Gå til innhold

Familieøkonomi - hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Gjest Chelseagirl
Skrevet

Case: Jeg tjener rundt 460 000 i året, mannen over det dobbelte. Hvordan er det mest rettferdig en løser det ang boliglån, fordeling av fellesutgifter som strøm, kommunale avgifter osv? Hvem kjøper inn mat? Hvem kjøper klær/utstyr til barnet? Vi har en baby på 8 mnd. Hvordan løser dere dette når det er så stor ulikhet på inntektssiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det komme veldig ann på om dere er gift, eier hus (og hvor mye hver eier hvis dere ikke er gift) samboer med kontrakt eller ikke osv.

Hjemme hos oss deler vi alt 50/50, men vi tjener også veldig likt. Men selv om jeg/hun skulle tjent mer ville nok alle de faste utgiftene blitt delt 50/50, og den som tjener mest ville nok brukt en del penger på den andre. Men da ville dette være helt frivillig, og det ville nok føles bedre for den som tjener minst å vite at hun/han betaler like mye til felles. Så kan heller den "rike" betalte mer for en fancy ferie.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tjener 350 000, og mannen 890 000. Vi betaler 50/50 på alt. Og overskuddet hans settes inn på sparekontoen vår, skal brukes til å kjøpe hus. Vi er gift. Han har ikke alltid tjent så mye mer enn meg.

Anonymous poster hash: aa053...7e0

Skrevet

Han har mye større inntekt (jeg går på arbeidsavklaring), så det løser vi ved at huset står på mitt navn mens han tar seg av nedbetalingen, så jeg sikres bedre økonomisk.

Anonymous poster hash: d0592...92a
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Du jobber jo 100% vil jeg tro, med den lønna?! Da gjør jo du ditt beste for at du og dere skal ha det bra. Din lønn er også en ganske god lønn selv om han tjener mye mer.

Resten av spørsmålene dine er det vanskelig å svare på før vi får vite svar på om dere er gift eller ei.

Selv har vi gjort det slik helt fra vi var samboere av at alt går til fellespotten (bortsett fra en bestemt sum som er "lommepenger"). Det er en stor forskjell på økonomien hos meg og min mann også, men så lenge man selv gjør det beste ut av det mtp å jobbe mest mulig for å gjøre inntektene like så mener jeg det går bra.

Endret av Mrs. Random Nick
Gjest Chelseagirl
Skrevet

Begge jobber fullt, vi er samboere. Eier hus sammen!

Skrevet

En vanlig ting er at menn bruker inntekt på huslån, mens kvinner bruker inntekten sin på familieutgifter som barnehage/klær til alle/mat osv.

Det svir seg ganske så hardt ved samlivsbrudd - så å tro at noe er "vår sparekonto" eller "vårt hus" er å lure seg selv.

Om man ikke ønsker felles økonomi med felles eiendeler(juridisk, ikke symbolsk) må man faktisk sørge for å kontraktsfeste hvem som eier hva og i hvilken prosentandel.

Vi har tjent forskjellig i perioder begge to(uten å være gift eller ha felles barn men eid felles bolig 50/50) som student/fulltidsjobbende, og alt går bare til felles utgifter - den summen som er til overs fordeles likt på begges brukskontoer.

Men vi har jo samme utdannelse, og har derfor visst at vi i fremtiden uansett kommer til å tjene ca likt - altså ikke doble forskjeller.

Anonymous poster hash: 12cde...c23
  • Liker 3
Skrevet

Vi er gift, og begges inntekter går inn på den samme kontoen som vi har 2 kort til. Enkelt og greit. I blant har vi hatt glede av at jeg har hatt mer penger mellom hendene, i blant har vi hatt glede av at hun fikk overraskende ekstra-penger. Så hvem som bidrar "mest" eller hva nå er ikke et tema hos oss.

Som samboere ville jeg nok vurdert andre måter å dele på, litt mitt, litt ditt, og mye vårt.

Anonymous poster hash: 277b1...a28
Skrevet

Hvis man er gift så synes jeg at inntektene bør ses som en felles pott slik at hele familien sikres lik levestandard. Ikke mitt og ditt, men vårt. Det er uansett det som er tanken juridisk når man er gift. Så får man heller ha særeieavtaler slik at det tas hensyn til inntektsforskjeller ved et eventuelt brudd.

Det funker liksom ikke at den ene handler klær på Fretex, spiser First Price og må spinke og spare til ferie, mens den andre bruker penger på merkeklær, dyre restauranter og luksuscruise. For å sette det på spissen.

Anonymous poster hash: de92e...eeb

• Liker 2
Skrevet

Enten har dere felles økonomi, eller så må alt deles.

Om det skal deles er det to måter å gjøre det på. Enten deler dere i forhold til prosent av lønn, eller så betaler begge 50%

Om begge skal betale 50% må forbruket legges opp til det som den med minst lønn er konfortabel med. Dvs. størrelse på leilighet, forbruk i hverdagen, etc. Den som tjener minst skal også ha muligheten til å legge seg opp noen sparepenger.

