vil ofte overtagelse være et godt pressmiddel for å få gjennom handelen. Du er ikke alene om å sitte i en slik situasjon, og da vil snarlig overtagelse kunne være et argument for å gi de tusenlappene ekstra som gjør at de får kjøpt boligen. Da vil dine kjøpere kunne be deg flytte ut så de får tatt over. Så lenge de har annen bolig (din) å flytte til, vil overtagelse alltid være et aktuelt forhandlingskort.

Beklager sent svar men sier tusen takk så mye. Veldig godt forklart og man ka se at du har greie på dette.

Et spm. til, om du kan svare?

Hadde det vært frekt av meg å ringe megleren og spørre hvordan det går med hussalget?

De bruker nemlig samme megler som meg når jeg solgte.

Det har vært to visninger på huset, fortsatt ikke solgt. Og det er kommet opp en ny visning.

Hva syns du?

Skrevet

Det skader ikke å spørre, men vet ikke hvor mye informasjon du vil få. Dette er taushetsbelagt informasjon, så du vil nok ikke få mer enn det du klarer å tenke deg til selv på grunnlag av det du vet.

Det har vært to visninger, det er satt opp en tredje, tyder på at boligen er tungsolgt i dagens marked.

Hva med prisantydningen, er den satt ned siden første visning?

Skrevet

Det skader ikke å spørre, men vet ikke hvor mye informasjon du vil få. Dette er taushetsbelagt informasjon, så du vil nok ikke få mer enn det du klarer å tenke deg til selv på grunnlag av det du vet.

Det har vært to visninger, det er satt opp en tredje, tyder på at boligen er tungsolgt i dagens marked.

Hva med prisantydningen, er den satt ned siden første visning?

Tenkte meg det. Nei, den er ikke blitt satt ned. Skulle bare ønske at jeg kunne vite noe som helst.

Skrevet

Vel, i et hus jeg kjøpte satte eierne igjen endel ting mot lovnad om å hente det førskommende helg.

Etter to måneder og et lass med skriftlige purringer solge jeg rubbel og bit på finn for rundt 20 000,-

De maste om at pengene var deres, men da sendte jeg dagsmulkt på dobbelt sum tilbake, da sluttet maset.

Regner med at det blir noe av det samme om man ikke flytter ut.

Anonymous poster hash: 080b6...97f
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...