Gå til innhold

Fryser hjemme fordi jeg har dårlig råd og er redd for høy strømregning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg sliter med økonomien og nå som vinteren er rett rundt hjørnet går jeg rundt og fryser mye hjemme.

Jeg tenner en del levende lys, har på meg mye klær(ull, tøfler), har tepper på gulvene. Har en ovn (festet til veggen) som står på 30 grader når jeg er hjemme men merker det begynner å bli kaldt. Dette er første stedet jeg bor hvor jeg betaler strømmen så jeg er veldig redd for at jeg ikke skal greie åbetale regnigen når den kommer.

ps, har også varmekabler på badet som jeg har på 25 grader da det bynte å bli iskaldt der inne..

Anonymous poster hash: f2e99...975
Videoannonse
Annonse
Skrevet

å det du lurer på eeer?

veit det er skummelt med strøm. er det en liten leilighet du har?

varmen trenger ikke å koste så mye hvis du er flink med resten av stedet. skru av lys når du ikke er i rommet, ikke bruk lys når du ikke trenger det å se om du har andre utgiftsposter du kan kutte ned på :)

Anonymous poster hash: 801e7...887
Gjest navnelapp
Skrevet

30 grader på ovnen? Er det fordi den er liten, og har dårleg effekt? Ein termostat skal jo virke slik at ovnen slår seg av ved oppnådd temperatur, men 30 grader er jo ekstremt varmt. Det normale er vel rundt 22 grader, spesielt når du kler sånn på deg. Pass på å slå ned varmen når du er borte om dagen, det kan du spare ein del på.

Kva teknisk stand er leiligheita di i? Er det dårleg isolert hos deg? Har du sjekka om det trekker ved vindua? Då vil ei enkel tetningslist kunne ha effekt. Om det trekker ved døra så kan du ha ein sandpose liggande der for å stanse trekken.

• Liker 6
Skrevet

30 grader på ovnen? Er det fordi den er liten, og har dårleg effekt? Ein termostat skal jo virke slik at ovnen slår seg av ved oppnådd temperatur, men 30 grader er jo ekstremt varmt. Det normale er vel rundt 22 grader, spesielt når du kler sånn på deg. Pass på å slå ned varmen når du er borte om dagen, det kan du spare ein del på.

Kva teknisk stand er leiligheita di i? Er det dårleg isolert hos deg? Har du sjekka om det trekker ved vindua? Då vil ei enkel tetningslist kunne ha effekt. Om det trekker ved døra så kan du ha ein sandpose liggande der for å stanse trekken.

Den er ganske liten og gir ikkeså mye varme nei. Jeg pleier å slå ned varmen når jeg ikke er hjemme ja.

jeg bor i en ganske liten leilighet ja, som i bunn og grunn bare er et stort rom. jeg har en varmeovn til, på motsatt side av rommet. er det bedre å ha begge på litt varme, i stedet for å ha den ene på 30 grader? tar det mindre strøm? hvor mye kan jeg ha depå hvis jeg har på begge? de 2 varmeovnene er samme type

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg ville vel satt begge på 22 grader, då vil du få ein jamnare varme i rommet. Men sjekk om det trekker nokon plass, det er ei viktig kjelde til energitap.

• Liker 8
Skrevet

det Alt godt sier, ellers kan jeg vise deg hva jeg har tydd til i mine blakkeste vinterperioder i livet, nemlig gassovn. Jeg fant en brukt til 400 kr også kjøpte jeg gass til 250 kr (på bensinstasjoner er det nesten doble prisen). Det varmet fort opp et lite rom selv på det laveste bluss, og jeg visste nøyaktig hva jeg brukte og for meg varte den i to måneder:

http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=gassovn&SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=0&SEARCHKEYNAV=SEARCH_ID_BAP_ALL&categories=67&sort=3&periode=

Hvis ikke dette frister eller du synes det blir for høy engangsutgift, kan jeg anbefale deg en tur på Claes Ohlson, der du kan kjøpe timer til stikkontakt, dvs at om ikke du er hjemme hele tiden kan du stille den inn slik at den går automatisk av og på. Ellers kan du enkelt beregne strømutgifter på strømleverandørens hjemmeside.