Dere må sette dere ned og snakke om penger. Om han ikke er fornøyd med standarden dere har råd til om din økonomi styrer valgene, da må han rett og slett gå inn og sponse visse ting.

Ellers tjener du jo ikke lite, og med din lønn bør du fint kunne dekke 50% av normale utgifter, om dere ikke sløser og bor dere ihjel.

Når dere har barn sammen, så mener jeg dere har visse økonomiske forpliktelser for hverandre. Men han, som tjener mest, bør tilby. Du bør ikke kreve.

• Liker 3
Skrevet

Vi er gift og har 3 unger. Begge jobber 100 % og vi tjener omlag likt (ca 550 000 hver). Hos alt går alt inn i en felles pott. Har han jobbet overtid eller fått bonus er dette like mye mine penger. Det er veldig kjekt å ha det slik. Lite krangling om penger som tjenes inn.

Arv har vi til nå hatt spesielle avtaler på. Dette har ført til litt sure diskusjoner og vi er ikke alltid enig.

Anonymous poster hash: 5ab23...c90
Skrevet

Vårt hus. Vårt lån. Vårt barn. Våre penger.

• Liker 5
Skrevet

Case: Jeg tjener rundt 460 000 i året, mannen over det dobbelte. Hvordan er det mest rettferdig en løser det ang boliglån, fordeling av fellesutgifter som strøm, kommunale avgifter osv? Hvem kjøper inn mat? Hvem kjøper klær/utstyr til barnet? Vi har en baby på 8 mnd. Hvordan løser dere dette når det er så stor ulikhet på inntektssiden?

Med 460*2 har dere mer enn nok til at 50/50 ordningen funker fint. Så kan dere eventuelt avtale hva de pengene han løyver skal gå til. Feks en hytte (som står på han og vil være hans ved brudd) eller noe annet. Investering? Utleige? Han kan også bestemme dette helt fritt, for all del: så lenge dere har separat økonomi er det hans penger. Men du bør også sørge for å være i stand til å spare en 5-6000 pr mnd fra egen lønn. Ønsker dere høyere standard enn det gir dere må dere som nevnt over diskutere om han skal sponse dette.

I mine øyne er det bare to løsninger: 50/50 eller helt fellesøkonomi. Alle hybridløsninger går fort på snørra. Og jeg går ut fra at dere ikke praktiserer felles økonomi, for da hadde det ikke vært noe spørsmål.

Anonymous poster hash: cb5c0...c5e

• Liker 1
Skrevet

Vårt hus. Vårt lån. Vårt barn. Våre penger.

Samme her.

Og selv om vi har hvert vårt barn fra før går de også inn under "våre" og ikke ditt og mitt.

Skrevet

Vi er gift og har alt felles. Alt av penger går inn på felles konto og vi fordeler pengene på felles regningskonto, sparekonto osv...

Vi har hatt det sånn siden vi flyttet sammen og trives godt med det. Det er ikke noe som er mitt og ditt, det er vårt

• Liker 1
Skrevet

Vi betaler alt veldig strengt 50-50, men jeg merker at dette er noe vi må ta en prat om i fremtiden, da han vil tjene mye mer enn meg. Når vi nå er samboere uten barn er det greit for meg, men jeg er ikke interessert i å være "barnevakt" for våre barn mens han jobber overtid og tjener penger til seg selv. Men det kommer nok til å bli en heftig diskusjon merker jeg ;)

Anonymous poster hash: 5fed2...664
  • Liker 1
Skrevet

Har dere felles barn bør dere ordne økonomien som om dere var gift.

Fellesøkonomi.

Lag en avtale om særeie eller ulik eierbrøk på enkeltobjekter dersom den ene hadde mye mer med seg inn i forholdet, slik at det blir urimelig å dele likt dersom det tar slutt.

Gjest Magdalene
Skrevet

Mannen tjener kanskje 1,5-2mill mer enn meg. Vi har felles økonomi. Det har jo ikke alltid vært så stor lønnsforskjell. Vi møttes da vi var tenåringer, og har på en måte skapt alt vi har sammen.

Jeg betaler et lite beløp inn på en regningskonto hver mnd, mannen betaler et mye større beløp inn på samme konto.

Derifra blir alle regninger trukket. Hus, bil, mobil, sparing til diverse fond og pensjonssparing etc..

Vi står begge som likeverdige eiere av både bil og hus.

Jeg handler stort sett mat og ting til ungene, men om kontoen min blir tom, tar jeg bare mer fra regningskonto.

Skrevet

Vi har en løsning der vi betaler inn på en felleskonto prosentvis utifra hva vi tjener. Nå tjener vi nesten likt, så vi betaler nesten like mye til fellesen. Da vi tjente veldig ulikt kom det selvfølgelig den andre til gode at den ene tjente mer.

Dere som betaler 50/50: betyr det at dere betaler like mye eller at dere betaler 50% av lønna til fellesen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...