Skrevet

Hvis du har ovnen på 22 grader isteden for 30 vil du nok spare ganske mye strøm i det lange løp. Er dårlig isolasjon i leiligheten din siden du må ha det så varmt? Du kunne også prøve å legge tepper neders i vinduene hvis det trekker mye fra disse.

Anonymous poster hash: 082c2...3f3
Skrevet

Jeg sliter med økonomien og nå som vinteren er rett rundt hjørnet går jeg rundt og fryser mye hjemme.

Jeg tenner en del levende lys, har på meg mye klær(ull, tøfler), har tepper på gulvene. Har en ovn (festet til veggen) som står på 30 grader når jeg er hjemme men merker det begynner å bli kaldt. Dette er første stedet jeg bor hvor jeg betaler strømmen så jeg er veldig redd for at jeg ikke skal greie åbetale regnigen når den kommer.

ps, har også varmekabler på badet som jeg har på 25 grader da det bynte å bli iskaldt der inne..

Ta og les av strømmåleren i dag og på samme tid i morgen. Da kan du se hvor mye du bruker.

Ellers ville jeg hatt begge ovnene på i stedet for en. Det blir ikke fortere f eks 22 grader i rommet om du skrur den på 22 eller 30. Det blir fortere varmt om du har mer watt.

Trekker det mye fra vinduene? I så fall ville jeg skiftet tetningslister.

Skrevet

Da bare leser du av strømmåleren din ofte. Feks hver dag. Om du ser at dette går mot det du har råd til så fortsetter du som før, om du ser at dette blir billigere enn tenkt så unner du deg mer varme, og om du ser det blir spinndyrt så får du heller sitte på lesesalen eller under teppet og småfryse litt.

Og så leser du deg opp på strømmsparetips, selvsagt. Men å holde øye med strømmåleren er slik en vet hvor dyrt det blir (nettleige+fastpris+kw pris finner du både på forrige faktura og på nettsidene til leverandør).

Anonymous poster hash: f1c11...25a

Skrevet

Det kan bli dyrere med urinveisinfeksjon, og annen sykdom. Borte fra jobb osv...

Det er fullt mulig å bytte levrandør på strøm.

• Liker 1
Skrevet

Hvor stor er leiligheten?

Jeg har det helt geit varmt inne på vinteren, 60 kvm, og betaler rundt 1000-1200 totalt med nettleie og strøm i måneden. Sparer ikke på lys...

Hvis du har en liten leilighet ligger du nok godt under denne prisen...

Vil også anbefale deg som de andre sier å sette 2 ovner på 22 istedenfor en på 30... Mye mer behagelig med jevn varme, og det koster ikke så mye mer...

Anonymous poster hash: e8b9c...24e
Skrevet

Signerer Wonders her. Jeg pådro meg UVI fordi jeg hadde rundt 16-17 grader inne en vinter.

Jeg har panelovner på lunk og når jeg er hjemme så setter jeg på en frittstående ovn. Da får jeg en ok temperatur kjapt.

Les av strømmåleren din ofte og meld fra til strøm leverandøren din. Jeg får regning hver måned og dermed blir ikke summen å betale så høy. Strømmen blir lest av hver uke, men det er det nettleverandøren som gjør via fjernavlesning. Ergo så betaler jeg for faktisk forbruk.

Hvor stor er boligen din?

Anonymous poster hash: c0513...2ee

Skrevet

Hvor varmt har du det i stua? Og på badet? Har du en teperaturmåler? Hvis ikke kan jeg anbefale det, slike termostater er ikke alltid til å stole på. Min mor og jeg bodde mye i kalde leiligheter, og vi fyrte kun ett sted; Stua, og det var sjeldent over 18 grader, som er litt i det minste laget. Men når jeg hører om folk som har sånn 24+ grader i stua og klager over strømregninga synes jeg ikke synd på dem, og det kommer fra en frossenpeis som meg:P

Har du mulighet for å etterisoloere? Trekker det fra vinduer og dører? Ventiler? Bytte strømleverandør?

Anonymous poster hash: 50d1d...36f
Skrevet

Det høres ikke riktig ut at du har det kaldt selv om ovnen står på 30 grader. Sjekk trekk fra vinduer og dører og kjøp tetningslister om nødvendig. Dekk også til selve vinduene og karmene med tykke tekstiler dersom de er gamle og/eller kjennes kalde ut. Det kan også komme mye kulde inn gjennom veggene, så det kan være lurt å dekke til dem også. Kjenn på veggene og fest tekstiler eller dekk til med møbler der de virker kalde.

Anonymous poster hash: a7139...aa9
  • Liker 1
Skrevet

Bruk varmeflaske for å holde deg varm i underliv og på føtter, så unngår du nok uvi. Gjør dette selv, innetempraturen her er på 15-18 og strømregningen er 250kr måneden nå, eksl varmtvann og nettleie. Drikk varm drikke også.

Anonymous poster hash: d9bb9...a38
  • Liker 1
Skrevet

Bruk begge ovnene du. Jeg bruker fem panelovner, har gardiner foran vinduene, tykke gulvtepper, bruker ull. Temp pleier å ligge på 18-20. Jeg bruker ikke mye lys, og trekker ut alle støpsler når jeg er ferdig å bruke de. Alikevel pleier strømregningen i vinterhalvåret å ligge på 3000-4500 pr. måned... Jeg tror at problemet mitt er at det ikke er isolering rundt vinduene. Jeg brukte alle sparepengene mine på å bytte vinduene i håp om at det skulle hjelpe på strømregningene....

Anonymous poster hash: 8cfd1...5e1

Skrevet

Bruk begge ovnene du. Jeg bruker fem panelovner, har gardiner foran vinduene, tykke gulvtepper, bruker ull. Temp pleier å ligge på 18-20. Jeg bruker ikke mye lys, og trekker ut alle støpsler når jeg er ferdig å bruke de. Alikevel pleier strømregningen i vinterhalvåret å ligge på 3000-4500 pr. måned... Jeg tror at problemet mitt er at det ikke er isolering rundt vinduene. Jeg brukte alle sparepengene mine på å bytte vinduene i håp om at det skulle hjelpe på strømregningene....

Har du forsøkt å skru av alt i leiligheten for å se hvor mye strøm som trekkes?

Du kan også prøve å legge på en kjent last for å se om måleren teller riktig.

Hvor mange W er hver ovn? Hvor stor er leiligheten?

Har du normale strømregningen om sommeren?

Anonymous poster hash: 1573d...e94

Skrevet

Jeg lurer også på hva temperatur du har? Vi bor i et gammelt hus som ikke er så godt isolert, noen steder ikke i det hele tatt.

På kjøkkenet når vi kommer ned om morgenen er det ca 15 grader nå, og i stuen er det ca 19 grader. Sitter med mye og varme klær, og har ullteppe på meg hvis jeg sitter i ro. Synes det er greit nok, men er mest glad i sommeren. Heldigvis har vi en vedovn som vi fyrer i noen ganger, ofte i helgene når vi er hjemme. Da blir det riktig godt og varmt her.

Anonymous poster hash: 32c3d...c8a
Skrevet

Bruk begge ovnene du. Jeg bruker fem panelovner, har gardiner foran vinduene, tykke gulvtepper, bruker ull. Temp pleier å ligge på 18-20. Jeg bruker ikke mye lys, og trekker ut alle støpsler når jeg er ferdig å bruke de. Alikevel pleier strømregningen i vinterhalvåret å ligge på 3000-4500 pr. måned... Jeg tror at problemet mitt er at det ikke er isolering rundt vinduene. Jeg brukte alle sparepengene mine på å bytte vinduene i håp om at det skulle hjelpe på strømregningene....Anonymous poster hash: 8cfd1...5e1

Ufattelig høy strømregning da. Jeg varmer opp to etasjer, totalt 80 kvm. Da strømmen var på det dyreste for noen år siden så kom jeg opp i 3000 på en måned. Når er den på rundt 1-2000 og jeg har det varmere enn tidligere.

Anonymous poster hash: c0513...2ee

Skrevet

Prøv å bytte strømleverandør? Og se på dusj og vannvaner, varmtvannstanker kan trekke noe voldsomt med strøm.

Anonymous poster hash: d9bb9...a38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...